۱۰ مهمترین ارز دیجیتال بازار کریپتوکارنسی را بشناسید

به طور کلی، رمز ارز یک پول مجازی یا دیجیتال است که شکل توکن (یا تقریبا همان ژتون) یا “‌کوین‌”‌ به خود گرفته. با این‌که برخی از ارز دیجیتال ها با استفاده از کارت‌های اعتباری یا سایر روش‌ها شکل فیزیکی به خود گرفته‌اند، اکثریت غالب آن‌ها به طور کلی غیرملموس باقی مانده‌اند.

“‌رمزنگاری شده‌”‌ در ترکیب ارزهای رمزنگاری شده یا همان رمز ارزها به عملیات رمزنگاری پیچیده‌ای اشاره دارد که امکان پیدایش و پردازش واحدهای پولی دیجیتالی و معاملات آن‌ها را در سیستم‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کنند. در کنار اهمیت ویژگی “‌رمزنگاری‌”‌ این واحدهای پولی، تعهد مشترک آن‌ها به غیرمتمرکزسازی نیز حائز اهمیت است؛ ارزهای دیجیتالی معمولا به صورت کدهایی توسط گروه‌هایی از افراد که سازوکاری را برای انتشار (معمولا ولی نه همیشه، از طریق فرایندی به نام ماینینگ یا استخراج) و کنترل آن‌ها ایجاد می‌کنند، توسعه می‌یابند.

رمز ارزها تقریبا همیشه طوری طراحی شده‌اند که فارغ از کنترل و دستکاری حکومت‌ها باشند؛ با این‌ حال، با افزایش محبوبیت آن‌ها، این جنبه‌ی بنیادین از این صنعت به شدت زیر رگبار انتقادات قرار گرفته است. رمز ارزهایی که با الگوبرداری از بیت کوین، پس از انتشار آن، به وجود آمده‌اند، مجموعا آلتکوین، و در برخی موارد “‌شت‌کوین‌“‌ نامیده می‌شوند، و معمولا سعی کرده‌اند خود را به عنوان نسخه‌هایی اصلاح‌شده یا بهبود یافته‌ از بیت کوین معرفی کنند. با این‌که برخی از این رمز ارزها ممکن است دارای ویژگی‌های جذابی باشند که بیت کوین از آن‌ها بهره‌مند نیست، رسیدن به سطح امنیتی شبکه‌های بیت کوین هدفی است که تا حدود زیادی آلتکوین‌ها با رسیدن به آن فاصله دارند. یک ارز دیجیتال یا رمز ارز، طبق یک تعریف کلی، واحد پولی است که به شکل توکن یا “‌کوین‌”‌ درآمده و در دفتر کلِ توزیع شده و غیرمتمرکز ثبت شده است. در این نوشتار با

۱. بیت کوین چیست

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که در ژانویه‌ی ۲۰۰۹ معرفی شد. این رمز ارز بر اساس ایده‌ی اوراق سفید توسط فرد یا گروهی مرموز با نام ساتوشی ناکاموتو به وجود آمد. هویت فرد یا افرادی که این فناوری را ایجاد کرده‌اند، هم‌چنان نامشخص است. بیت کوین در مقایسه‌ با سازوکارهای سنتی پرداخت آنلاین کارمزد تراکنش پایین‌تری دریافت می‌کند، و برخلاف ارزهای منتشر شده توسط دولت‌ها، از جانب یک مرجع غیر متمرکز اداره می‌شود.

بیت کوین نوعی ارز رمزنگاری شده است. بیتکوین هیچ شکل فیزیکی ندارد؛ بلکه فقط ترازهایی ثبت شده در دفتر کل است که همه‌ی افراد به صورت شفاف به آن دسترسی دارند. تمام تراکنش‌های بیت کوین توسط تعداد بسیار زیادی از کامپیوترها با قدرت محاسباتی بالا اعتبارسنجی می‌شوند. بیت کوین‌ها نه به وسیله هیچ بانک یا دولتی منتشر یا پشتیبانی می‌شوند، و نه هیچ یک از بیتکوین‌ها مثل یک کالای فیزیکی ارزشمند هستند. علی‌رغم آن‌که بیتکوین یک پول قانونی به شمار نمی‌رود، بسیار محبوب است و باعث شده است صدها ارز رمزنگاری شده‌ی دیگر نیز به وجود بیایند؛ به طور کلی، به تمام رمز ارزها غیر از بیت کوین آلتکوین گفته می‌شود. بیتکوین معمولا به صورت اختصاری با “‌BTC‌” نشان داده می‌شود.

بیت کوین که در ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد، از لحاظ سرمایه‌ی بازار به عنوان بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری شده‌ی دنیا شناخته می‌شود.

۲. اتریوم چیست

اتریوم یک پلتفرم بلاک چین است که رمز ارز مخصوص خود را دارد؛ به رمز ارز اتریوم اتر (ETH) یا همان اتریوم نیز گفته می‌شود. زبان برنامه‌نویسی اتریوم سالیدیتی نام دارد.

اتریوم به عنوان یک شبکه‌ی بلاک چین، دفتر کل غیر متمرکزی برای اعتبارسنجی و ثبت تراکنش‌ها است. کاربران این شبکه می‌توانند بر روی این پلتفرم به ساخت، انتشار، درآمدزایی، و استفاده از اپلیکیشن‌ها بپردازند، و از رمز ارز اتر به عنوان ابزاری برای پرداخت استفاده کنند. کاربران به اپلیکیشن‌های غیر متمرکز موجود در این شبکه “‌dapps “‌ می‌گویند.

تا می ۲۰۲۱، اتریوم به عنوان یک رمز ارز، از لحاظ حجم بازار، پس از بیت کوین، در رتبه‌ی دوم بزرگ‌ترین رمز ارزهای دنیا قرار داشته است.

اتریوم یک پلتفرم منبع باز و مبتنی بر بلاک چین است که برای ایجاد و به اشتراک‌گذاری اپلیکیشن‌های کسب و کاری، خدمات مالی، و سرگرمی کاربرد دارد.

کاربران اتریوم برای استفاده از dapps کارمزد پرداخت می‌کنند. کارمزدهای اتریوم “‌سوخت یا بنزین‌”‌ نامیده می‌شوند، زیرا مبالغ آن‌ها بر اساس میزان توان محاسباتی (کامپیوتری) مورد نیاز تغییر می‌کنند.

اتریوم دارای رمز ارز مربوط به خود است که به آن اتر (ETH) یا همان اتریوم گفته می‌شود.

اتریوم با این هدف ایجاد شد که توسعه‌دهندگان را قادر سازد قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های توزیع شده‌ای (dapps) را تولید و منتشر کنند که بدون خطر خرابی، کلاهبرداری، یا دخالت شخص ثالث قابل استفاده باشند.

سازندگان اتریوم آن را به عنوان “‌بلاک چین قابل برنامه‌نویسی دنیا‌”‌ توصیف می‌کنند. اتریوم خود را از این جهت از بیت کوین جدا می‌داند که یک شبکه‌ی قابل برنامه‌نویسی است و به عنوان بازاری برای خدمات مالی، بازی‌ها، و اپلیکیشن‌ها عمل می‌کند که هزینه‌های مربوط به همه‌ی آن‌ها را می‌توان با رمز ارز اتر پرداخت کرد و هم‌چنین، آن‌ها از خطر کلاهبرداری، سرقت، یا سانسور مصون هستند.

۳. تتر چیست

تتر (USDT) یک ارز رمزنگاری شده‌ی مبتنی بر بلاک چین است که رمز ارزهای در گردش آن، توسط مبلغی معادل ارزهای فیات سنتی نظیر دلار، یورو، یا ین ژاپن (که در یک حساب بانکی معین نگهداری می‌شود) پشتیبانی می‌شوند. توکن‌های تتر، توکن‌های بومی شبکه‌ی تتر، تحت نماد USDT معامله می‌شوند.

تتر (USDT) یک استیبل کوین است؛ استیبل کوین نوعی رمز ارز است که هدف از ایجاد آن، حفظ ثبات ارزش ارزهای رمزنگاری شده است.

تتر توسط سرمایه‌گذارانی استفاده می‌شود که می‌‌خواهند هم‌زمان با حفظ ارزش بازار رمز ارزها، از نوسانات شدید سایر رمز ارزها در امان باشند.

در آپریل ۲۰۱۹، دادستان کل نیویورک شرکت مادر تتر را به پنهان‌سازی ۸۵۰ میلیون دلار ضرر متهم کرد.

توکن‌های تتر تحت نماد USDT معامله می‌شوند.

تتر متعلق به گروهی از ارزهای رمزنگاری شده به نام استیبل کوین‌ها است که با هدف حفظ ثبات ارزش رمز ارزها ایجاد شده‌اند؛ این رمز ارزها بر خلاف سایر ارزهای دیجیتالی محبوب نظیر بیت کوین و اتریوم که دارای نوسانات قیمت بسیار بالایی هستند، از ثبات بیش‌تری برخوردارند. همین ویژگی به این رمز ارز امکان می‌دهد به جای آن‌که برای سرمایه‌گذاری‌های سوداگرانه کاربرد داشته باشد، به عنوان واسطه‌ای برای تبدیل و روشی برای ذخیره‌سازی ارزش مورد استفاده قرار بگیرد.

تتر به طور خاص متعلق به دسته‌ای از استیبل کوین‌های مبتنی بر ارزش ارزهای فیات یا همان پول رایج است. به عبارت دیگر، یک ارز فیات نظیر دلار آمریکا، یورو، یا ین ژاپن از هر یک از این رمز ارزهای موجود در جریان بازار پشتیبانی می‌کنند. از جمله سایر دسته‌بندی‌های استیبل کوین‌ها شامل استیبل کوین‌های وثیقه‌دار و رمزنگاری شده، که از ذخایر رمز ارزها به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند، یا استیبل کوین‌های بدون وثیقه هستند. استیبل کوین‌های بدون وثیقه دارای هیچ وثیقه‌ای نیستند، ولی بسته به شرایط اقتصادی، جهت حفظ و تامین توکن‌های مورد نیاز، به شیوه‌ای مشابه‌ی ذخیره‌ی بانکی عمل می‌کنند.

تتر به طور خاص برای ایجاد پلی میان ارزهای فیات و رمز ارزها طراحی شد، و برای کاربران ثبات، شفافیت، و حداقل کارمزد تراکنش به همراه داشت. تتر ارزش خود را بر پایه‌ی دلار آمریکا به دست آورده، و آن را با نسبت یک به یک با دلار آمریکا حفظ کرده است. با وجود این، شرکت تتر هیچ ضمانتی در خصوص هر گونه حق برداشت یا تبدیل آن به پول واقعی ارائه نداده است – از این رو، تتر را نمی‌توان با دلار آمریکا مبادله کرد.

بر اساس گزارش کریپتوکامپر، تامین‌کننده‌ی جهانی داده‌های بازار رمز ارزها، معامله‌ی بیت کوین به تتر هم‌چنان به عنوان محبوب‌ترین شیوه برای معامله‌ی بیت کوین به فیات یا استیبل کوین شناخته می‌شود. در فوریه‌ی ۲۰۲۱، تقریبا ۵۷ درصد از تمام معاملات بیت کوین با استفاده از تتر (USDT) صورت گرفت. تتر به عنوان منبع اصلی نقدینگی برای بازار رمز ارزها باقی مانده است.

تتر در جولای ۲۰۱۴ تحت عنوان ریل‌ کوین راه‌اندازی شد، و در نوامبر همان سال، توسط شرکت تتر، شرکت مسئول حفظ ذخیره‌ی میزان ارز فیات، به تتر تغییر نام داد. از فوریه‌ی ۲۰۱۵ تاکنون، تتر در معامله مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴. بایننس کوین چیست

بایننس کوین یک رمز ارز است که توسط صرافی بایننس منتشر شده و با نماد BNB معامله می‌شود. بایننس کوین در ابتدا، بر روی بلاک چین اتریوم، با استاندارد ERC20 فعالیت می‌کرد، ولی مدتی است که به کوین بومی زنجیره‌ی بایننس تبدیل شده است.

بایننس کوین دقیقا حداکثر دارای ۲۰۰ میلیون توکن BNB است.

از آپریل ۲۰۲۱، صرافی بایننس با پشتیبانی از بیش از ۱.۴ میلیون تراکنش در ثانیه، به بزرگ‌ترین صرافی رمز ارز در دنیا تبدیل شده است.

بایننس کوین یک رمز ارز است که توسط صرافی بایننس ایجاد شده و با نماد BNB معامله می‌شود.

BNB ابتدا بر روی شبکه‌ی اتریوم حضور داشت، ولی اکنون ارز بومی بلاک چین مخصوص بایننس، یعنی زنجیره‌ی بایننس، به شمار می‌رود.

هر سه ماه یک بار، بایننس یک‌پنجم سود خود را صرف خرید و نابود کردن دائمی، یا به اصطلاح “‌سوزاندن‌”‌ بایننس کوین‌های موجود در خزانه‌ی خود می‌کند.

بایننس در ۲۰۱۷ به عنوان یک توکن کاربردی برای تخفیف کارمزدهای تجاری به وجود آمد، ولی سپس، کاربردهای متعدد و گسترده‌ای به دست آورد، از جمله پرداخت کارمزدهای تراکنش (بر زنجیره‌ی بایننس)، رزرو هتل و هواپیما، سرگرمی، خدمات آنلاین، و خدمات مالی.

بایننس کوین در طول عرضه اولیه‌ی کوین (ICO) در ۲۰۱۷، راه‌اندازی شد.

بایننس ۱۰ درصد، یا ۲۰ میلیون، توکن BNB را به سرمایه‌گذاران فرشته، ۴۰ درصد، یا ۸۰ میلیون، توکن را به گروه موسس، و مابقی ۵۰ درصد، یا ۱۰۰ میلیون، توکن را نیز از طریق فرایند عرضه‌ی اولیه‌ی کوین به شرکت‌کنندگان مختلف ارائه داد.

تقریبا نیمی از سرمایه‌ای که در طول فرایند عرضه‌ی اولیه‌ی کوین افزایش یافته بود، به برندینگ و بازاریابی بایننس اختصاص یافت، در حالی که حدود یک‌سوم از آن نیز صرف ایجاد پلتفرم بایننس و اجرای آپگریدها یا ارتقای نسخه‌ی لازم برای اکوسیستم بایننس شد.

BNB در ابتدای کار بر روی شبکه‌ی اتریوم فعالیت داشت، ولی اکنون به عنوان ارز بومی بلاک چین مخصوص بایننس، یعنی زنجیره‌ی بایننس شناخته می‌شود.

۵. ریپل چیست

ریپل (XRP) یک فناوری است که به عنوان رمز ارز و هم‌چنین، یک شبکه‌ی پرداخت دیجیتال برای تراکنش‌های مالی عمل می‌کند. ریپل نخستین بار در ۲۰۱۲ منتشر شد؛‌ کریس لارسن و جد مک‌کالب با همکاری یکدیگر این فناوری را ایجاد کردند. فرایند اصلی ریپل شامل یک سیستم انتقال و مبادله‌ی دارایی و پرداخت است – سیستمی مشابه‌ی سوییفت برای نقل و انتقالات بین‌المللی اوراق بهادار و پول که توسط بانک‌ها و واسطه‌های مالی در معاملات ارزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رپورتاژ

توکن مورد استفاده برای این رمز ارز ‌”‌از پیش استخراج شده‌”‌ است و از نماد تیکر XRP استفاده می‌‌کند. ریپل نام این شرکت و شبکه است، و XRP نیز نماد توکن این رمز ارز شناخته می‌شود. هدف از ایجاد XRP ارائه‌ی خدمت به عنوان یک سازوکار واسطه برای مبادله‌ی میان دو ارز یا شبکه است – به عنوان نوعی پول موقت برای انجام تسویه حساب‌ها.

ریپل یک پروتکل و شبکه‌ی پرداخت دیجیتالی مبتنی بر بلاک چین است که رمز ارز اختصاصی خود را دارد: XRP.

ریپل به جای استفاده از استخراج بلاک چین برای تایید تراکنش‌ها، از یک سازوکار اجماع، از طریق گروهی از سرورهای متعلق به بانک، استفاده می‌کند.

تراکنش‌های ریپل انرژی کم‌تری نسبت به بیت کوین استفاده می‌کنند، ظرف چند ثانیه تایید می‌شوند، و هزینه‌ی بسیار اندکی دارند؛ در حالی که تراکنش‌های بیت کوین انرژی بیش‌تری مصرف می‌کنند، برای پردازش آن‌ها به زمان بیش‌تری نیاز است، و هزینه‌های تراکنشی بالاتری به همراه دارند.

ریپل از لحاظ سرمایه‌ی بازار، در میان پنج ارزشمندترین توکن مبتنی بر بلاک چین قرار دارد.

ریپل بر روی یک پلتفرم با منبع باز و همتا به همتای غیر متمرکز فعالیت می‌کند؛ این پلتفرم به کاربران امکان می‌کند هر نوع پول نظیر دلار، ین، یورو یا انواع رمز ارزها نظیر لایت کوین یا بیت کوین را بدون نقص انتقال بدهند. ریپل یک شبکه‌ی پرداخت جهانی است و بانک‌ها و موسسات خدمات مالی بزرگ نیز مشتریان آن به شمار می‌روند. جهت تسهیل و تسریع مبادله‌ی ارزهای مختلف از XRP برای محصولات ریپل استفاده می‌شود.

۶. کاردانو چیست

کاردانو (ADA) یک پلتفرم بلاک چین نسل سوم و غیر متمرکز با گواه اثبات سهام است. با این‌که کاردانو از لحاظ ویژگی و کاربرد شباهت‌هایی با سایر پلتفرم‌های بلاک چین نظیر اتریوم دارد، خود را از طریق تعهد به تحقیقات علمی با بازنگری دقیق – به عنوان اجزای اصلی برای به‌روزرسانی این پلتفرم – با دیگر پلتفرم‌ها متمایز کرده است.

سه سازمان مسئول توسعه‌ی کاردانو هستند: IOHK، بنیاد کاردانو، و EMURGO. دو سازمان نخست بنیاد غیر انتفاعی و سومین سازمان یک نهاد تجاری است. IOHK که مسئول ایجاد کاردانو است، به منظور پژوهش و بررسی به‌روزرسانی‌های این پلتفرم – پیش از پیاده‌سازی و با هدف کسب اطمینان از توسعه‌پذیری آن – با یک گروه دانشگاهی از سراسر جهان همکاری می‌کند.

کاردانو یک بلاک چین و پلتفرمی برای قراردادهای هوشمند است که رمز ارز آن “‌ada‌” نام دارد.

کاردانو محصولاتی را برای مدیریت هویت و قابلیت پیگیری محصولات منتشر کرده است.

کاردانو از اوروبروس – یک الگوریتم گواه اثبات سهام – برای ایجاد بلاک‌ها و اعتبارسنجی تراکنش‌های موجود در این بلاک چین استفاده می‌کند.

چارلز هاسکینسن، یکی از بنیانگذاران اتریوم، در ۲۰۱۵ شروع به توسعه‌ی کاردانو کرد و این پلتفرم را در ۲۰۱۷ راه‌اندازی کرد. کاردانو به عنوان جایگزینی برای اتریوم معرفی شد. هر دوی این پلتفرم‌ها دارای کاربردها مشابه‌ای از قبیل قراردادهای هوشمند هستند و هدف از آن‌ها ایجاد یک سیستم مرتبط و غیر متمرکز است. کاردانو خود را به عنوان نسخه‌ی به‌روز شده‌ی اتریوم و یک پلتفرم نسل سومی، بالاتر از گواهی‌نامه‌های نسل دومی اتریوم، معرفی کرد. هم‌چنین، این پلتفرم بلاک چین می‌خواهد به کشورها و مناطق محروم از سیستم بانکی، خدمات بانکی ارائه دهد.

کاربرد اصلی کاردانو مدیریت هویت و ایجاد قابلیت پیگیری محصولات است. کاربرد نخست این پلتفرم می‌تواند شامل تسهیل‌ و آسان‌سازی فرایندهای لازم برای جمع‌آوری داده‌ها از منابع متعدد باشد. دومین کاربرد این پلتفرم، یعنی ایجاد قابلیت پیگیری محصولات، نیز به پیگیری و حسابرسی فرایندهای تولید یک محصول از ابتدا تا تکمیل کالاها، و به طور بالقوه، و حذف بازار کالاهای تقلبی مربوط می‌شود.

“‌ada‌”‌ رمز ارز کاردانو است و نام آن از روی آدا لاولیس (Ada Lovelace)، کنتس و ریاضی‌دان قرن نوزدهم انگلیس برداشته شده است؛ وی به عنوان نخستین برنامه‌نویس کامپیوتری شناخته می‌شود.

۷. سولانا چیست

ارز دیجیتال سولانا (Solana) یک بلاک چین رمز ارزی پشتیبانی کننده از قراردادهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز می باشد که از طریق اثبات سهام با کمترین موانع ورودی به دنبال به حداکثر رساندن بازدهی و کارایی شبکه خود می باشد. پردازش در این شبکه به صورت 50 الی 65 هزار تراکنش در ثانیه و با محدودیت بیش از 70,000 تراکنش صورت می گیرد. این شبکه بدون کاهش امنیت و تمرکز زدایی، به دنبال افزایش مقیاس پذیری می باشد و قصد دارد با پشتیبانی از نرم افزارهای بلاک چینی با سرعت بالا، در سطح بین المللی اقدام کند. این ارز دیجیتال از امنیت زیاد و اپلیکیشن های غیرمتمرکز برخوردار است. سولانا با توجه به بهره مندی از الگوریتم اثبات زمان می تواند برای افزایش سرعت بلاک چین، گذر زمان را به سادگی و به صورت کد، وارد دفتر کل کند.

ارز دیجیتال سولانا به عنوان یک بلاک چین منفرد در مقایسه با شبکه بیت کوین، با 7 تراکنش بر ثانیه، در شبکه اتریوم با 15 تراکنش بر ثانیه و بر خلاف پروژه های دیگر مثل Polkadot، می باشد.

شبکه بلاک چین سولانا دارای یک توکن بومی و اختصاصی به نام SOL می باشد که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می کند و به کاربرانی که از آن نگهداری می کنند، پاداش اهدا می کند. در این شبکه تمامی کارمزدهای پرداختی که به واسطه SOL ارزیابی و محاسبه می شود با هدف افزایش امنیت، پس از دریافت سوزانده می شوند. در نتیجه ساپلای کل در طی زمان کاهش می یابد.

در سال 2017، آناتولی یاکووِنکو (Anatoly Yakovenko)، با همکاری گرگ فیتزجرالد آزمایشگاه های سولانا را تاسیس کردند. آناتولی یاکووِنکو که در کوالکام سابقه کاری درخشانی داشته است، با کمک همکارهای سابق خود در کوالکام، پروتکل سولانا و توکن SOL را به صورت عمومی در سال 2020 به انتشار درآورد.

۸. دوج کوین چیست

دوج کوین (DOGE) یک رمز ارز همتا به همتا و منبع باز است. دوج کوین یک آلتکوین به شمار می‌رود که ظاهرا در ابتدا با یک شوخی شروع شد. لوگوی این رمز ارز که در دسامبر ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد، تصویر یک سگ شیبا اینو است.

با این‌که این رمز ارز ظاهرا با یک شوخی ساده به وجود آمد، بلاک چین آن هنوز کارایی و شایستگی خود را حفظ کرده است. فناوری اصلی آن از لایت کوین مشتق شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته‌ی دوج کوین که از یک الگوریتم رمزنویسی استفاده می‌کند، می‌توان به قیمت پایین و تامین نامحدود آن اشاره کرد.

دوج یک رمز ارز با منبع باز است که در ۲۰۱۳ توسط جکسون پالمر و بیلی مارکوس راه‌اندازی شد.

دوج ابتدا به صورت یک جوک بر اساس تصویر مشهوری از یک سگ شیبا اینو (نژادی از یک سگ ژاپنی) به وجود آمد.

این رمز ارز بر اساس لایت کوین ساخته شده است و از فناوری مشابه‌ای در سیستم گواه اثبات کار استفاده می‌کند.

دوج کوین جامعه‌ی پشتیبان وفاداری دارد که با آن معامله می‌کنند و از آن به عنوان ارز برای محتوای رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

DOGE به شکل چیزی شبیه جوک یا شوخی راه‌اندازی شد، ولی پس از ورود آن به دنیای رمز ارزها، طرفدارانی برای خود پیدا کرد. دوج کوین در اواخر ۲۰۱۷ به همراه سایر رمز ارزها دچار حباب قیمت شد و ارزش آن به اندازه‌ي قابل توجهی افزایش یافت. پس از ترکیدن این حباب در ۲۰۱۸، دوج کوین بخش اعظمی از ارزش خود را از دست داد، ولی هم‌چنان هسته‌ی پشتیبان خود را حفظ کرد – جامعه‌ای که هنوز با این رمز ارز معامله می‌کنند و از آن برای پرداخت در قبال محتوا در توییتر و ردیت استفاده می‌کنند.

کاربران می‌توانند DOGE را از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال خرید و فروش کنند. آن‌ها می‌توانند دوج کوین خود را در یک صرافی یا در یک کیف پول دوج کوین نگهداری کنند.

۹. پولکادات چیست

ارز پولکادات (ارز polkadot) پروژه ای ست که توسعه دهندگان آن را برای سایر توسعه دهندگان ایجاد کرده اند و در این پروژه اتصال اوراکل ها، زنجیره های عمومی و خصوصی، برنامه های غیرمتمرکز و همچنین ارائه خدمات برای انجام کار در کنار یکدیگر، بخشی از اهداف می باشند. پولکادات با ایجاد شبکه ای واحد از بلاک چین های هدفمند و یکپارچه، می تواند مشکلات تعامل پذیری در ارزهای دیجیتال و همچنین مقیاس پذیری مانند پرهزینه بودن و کند بودن تراکنش ها را رفع کند. پولکادات راه حلی برای رفع مشکلات بلاک چین ها می باشد. از آنجایی که بلاک چین ها نمی توانند با سایر بلاک چین ها ارتباط برقرار کنند، پولکادات با برقراری این ارتباط، انتقال اطلاعات را ساده تر کرده و توانایی ساخت برنامه ها و سرویس های قدرتمند را ایجاد کرده است.

پولکادات نسل نوینی از شبکه بلاک چین می باشد که بلاک چین های متعدد را به یک شبکه وصل می کند. در این شبکه انتقال داده میان بلاک چین های مختلف امکان پذیر می باشد و همچنین می تواند از چند زنجیره توسط شبکه پشتیبانی کند. شبکه پولکادات با هدف رفع مشکل ارتباط کند و آهسته میان بلاک چین های عمومی و خصوصی طراحی شده است. پولکادات تسهیل کننده نسل بعدی وب (Web3) می باشد که می تواند پس از شکستن انحصار اینترنت، آن را در اختیار کاربران قرار دهد. تمرکز این پروتکل بر روی انتقال ارزهای دیجیتال، حفظ ارتباطات و امنیت مشترک بلاک چین ها می باشد. بلاک چین ها پس از متحد شدن در پروتکل پولکادات، می توانند با یکدیگر به صورت موازی کار کنند. همچنین این یکپارچگی بین بلاک چین ها، باعث ترکیب نقاط قوت بلاک چین های مختلف با یکدیگر و کاهش نقاط ضعف آنها می شود.

مدیر پروژه پولکادات، گاین وود (Gavin wood) در سال 2014 شبکه پولکادات را راه اندازی کرد. او در ابتدا به عنوان یکی از بنیانگذاران اتریوم، با ویتالیک بوترین (مدیرعامل اتریوم) به توسعه اتریوم پرداخته است. گاین وود مخترع زبان برنامه نویسی Solidity و منتشر کننده یلو پیپر ماشین مجازی اتریوم می باشد. او شبکه پولکادات را همراه با بنیاد Web3 تاسیس کرده است. گاین وود از پروژه اتریوم در سال 2016 جدا شد و تمرکز خود را فقط معطوف به شبکه پولکادات کرد. او در سال 2017 پولکادات را با همکاری رابرت هابرمایر و پیتر چاپان، وارد بازار ارزهای دیجیتال کرد. این ارز دیجیتال پس از گذراندن دوران بحرانی که هکرها برای این شبکه ایجاد کردند، سرانجام توانست در سال 2018 با ارتقا و بهبود اکوسیستم و همچنین کمک های مالی Web3 به مسیر پیشرفت خود ادامه داد و در سال 2020 ایده انتقال حساب را به شبکه ی خود اضافه کرد.

۱۰. استلار چیست

اصطلاح ارز رمزنگاری شده‌ی استلار به یک ارز دیجیتالی یا مجازی اشاره دارد که توسط بنیاد توسعه‌ی استلار به وجود آمده است. ارز این سازمان، که لومن نام دارد، تحت نماد XLM در صرافی‌های مختلف ارز دیجیتالی معامله می‌شود. لومن توسط معامله‌گران در شبکه‌ی استلار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ شبکه‌ی استلار یک شبکه‌ی دفتر کل توزیع شده‌ی مبتنی بر بلاک چین است که بانک‌ها، سیستم‌های پرداخت، و آدم‌ها را به هم متصل می‌کند تا انجام انتقالات ارزش و دارایی، از جمله انواع پرداخت‌ها، را با کم‌ترین هزینه تسهیل کند.

استلار یک پروتکل غیر متمرکز با کد منبع باز است که هدف از آن، انتقال ارز دیجیتالی به پول فیات (پول رایج) به صورت محلی و بین‌المللی است.

رمز ارز بلاک چین استلار لومن نام دارد؛ توکنی که تحت نماد XLM معامله می‌شود.

استلار با سرمایه‌ی بازار بیش از ۱ میلیارد دلار، طی پنج سال گذشته، یکی از بهترین عملکردها را در میان آلتکوین‌ها داشته است.

ارزهای رمزنگاری شده ارزهای دیجیتالی یا مجازی هستند که برای معامله بر روی شبکه‌های غیر متمرکزی به نام بلاک چین ایجاد شده‌اند. توسعه‌دهندگان این قبیل ارزها، آن‌ها را با این هدف به وجود آورده‌اند که مانند ارزهای رایج، دچار جعل و کلاهبرداری نشوند. هم‌چنین، این سیستم از بروز مشکلی به نام خرج کردن دوباره یا دابل اسپندینگ پیشگیری می‌کند.

ارزهای رمزنگاری شده یا همان رمز ارزها، برخلاف پول فیات یا همان پول رایج، توسط بانک‌های مرکز منتشر نمی‌شوند؛ به این ترتیب، دولت‌ها هیچ دخالتی در فعالیت‌ها و معاملات آن‌ها ندارند. در پی موفقیت بیت کوین – که در ۲۰۰۹ ساخته شد – انواع مختلفی از رمز ارزها پا به عرصه گذاشتند، از جمله لومن.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، لومن رمز ارز استلار است. تقریبا ۲۲.۵ میلیارد کوین از لومن در بازار در جریان است – حداکثر عرضه‌ی لومن ۵۰ میلیارد است. در اصل، بنیاد استلار بیش از ۱۰۰ میلیارد لومن را در اختیار داشت، ولی در نوامبر ۲۰۱۹، تقریبا نیمی از کوین‌های خود را سوزاند. این حرکت باعث افزایش کوتاه مدت قیمت XLM شد – اگرچه این افزایش به سرعت خنثی شد. سوزاندن کوین‌ها عملی بحث‌برانگیز است، زیرا این حرکت به طور ضمنی، نوعی دستکاری و اعمال نفوذ است – که قرار بود سیستم‌های غیر متمرکز از این گونه دخالت‌ها مصون باشند.

با این‌که ارزش لومن در ماه می ۲۰۲۰، بیش از دوسوم کاهش یافت، این رمز ارز هم‌چنان به عنوان یکی از بهترین آلتکوین‌ها شناخته می‌شود – لومن از لحاظ سرمایه‌ی بازار در جایگاه یازدهم قرار دارد. سرمایه‌ی بازار این کوین تا ۲۵ مارس ۲۰۲۱ تقریبا ۸.۳ میلیارد دلار بوده است.

 

نوشته‌های مرتبط