13 مهمترین عوارض جانبی کافئین و نوشیدنی های کافئین دار

نوشیدنی های کافئین دار در بسیاری از کشورها به حدی رایج است که به راحتی می‌توانید فراموش کنید که یک ماده اعتیادآور است. کارمندان به خصوص به میزان زیادی قهوه یا چای می‌نوشند، زیرا به آنها کمک می‌کند تا هوشیار باشند و خستگی را ور نگه دارند. برخی از افراد حتی فکر می‌کنند که کافئین حافظه آنها را بهبود می‌بخشد، اگرچه نتایج تحقیقات صورت گرفته در این مورد متفاوت هستند.

عوارض جانبی کوتاه مدت نوشیدنی های کافئین دار

مطمئناً عوارض جانبی کافئین شناخته شده هستند. برخی از این عوارض جانبی عبارتند از:

۱. دیورز یا پریشابی

یکی از عوارض آزاردهنده کافئین بیش از حد دیورز است، در نهایت مجبور خواهید بود که مدام به دستشویی بروید و بیش از آنچه نوشیده‌اید، دفع ادرار خواهید داشت.

۲. هیجان

اگرچه هیجان اغلب تجربه مثبتی است، اما بعد از مصرف بیش از حد کافئین، ممکن است بیش از حد درباره اتفاقات بی‌اهمیت هیجان‌زده شوید، که در موقعیت‌های اجتماعی می‌تواند ناجور باشد.

۳. برافروخته شدن صورت

صورت برافروخته در محل کار ممکن است باعث خجالت شما شود و آزاردهنده باشد.

۴. اختلالات دستگاه گوارش

طیف وسیعی از اختلالات دستگاه گوارش وجود دارند که می‌توانند عوارض مصرف کافئین بیش از حد باشند، از جمله درد معده، گاز، دل درد، یبوست، اسهال، حالت تهوع و استفراغ. با این وجود، در حالی که معده درد پس از مصرف زیاد قهوه کاملاً رایج است، استفراغ بسیار نادر است و اگر چنین واکنشی دارید، تا زمانی که این موضوع را با پزشک‌تان در میان نگذاشته‌اید، باید از مصرف کافئین کاملاً پرهیز کنید.

۵. سردرد

کافئین یکی از شایع‌ترین دلایل سردرد است. در صورت مصرف بیش از حد، می‌تواند باعث سردرد شود و اگر مصرفش را به طور ناگهانی قطع کنید، می‌تواند باعث سردرد ترک کافئین شود. همچنین معلوم شده‌است‌ که کافئین در دوزهای مناسب به کاهش درد میگرن کمک می‌کند.

۲۷ روش افزایش دوپامین در مغز که طبیعی و فوق‌العاده هستند

۶. بی خوابی

رپورتاژ

این عارصه می‌تواند به طرق مختلف ظاهر شود، اما به طور کلی، این ماده مشکلات خواب را افزایش می‌دهد.

۷. انقباض عضله

انقباض عضلانی غیر ارادی برای برخی از افراد یک عارضه جانبی آزاردهنده کافئین است، اما دلایل دیگری نیز برای رخ دادن این مشکل وجود دارد، بنابراین اگر این یک مشکل مداوم برای شما است، از مصرف کافئین پرهیز کنید و ببینید آیا کاهش می‌یابد یا نه. اگر ترک قهوه مشکل را حل نکرد، با پزشک‌تان در مورد درمان آن صحبت کنید.

۸. عصبی بودن

این حالت نوعی احساس ناراحتی ذهنی است، نوعی بی قراری ذهنی که غالباً با اضطراب همراه است.

۹. دوره‌های خستگی‌ناپذیری

اگرچه این عارضه جانبی مطلوب به نظر می‌رسد، اما همه ما نیاز به استراحت داریم. اگر قادر نباشید به اندازه کافی استراحت کنید، بدن‌تان فرصت کافی برای ترمیم خود نخواهد داشت. ممکن است احساس خستگی نکنید، اما بدن شما بدون دوری و وقفه‌های منظم از کار، فرسوده می‌شود.

۱۰. آژیناسیون یا بی‌قراری روانی زیناسیونآ

این مورد نوعی بی‌قراری فیزیکی است که آرامش بدن را دشوار می‌کند.

۱۱. جریان ناهماهنگ تفکر و گفتار

این یک عارضه جانبی شایع داروهای محرک است و اغلب برای شنونده بیشتر از گوینده آزاردهنده است. اما توجه داشته باشید که تحریک شدن به دلیل نوشیدن بیش از حد قهوه و مدام سوار بودن بر روند گفتگو ممکن است محبوبیت شما را در محل کار تضعیف کند.

۱۲. بی قراری

این مورد اساساً به معنای دشواری در آرامش و ریلکس بودن است.

۱۳. تاکی‌کاردی یا تندتپشی

این عوارض جانبی تغییراتی در سرعت و قاعده ضربان قلب شما هستند و مطمئناً باعث نگرانی می‌شوند. اگر فکر می‌کنید ضربان قلب‌تان غیرطبیعی است، به خصوص اگر احساس می‌کنید بیش از حد سریع یا نامنظم است، از مصرف کافئین پرهیز کنید و به پزشک مراجعه کنید.

تحقیقات نشان داده‌اند که بسیاری از افراد از این عوارض جانبی بی اطلاع هستند، و بسیاری از تحقیقات در مورد کافئین، اثرات مثبت کوتاه مدت آن مانند افزایش هوشیاری و انرژی را بدون در نظر گرفتن این اثرات روی بدن ستوده‌اند.

نوشته‌های مرتبط