۱۵ نکته مهم درباره نحوه واکنش به کامنت های منفی در شبکه های اجتماعی

چگونه متوجه می‌شوید چه وقت باید به کامنت های منفی در شبکه های اجتماعی واکنش نشان دهید، و چه وقت آن‌ها را رها کنید؟ در بیش‌تر موارد، این تصمیم‌گیری به مقتضیات حساب شبکه‌ی اجتماعی‌تان، و هم‌چنین، به موضوع کامنت‌هایی بستگی دارد که برای‌تان گذاشته می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا ۱۵ نکته مهم درباره نحوه واکنش به کامنت های منفی در شبکه های اجتماعی را بخوانید

به عبارت دیگر، آیا شما مسئول شبکه‌های اجتماعی یک شرکت بزرگ هستید که درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با شکایات مصرف‌کنندگان در فیس‌بوک تصمیم‌گیری می‌کند، یا یک مادر خانه‌دار هستید که نمی‌داند چگونه با یکی از دوستان حسود خود که سعی در تحقیر وی در اینستاگرام دارد، برخورد کند.

شرایط بسته به موقعیت‌تان و هم‌چنین، افرادی که در صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان کامنت‌های منفی می‌گذارند، متفاوت خواهد بود. به طور کلی، منظورمان این است که هر کامنتی را باید به طور جداگانه بررسی کرد. در جهانی که هم‌اکنون در آن زندگی می‌کنیم، آدم‌ها غالبا فراموش می‌کنند در آن‌ سوی حساب‌های شبکه‌های اجتماعی، یک انسان واقعی نشسته است. این مسئله به ویژه درباره‌ی کاربران معمولی و روزمره‌ی شبکه‌های اجتماعی بیش‌تر صادق است.

دریافت کامنت در شبکه‌های اجتماعی

اگر ویدئویی را در تیک‌تاک درباره‌ی دکوراسیون زیبای خانه‌تان گذاشته باشید، و این ویدئو در همه جا پخش یا به اصطلاح وایرال شده باشد، باید انتظار داشته باشید که برخی آدم‌ها درباره‌ی مسائلی که در مورد آن‌ها با شما هم‌نظر نیستند، کامنت‌هایی بگذارند. مثلا ممکن است بگویند شما آن‌قدر که به خانه‌تان می‌رسید، وقت نمی‌کنید به خوبی از فرزندان‌تان مراقبت کنید. برخی از آدم‌ها نیز ممکن است شایعاتی درباره‌ی شما پخش کنند که حقیقت ندارند یا حتی ممکن است در زیر پست شما با یکدیگر به مشاجره بپردازند.

با این‌که شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای نزدیک شدن دوستان و اعضای خانواده به یکدیگر کارشان را شروع کردند، آن‌ها به بستری تبدیل شدند که در آن، آدم‌ها خودشان را پشت کیبوردهای‌شان پنهان می‌کنند و با یکدیگر به بحث و مجادله می‌پردازند. معمولا این ‌”‌جنگجویان کیبوردی‌”‌ در مورد چیزهایی در زندگی شخصی‌شان احساس بدی دارند، و کامنت‌های آن‌ها شاید ارتباطی با شما نداشته باشند.

با وجود این، منظورمان این نیست که کامنت‌های منفی نمی‌توانند باعث ناراحتی شما شوند. در دنیایی که همه‌ی ما دائما با اخبار کذب مواجه هستیم و همواره تحت تاثیر لایک‌ها و نوتیفیکیشن‌ها قرار داریم، تعجبی ندارد اساسا فراموش کنیم شبکه‌های اجتماعی به چه منظور ایجاد شده‌اند – بنابراین، لازم است همیشه به یاد داشته باشیم شبکه‌های اجتماعی برای نزدیکی دوستان و اعضای خانواده و اشتراک‌گذاری چیزهایی درست شده‌اند که مورد علاقه‌ی آن‌ها هستند.

در عوض، شبکه‌های اجتماعی در حد یک بازی نزول کرده‌اند که در آن‌، آدم‌هایی که از بقیه بهتر دیده می‌شوند، برنده‌اند – حتی اگر به قیمت ناراحتی و شکار دیگران تمام شود. لازم به ذکر نیست که غول‌های شبکه‌های اجتماعی، در حال حاضر، بیش‌تر به دنبال سود هستند تا نزدیک شدن رابطه‌ها – حتی به قیمت کم شدن اعضای‌شان.

تمام این‌ها را گفتیم که به این نکته اشاره کنیم اگر کامنت‌های منفی در شبکه‌های اجتماعی باعث ناراحتی‌تان می‌شوند، هم به خاطر خودتان و هم به خاطر بهبود شبکه‌های اجتماعی نباید احساس تنهایی کنید. در عوض، بهتر است بدانید چگونه باید با این قبیل کامنت‌ها برخورد کنید. به طور خلاصه، شما برای برخورد با این مسائل باید یک طرح عملی داشته باشید، تا مجبور نشوید در لحظه، تصمیم‌های احساسی بگیرید. طبق این طرح، شما باید بدانید چه وقت باید به کامنت‌های منفی واکنش نشان دهید، و هم‌چنین بدانید وقتی تصمیم به این کار گرفتید، چگونه باید با آن‌ها برخورد کنید. در ادامه، به این مسائل خواهیم پرداخت.

چه وقت باید به کامنت های منفی در شبکه های اجتماعی واکنش نشان دهید

چه وقت باید به جای نادیده گرفتن کامنت‌های منفی، واقعا با آن‌ها برخورد کنید؟ این مسئله‌ای است که شما باید بر اساس هر مورد خاص، در مورد آن تصمیم‌گیری کنید. با وجود این، باید به این نکته اشاره کرد که اتخاذ یک تصمیم کلی برای نادیده گرفتن یا پاک کردن تمام کامنت‌های منفی لزوما همیشه بهترین واکنش نیست – حتی اگر شاید بیش‌تر آدم‌ها چنین کاری را به شما توصیه می‌کنند.

با این‌که معمولا بهتر است در صورت مواجهه با قلدری، آزار، تهدید یا هر گونه توهین در اینترنت، حساب‌های این قبیل افراد را بلاک و پاک کنید، موارد متعددی از کامنت‌های منفی نیز وجود دارند که به اندازه‌ی موارد بالا آزاردهنده نیستند و با کمی تعامل از جانب شما می‌توان با آن‌ها مقابله کرد. در این بخش، به این گونه موارد اشاره می‌کنیم.

۱. وقتی آدم‌ها در حال تماشای شما هستند

در شرایطی که آدم‌ها در حال تماشای نحوه‌ی واکنش شما به کامنت‌های منفی هستند، شاید بهتر باشد به جای نادیده گرفتن با حذف این قبیل کامنت‌ها، کمی با آن‌ها تعامل داشته باشید؛ این شرایط وقتی ایجاد می‌شوند که مثلا شما در حال مدیریت یک کسب و کار هستید، به عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی برای یک کسب و کار فعالیت می‌کنید، یا کارمند شرکتی هستید که بیش از سایر همکاران‌تان در برابر نگاه عموم قرار دارد؛ هم‌چنین، ممکن است شما یک شخصیت شناخته شده یا یک الگو در اینترنت باشید – چه در سطح گسترده (به طور عمومی) چه در یک محدوده‌ی کوچک (در برابر فرزندان‌تان).

۲. وقتی پاسخ شما باعث جلب توجه و مشارکت دیگران شود

اگر در حال مدیریت یک کسب و کار هستید، جلب توجه و مشارکت دیگر رمز موفقیت شما است. به همین دلیل، تا وقتی بتوانید واکنش‌های خود را نسبت به کامنت‌‌های دیگران به خوبی کنترل کنید، آسیبی به شهرت‌تان نخواهد رسید.

یک کامنت منفی در صفحه‌ی فیس‌بوک کسب و کاری‌تان می‌تواند آغازی برای گفتگو با یک مشتری باشد؛ گفتگویی که بهترین نحوه‌ی خدمت‌رسانی را به مشتری به شما یاد خواهد داد.

در یک فضای شخصی، یک کامنت منفی از جانب یکی از بستگان‌تان زیر یک پست شخصی می‌تواند برای‌‌تان به سکوی پرشی تبدیل شود که از طریق آن، چیزهای بیش‌تری را در مورد وی و عقاید وی یاد بگیرید. اگر شما فورا بدون فکر واکنش نشان دهید و کامنت وی را نادیده بگیرید یا پاک کنید، فرصت رشد و یادگیری‌تان را از دست می‌دهید.

۳. وقتی عدم واکنش نشان‌دهنده‌ی پنهان‌ کردن چیزی باشد

اگر فردی در صفحه‌ی یکی از شبکه‌های اجتماعی‌تان یک کامنت منفی بگذارد، و شما بخواهید آن را نادیده بگیرید یا پاک کنید، ممکن است این گونه به نظر برسد که شما می‌خواهید چیزی را پنهان کنید. اگر چیزی برای پنهان کردن ندارید، پس بدون هیچ مشکلی می‌توانید این کامنت را پاک کنید یا نادیده بگیرید، تا مجبور نباشید حس منفی ناشی از این کامنت را در صفحه‌تان تحمل کنید.

با وجود این، اگر این کامنت کمی به حقیقت نزدیک باشد، شما باید با انتخاب یک واکنش مناسب از بروز مشکل جلوگیری کنید. اگر احساس می‌کنید در صورت عدم واکنش مناسب از طرف شما، آدم‌ها گمان خواهند کرد شما چیزی را پنهان می‌کنید، احتمالا بهترین واکنش‌تان این است که به آن‌ها پاسخ بدهید.

۴. وقتی نیاز به عذرخواهی از سمت شما باشد

اگر احساس می‌کنید لازم است به شکلی مناسب از فرد یا افرادی عذرخواهی کنید، پاک کردن یا نادیده گرفتن یک کامنت ایده‌ی خوبی به نظر نمی‌رسد. برای مثال، در صورت وجود یک مشتری ناراضی، مسئولان یک کسب و کار نمی‌توانند وانمود کنند هیچ کامنتی درباره‌ی وجود مشکل در محصولات‌شان برای آن‌ها ارسال نشده است.

در مورد یک صفحه‌ی شخصی در شبکه‌های اجتماعی، اگر فردی در مورد یکی از رفتارهای‌تان کامنتی‌ برای‌تان گذاشته باشد – رفتاری که لازم است به خاطر آن، از وی عذرخواهی کنید، بهتر است به شکلی مناسب به این مسئله رسیدگی کنید. در عین حال، به عنوان عذرخواهی به طرف مقابل وعده‌ی دروغ بدهید. در حین عذرخواهی یا دادن قول برای جبران مافات سعی کنید همیشه واقع‌بین باشید. در این مورد، در بخش نحوه‌ی واکنش به کامنت منفی، مطالب بیش‌تری خواهیم گفت.

۵. وقتی لازم باشد از شهرت‌تان دفاع کنید

یکی دیگر از شرایطی که در آن، شاید بهتر باشد به یک کامنت منفی در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان دهید، هنگامی است که نیاز به اصلاح، شفاف‌سازی، یا دفاع از شهرت‌تان وجود داشته باشد. اگر فردی چیزی درباره‌ی شما گفته است که غیرواقع یا ناعادلانه به نظر می‌رسد، کاملا منطقی است که حقایقی را جهت تایید حرف‌های‌تان در خصوص عدم صحت ادعاهای این فرد ارائه دهید.

چه وقت باید کامنت های منفی را نادیده بگیرید

از سویی دیگر، چگونه متوجه می‌شوید چه وقت باید یک کامنت را نادیده بگیرید یا پاک کنید؟ قطعا شرایطی برای‌تان به وجود آمده است که در آن، بخواهید چنین کاری انجام بدهید. در این بخش، به چند دلیل عمده اشاره می‌کنیم که چرا بهتر است در برخی شرایط، واکنشی به کامنت‌های منفی افراد در شبکه‌های اجتماعی از خود نشان ندهید.

۶. وقتی انتظار دارید دیگران از شما پشتیبانی کنند

اگر احساس می‌کنید نباید شخصا به یک کامنت منفی واکنش نشان دهید، و در دیگران انتظار دارید به دفاع از شما بپردازند، شاید عاقلانه باشد کمی صبر کنید تا طرفداران‌تان از جانب شما به این کامنت منفی واکنش نشان دهند. این طرز برخورد شاید برای حساب‌های کسب و کاری آن‌چنان مناسب نباشد، ولی صفحات شخصی یا صفحات مربوط به افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از این روش پیروی کنند.

۷. چیزهایی در کامنت نوشته شده است که نمی‌خواهید در صفحه‌تان باشند

یکی دیگر از موقعیت‌هایی که بهتر است به یک کامنت منفی واکنش نشان ندهید، هنگامی است که یک فرد چیزهایی در کامنت خود نوشته باشد، که دل‌تان نمی‌خواهد در صفحه‌ی شبکه‌ی اجتماعی‌تان دیده شوند؛ چیزهایی از قبیل فحاشی، پیام‌های نامربوط، و حملات لفظی به دیگران که کاملا بیهوده، تهاجمی، ضدفرهنگی، نژادپرستانه،‌ آزاردهنده، و تهدیدکننده باشند. در این موارد، شما نه تنها حق دارید هر چیزی را که احساس می‌کنید نباید در صفحه‌ی شبکه‌ی اجتماعی‌تان باشد، پاک کنید، بلکه این وظیفه‌ی شما است که چنین کاری را انجام بدهید.

نمونه‌هایی از این موارد ممکن است شامل کامنت‌هایی پوچ و کاملا بی‌ربط به موضوع یا حاوی تهدید به خشونت باشند – که در این صورت، نه تنها باید آن را پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی گزارش کنید، بلکه حتی در صورت نیاز باید این مسئله را به پلیس نیز اطلاع دهید.

در این موارد، شاید بهتر باشد فردی را که چنین کامنت‌هایی را در صفحه‌تان گذاشته است، بلاک یا مسدود کنید. انجام این کار عموما در بسیاری از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی نسبتا آسان است. البته باید توجه داشته باشید که وی و دوستان‌اش هم‌چنان قادر هستند این کامنت‌ها را مشاهده کنند، ولی افراد جدیدی که وارد صفحه‌تان می‌شوند، نمی‌توانند این کامنت های منفی در شبکه های اجتماعی را ببینید.

۸. هنگامی که با اوباش‌ها و ترول‌ها مواجه می‌شوید

رپورتاژ

کامنت‌هایی که از طرف ترول‌ها (یا اوباش‌های مجازی) نوشته می‌شوند نیز باید نادیده گرفته یا پاک شوند؛ زیرا دلیل و هدف اصلی آن‌ها این است که شما را مجبور کنند به کامنت‌های منفی‌شان واکنش نشان دهید. ترول‌ها در صفحات شبکه‌های اجتماعی دوست دارند تنها با این هدف کامنت بگذارند که قربانی را به انجام واکنش هیجانی وادارند. آن‌ها از این‌که بتوانند به شدت ناراحت‌تان کنند، لذت می‌برند و تنها راه چاره برای توقف آن‌ها، نادیده گرفتن‌شان است.

چگونه باید به کامنت های منفی واکنش نشان بدهید

اگر تصمیم‌ گرفته‌اید به کامنت‌های منفی واکنش نشان دهید، شاید بهتر باشد از نحوه‌ی درست انجام این کار آگاه شوید. در این بخش، به چند توصیه اشاره می‌کنیم که باید به خوبی مد نظر قرار دهید – خواه در صفحه‌ی شخصی‌تان می‌خواهید با این کامنت‌های منفی مقابله کنید، خواه به عنوان مسئول شبکه‌های اجتماعی یک برند در حال مقابله با آن‌ها هستید.

۹. مثبت باشید

نخست، بهتر است به شیوه‌ای کاملا مثبت به این کامنت‌ها پاسخ دهید؛ فارغ از این‌که این کامنت‌ها درباره‌ی شما تا چه حد منفی هستند. این کار نشان می‌دهد شما به سایر آدم‌های موجود در صفحه‌ی شبکه‌ی اجتماعی‌تان اهمیت می‌دهید. حالت دفاعی به خود نگیرید، خشمگین نشوید، و متانت خود را حفظ کنید. در غیر این صورت، ممکن است خونسردی‌تان را از دست بدهید و اعتبار کلام‌تان مخدوش شود. شاید حفظ خونسردی برای‌تان دشوار باشد. با وجود این، به خاطر داشته باشید، این کامنت‌ها به شما آسیب نمی‌رسانند، بلکه معمولا نشان‌دهنده هویت و شخصیت فردی هستند که آن‌ها را در صفحه‌تان قرار داده است.

۱۰. مودب باشید

این مورد نیز به همراه مثبت‌گرایی ایجاد می‌شود، ولی برای مودب ماندن باید کمی تلاش کنید. خودتان را از غائله دور کنید و از شر فاصله بگیرید. حتی اگر با پرخاشگری به سمت شما حمله شود، هرگز این حمله را با هیجان یا خشم پاسخ ندهید. حفظ خونسردی به خصوص هنگامی که حساب‌ شبکه‌ی اجتماعی‌تان متعلق به یک کسب و کار است یا کارمندی هستید که حساب کاربری‌تان بازدید عمومی دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید مودب ماندن در برابر فردی که به شما یا کسب و کار‌تان حمله کرده است، کار دشواری باشد، ولی انجام این کار شما را برای غلبه بر فردی که از حرف‌های زننده استفاده می‌کند، قوی‌تر خواهد کرد.

۱۱. از آن‌ها بخواهید به صورت خصوصی با شما تماس بگیرند

هم‌چنین، مواردی نیز وجود دارند که در آن‌ها، بهتر است مکالمه‌تان را دور از چشم مردم ادامه دهید و به صورت خصوصی پیگیری کنید. در حقیقت، این روش معمولا بهترین گزینه است، مگر آن‌که کامنت منفی آن‌ها را بتوانید به سرعت در بخش کامنت‌ها خنثی کنید.

با وجود این، مستقیما به آن‌ها پیام خصوصی ندهید؛ بلکه برای آن‌ها کامنت بگذارید و از آن‌ها بخواهید به صورت خصوصی با شما تماس بگیرند. این کار به سایر آدم‌ها نشان می‌دهد شما تمایل دارید این مسئله را بدون بحث و گفتگو در برابر دیگران حل کنید.

۱۲. با احتیاط به صورت عمومی با آن‌ها گفتگو کنید

در مواردی که کامنت‌های منفی را بتوانید به آسانی در بخش کامنت‌های عمومی حل و فصل کنید، بهتر است با احتیاط به صورت عمومی با آن‌ها گفتگو کنید. برای مثال، اگر فردی از طراحی جدید پست‌های‌تان خوش‌اش نیامد و آن را بسیار بچگانه و ساده دانست، و این مسئله را در کامنت خود بیان کرد، شما به سادگی می‌توانید به وی پاسخ دهید، “‌از بازخورد شما سپاسگزارم! طبق نظر شما، کودکان از این طرح‌ها بسیار لذت می‌برند، و این طرح‌ها باعث شادابی و زیبایی پست‌های‌ام می‌شوند.‌”‌

۱۳. از آن‌ها بخواهید کامنت‌شان را پاک کنند

اگر به صورت عمومی یا خصوصی با فرد گفتگو کرده‌اید، و احساس می‌کنید کامنت وی شهرت شما را لکه‌دار می‌کند، می‌توانید از وی بخواهید کامنت‌اش را حذف کند.

۱۴. به سرعت پاسخ دهید

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر تصمیم گرفته‌اید به یک کامنت منفی واکنش نشان دهید، بهتر است هر چه زودتر این کار را انجام بدهید، مگر آن‌که منتظر یکی از دوستان‌تان هستید تا پاسخ این کامنت را بدهد. این کار نشان می‌دهد شما نمی‌خواهید این مشکل را نادیده بگیرید یا صورت مسئله را پاک کنید.

حتی اگر نمی‌توانید کار خاصی در برابر یک کامنت منفی انجام بدهید، با پاسخ سریع به آن می‌توانید تنش را کاهش دهید؛ زیرا در برخی شرایط، هدر دادن وقت باعث می‌شود مشکل عمیق‌تر شود.

۱۵. شوخ طبع باشید

اگر فکر می‌کنید شرایط اقتضا می‌کند، در پاسخ‌تان به یک کامنت منفی می‌توانید کمی شوخ طبع باشید. اگر در این مورد تردید دارید، بهتر است شوخی را کنار بگذارید و به شکل جدی به این قبیل کامنت‌ها پاسخ دهید، زیرا ممکن است طرف مقابل دچار سوء برداشت شود. شاید شوخ طبعی و حاضر جوابی محترمانه کمی از کدورت‌ها را کاهش دهد و از جدی شدن بیش از اندازه‌ی بحث جلوگیری کند. این کار به همراه مثبت‌گرایی یا مودب بودن می‌تواند به حل و فصل این مشکل کمک کند، و باعث شود شما دست بالا را داشته باشید.

چگونه اثر کامنت های منفی را خنثی کنید

پس از دریافت کامنت‌های منفی در شبکه‌های اجتماعی، چگونه می‌توانید اثرات آن را خنثی کنید؟ دانستن نحوه‌ی خنثی کردن اثرات این قبیل کامنت‌ها بسیار اهمیت دارد، زیرا اگر به درستی به این کامنت‌ها رسیدگی نشود، آن‌ها واقعا می‌توانند بر شهرت شما و صفحه‌تان تاثیر منفی بگذارند.

بهترین کار این است که مطالب مثبت در صفحه‌تان بگذارید تا قدرت این مطالب مثبت در نهایت بتواند بر فضای منفی ناشی از کامنت‌های منفی غلبه کند. وقتی دیگران ببینند شما هم‌چنان مانند سابق از شرایط خوبی برخوردار هستید، آن‌ها نیز از شما انرژی می‌گیرند. به هر ترتیب، شما نمی‌توانید رفتارهای سایر آدم‌ها را تحت کنترل داشته باشید. تمام کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با افزایش تعامل‌تان با آدم‌هایی که برای‌تان کامنت‌های مثبت می‌گذارند، سایرین را به مثبت‌گرایی ترغیب کنید.

به علاوه، اگر فردی در صفحه‌ی شما در یکی از شبکه‌های اجتماعی رفتارهای سمی انجام می‌دهد، یعنی دائما کامنت‌های منفی و خصمانه برای‌تان می‌گذارد، شما می‌توانید وی را آنفالو یا از لیست دوستان‌تان حذف کنید (اگر هم‌چنان جزء دوستان‌تان باشد). شما می‌توانید تشخیص دهید چه رفتاری سمی است و چه رفتاری سمی نیست؛ اگر رفتارهای یک فرد باعث تخلیه‌ی انرژی‌تان می‌شوند یا پس از خواندن کامنت‌های یک فرد دچار ناراحتی می‌شوید، احتمالا وی یک فرد سمی محسوب می‌شود.

در این موارد، به خاطر داشته باشید، رفتار این قبیل آدم‌ها بیش‌تر ناشی از مشکلات درونی‌شان است تا هر گونه مشکلی از سمت شما. آن‌ها احتمالا همین کار را با سایر صفحات موجود در شبکه‌های اجتماعی نیز انجام می‌دهند، و این رفتار بازتاب حسادت یا احساس عدم امنیت در آن‌ها است. شما می‌توانید حد و مرزهای زندگی اجتماعی‌تان را تعیین کنید.

برای خود حد و مرزی تعریف کنید، و اگر این افراد سعی کنند با شما وارد بحث شوند، به آن‌ها پاسخ ندهید. فقط بر راه‌حل مشکلات تمرکز کنید و به منفی‌بافی‌ها تن ندهید یا توجه دیگران را به چیزهای منفی جلب نکنید. در بیش‌تر موارد، این قبیل افراد دست از سر شما بر می‌دارند و به سراغ ناراحت کردن فرد دیگری می‌روند.

در نهایت، به دنبال آدم‌ها بگردید که از نظر شما می‌توانند چهره‌‌تان را در شبکه‌های اجتماعی بهبود ببخشند. فهرست دوستان و فالوورهای‌تان را به گونه‌ای تنظیم کنید که فقط آدم‌هایی در آن باشند که باعث سربلندی و شادی شما می‌شوند.

چرا آدم‌ها کامنت‌های منفی می‌گذارند؟

آیا شما نیز از این مسئله متعجب هستید که اگر آدم‌ها جملات مناسبی به ذهن‌شان نمی‌رسد یا اعتراض و شکایت منطقی ندارند، چرا کامنت‌های منفی می‌گذارند؟ دلایل مختلفی برای این رفتار وجود دارند که در بخش‌های بالا برخی از آن‌ها را بیان کرده‌ایم. در این بخش، به مرور آن‌ها می‌پردازیم.

برخی از آدم‌ها به این دلیل برای‌تان کامنت‌های منفی می‌گذارند که در ذهن‌شان به جایگاه شما در زندگی‌تان حسادت می‌کنند. آن‌ها احساس می‌کنند اگر بتوانند نقص‌ها و اشتباهات‌تان را به شما و دیگران نشان بدهند، می‌توانند شهرت‌تان را لکه‌دار کنند؛ و آن‌ها به این کار نیاز دارند، زیرا از موفقیت شما ناراحت می‌شوند. با این‌که چنین آدم‌هایی در زندگی واقعی ممکن است مطرود و منزوی باشند، در دنیای اینترنت به دلیل رواج تفکر گله‌ای حسادت می‌توانند به سایر آدم‌های هم‌عقیده‌ی خود ملحق شوند. معمولا بهترین روش برای کنترل این قبیل آدم‌ها که به گذاشتن کامنت‌های منفی علاقه دارند، این است که به شکل مستقیم به آن‌ها ثابت کنید حرف‌های‌شان درباره‌ی شما اشتباه است؛ هم‌چنین، هنگام مواجهه با این افراد استفاده از شوخ طبعی همراه با فروتنی تاثیر مثبتی به همراه خواهد داشت.

برخی از آدم‌ها به این دلیل کامنت‌های منفی می‌گذارند که به پرخاشگری منفعل مبتلا هستند. این افراد نیز گرفتار حسادت هستند، ولی نمی‌‌خواهند این احساس در حرف‌های‌شان آشکار شود؛ این مسئله بحث کردن با این قبیل آدم‌ها را دشوار می‌کند. برای مثال، چنین افراد ممکن است به یک فرد گیاهخوار بگویند، “‌آیا می‌دانستی گیاهان هم احساس دارند؟‌”‌ این بحث کاملا بیهوده است، و شکل‌گیری یک گفتگوی منطقی را غیرممکن می‌سازد. حملاتی از این دست معمولا غیرمستقیم و در عین حال، حیله‌گرانه هستند، و معمولا در شبکه‌های اجتماعی برای تحریک کردن و آزار دادن دیگران به کار می‌روند. بار دیگر تاکید می‌کنیم، هدف از این حملات معمولا از دست رفتن خونسردی شما است. به آن‌ها اجازه ندهید این کار را با شما انجام بدهند.

در نهایت، برخی از آدم‌ها نیز به این دلیل کامنت منفی می‌گذراند که می‌خواهند با تماشای ناراحتی و فرو ریختن شما احساس قدرت کنند. این‌ها همان‌هایی هستند که معمولا به ترول‌ها یا اوباش اینترنتی مشهورند. این قبیل آدم‌ها حقیقتا به چیزهایی که به عنوان کامنت می‌گذارند، باور یا احساس ندارند. یا دست‌کم برای آن‌ها احساسی یا مهم نیست. این کامنت‌ها تماما حمله‌ای برنامه‌ریزی شده‌ هستند تا خونسردی شما را مورد هدف قرار بدهند و باعث احساس قدرت در این قبیل آدم‌ها شوند. بهترین پاسخ به این ترول‌ها معمولا این است که کلا به آن‌ها پاسخ ندهید.

سخن آخر

اگر واقعا به درستی نمی‌دانید چگونه باید با کامنت‌های منفی در صفحات شبکه‌های اجتماعی مقابله کنید، باید بدانید تصمیم‌گیری در خصوص پاسخ یا عدم پاسخ به چنین کامنت‌هایی به شرایط شما بستگی دارد. اگر احساس می‌کنید باید به یک کامنت واکنش نشان بدهید، اکنون باید تصمیم بگیرید آیا بهتر است پاسخ این کامنت را به شوخی بدهید یا در این مورد جدی باشید، یا این‌که آیا باید در برابر چشم دیگران به این کامنت واکنش نشان دهید یا به طور خصوصی.

فارغ از نوع واکنشی که تصمیم می‌گیرد انجام بدهید، مهم چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که هدف شما انتقام گرفتن از فردی نیست که برای‌تان کامنت منفی گذاشته است. بلکه، هدف شما ممکن است دفاع از شهرت‌تان، یافتن یک راه‌حل، نشان دادن سطح امنیت صفحه‌تان به سایر آدم‌ها، یا اصلاح هرگونه سوءبرداشت باشد. علاوه بر آن، فرسایش ذهن و هیجان‌های‌تان به خاطر مبارزه با این جنگ‌طلبان کیبوردی که در واقع شاید ناراحتی شما برای‌شان هیچ اهمیتی نداشته باشد، اصلا ارزش‌اش را ندارد.

در نهایت، اگر این جنگجوی کیبوردی یکی از افرادی است که شما در زندگی واقعی وی را می‌شناسید، و این فرد دائما در شبکه‌های اجتماعی برای‌تان کامنت‌های منفی می‌گذارد، وقت آن فرا رسیده است تا وی را آنفالو یا از فهرست دوستان‌تان حذف کنید. با این‌که شاید این کار باعث ایجاد شکاف در دوستی‌تان شود، شما در زندگی‌تان به این انرژی منفی نیاز ندارید. فضا را برای منابع اطلاعاتی مثبت‌تری در صفحه‌ی خود آماده کنید، و به تدریج متوجه خواهید شد حال‌تان رو به بهبودی می‌رود. سایر دوستان‌تان نیز در شبکه‌های اجتماعی از این‌که صفحه‌تان را برای آن‌ها به فضایی امن تبدیل کرده‌اید، از شما سپاسگزار خواهند بود. سخت‌گیری و پافشاری در مورد مسائلی که برای‌تان اهمیت دارند، به شما آسیبی نمی‌رساند.

گذشته از این‌ها، اگر احساس می‌کنید قربانی کامنت‌های منفی دیگران شده‌اید، حتما برای رسیدن به آرامش از برخی تکنیک‌های خود مراقبتی استفاده کنید؛ کتاب بخوانید، یک برنامه‌ی تلویزیونی ببینید، پیاده‌روی کنید، یا به انجام کارهای مورد علاقه‌تان بپردازید تا ذهن‌تان را از آثار منفی این کامنت‌ها دور کنید.

منبع verywellmind
نوشته‌های مرتبط