10 حیرت انگیزترین و بهترین فستیوال های جهان

هر جشنواره و فستیوالی زندگی ما را به حالتی از وجد و زنده‌دلی می‌رساند. بهترین فستیوال های جهان بر بعضی از رسوم ویژه‌ی اجتماعی یا مذهبی تمرکز دارند. چنین جشن‌هایی حس تعلق به گروه یا مذهبی بخصوص را نیز تداعی می‌سازند. فستیوال ها پیام مهمی نیز به همه‌ی انسان‌ها می‌دهند اینکه برای شادمانه و پایکوبان زندگی کردن، به شکلی غیر جدی به دنیا و مافیها نگاه کنید. و اما این شما و این برترین و حیرت انگیزترین فستیوال های جهان که نباید از دست داد!

بهترین فستیوال های جهان

۱۰. فستیوال بین المللی مجسمه‌های یخی و برفی هاربین، چین

این بزرگترین فستیوال یخ و برف در جهان است که در شهر هاربین چین اتفاق می‌افتد. این فستیوال به طور رسمی هر سال از ۵ ژانویه‌ تا ۵ فوریه برگزار می‌شود. در این جشنواره شاهد رقابت بین‌المللی مجسمه‌های یخی و برفی، ساختمان‌های نورانی ساخته شده از قطعه‌های بزرگ یخ، شنای زمستانی در رودخانه‌ی سونگ هوا، نمایش فانوس یخی، قایقرانی در یخ و اسکیت سرعت هستیم.

۹. فستیوال بین المللی مجسمه‌های شنی، پرتغال

فستیوال بین‌ المللی مجسمه‌های شنی بزرگترین رویداد مجسمه سازی در جهان است. این فستیوال هر ساله پذیرای ۵۰ مجسمه‌ی شاهکار و برجسته است که از حدود ۴۰۰۰۰ تن ماسه ساخته شده اند و توسط ۶۰ هنرمند از سرتاسر جهان خلق شده‌اند. هر سال این فستیوال تم خاصی را برای مجسمه‌های شنی انتخاب می‌کند. تم فستیوال به سنن بومی، فرهنگ‌های معروف و اسطوره شناسی بستگی دارد.

۸. فستیوال فانوس، تایوان

فستیوال فانوس تایوان

این یکی از مهمترین رویدادهای تایوان است که در اول شب بدر هر سال قمری برگزار می‌شود. منطقه‌ی پینگژی تایوان با هزاران چراغ فانوس آسمانی در طول این فستیوال روشن می‌شود. فانوس اصلی فستیوال تم نماد زودیاک چینی سال مربوطه است. نصب فانوس‌های بزرگ به شکل حیوانات بسیاری مانند اژدها، دایناسور و پروانه‌ها صورت می‌پذیرد. در همان زمان فانوس‌های کوچک‌تر نشانگر مهمترین رویدادهای تاریخی است. جشن‌های این فستیوال شامل فانوس سازی، بازی‌های معمای فانوس و نمایش‌های آتش بازی می‌شود.

۷. کارناوال ونیز، ایتالیا

کارنوال ونیز یکی از بزرگترین فستیوال‌های ایتالیا است. در ایتالیا این فستیوال به «کارنوالی دی ونیزا» و همچنین «کارنوالی» معروف است. این رویداد بیشتر از همه به خاطر ماسک‌های استادانه‌اش معروف است. ماسک گذاشتن فقط یک رسم کارنوالی و ویژگی اصلی این رویداد است. این فستیوال در سال ۱۱۶۲ بعد از جمهوری ونیز امروزی شروع شد. اما در قرن ۱۷ ام این فستیوال تحت حکومت پادشاه اتریش فروکش کرد و در قرن ۱۹ ام مجددا نمایان شد.

امروزه این کارنوال یکی از جشن‌های بزرگ در ونیز است، رویدادی شگرف دوهفته‌ای. مردم در این رویداد ماسک می‌گذارند و تخم مرغ‌های معطر به سمت سایر آدم‌ها پرتاب می‌کنند. کارنوالی همچنین نمایشگر چند سبک مشخص ماسک و ماسک گذاری است.

۶. فستیوال بین المللی بالن‌ها البوکرکی نیومکزیکو

فستیوال نیو مکزیکو

رپورتاژ

این بزرگترین فستیوال بالن‌های هوای گرم در جهان است که در البوکرکی نیو مکزیکو رخ می‌دهد و از ۱۹۷۲ اوایل اکتبر برگزار می‌شود. این یک رویداد ۹ روزه است و حدود ۶۰۰ بالن در طی آن به پرواز در می‌آیند. پارک فستیوال بالن ناحیه‌ای وسیع به مساحت ۳۶۵ آکر را پوشش می‌دهد و خود زمین بالن هواکنی به تنهایی مساحت زمینی برابر با ۷۲ آکر دارد. این بزرگترین رویداد سالانه در ایالات متحده است و به لحاظ عکس هایی که گرفته می‌شود در جهان بزرگترین رویداد به شمار می‌رود. در ۲۰۱۱ کتاب رکوردهای جهانی گینس این رویداد را به عنوان بزرگترین رویداد بالن پرانی جهان ثبت کرد.

۵. جشن اکتبر، مونیخ، آلمان

جشن اکتبر مونیخ

جشن اکتبر بزرگترین سرگرمی در جهان است که در شهر مونیخ آلمان در طول هفته‌ی آخر سپتامبر تا اولین آخر هفته‌ی اکتبر اتفاق می‌افتد. هر ساله بیش از ۶ میلیون نفر در سرتاسر جهان در جشن اکتبر شرکت می‌کنند. فقط ۶ کارخانه‌ی آبجوسازی در مونیخ اجازه دارند برای جشن اکتبر آبجو سرو کنند. این فستیوال همچنین شامل جاذبه‌هایی مانند سواری‌های تفریحی، بازی‌ها و یک سری از غذاهای سنتی برای بازدیدکنندگان است.

۴. توماتینا، بونول اسپانیا

فستیوال گوجه فرنگی

فستیوال لا توماتینا در چهارشنبه‌ی آخر هر ماه آگوست در شهر بونول در اسپانیا برگزار می‌شود. در طول این رویداد شرکت کنندگان سراسر جهان به یکدیگر گوجه پرتاب می‌کنند. برای امنیت شرکت کنندگان شورای شهر تعدادی قانون و قاعده برای فستیوال لاتوماتینا تعیین کرده است مانند اینکه شرکت کنندگان فستیوال باید برای محافظت از چشم‌های‌شان عینک ایمنی بزنند و فقط باید از گوجه‌های نرم و له شده برای پرتاب به یکدیگر استفاده کنند تا به هم آسیب نزنند. هر سال یک صد تن گوجه فرنگی در طول فستیوال لا توماتینا در خیابان‌های بونول اسپانیا پرتاب می‌شوند.

۳. هولی، فستیوال رنگ‌ها، هند

هولی به عنوان فستیوال رنگ‌ها شناخته و توسط هندوها در سرتاسر آسیا و همچنین مردم بعضی از قسمت‌های اروپا و آمریکای شمالی جشن گرفته می‌شود. این فستیوال بهاری در اصل در هند و نپال برگزار می‌شود. هولی به عنوان یکی از مهم‌ترین و درخشان‌ترین فستیوال‌های هند به حساب می‌آید. این فستیوال به امید پیروزی خیر بر شر برگزار می‌شود.

همچنین هولی نماد رسیدن بهار، فصل امید و شادمانی است. سنت رنگ‌ها در فستیوال هولی با قصه‌های عالیجناب کریشنا در ارتباط است، که اولین بار معشوقه‌اش رادا را در آمیزه‌ای از رنگ و آب فرو می‌کند. هولی روز بعد از بدر در مارس هر سال جشن گرفته می‌شود.

۲. فستیوال برنینگ من (مرد سوزان) در نوادای ایالات متحده

برنینگ من یک رویداد سالانه‌ی یک هفته‌ای است که در صحرای صخره‌ی سیاه نوادا انجام می‌شود. این رویداد معروف در جهان نام خود را از مجسمه‌ی چوبی بزرگ سوزانده شده گرفته است. هر سال فستیوال برنینگ من در دوشنبه‌ی آخر آگوست شروع و در اولین دوشنبه‌ی سپتامبر تمام می‌شود.

هر ساله بیش از ۵۰۰۰۰ نفر برای این رویداد دور هم جمع می‌شوند و جایگاهی برای تجمع، هنر، خوداظهاری و خوداتکایی خلق می‌کنند. شرکت کنندگان کارهای هنری مختلف‌شان را به نمایش می‌گذارند، یک شهر موقتی درست می‌کنند، دوست پیدا می‌کنند و با هم بیرون می‌روند. در انتهای فستیوال از شهر صخره‌ی سیاه خارج می‌شوند و هر نشانه‌ای که بتوانند از خودشان به جا می‌گذارند.

۱. فستیوال ریو، ریو دو ژانیرو

کارناوال ریو به عنوان بزرگترین کارناوال جهان شناخته می‌شود، جشنی پنج روزه که چهل روز مانده به عید پاک هر سال برگزار می‌شود. کارناوال ریو رسما در جمعه شروع و در سه شنبه‌ی اعتراف، پیش از شروع لنت تمام می شود. حدود دو میلیون نفر در خیابان ریو دو ژانیرو در طول این فستیوال جمع می‌شوند. کارناوال ریو همچنین محل جمع شدن فرهنگ‌های اصیل برزیل است. مردم می‌توانند آواز بخوانند، برقصند و حسابی در طول کارناوال ریو خوش بگذرانند.

نوشته‌های مرتبط