23 روش مراقبت از پوست خشک که باعث درخشانی آن می شوند

هر کسی حق این را دارد که زیبا به نظر برسد. ظاهر زیبا با پوست درخشان و پرطراوت باعث می‌شود که اعتماد به نفس و حس جوانی و  زیبایی بیش‌تری داشته باشید. به این ترتیب توجه زیادی را به خود جلب می‌کنید و منحصر به فرد و خاص خواهید بود. اما یک دقیقه صبر کنید آیا شما از پوست خشک و اثرات شدید آن رنج می‌برید؟ در جهانی که ظاهر آدم‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد، و همه تلاش می‌کنند ظاهر بهتری داشته باشند، پوست کدر و بی‌جان می‌تواند ایراد بزرگی باشد. با این حال، خوشبختانه داشتن پوست بدون ایراد، و بدون لکه و آکنه که همیشه آرزویش را داشتید، دیگر رویا نیست، بلکه واقعیت است. در این نوشتار ۲۳ مورد از ساده‌ترین روش های مراقبت از پوست خشک گردآوری کرده‌ایم که واقعا معجزه می‌کنند. این‌ها برخی از ساده‌ترین نکات هستند که باعث می‌شوند مراقبت از پوست خشک‌تان بسیار ساده‌تر باشد.

پوست خشک خیلی زود تحریک می‌شود و ممکن است ظاهر شما را خراب کند. این یک مشکل شایع است که بسیاری از آدم‌ها در نقطه‌ای از زمان آن را تجربه کرده‌اند. آلودگی، اشعه‌ی مضر خورشید، هوای سرد زمستان یا باد شدید می‌توانند روی پوست‌تان تاثیر زیادی بگذارند و سبب خشک شدن آن شوند. پوست به علت کمبود رطوبت، دچار خشکی می‌شود، انعطاف‌پذیری آن را کاهش می‌دهد، ترک می‌خورد و پوسته پوسته و حتی دچار خارش می‌شود. امروزه همه از روش‌های اولیه‌ی مراقبت از پوست – پاک کردن، استفاده از تونیک و استعمال مرطوب‌کننده – آگاهی دارند.

اما آیا همین سه مرحله کافی است؟ خب احتمالا همه‌ی محلول‌های جدید شستشوی صورت، کرم‌های ضد آفتاب و کرم‌های ضد پیری را که به بازار عرضه می‌شوند، امتحان کرده‌اید. و همیشه تمایل دارید هر محصولی را امتحان کنید تا زیر نور خورشید زیبا به نظر برسید. با این حال، معجزه یک شبه اتفاق نمی‌افتد. مواد شیمیایی مضر در محصولات تجاری اغلب به جای بهبود کیفیت پوست آن را بدتر می‌کنند. روش‌ّهای مختلف مراقبت از صورت وجود دارد که احتمالا امتحان کرده‌اید، اما آیا می‌دانستید که انواع مختلف پوست نیاز به مراقبت‌های مختلفی هم دارند؟ با این وجود، اگر شما از تکنیک‌های مناسب مراقبت از پوست را می‌دانید، می‌توانید از بروز آسیب‌های پوستی جلوگیری کنید و به راحتی بهترین باشید. و اگر نوع پوست شما خشک باشد، این مطلب ارزش خواندن را دارد، زیرا برخی از بهترین و طبیعی‌ترین روش‌های مراقبت از پوست در آن گردآوری شده‌اند. انجام این روش‌های مراقبتی بسیار آسان است.

انواع مختلف پوست نیاز به مراقبت‌های مختلفی دارند

صحبت در مورد انواع مختلف پوست منطقی است زیرا هر آدمی نوع پوست منحصر به فردی دارد. انتخاب گزینه‌های مناسب برای مراقبت از پوست با دانستن نوع پوست‌تان شروع می‌شود. انواع مختلف پوست به صورت ژنتیکی مشخص می‌شوند، اما انتخاب بهترین روش‌های مراقبت از پوست برای صورت و بدن برای مراقبت از سلامت پوست، کند کردن روند پیری و مراقبت از خودتان ضروری است.

انواع مختلف پوست:

* پوست نرمال – خوب مطلوب‌ترین نوع پوست همین است. – گردش خون خوبی دارد و هیچ اثری از چربی (یا روغن) روی بافت وجود ندارد. پوست نرمال نرم، صاف و یکنواخت است.

* پوست چرب – این نوع پوست چربی زیادی در بافت دارد و عمدتا گونه‌ها، بینی و پیشانی بسیار چرب دیده می‌شود. در واقع غده‌های چربی این نوع پوست، بیش از اندازه چربی ترشح می‌کنند. پوست چرب ممکن است در اثر عوامل ارثی، رژیم غذایی، تغییرات هورمونی، بارداری، استفاده از لوازم آرایش نامناسب و استرس باشد. این نوع پوست به طور عمده در معرض آکنه و جوش قرار دارد.

* پوست خشک – این نوع پوست دارای سطح پایین از چربی است و چربی را به راحتی حفظ نمی‌کند. اغلب پس از پاک کردن پوست خشک، حالت پوسته پوسته و کشیدگی روی آن احساس می‌کنید. این نوع پوست دارای کمبود رطوبت است که منجر به خشکی می‌شود.

* پوست مختلط – در این نوع پوست، چربی روی بینی، به خصوص در منطقه‌ی T و پیشانی تولید می‌شود، در حالی که قسمت‌های دیگر صورت مانند گونه، دهان و چشم، خشک است.

* پوست حساس – این نوع پوست برای آدم‌های متفاوت معانی متفاوتی دارد. حساسیت پوست ممکن است به علت شرایط پوستی مثل آکنه روزاسه، اگزما یا آلرژی باشد. چنین پوستی می‌تواند به راحتی دچار التهاب و تحریک شود.

امیدواریم نوع پوست‌تان را تشخیص داده باشید. خوب در این مقاله، در مورد مشکلات پوست خشک صحبت خواهیم کرد.

آماده‌اید؟ بسیار خب، بیایید شروع کنیم‍!

شیوه‌های مراقبت آسان از پوست خشک که جادو می‌کنند

پوست خشک نیاز به مرطوب‌کننده‌ی موثر دارد تا آن را دوباره هیدراته کند. محصولات پوست خشک بسیار زیادی برای درمان پوست کمی خشک تا به شدت خشک در بازار موجود است. این محصولات پر از مواد شیمیایی و بدون نسخه به ندرت تاثیرگذار هستند، و تنها اثری که دارند خالی کردن جیب شما است. از سوی دیگر، داروهای خانگی پوست خشک ارزان‌تر هستند، اما می‌توانند پوست را با مواد طبیعی درمان کنند بدون این‌که هر گونه عوارض جانبی داشته باشند. در این نوشتار ۲۳ مورد از روش‌های مراقبت از پوست خشک را می‌بینید که کمک‌تان می‌کنند به آن درخششی که همیشه آرزویش را داشتید برسید. این مطلب را بخوانید تا هم مشکلات پوست‌تان را رفع کنید و هم به طور طبیعی و بسیار آسان پوستی زیبا و درخشان پیدا کنید.

۱. شیر

شیر، که ماده‌ی اولیه برای تهیه‌ی کره یا ماست است، یکی از غذاهای مناسب پوست برای پوست خشک محسوب می‌شود. این فرآورده‌ی لبنی یکی از موثرترین موادی است که می‌توانید برای مراقبت از پوست استفاده کنید. چربی‌ها و اسید آمینه‌های سالم موجود در شیر پوست را هیدراته و مرطوب نگه می‌دارد.

خیلی ساده این مراحل آسان را یادداشت کنید. یک فنجان شیر را بجوشانید تا زمانی که غلیظ شود و حجم آن کاهش بیابد. کمی صبر کنید تا خنک شود و بعد آن را در تمام قسمت‌های پوست به خصوص صورت استعمال کنید. اجازه دهید خشک شود و در نهایت آن را بشویید. هر روز این روش درمانی را تکرار کنید تا آن درخشش خامه مانند را روی پوست‌تان به دست بیاورید. شما همچنین می‌توانید یک قاشق خامه یا لایه‌ی رویی شیر را بردارید و آن را روی صورت و گردن به صورت حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند و سپس با پنبه‌ی خیس‌شده در آب سرد آن را پاک کنید.

۲. موم عسل

عسل از قدیم‌الایام همیشه بخش مهمی از برنامه‌ی مراقبت از پوست بوده‌است. این ماده که نوعی نم‌نگه‌دار طبیعی است، رطوبت مناسب را به صورت شما می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل باعث تسکین خطوط ظریف و چروک‌های ناشی از کمبود رطوبت پوست می‌شود. یک تحقیق ثابت کرده‌است که عسل، در صورت استفاده با موم و روغن زیتون، می‌تواند به مبارزه با خشکی پوست و اختلالات مرتبط با آن کمک کند.

۳. ماسک جوی دوسر

جوی دوسر یکی از موثرترین داروهای خانگی برای پوست خشک است. این ماده همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارد که به شما کمک می‌کنند تا علائم خشکی پوست را درمان کنید. خمیر حاصل از ترکیب جوی دوسر، شیر و عسل برای از بین بردن مشکلات پوست خشک بسیار موثر است.

۴. ماسک خامه‌ی ترش برای درمان پوست‌های خشک

خشکی باعث پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. اسید لاکتیک موجود در خامه‌ی ترش، به آرامی سلول‌های مرده‌ی پوست را رویه‌سابی و حذف می‌کند، به پوست رطوبت می‌دهد و آن را صاف و نرم می‌کند. شما می‌توانید از خامه‌ی ترش و آرد نخود خمیر آماده کنید، آن را روی صورت تمیز پخش کنید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب سرد شستشو دهید. این راه‌حل روی پوست خشک شما شگفتی می‌آفریند.

۵. ماسک آرد نخود برای پوست خشک

بیسن یا آرد نخود پوست را هیدراته می‌کند به این دلیل که ماده‌ی نم‌نگهدار دارد که مانع از از دست دادن رطوبت پوست می‌شود. اگر زردچوبه، عسل، شیر و آبلیموی تازه نیز به آن اضافه کنید، ماسک فوق‌العاده‌ای برای پوست خشک آماده می‌شود. لیمو به علت ویتامین C که دارد با لکه‌های پوستی مبارزه می‌کند. شیر و عسل نیز می‌توانند پوست را به خوبی تغذیه کنند، به همین دلیل است که استفاده از این ماسک یک راه موثر برای داشتن پوستی مرطوب و نرم است.

۶. اسکراب ماست

پوست خشک فوق‌العاده حساس است. مهم نیست که چه‌قدر زبری روی پوست احساس می‌کنید، به هر حال استفاده از اسکراب‌های خشن می‌تواند پوست شما را بدتر کند. بهترین راه برای رویه‌سابی پوست این است که از یک اسکراب ملایم و مرطوب‌کننده استفاده کنید که سلول‌های مرده را بدون آسیب رساندن به بافت پوست از بین می‌برد. کمی ماست به عسل اضافه کنید و بعد مقداری شکر را هم با این دو ماده خوب ترکیب کنید. سپس صورت‌تان را به صورت حرکات دایره‌ای ملایم ماساژ دهید. بعد از ۵ دقیقه صورت‌تان را با آب سرد شستشو دهید. ماست حاوی اسید لاکتیک است که پوست شما را لایه‌برداری می‌کند و خشکی آن را از بین می‌برد. شکر هر گونه پوسته پوسته را از روی پوست حذف می‌کند در حالی که عسل به پوست‌تان رطوبت می‌دهد.

۷. ماسک آووکادو و عسل

آووکادو غنی از مواد مغذی مانند ویتامین A و E است که برای پوست شما بسیار حیاتی هستند. به علاوه، این ماده دارای روغن‌های طبیعی و مفیدی است که به مرطوب کردن پوست خشک کمک می‌کنند. اضافه کردن عسل نیز به آن به سادگی مواد مغذی موجود در ماسک را افزایش می‌دهد.

۸. ماسک شکلات برای درمان پوست خشک

بله این مورد خوشمزه هم به نظر می‌رسد. اما استفاده از شکلات ذوب شده روی پوست خشک آن را نرم و درخشان می‌کند. شما همچنین می‌توانید پودر کاکائو، عسل، آرد ذرت و آووکادو را به آن اضافه کنید تا خمیر با ارزش‌تر و موثرتر شود.

۹. روغن حیوانی

رپورتاژ

خوب، برای انجام این درمان تنها چیزی که نیاز دارید روغن حیوانی خالص است. روغن حیوانی به فعال شدن ترشح سبوم و بهبود خشکی کمک می‌کند و به همین دلیل یکی از موثرترین درمان‌های خانگی و طبیعی پوست خشک محسوب می‌شود. شما می‌توانید مقداری روغن حیوانی خالص تهیه کنید، یا کره بخرید و در خانه روغن حیوانی درست کنید. روغن را به آرامی روی صورت و دیگر مناطق آسیب‌دیده به صورت حرکات دایره‌ای ماساژ بدهید تا زمانی که جذب پوست شود. بعد از چند ساعت دوش بگیرید.

۱۰. دانه‌های زنیان رومی برای درمان پوست خشک

دانه‌های زنیان رومی را در آب گرم به مدت نیم ساعت خیس کنید. اجازه دهید خنک شود و سپس ترکیب را صاف کنید. شما باید از این آب برای شستن صورت‌تان استفاده کنید. استفاده از آبی که زنیان رومی در آن خیس خورده برای شستشوی صورت یکی از بهترین روش‌های مراقبت از پوست خشک است که اثر فوق‌العاده‌ای به جای می‌گذارد.

۱۱. ماسک صورت پاپایا

پاپایا یک میوه‌ی جادویی است که مزایای زیادی برای سلامتی دارد. این میوه برای پوست خشک بسیار ایده‌آل است. زیرا نه تنها سبب روشن و شفاف شدن پوست می‌شود بلکه پوست خشک را هم درمان و هم مرطوب می‌کند. ۲ قاشق غذا خوری پاپایا را با یک قاشق چایخوری خامه و یک قاشق چایخوری خاک‌ رنگ‌بر اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید. سپس یک لایه‌ی ضخیم از این ترکیب را روی پوست پخش کنید و پس از ۱۵ دقیقه آن را بشویید.

۱۲. ماساژ پوست با استفاده از روغن جوجوبا

ساختار روغن جوجوبا به شدت نزدیک به چربی طبیعی بدن است. این ویژگی باعث می‌شود روغن جوجوبا مرطوب‌کننده‌ای عالی برای هر نوع پوست باشد. این روغن همچنین دارای خواص ضد التهابی است و بنابراین پوست شما را تسکین می‌دهد.

۱۳. روغن ویتامین E

اگر پوست شما بیش از حد خشک است، پس بهتر است سراغ روغن ویتامین E بروید. این روغن غنی است از آنتی‌اکسیدان و به پاکسازی پوست کمک می‌کند. روغن ویتامین ای به مبارزه با پیری پوست، پوسته پوسته شدن و دیگر مشکلات مربوط به پوست خشک کمک می‌کند. خیلی ساده کپسول ویتامین E را سوراخ کنید و روغن درون آن را خارج کنید. روغن را به آرامی روی صورت‌تان ماساژ دهید و اجازه بدهید شب تا صبح بماند. برای شستن پوست‌تان می‌توانید از اسکراب عسل استفاده کنید تا به بهترین نتایج ممکن دست بیابید.

۱۴. ماساژ پوست با روغن زیتون، روغن اسطوخودوس / روغن کرچک

روغن زیتون دارای خواص مرطوب‌کننده است و پوست شما را تغذیه می‌کند. وجود پلی‌فنل در روغن زیتون نیز به مقابله با آسیب‌های ناشی از نور خورشید کمک می‌کند. اضافه کردن روغن اسطوخودوس به روغن زیتون سبب می‌شود که اثر بهتری روی پوست‌تان تجربه کنید. روغن اسطوخودوس دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است و به همین دلیل به کاهش خارش و سوزش ایجاد شده روی پوست خشک کمک می‌کند. شما همچنین می‌توانید اسطوخودوس را با روغن کرچک جایگزین کنید. روغن کرچک تا سه لایه بیش‌تر از هر روغن دیگری به پوست نفوذ می‌کند.

۱۵. روغن نارگیل

روغن نارگیل بکر را روی پوست خشک‌تان بمالید و صبر کنید تا جذب شود. استفاده‌ی روزانه از روغن نارگیل برای احیاء پوست و حفط رطوبت طبیعی آن شگفتی خلق می‌کند. با این حال، این‌که می‌گویند استفاده از روغن نارگیل سبب رشد موی صورت می‌شود، افسانه‌ای بیش نیست، بنابراین هیچ گونه نگرانی در این مورد نداشته باشید.

۱۶. ماسک موز برای نرم کردن پوست خشک

موز را با یک قاشق له کنید و بعد آن را با روغن نارگیل مخلوط کنید. سپس ترکیب به دست آمده را روی پوست صورت‌تان بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه، صورت را با آب سرد شستشو دهید. موز به دلیل خواص مرطوب‌کننده‌ای که دارد، پوست خشک را به سرعت تسکین می‌دهد. روغن نارگیل نیز با توجه به سطح بالای چربی که دارد، پوست را عمیقا نرم می‌کند، و در عین حال سبب صاف و درخشان شدن آن می‌شود.

۱۷. ماساژ پوست با روغن بادام

قرن‌ها است که روغن بادام برای درمان پوست خشک استفاده شده‌است. این روغن مرطوب‌کننده است، و پوست شما را صاف و نرم می‌کند. فقط کمی روغن گل شمعدانی هم به آن اضافه کنید، زیرا این روغن یک عامل ضد التهابی و ضدعفونی‌کننده محسوب می‌شود. این ترکیب همچنین می‌تواند اختلالاتی مانند اگزما را درمان کند.

۱۸. ترکیبی از آب لیمو و روغن خردل برای نرم کردن پوست خشک

آبلیمو همراه با روغن خردل گرم یکی از بهترین ترکیبات را برای لایه‌برداری پوست خشک ایجاد می‌کند. با استفاده‌ی منظم از این ترکیب، پوست زیر و خشک شما نرم و صاف می‌شود. تمام کاری که باید انجام دهید این است که یک برش لیمو را داخل روغن خردل فرو کنید و آن را روی سطوح سخت مانند کف پا یا آرنج بمالید.

۱۹. ماسک تخم‌مرغ

در صورتی که پس از حمام کردن مخلوطی از تخم‌مرغ، آب پرتقال، عسل، روغن زیتون، روغن کرچک را روی صورت‌تان پخش کنید، کارتان برای مبارزه با مشکلات ناشی از خشکی پوست کاملا تمام است. تخم‌مرغ یک منبع عالی پروتئین است و همین باعث می‌شود که این ماده‌ی خوراکی یک افزودنی عالی برای برنامه‌ی مراقبت از پوست باشد. آب پرتقال، به دلیل داشتن ویتامین C، به از بین بردن لکه‌ها و تیرگی ایجاد شده روی پوست کمک می‌کند. عسل، روغن زیتون و روغن کرچک به دلیل خواص مرطوب‌کننده‌ای که دارند شناخته‌شده هستند. این ویژگی به شما کمک می‌کند پوست خشک و پوسته پوسته شده را به خوبی درمان کنید و پوستی نرم و صاف به دست بیاورید.

۲۰. ماسک انبه برای تسکین پوست خشک

برای آماده کردن ماسک انبه، یک انبه،  ۱ غذاخوری عسل و ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون را خوب با هم مخلوط کنید. خمیر نرمی را با استفاده از این مواد آماده کنید و سپس آن را روی پوست صورت بمالید. اجازه بدهید ماسک به مدت یک ساعت روی پوست بماند و بعد آن را بشویید. انبه یک منبع غنی از ویتامین A است که پوست خشک را هیدراته و مرطوب می‌کند. این میوه همچنین پوست خشک و پوسته پوسته شده را درمان می‌کند و سبب برطرف شدن کدری پوست و جوان شدن آن می‌شود. عسل به دلیل خواص تغذیه‌کننده‌اش شناخته‌شده است، و روغن زیتون می‌تواند پوست خشک را مرطوب کند، بنابراین این ماسک برای افرادی که دارای پوست خشک و پوسته پوسته هستند، ایده‌آل است. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، این ماسک را سه تا چهار بار در هفته روی پوست خشک‌تان استعمال کنید.

۲۱. گلیسرین

گلیسیرین یکی دیگر از نم‌نگه‌دارها و نرم‌کننده‌های فوق‌العاده است که نه فقط برای پوست خشک بلکه برای درمان لب‌های ترک‌خورده بسیار فایده دارد. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، می‌توانید مقداری گلیسیرین را با گلاب مخلوط کنید و سپس ترکیب به دست آمده را روی پوست خشک‌تان استعمال کنید. اجازه بدهید به مدت یک ساعت بماند و بعد آن را بشویید.

۲۲. وازلین

این ماده‌ی طبیعی سال‌ها است که برای نرم کردن پوست خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما همچنین می‌توانید آن را با گلیسیرین در مقادیر مساوی ترکیب کنید و روی پوست بمالید تا پوسته پوسته‌ها را از روی پوست برطرف کنید و سبب نرم و صاف شدن پوست‌تان شوید. این ماده یکی از بهترین داروهای خانگی برای همه انواع بیماری‌های پوستی است که در اثر خشکی پوست ایجاد می‌شوند.

۲۳. شکر

شکر یک رویه‌ساب فوق‌العاده و طبیعی برای پوست خشک است. این ماده پوست را مرطوب و نرم می‌کند. شما می‌توانید شکر سفید یا قهوه‌ای را برای لایه‌برداری پوست انتخاب کنید. خیلی ساده ۳ قاشق چایخوری شکر را با شیر گرم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی صورت، گردن و دست‌تان پخش کنید. هنگامی که کاملا خشک شد، با ماساژ دادن پوست به صورت حرکات دایره‌ای ترکیب را از روی صورت بردارید. در نهایت پوست را با آب ولرم شستشو دهید.

نتیجه‌گیری

به این ترتیب حالا می‌دانید که کمی تلاش و مراقبت از پوست خشک و کدرتان می‌تواند درخششی زیبا و ظاهری ابریشمی به آن بدهد. نکات قید شده در این نوشتار برای مراقبت از پوست خشک برخی از بهترین دستورالعمل‌ها برای تغذیه کردن و زیبایی پوست، و در عین حال  هیدراته کردن و رطوبت بخشیدن به پوست هستند که کمک می‌کنند به آن پوستی که همیشه آرزویش را داشتید برسید.

مراقبت از پوست خشک یا انواع دیگر پوست دشوار نیست، به ویژه هنگامی که می‌دانید که چگونه به درستی آن را انجام بدهید. شما می‌توانید از موادی که به راحتی در دسترس هستند از جمله عسل، شکلات، خامه، روغن حیوانی و غیره هر روز و به طور منظم استفاده کنید.

با این حال، باید بدانید که استفاده‌ی صرف از ماسک‌های صورت نمی‌تواند کمک‌کننده باشد. بسیار مهم است که یک رژیم سالم و متعادل داشته باشید، از خوردن غذاهای ناسالم و هله هوله پرهیز کنید و مقدار زیادی آب بنوشید تا این درخشندگی را از درون به دست بیاورید.

برخی از این نکات مراقبت از پوست را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شما بهترین تاثیر را دارد. اگر شما راه‌های مراقبتی دیگری برای پوست خشک می‌شناسید یا تجربه‌ی خاصی در این زمینه دارید، لطفا آن را در بخش نظرات با خوانندگان ما در میان بگذارید.

 

نوشته‌های مرتبط