۵ مهمترین فواید آواز خواندن برای سلامتی از نظر روانشناسی

وقتی صحبت از آواز خواندن می‌شود، به باور من، اکثرمان عاشق آن هستیم. نه تنها سرگرم کننده و جالب است، بلکه ترانه‌ها و ملودی که از طریق صدای خود تولید می‌کنیم نیز باعث بهبودهایی در احساسات و عواطف و خلق و خوی ما می‌شوند. حالا تصور کنید اگر کارهای روزمزه‌مان را بدون ترانه و آواز انجام بدهیم اوضاع چگونه خواهد شد! خسته کننده می‌شود، نه؟ پس، در این مقاله ما به فایده‌های آواز خواندن برای سلامتی از نقطه نظر پزشکی و روانشناسی می‌پردازیم.

آواز خواندن در واقع ایجاد اصوات موسیقایی با صدا است، به ویژه با یک لحن مشخص. آواز خواندن، درست مانند موسیقی در اکثر فرهنگ‌های سراسر جهان رواج دارد و به عنوان تفسیر کلامی موسیقی به حساب آورده می‌شود. در ضمن، شخصی که آواز می‌خواند، چه حرفه‌ای باشد چه فقط از سر تفنن این کار را انجام بدهد خواننده یا آوازخوان نامیده می‌شود.

خواننده‌ها می‌توانند سولو (تکخوان) باشند یا گروهی، که در قالب گروه کر، بند موسیقی، یا ارکستر به اجرا می‌پردازند. نهایتا اینکه، کارکرد‌های فرهنگی آواز خواندن شامل شیوه‌ی پرستش، جشن‌ها، آیین‌های مذهبی، سرگرمی‌ها، تحصیلات (مثل تحصیلات موسیقی)، تفریح و چیزهای بسیار دیگری نیز می‌شود.

فواید آواز خواندن از جهت شناختی و روانشناختی در مقایسه‌ با جنبه‌ی فیزیکی بسیار بیشتر است. وقتی با تمام وجود آواز می‌خوانید، احتمالا بعد از آن احساس بسیار بهتری پیدا می‌کنید و شور و سرزندگی بیشتری را در زندگی خود مشاهده خواهید کرد. پژوهشگران به این اتفاق نظر رسیده‌اند که آواز خواندن با صدای بلند و در یک گروه باعث می‌شود از طریق کاهش علائم اضطراب، علائم افسردگی، اندوه، و همچنین تنهایی، خواننده و محیط اطرافش شادتر به نظر برسند.

فواید روانشناختی آواز خواندن

 

درست همانطور که پیشتر گفته شد، آواز خواندن در مقایسه با فواید فیزیکی فایده‌های روانشناختی بیشتری دارد. این قضیه به خاطر آن است که به منظور تولید بهترین کیفیت صدا، خواننده نهایت تلاش خود را برای رعایت ریتم و ملودی آهنگ به کار خواهد گرفت. از این رو، شما می‌توانید به روح موسیقی به بهترین نحو حیاتی تازه بدمید و تقریبا هنگام آواز خواندن فکر کردن درباره‌ی حقایق عالم واقع غیر ممکن است. به همین خاطر است که خواننده‌ها پیش از اجرا باید در وضعیتی عاری از استرس قرار داشته باشند، وگرنه این استرس می‌تواند تاثیر زیادی بر نحوه‌ی اجرای آن‌ها بگذارد.

و از این رو، خوانندگان کر نیز به شادمانی – حتی بیشتری – دست پیدا می‌کنند چون در بین خوانندگانی که گروه تشکیل داده‌اند پیوندهای اجتماعی خوبی شکل می‌گیرد. شادمانی احتمالا بر اثر ترشح اندورفین رخ می‌دهد، که ماده‌ی موجود درون مغز است و وظیفه‌ی آن «تقویت روحیه» و از بین بردن خطرات استرس برای سلامتی است.

و همچنین، احساس تعلق داشتن به گروه، اجراء عاطفی، و همکاری لازم بین هر یک از آن‌ها برای تولید هماهنگ‌ترین ملودی درست به درد کسانی می‌خورد که به اجتناب از تنهایی و احساس خلاء درونی نیاز دارند. این کار تقریبا همان عملکردی را دارد که وقتی عضو یک تیم ورزشی می‌شوید فقط آواز خواندن کمتر خسته کننده است.

سوای این، آواز خواندن ایجاد اطمینان و اعتماد به نفس نیز می‌کند، که بر عملکرد ما تاثیر می‌گذارد و برای رهایی از اضطراب، عصبانیت، ترس از حضور بر روی صحنه و همچنین سایر ناراحتی‌های عاطفی ضروری است. در درازمدت، اعتماد به نفس اثرات طولانی مدتی بر سلامت کلی و عاطفی فرد می‌گذارد.

فواید فیزیکی آواز خواندن

اشتباه نکنید، چون آواز خواندن فایده‌هایی نیز برای سلامتی جسمی به همراه دارد. یک مثال ساده از آن خواندن زیر دوش حمام است. خواندن در حمام باعث تمرین تکنیک‌های وکال (صدا) و نفس کشیدن می‌شود چون آواز خواندن نیازمند آن است که صدا به درستی از دیافراگم خارج شود نه از ریه‌ها.

در رابطه با کنترل جریان هوا، نفس عمیق کشیدن نیز یکی دیگر از راه‌های موثر برای کاهش ناراحتی‌های عاطفی مانند اضطراب و استرس است که به همین خاطر پیش از ورزش یا مراقبه باید برای دستیابی به بهترین نتایج تنفس عمیق انجام دهید. و با آواز خواندن در اتاق پژواکی حمام، متوجه خواهید شد کدام بخش‌های صدای‌تان نیاز به بهبود دارد.

از طرف دیگر، آواز خواندن را می‌توان یک نوع فعالیت هوازی نیز به حساب آورد. فعالیت هوازی تمرین‌هایی است که هدف آن‌ها تقویت موثر سیستم قلبی عروقی بدن از طریق جذب و انتقال اکسیژن است. آواز خواندن شکلی از ورزش هوازی است چون اکسیژن بیشتری را به خون جذب می‌کند و باعث بهبود جریان خون و در نتیجه‌ی آن تقویت خلق و خو و روحیه‌ی افراد می‌شود.

رپورتاژ

سایر فواید آواز خواندن

آواز خواندن از نظر روانشناسی برای سلامتی دارای فوایدی است که موارد زیر از آن جمله‌اند:

۱. به عنوان روشی جایگزین برای برقراری ارتباط

ارتباط انتقال پیام از فرستنده به گیرنده از طریق یک کانال واسطه (ارتباطی) است. وقتی ما آواز می‌خوانیم، پیام‌مان را از طریق ترانه و ملودی آهنگ انتقال می‌دهیم. ارتباط برقرار کردن برای انسان‌ها مهم و اجتناب ناپذیر است چون بدون آن، ما فرایند رشد و پیشرفت محدودی خواهیم داشت.

۲. یادآور این ضرب‌المثل است که «کار نیکو کردن از پر کردن است»

اغلب به ما توصیه می‌شود که «کار نیکو کردن از پر کردن است»، که به ما یادآوری می‌کند همیشه تا مهارت کامل پیدا کردن در کاری به تلاش و کوشش ادامه دهیم. ممکن است در اوایل تلاش برای خوانندگی  به نظر برسد که صدایی معمولی دارید. اما هر چه بیشتر روی صدای‌تان کار می‌کنید؛ که شامل تکنیک‌های صداسازی، تنفسی و … می‌شود صدای شما بهتر خواهد شد. در واقع، هرچه بیشتر می‌خوانید، سبک صدای بهتری را می‌توانید ایجاد کنید.

از نظر روانشناختی، آواز خواندن از طریق کشف، یادگیری، تمرین و تکمیل موجبات رضایتمندی از خویشتن را فراهم می‌آورد. حتی اگر در آغاز دشوار به نظر برسد هم تمرین مداوم می‌تواند شما را به سمت کمال پیش ببرد.

توصیه‌هایی برای آواز خواندن جهت رسیدن به خوشحالی

– محدوده و وسعت صدای خود را بشناسید و به آن پایبند باشید. هفت وسعت(بازه) صدا وجود دارد که عبارتند از: سوپرانو، متزو-سوپرانو، و آلتو برای بانوان و کنترتنور، تنور، باریتون و بیس برای مردان. برای تشخیص محدوده‌ی صوتی یا وسعت صدا، نت‌ها را روی یک پیانو بنوازید و صدای خود را با نواختن هر نت تطبیق دهید.

– برای دست یابی به بهترین کیفیت صدا به جای نشستن سر پا بایستید. باید راست بایستید اما حالتی راحت به بدن خود بدهید تا «جریان خروج صدا با ریتم هماهنگ شود».

– به جای قفسه سینه از دیافراگم (شکم) نفس بکشید.

– پیش از آغاز آواز خواندن تمرین‌های وکال انجام دهید.

– هر روز تمرین کنید. یادتان باشد، کار نیکو کردن از پر کردن است!

– برای حفظ صدای‌تان، مقدار کافی آب بنوشید، سیگار نکشید، تمرین‌های تنفسی منظم انجام دهید و از فشار آوردن به صدای‌تان اجتناب کنید.

منبع drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط