قدرت ذهنی شما چه زمانی در زندگی اوج می گیرد

قدرت ذهنی متفاوت در چه مرحله‌ای از زندگی شما به اوج خود می‌رسد؟ برخی از آزمایشات اولیه، به سادگی همه افراد بالای 16 سال را به عنوان “بزرگسالان” طبقه‌بندی می‌کند. امروزه، محققان تشخیص داده‌اند که مغز در اوایل بزرگسالی به رشد و تغییر خود ادامه می‌دهد و افزایش سن با تغییرات قابل‌توجه در نحوه عملکرد مغز همراه است.

هنوز هم، ما معمولاً فکر می‌کنیم که مغز بزرگسالان یک چیز نسبتاً پایدار و تغییرناپذیر است، به این معنا که توانایی‌های ذهنی مختلف در بزرگسالی فقط ثابت هستند، یا حتی در حال کاهش هستند. عقاید متعارف در مورد هوش معمولاً حاکی از آن هستند که افراد در اوایل زندگی نسبتاً به اوج قدرت ذهنی خود می‌رسند و پس از آن روند طولانی و آهسته پیری را طی می‌کنند.

همچنین تمایل به این باور وجود دارد که برخی توانایی‌های ذهنی، مانند هوش سیال، به طور معمول در اوایل بزرگسالی به اوج خود می‌رسند. از طرف دیگر، غالبا اعتقاد بر این است که هوش متبلور در اواخر بزرگسالی به اوج خود می‌رسد.

به گفته برخی از کارشناسان، این دوگانگی طولانی مدت ممکن است بیش از حد ساده انگارانه باشد. محققان جوشوا هارتشورن و لورا ژرمین با استفاده از تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان آنلاین اطلاعاتی را در مورد اینکه قوی‌ترین توانایی‌های ذهنی مربوط به چه سنی است، جمع‌آوری کردند. آنچه آنها کشف کردند این بود که رابطه منطقی شگفت‌انگیزی نسبت به زمانی که توانایی‌های خاص به طور معمول به اوج می‌رسند وجود دارد.

برخی از توانایی‌های ذهنی زمان بسیار دیرتری در زندگی به اوج خود می‌رسند

طبق مطالعه منتشر شده در مجله Psychological Science، جنبه‌های مختلف هوش سیال در سنین مختلف به اوج خود می‌رسند، برخی توانایی‌ها تا اوایل 40. سالگی به اوج می‌رسند.

یکی از نویسندگان این تحقیق توضیح می‌دهد “در هر سن خاص، شما در برخی موارد بهتر می‌شوید، در برخی موارد دیگر بدتر می‌شوید، و در برخی موارد دیگر در ثبات هستید. شاید هیچ سنی وجود نداشته باشد که شما در بیشتر موارد به اوج خود رسیده باشید. ”

هارتشورن قبلاً متوجه شده بود كه حافظه كوتاه مدت بصری در اواسط دهه 30 قبل از شروع روند نزولی به اوج خود می‌رسد. در یك مطالعه در سال 2011، ژرمین دریافت كه توانایی تشخیص چهره نیز تا اوایل 30 سالگی بهبود می‌یابد و سپس به تدیج کم و کمتر می‌شود.

با کاوش عمیق‌تر، این دو نفر شروع به جستجوی داده‌های بایگانی از آزمایش‌های هوش قدیمی کردند. آنچه آنها کشف کردند این بود که به نظر می‌رسید هیچ قله ذهنی واحدی وجود ندارد. در عوض، به نظر می‌رسید توانایی‌های مختلف در سنین بسیار متفاوت و گاه تعجب‌آور به اوج خود می‌رسند. این نتایج الهام‌بخش تحقیق بیشتر آنها در مورد چگونگی تغییر توانایی‌های ذهنی با افزایش سن بود.

نمونه‌های بزرگ آنلاین نگاه بی‌نظیری به توانایی‌های ذهنی ارائه می‌دهند

آخرین مطالعه قادر به استفاده از یک نمونه آنلاین گسترده از شرکت‌کنندگانی بود که از وبسایت‌های gameswithwords.org و testmybrain.org استفاده می کردند. با استفاده از این روش، محققان توانستند داده های تقریباً 50،000 نفر را در طیف وسیعی از سنین جمع‌آوری کنند. چهار نوع مختلف از وظایف شناختی و همچنین یک تسک که توانایی تشخیص حالات عاطفی افراد دیگر را بررسی می‌کند، مورد استفاده قرار گرفت. تحقیقات قبلی هارتشورن و ژرمین نشان داده بود که این وظایف توانایی‌های ذهنی را اندازه گیری می‌کنند که با افزایش سن افراد تغییر می‌کند.

نتایج چیزی را نشان داد که محققان “ناهمگنی قابل‌توجه در به اوج رسیدن توانایی‌های شناختی” می‌نامند.

رپورتاژ

قدرت ذهنی چه زمانی به اوج خود می‌رسد؟

در میان یافته‌های کلیدی آخرین مطالعه و تحقیقات قبلی می‌بینیم که:

18-19: سرعت پردازش اطلاعات به اوج خود می‌رسد، و بلافاصله شروع به کاهش می‌کند.

25: حافظه کوتاه مدت تا حدود 25 سالگی بهتر می‌شود. و تا زمانی که در حدود 35 سالگی شروع به کاهش کند، نسبتاً ثابت باقی می‌ماند.

30: حافظه برای تشخیص چهره‌ها به اوج خود می‌رسد و سپس کم کم شروع به کاهش می‌کند.

35: حافظه کوتاه مدت شما شروع به ضعیف شدن و کاهش می‌کند.

دهه 40 تا 50: درک عاطفی در اواسط بزرگسالی به اوج خود می‌رسد.

دهه 60: توانایی‌های واژگانی همچنان در حال افزایش است.

دهه 60 و 70: هوش متبلور، یا دانش و حقایق انباشته شده درباره جهان، در اواخر زندگی به اوج خود می‌رسد.

هرچند این نتیجه که هوش متبلور در اواخر زندگی به اوج خود می‌رسد با یافته‌های قبلی سازگار است، اما این مطالعه نشان می‌دهد که این اوج بسیار دیرتر از آنچه در گذشته تصور می‌شد، رخ می‌دهد. چه چیزی می‌تواند این اوج دیررس توانایی‌های ذهنی را توضیح دهد؟ محققان معتقدند که نتایج آنها ممکن است به این دلیل باشد که امروزه افراد از تحصیلات بیشتر، دسترسی بیشتر به اطلاعات و مشاغل ذهنی بیشتری نسبت به نسل‌های بزرگسال قبلی برخوردارند.

نتایج حاکی از آن است که اگرچه مغزهای مسن‌تر ممکن است کندتر باشند، اما به نظر می‌رسد که آنها هنوز دقیق‌تر هستند، و دانش و توانایی بیشتری برای ارزیابی خلق و خو و حالات دیگران دارند. محققان با معرفی کارهای شناختی بیشتر و همچنین تست‌هایی برای اندازه‌گیری توانایی‌های زبان، عملکرد اجرایی و هوش اجتماعی و عاطفی، تحقیقات آنلاین خود را ادامه می‌دهند. آنها همچنین اتفاق نظر دارند که تحقیقات بیشتری برای تعیین چراییِ دقیق اوج قدرت ذهنی در سنین مختلف لازم است.

هارتشون می‌گوید: “ما نظریه‌های موجود را بررسی کردیم و نشان دادیم که همه آنها اشتباه هستند. اکنون سوال این است: کدام یک از موارد صحیح است؟ برای رسیدن به این پاسخ، باید مطالعات بیشتری را انجام دهیم و اطلاعات زیادی را جمع‌آوری کنیم. “

نوشته‌های مرتبط