کسب و کار زعفران بازاری از جنس خلاقیت

کسب و کار زعفران یکی از بهترین حوزه‌های کار و شغل در ایران است که می‌توانید وارد آن شده و شروع به فعالیت کنید. شما می‌توانید از اولین نقطه این چرخه یعنی کاشت زعفران تا قسمت‌های نهایی آن یعنی فروش زعفران فعالیت کنید.

بهترین کار این است که این چرخه را در مقابل خود بگذارید و محل‌هایی و خدماتی را که احتمال می‌دهید بتوانید وارد شوید را انتخاب کرده و روی آن متمرکز شوید. نکته مهم در انتخاب این است که پیش از ورود به یک حوزه حتما با متخصصان آن حوزه مشورت کنید تا از تمام چالش‌ها و مشکلات احتمالی با خبر باشید.

بسیاری از این موارد که ذکر خواهیم کرد حاصل سال‌ها تجربه در حوزه زعفران است و در برخی از قسمت‌ها مثال‌هایی واقعی از افرادی که وارد کسب و کارها شدند آورده شده است. همچنین لازم به ذکر است که بازار زعفران چنان پتانسیل شگفت‌انگیزی دارد که می‌تواند به تنهایی و در بدبینانه‌ترین حالت 10 درصد کل درآمد ارزی ایران را تامین کند پس به این زودی‌ها اشباع نخواهد شد.

کاشت زعفران

کاشت زعفران یکی از اولین گام‌های چرخه کسب و کار زعفران است که می‌توانید نسبت به انجام آن اقدام کنید. کاشت زعفران خود به 2 شکل کاشت زعفران گلخانه‌ای و کاشت زعفران خاکی انجام می‌شود. بهترین راه برای این که وارد حوزه کاشت زعفران بشوید این است که از تجربیات دیگر افراد با سابقه در این حوزه استفاده کنید.

خوشبختانه در زمانه‌ای قرار داریم که می‌توانید از طریق بستر اینترنت به شرکت‌های خدماتی حوزه کشت زعفران دسترسی پیدا کرده و اقدام به کاشت زعفران در زمین خود بکنید. ماه چین یکی از همین شرکت‌های خدماتی حوزه کشت زعفران است که می‌تواند از صفر تا صد کاشت زعفران همراه شما باشد.

برای کاشت زعفران ابتدا باید زمین خود را آماده کنید و پس از استعلام قیمت پیاز زعفران اقدام به خریداری و ضد عفونی آن بکنید. پیشنهاد ما برای شروع کشت زعفران کشت زعفران خاکی است. این نوع از کشت دارای ریسک و دردسر کمتری است و سود قابل توجه‌ای نیز دارد.

کسب و کار زعفران بازاری از جنس خلاقیت

کاشت زعفران در خارج از خراسان

کشت زعفران در مناطقی که در آن‌ها زعفران کشت نمی‌شود ولی به شدت مستعد کشت زعفران هستند و زعفران در آن‌جا بازدهی خوبی دارد و می‌تواند سودده باشد. در مناطق زعفران خیز همچون خراسان مشکلاتی همچون کمبود آب، کمبود نیروی کار در فصل برداشت، کمبود زمین مناسب به منظور کاشت زعفران و مشکلاتی از این دست مشاهده می‌شود.

اما در استان‌های خارج از خراسان و استان‌های نوار غربی کشور شرایط بهتری برای کاشت زعفران وجود دارد. هم‌اکنون کشت زعفران در بسیاری از استان‌ها آزمایش شده و نتایج بسیار خوبی داشته است. مناطق غربی ایران دارای آب بیشتر، نیروی کار مناسب‌تر و زمین‌های زراعی فراوان‌تری برای کاشت زعفران هستند.

برخی از استان‌های مناسب کشت زعفران شامل همدان، اصفهان، یزد، قم، کرمان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، ایلام، بروجرد، مرکزی، تبریز و ارومیه و اردبیل می‌باشند.

فروش زعفران بسته‌بندی شده

درصد قابل توجهی است زعفران تولید شده در ایران در خود کشور بسته‌بندی شده و مصرف می‌شود. شما نیز می‌توانید با یک ایده خوب و بازاریابی متفاوت نسبت به دیگر رقبا اقدام به فروش زعفران بسته‌بندی شده بکنید.

البته این بازار شدیدا تحت تاثیر غول‌های برند قرار دارد اما بازهم می‌توان به وسیله ابزارهای جدید بازاریابی مانند شبکه‌های اجتماعی به این حوزه راه یافت و اقدام به فروش زعفران نمود. بسیاری از افراد زعفران کار هستند که زعفران خود را به صورت مستقیم بر روی شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسانند.

خلاقیت و نوآوری می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند. به طور مثال دوستی را می‌شناختم که بر روی ساخت یک برند محلی در شهر و استان خودش تمرکز کرده بود و با این تکنیک توانسته بود زعفران را مستقیما به مصرف‌کنندگان خانگی و فروشگاه‌ها بفروشد.

کسب و کار زعفران بازاری از جنس خلاقیت

صادرات زعفران

تولید سالیانه زعفران ایران چیزی نزدیک به 500 تن هست که کمتر از 100 تن آن در داخل کشور مصرف می‌شود و باقی آن صادر می‌شود. این صادرات به شکل‌های مختلف و در قالب‌های مختلفی انجام می‌شود. گاهی صادرات چمدانی رونق دارد و گاهی صادرات بسته‌بندی شده و این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد.

رپورتاژ

شما نیز می‌توانید وارد حوزه صادرات زعفران بشوید و اقدام به شروع فعالیت بکنید. بر خلاف دیگر بخش‌های کسب و کار زعفران در این حوزه باید تلاش بیشتری انجام بدهید و با چالش‌ها و مسائل جدی‌تری مقابله کنید.

اما اگر توانستید از این هفت خوان رد بشوید بدانید که اوضاع برای شما تغییر خواهد کرد و به سرعت از نظر مالی و اقتصادی رشد خواهید کرد. حوزه صادرات زعفران در کسب و کار زعفران ریسک‌های مخصوص به خود را دارد و بهتر است تحقیقات کاملی داشته باشید.

همچنین شما می‌توانید اقدام به ارائه خدمات بازاریابی و تولید محتوا در زمینه صادرات زعفران کرده و از این راه درآمد خوبی را بدست آورید.

معامله زعفران در بازار و بورس کالا

مشاغل و فرصت‌های زیادی در بازار زعفران و بورس کالا وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به طور مثال در صورتی که سرمایه مازاد دارید می‌توانید در بورس کالا از آن استفاده کرده و با افزایش علم و دانش خودتان سود قابل توجهی را کسب کنید.

همچنین هنگامی که در آبان‌ماه گل‌های زعفران از زمین خارج می‌شوند می‌توانید اقدام به خرید گل زعفران یا به طور کلی ماده خام زعفران بکنید و پس از پاک کردن و خشک کردن، آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانید.

همچنین شما می‌توانید نمایندگی‌ یکی از شرکت‌های بزرگ حوزه بسته‌بندی زعفران و دیگر محصولات را بگیرید و در شهر خود اقدام به راه‌اندازی یک کسب و کار کنید. شما می‌توانید با استفاده از برند محبوب، بسیاری از کالاها را در محل کسب خود به فروش برسانید. البته فاکتورهای متعددی همچون محل احداث و نحوه تبلیغات در سودآوری این کسب و کار اهمیت دارد.

دوستی را می‌شناسم که نمایندگی یک برند محبوب را گرفته و در خیابان نامناسبی از شهر مغازه گرفته است. او تنها و تنها محصولات آن برند را دارد و هیچ انعطافی را در کار خود ندارد. اگر به زودی در کار خود تغییراتی را ایجاد نکند مجبور به بستن مغازه خواهد شد.

کسب و کار زعفران بازاری از جنس خلاقیت

ارائه خدمات در حوزه زعفران

بخشی از کسب و کار زعفران به ارائه خدمات در حوزه زعفران مرتبط است. بسیاری از افراد هستند که در حوزه‌های خدماتی زیر به صورت مجزا فعالیت می‌کنند:

  • خدمات بسته‌بندی زعفران
  • فروش زعفران خشک‌کن
  • ساخت و فروش دستگاه‌های کاشت زعفران گلخانه‌ای
  • ساخت و فروش دستگاه کاشت و برداشت زعفران
  • ارائه خدمات صادرات زعفران
  • خدمات پاک کردن و خشک کردن زعفران برای کشاورزان

شما می‌توانید به عنوان یک بازاریاب و یا کاسب بین تولیدکننده این محصولات و مصرف‌کنندگان قرار بگیرید و با فروش محصولات سود خوبی را به دست آورید. دوست جوانی داشتم که تنها کاری که انجام می‌داد تبلیغ و بازاریابی دستگاه‌های کشت زعفران بود و از این طریق توانسته بود به درآمد برسد.

ساخت و تامین تجهیزات کاشت و فراوری زعفران

یکی از معضلات همیشگی و مهم زعفران کاران مسئله نیروی کار و بهره‌وری پایین در کار است. مدتی است که دستگاه‌های کاشت، برداشت، پاک کن و خشک زعفران در داخل ایران ساخته شده و به فروش می‌رسند. این دستگاه‌ها منجر به افزایش حداکثری بهره‌وری کاشت زعفران و کاهش پرتی زعفران بر سر مزرعه شده‌اند.

شما نیز می‌توانید با تولید و فروش دستگاه‌های کاشت زعفران وارد کسب و کار زعفران بشوید و اقدام به کسب درآمد بکنید.

خدمات پاک‌ کردن و خشک کردن زعفران

یکی از مشکلاتی که ممکن است کشاورزان زعفران‌کار را در فصل برداشت زعفران به دردسر بیندازد برداشت و فراوری زعفران است. شما می‌توانید به عنوان یک ایده ناب و جدید اقدام به ارائه خدمات در این حوزه بکنید. به طوریکه به شکل یک پیمان‌کار مسئولیت برداشت و فراوری کامل یک مزرعه را بر عهده بگیرید و در قبال آن هزینه‌ای دریافت کنید.

طبق پیش‌بینی‌ها بازار زعفران با نرخ بالایی در حال رشد است و در هر دو سمت بازار یعنی عرضه و تقاضا اتفاقات خوبی در حال رخ دادن هست و هر ساله افراد و ملت‌های بیشتری با زعفران و خواص آن آشنا می‌شوند. همچنین کشورهای تولید کده زعفران نیز به سرعت در حال رشد هستند.

اکنون فرصت خوبی در اختیار ما جوانان و شرکت‌های بزرگ زعفران ایرانی هست تا بتوانیم زعفران ایرانی را به جهانیان بشناسانیم. اما این فرصت اکنون و تنها در این لحظه در اخیتار ماست و شاید در آینده‌ای نزدیک دیگر اینطور نباشد.

نوشته‌های مرتبط