طرز تهیه فلافل: 9 دستور درست کردن فلافل که عاشق غذاهای مدیترانه‌ای می‌شوید

شاید بیشتر مواقع انواع ساندویچ ها و خوراکی های بین المللی رستورانی خوشمزه تر باشند اما درمورد فلافل باید بگوییم که فلافل خانگی خوشمزه‌تر، سالم‌تر و بهتر است. علاوه بر آن می توانید انواع مختلفی از فلافل را درست کنید که باورتان نمی شود. خوب آستین‌های‌تان را بالا بزنید زیرا قضیه دارد جالب می‌شود. این ۹ طرز تهیه فلافل خیلی خاص و ویژه نیستند اما می‌توانند شما را تحت تاثیر قرار داده و عاشق غذاهای مدیترانه‌ای خانگی کنند.

طرز تهیه فلافل

۱. فلافل اصلی

همانطور که می دانید فلافل را می‌توان با سبزیجات، پروتئین‌ها، آردها و ادویه‌های متنوع طعم‌دار کرد و انواع مختلفی که در این مقاله هم به آن اشاره میکنیم از فلافل ها وجود دارد. اما تعداد کمی از این ترکیب‌ها به پای ترکیب اصلی فلافل سنتی که در اکثر ساندویچی ها میل میکنید و عطر و طعم محشری دارند می‌رسند.

برای داشتن یک نخود نرم و بدون نفخ بهتر است که از شب قبل آن را با نمک خیس کنید و آبش را چند نوبت خالی کنید. اما اگر زمان کافی برای خیساندن و پختن نخود ندارید می توانید از کنسرو نخود پخته  هم استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه فلافل

  • نخود                             ۴۰۰ گرم نخود خشک پخته شده یا کنسروی
  • سیر                               ۶ حبه رنده شده
  • پیاز                               ۱ عدد رنده شده
  • جعفری                         ۱ فنجان خرد شده
  •  آرد (نخود،گندم … )       ۴ قاشق غذاخوری
  • زیره                             ۱ قاشق چایخوری
  •  پاپریکای شیرین            ۱ قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل                  به میزان لازم
  • روغن سرخ کردنی          ۳-۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه فلافل

  • نخودهای پخته را در غذاساز بریزید و آن را روشن کنید تا وقتی که مانند خمیر شود.
  •  آن را در یک کاسه‌ی بزرگ بریزید و تمام مواد به جز روغن را با آن مخلوط کنید.
  •  مقداری روغن را در یک ماهیتابه‌ی نچسب بریزید.
  • فلافل‌ها را درست کنید ـ برای هر کدام یک قاشق غذاخوری
  • هر طرف آن‌ها را ۲ دقیقه سرخ کنید.
  •  فلافل‌ها را روی یک بشقاب بگذارید و با حوله‌ی کاغذی بپوشانید تا روغن اضافه را به خود بگیرد.
  • آن‌ها را سرو و نوش جان کنید!

۲. فلافل جادویی سبز

فلافل جادویی سبز

نعنا و شوید، طعم دهنده‌های سنتی فلافل نیستند اما می‌توانند طعمی جادویی به آن بدهند. یک عامل دیگر این است که این فلافل‌ها سرخ شده هستند و در فر تهیه نمی‌شوند. بدون شک، پختن در فر گزینه سالم‌تری است و می‌توان فلافل را به این روش تهیه کرد اما سرخ کردن، باعث ترد شدن بیرون فلافل و نرم ماندن داخل آن– ویژگی‌های  یک فلافل عالی- می‌شود. آن را با سبزیجات، یک برش لیمو و حمص میل کنید.

۳. فلافل زردچوبه

اگر تا به حال فلافل درست نکرده‌اید، این طرز تهیه می‌تواند شروع خوبی باشد. ترکیب نخود و سبزیجات را می‌توان دستکاری کرد و تغییر داد. خیلی خشک است؟ روغن زیتون بیشتری اضافه کنید. خیلی نرم است؟ ماده همبند بیشتر مانند آرد جو دوسر اضافه کنید. تنها چیزی که بحثی در آن نیست، استفاده از روغن زیتون با کیفیت و زردچوبه فراوان است. طعم در این طرز تهیه بسیار مهم است، بنابراین از مواد با کیفیت استفاد کنید.

رپورتاژ

۴. فلافل گل کلم تند با دیپ چغندر

فلافل گل کلم تند با دیپ چغندر

این فلافل، علاوه بر نخود از لوبیای لیما و گل کلم نیز استفاده می‌کند. آرد کامل گندم نیز طعمی ساده و خوب به آن می‌دهد که با دیپ چغندر هماهنگی دارد ( دیپ را کنار نگذارید : تهیه آن بسیار ساده است!) اما می‌توانید از آرد گندم سیاه نیز استفاده کنید تا فلافلی بدون گلوتن داشته باشید. نکته مهم : زیاد درست کنید! زمانی که آن را برای پیش‌غذا یا شام و ناهار درست می‌کنید، زود تمام می‌شوند!

۵. فلافل وگان عدس قرمز و کدو حلوایی

یکی از مشکلات فلافل، چه از بیرون تهیه شود چه خانگی باشد، خشک شدن آن است – مخصوصا باقی مانده آن. این طرز تهیه با استفاده از پوره کدو حلوایی و عدس قرمز، این خشکی را از بین می‌برد. البته این بافت، بهترین خصوصیت این طرز تهیه نیست (باور کنید یا نه). این فلافل به خاطر ادویه‌هایی مانند گشنیز، زیره، پاپریکای دودی، دارچین، گشنیز تازه و جعفری، طعمی عالی دارد. می‌توان آن را به تنهایی خورد اما طعم آن با ارده یا حمص فوق‌العاده می‌شود.

۶. فلافل فقط با پنج ماده

چیزی که درباره طرز تهیه فلافل می‌خواهیم این است : ساده بودن! اکثر طرز تهیه‌ها مواد و مراحل متعدد دارند و نتیجه آن‌ها عالی نیز هست. اما گاهی وقت‌ها با محدودیت زمان مواجه هستیم. این طرز تهیه فقط از ۵ ماده استفاده می‌کند و در ۳۰ دقیقه آماده می‌شود. نخود، نمک، پیاز، سیر و زیره! مواد را در غذاساز بریزید، ترکیب کنید، در آرد بغلتانید، ۱۸ دقیقه در فر بگذارید و با سالاد، نان پیتا یا به تنهایی میل کنید.

۷. فلافل وگان مکزیکی

نمی‌توانید بین مکزیکی و مدیترانه‌ای یکی را انتخاب کنید؟ چرا هر دو را انتخاب نمی‌کنید؟ این فلافل‌های مکزیکی با نخود، پیاز، کلم بروکلی، گل کلم، فلفل هالوپینو، سیر و ادویه‌های خوشمزه و متعدد تهیه می‌شوند. آن‌ها را در روغن آووکادو سرخ کرده و با سس گوآکاموله، سس سالسا، حمص یا سس مورد علاقه خود میل کنید.

۸. فلافل سیب زمینی شیرین

این فلافل با اضافه کردن سیب زمینی شیرین پخته شده به ترکیبات اصلی فلافل تهیه می‌شود، فقط به ترکیب کردن مواد و ۲۵ دقیقه پخت نیاز دارد. اگر می‌خواهید فلافل‌ها را خوشمزه‌تر کنید، می‌توانید آن‌ها را در دانه کنجد یا پودر سوخاری بغلتانید تا ترد شود- پودر سوخاری بافت سنتی‌تری به فلافل می‌دهد.

۹. فلافل هویج خام

فلافل هویج خام

خوشحالید که فلافل را می‌توان با هر طعم و رنگی تهیه کرد؟ سبز، رنگ کلاسیک آن است اما ما شکل این فلافل نارنجی و قرمز حاوی هویج خام ریز رنده شده را دوست داریم. ما استفاده از آرد نخود به جای نخود در این طرز تهیه را نیز دوست داریم چرا که معده افرادی که مشکل گوارش حبوبات دارند  را اذیت نمی‌کند. فلافل را در دانه کنجد بغلتانید تا ترد شود و روی آن ارده بپاشید و میل کنید.

نوشته‌های مرتبط