نشانه های عاشق شدن: ۱۳ نشانه علمی که ثابت میکند دل باخته‌اید!

آیا نمی‌توانید فکر آن دختر یا پسر را از سرتان بیرون کنید؟ آیا وقتی که باید در حال کار کردن باشید مدام رویای او را در سر می‌پرورانید؟ آیا همیشه آینده‌ی خودتان را در کنار او تصور می‌کنید؟ این افکار گیج کننده ممکن است نشانه های عاشق شدن باشند.

در واقع، دانشمندان به قطعیت مشخص کرده‌اند معنی دقیق «عاشق شدن» چیست. در پژوهش‌های انجام شده دریافته‌اند که مغز آدم عاشق با زمانی که شخص فقط یک نوع هوس را تجربه می‌کند بسیار تفاوت دارد، و همچنین شبیه مغز کسی هم نیست که در یک رابطه‌ی متعهدانه‌ی بلند مدت قرار دارد. مطالعات انجام شده به رهبری هلن فیشر، استاد انسان شناسی دانشگاه راتگرز و یکی از کارشناسان ارشد مبنای بیولوژیکی عشق، اظهار کرده است که مرحله‌ی «عاشقی» مغز دوره‌ی زمانی خاص و تعریف شده‌ای است، و ۱۳ نشانه‌ی بارز وجود دارد که شما عاشق شده‌اید. با ما همراه باشید تا این ۱۳ نشانه را با شما در میان بگذاریم.

نشانه های عاشق شدن

۱. فکر می‌کنید این یکی فرق می‌کند و همانی است که دنبالش بوده‌اید

وقتی عاشق می‌شوید، این فکر به ذهن‌تان خطور می‌کند که معشوق شما خاص و بی‌همتا است. این باور با ناتوانی در داشتن احساس عاشقانه نسبت به شخصی دیگر به غیر او همراه می‌شود. فیشر و همکارانش بر این باور هستند این جدیت و پایبندی فکری از ارتقاء و افزایش سطح دوپامین مرکزی مغز – ماده‌ای که با توجه و تمرکز در ارتباط است – ناشی می‌شود.

۲. روی نقاط مثبت او تمرکز می‌کنید (فقط خوبی‌های طرف مقابل را می‌بینید)

کسانی که واقعا عاشق می‌شوند تمایل دارند به ویژگی‌های مثبت معشوق خود فکر کنند، و در عین‌ حال از خصلت‌های منفی او چشم می‌پوشند. آن‌ها همچنین بر روی رویدادها و موضوعات جزئی و کم اهمیتی تمرکز می‌کنند که آن‌ها را به یاد معشوق‌شان می‌اندازد، درباره‌ی لحظه‌های کوتاه ناب و خاطراتی که با او داشته‌اند رویاپردازی می‌کنند. طبق باورهای موجود، این تمرکز توجه را نتیجه‌ی افزایش سطح دوپامین مرکزی، و همچنین فوران نور‌اپی‌نفرین مرکزی – ماده‌ای شیمیایی که با افزایش حافظه در حضور محرک‌های جدید ارتباط دارد – نیز می‌دانند.

۱۰ دلیل که هورمون اکسی توسین هورمون عشق شگفت‌انگیزترین مولکول جهان است

۳. به لحاظ عاطفی بی‌قرار و بی‌ثبات می‌شوید

آن طور که معروف است، عاشق شدن اغلب به بی‌قراری عاطفی و فیزیکی منجر می‌شود. وقتی عاشق می‌شوید با هیجان، شعف، افزایش خشم، بی‌خوابی، کم‌اشتهایی، لرز، تپش قلب و تندنفسی، و همچنین اضطراب، هراس و احساس یاس – وقتی رابطه‌تان حتی با کوچکترین مشکلاتی روبرو می‌شود – دست و پنجه نرم خواهید کرد. این نوسان‌های خلقی به رفتار معتادان به مواد مخدر شباهت دارند. و به راستی، وقتی تصویر معشوق را به عاشق‌ها نشان بدهید، همان نقاطی از مغز را مشتعل می‌کند که در فرد معتاد هنگام مصرف مواد درگیر هستند. پژوهشگران می‌گویند، عاشق بودن، شکلی از اعتیاد است.

۴. جذب و شیفتگی‌تان شدت می‌گیرد

تجربه‌ی نوعی از درگیری ذهنی در رابطه با شخصی دیگر عموما جاذبه‌ی عشقی و عاشقانه را شدت می‌بخشد. دوپامین مرکزی نیز ممکن است مسئول این جذب و شیفتگی باشد، چون پژوهش‌ها نشان می‌دهند وقتی پاداشی به تاخیر می‌افتد، نرون‌های تولید کننده‌ی دوپامین در منطقه‌ی میانی مغز پربارتر می‌شوند.

۱۰ راه ابراز عشق بدون حتی یک کلمه حرف

۵. شدت گرفتن شیوه‌ی تفکر مخل و مختل کننده

به گفته‌ی فیشر، طبق‌ گزارش‌های اعلام شده از سوی افراد عاشق، آن‌ها به طور متوسط بیش از ۸۵ درصد از ساعات بیداری‌شان را صرف سرگرم کردن خودشان با «موضوع عشقی» می‌کنند. تفکر مخل، که به این شکل از رفتار وسواسی گفته می‌شود، ممکن است از کاهش سطح سروتونین در مغز ناشی شود، شرایطی که آن را پیشتر با رفتار وسواسی مرتبط می‌دانستند.

۶. در شما وابستگی عاطفی ایجاد می‌شود

افراد عاشق مرتبا نشانه‌هایی از وابستگی عاطفی به رابطه ‌شان از خود نشان می‌دهند شامل احساس تعلق، حسادت، ترس از طرد شدن، و اضطراب جدایی. به عنوان مثال، فیشر و همکارانش مغز افرادی را که تصاویر معشوق جدا شده خود یا کسی که همچنان عاشقش بودند ولی توسط او طرد شده‌ بودند را تماشا می‌کردند، تحت نظر گرفتند. اف‌ام‌آرآی (تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی) فعالیت در چند بخش از مغز، من جمله نواحی جلو مغز مانند «شکنج زاویه‌دار» را نشان داد که ثابت شده است در تمایل و گرایش به مصرف کوکائین نقش دارند.

۷. برای آینده برنامه ریزی می‌کنید

رپورتاژ

عاشق‌ها همچنین آرزوی پیوند عاطفی با معشوق‌شان را دارند، و به دنبال راه‌هایی می‌گردند تا بیشتر به او نزدیک شوند و مدام درباره‌ی آینده‌ی مشترک‌شان با هم رویاپردازی می‌کنند.

یکی دیگر از متخصصان در زمینه‌ی «عشق»، لوسی براون، استاد عصب شناس دانشکده‌ی پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک، می‌گوید این اشتیاق برای بودن با فردی دیگر شبیه به اشیاق و عطشی است که برای آب یا چیزهایی داریم که جهت بقا نیازمندشان هستیم.

مطالعات ام‌آر‌آی کاربردی نشان می‌دهد سیستم‌های عصبی اولیه‌ی باعث این حس اشتیاق، پاداش شناختی و شور و شعف تقریبا در هر کسی که به چهره‌ی معشوقش نگاه می‌کند و به افکار عاشقانه می‌اندیشد فعال هستند. این امر عشق رمانتیک را با سیستم‌های حیاتی هماهنگ می‌کند، مانند آن‌هایی که به ما احساس گرسنگی یا تشنگی می‌دهند. براون به در ۲۰۱۱ گفت: «من فکر می‌کنم عشق رمانتیک بخشی از راهبرد تولید مثل انسانی است، که به بقای نسل ما آدم‌ها کمک می‌کند. ما ساخته‌ شده‌ایم که جادوی عشق را تجربه کنیم و به سمت شخص دیگری جذب و کشیده شویم.»

۵۰ روش ابراز عشق به دختر مورد علاقه تان که بداند عاشق‌اش هستید

۸. احساس یکدلی می‌کنید

کسانی که عاشق می‌شوند عموما یکدلی شدیدی با معشوق خود احساس می‌کنند، و درد او را درد خود می‌دانند و تمایل دارند هر چیزی را برای او فدا کنند.

۹. علایق و سلایق‌تان را با معشوق‌تان همسو می‌کنید

از نشانه‌های عاشق شدن تمایل به تنظیم مجدد اولویت‌های روزانه و/یا تغییر پوشش، رفتار، عادات یا ارزش‌ها است تا بتوانید بهتر خودتان را با کسی که عاشقش هستید هماهنگ و هم راستا کنید.

در یکی دیگر از مطالعات فیشر، که در ۲۰۱۳ در کنفرانس «انسان بودن» ارائه شد، او ابراز کرد دریافته است که آدم‌ها به افراد متضاد با خود جدب می‌شوند، دست کم به متضادها به لحاظ «شیمی-مغز». به عنوان مثال در پژوهش دریافته بود افرادی که شخصیت‌های تستوسترون-غالب دارند اغلب به سمت افرادی با شخصیت‌هایی جذب و متمایل می‌شوند که سطوح استروژن و اکسی‌توسین بالایی دارند – این افراد عموما «همدل، مراقب، با اعتماد، درونگرا، و مشتاق معنی و هویت» هستند.

۱۰. احساس تعلق و تملک دارید

کسانی که عمیقا عاشق می‌شوند عموما اشتیاق جنسی نسبت به معشوق‌شان تجربه می‌کنند، اما همراه با این اشتیاق پیوندهای عاطفی قدرتمندی نیز وجود دارد: میل به رابطه‌ی جنسی با احساس تعلق، اشتیاق به رابطه‌ی جنسی اختصاصی و انحصاری، و حسادت فوق‌العاده هنگامی که احساس می‌کنید شریک عشقی‌تان بی‌وفایی می‌کند، در هم می‌آمیزد. این احساس تعلق به وجود آمده است که شخص عاشق شریک عشقی‌اش را وادار کند به هر شخص دیگری پشت پا بزند، و از این طریق مطمئن شود که هیچ چیزی مخل این رابطه‌ی دو نفره نخواهد بود و عشق‌شان به سرانجام خوش خواهد رسید.

کف بینی خط عشق: ۷ نکته برای رمزگشایی خط قلب یا عشق از کف دست

۱۱. اشتیاق و تمایل به پیوند عاطفی دارید

در حالی که اشتیاق به پیوند جنسی برای افراد عاشق مهم است، اشتیاق به پیوند عاطفی نیز حضور پر رنگ خودش را نشان می‌دهد. در مطالعه‌ای دریافتند ۶۴ درصد آدم‌های عاشق (این درصد برای هر دو جنس یکسان است) با این جمله مخالف هستند که «رابطه‌ی جنسی مهم‌ترین بخش رابطه با شریک عشقی است.»

۱۲. احساس می‌کنید نمی‌توانید خودتان را کنترل کنید

فیشر و همکارانش دریافتند افرادی که بیان می‌کنند «عاشق» شده‌اند عموما می‌گویند ابراز محبت و علاقه‌شان عموما داوطلبانه و غیر قابل کنترل است.

۹ تفاوت عشق و دوست داشتن

۱۳. شور و طراوت اولیه را از دست می‌دهید

متاسفانه، عاشق بودن معمولا برای همیشه طول نمی‌کشد. این حالتی موقتی است که یا به رابطه‌ای بلندمدت با وابستگی دو طرف تکامل پیدا می‌کند که روانشاسان به آن «دلبستگی» می‌گویند، یا از هم می‌پاشد و رابطه منحل می‌شود. اگر موانع فیزیکی یا اجتماعی وجود داشته باشد که مانع دیدار مرتب عاشق‌ها با هم بشود – مثلا اگر رابطه‌ی آن‌ها از راه دور باشد – در نتیجه حالت «عاشق بودن» عموما بیشتر طول می‌کشد تا وقتی که غیر از این حالت است.

نوشته‌های مرتبط