شخصیت شناسی دست دادن: ۱۱ مدل دست دادن که شخصیت تان را فاش می کنند

درست مثل دست خط تان، دست دادن شما هم می تواند سرنخ هایی از طبیعت درون و شخصیت شما داشته باشد. دست دادن در ابتدا به عنوان راه مناسبی برای بررسی این‌که آیا شخص مقابل اسلحه‌ای پنهان کرده‌است یا نه به کار می رفت و از آن زمان تبدیل به یک روش فرهنگی معیار برای سلام و تعارف شده‌است. هرچند ما دیگر به دنبال این نیستیم که ببینیم طرف مقابل‌مان دشمن با اسلحه‌ی پنهانی است یا نه، اما یک معارفه‌ی جدید، تعاملات مهم کاری یا مصاحبه‌های شغلی، بدون دست دادن به هیچ وجه کامل به نظر نمی‌رسند.و از آنجایی که مفاهیم اجتماعی زیادی وجود دارد نه فقط درباره‌ی عمل دست دادن بلکه درباره‌ی این که چگونه این کار را انجام می‌دهید، باید درباره روش های مختلف دست دادن که شاید تا به حال در مورد خودتان دقت کافی نداشته اید این نکات را بدانید و بخوانید. پس با ما و مقاله ۱۱ مدل دست دادن که شخصیت تان را فاش می کنند همراه شوید تا از این موضوع به ظاهر کوچک اما شگفت انگیز شخصیت شناسی دست دادن به نکات مهم و حیاتی در موفقیت مراوده ها و ارتباطات خود برسید.

شخصیت شناسی دست دادن

۱. دست دادن اغراق‌آمیز

_0009_Layer Comp 10

برداشت معمول از این شیوه این است که شما نمی‌خواهید شل و بی‌حال دست بدهید بنابراین گاهی به نظر می‌رسد که زیاده‌روی کرده‌اید. محکم فشار دادن دست شخص روبه‌رو یا بیش از حد بالا و پایین تکان دادن آن نشان‌دهنده‌ی یک شخصیت به شدت سلطه‌گر است. بنابراین این شیوه از دست دادن غالبا بی‌ادبی یا بی‌تجربگی شخص را نشان می‌دهد.

۲. دست دادن فراماسونی

دست دادن فراماسونی

ظاهرا این مدل دست دادن یکی از روش‌های مرسوم در این سازمان است، اما عضو نبودن در این سازمان دلیل نمی‌شود که کسی این مدلی دست ندهد. گمان می رود این شیوه دست دادن برای ترساندن نظریه‌پردازان توطئه‌ است.

۳. دست دادن شل و بی‌حال(ماهی مرده)

_0005_Layer Comp 6 (2)

این مدل که به “ماهی مرده” نیز معروف است، نامطلوب‌ترین مدل دست‌دادنی است که می‌توانید داشته باشید و معمولا با سستی و رفتار غیرمحترمانه همراه است، زیرا مانند حرکتی ناشی از عدم تعهد به نظر می‌رسد. برای اجتناب از این مدل، باید مطمئن شوید که قسمت پرده‌ای دست‌تان، بین انگشت شست و سبابه، همین قسمت از دست طرف مقابل‌تان را لمس کند.

۴. دست دادن دودستی یا مدل سیاستمداران

_0006_Layer Comp 7 (2)

این یکی به “دست دادن سیاست‌مدارها” معروف است و به عنوان خوش‌آمدگویی تصور نمی‌شود. این مدل دست دادن بیش از حد غیررسمی در نظر گرفته می‌شود و احتمالا باعث می‌شود دیگران نسبت به قصد و نیت شما مشکوک شوند.

۵. دست دادن و گرفتن ساعد شخص مقابل

این مدل دست دادن که در دوران روم باستان رایج بود، شامل گرفتن ساعد شخص مقابل می‌شود. این یکی هم کمک می‌کرد تا مشخص شود که آیا دو طرف سلاحی پنهان کرده‌اند یا نه، بنابراین برخی از آدم‌ها ممکن است این مدل را دوست نداشته باشند و فکر کنند شما به آنها اعتماد ندارید.

با این وجود، این مدل هم طرفدارهای خودش را دارد. اگر این همان مدلی است که می‌خواهید و برای‌تان مهم نیست مانند یک مسافر زمان به نظر برسید، دست دادن به این شیوه بهداشتی است و می‌تواند نشان‌دهنده ی نوعی “عهد و پیمان جوان‌مردانه” باشد.

۶. دست دادن مدنی یا مدل رپرها

El presidente de Venezuela, Hugo Chávez, ha saludado por primera vez a su homólogo estadounidense, Barack Obama, al que ha dicho: "Quiero ser tu amigo".

در این مدل، دست را رو به بالا کمی شیب می‌دهید و انگشتان خود را دور مچ طرف مقابل قرار می‌دهید و معمولا بعد از این کار او را با دست دیگری که آزاد است در آغوش می‌گیرید. این مدل دست دادن معمولا در میان رپِرها دیده می‌شود.

من شخصا طرفدار این مدل هستم، اما اگر آن را در یک محیط غیررسمی یا خارج از بافتار هیپ‌هاپ انجام دهید، ممکن است به عنوان یک کار ناپسند تلقی شود.

اما چنان‌چه در تصویر می‌بینید، هوگو چاوز می‌خواهد به همین شیوه با رییس‌جمهوری اوباما دست بدهد.

۷. دست دادن ایده‌آل

_0008_Layer Comp 9 (2)

این یکی گرفتن دست طرف مقابل را به طور کامل شامل می‌شود -قسمت پرده‌ای شکل بین شست و سبابه را فراموش نکنید- و به صورت محکم و استوار انجام می‌شود اما هیچ‌گونه فشاری حس نمی‌کنید. سعی کنید به مدت دو تا سه ثانیه دست طرف مقابل را در دست‌تان نگه دارید و اگر نگران عرق کف دست‌تان هستید، قبل از دست‌دادن آن را خشک کنید.

همچنین تماس چشمی را هنگام دست دادنِ این مدلی فراموش نکنید.

این یکی قابل قبول‌ترین مدل دست دادن‌ در نظر گرفته می‌شود، بنابراین مطمئن‌ترین نوع برای بعد از مصاحبه‌ی کاری یا یک معامله‌ی کسب‌وکاری، همین است. حتی در محیط‌های غیررسمی‌تر هم می‌توانید به این شکل دست بدهید، هرچند گاهی ممکن است کمی رسمی به نظر برسد.

اما شاید در آینده معنای آن عوض شود! صحبت هایی به گوش می‌رسد در رابطه با جایگزین کردن این مدل با…..!

۸. دست دادن مشت به مشت!

_0001_Layer Comp 2 (2)

مدتها قبل از اینکه کرونا زندگی انسانها را تغییر دهد و این روش به دست دادن مرسوم تبدیل شود یک جراح ساکن در غرب ویرجینیا و عضو بریتانیایی پارلمان، استفاده از زدن مشت‌ها به هم را به جای دست‌دادن‌ پیشنهاد می‌کند، زیرا به عقیده‌ی او این کار بهداشتی‌تر است. رییس‌جمهور اوباما یکی از طرفداران مطرح این روش است و قبلا یکی از همین مشت‌ها را با بانوی منتخب سال ۲۰۰۸ تبادل کرده‌بود.

در واقع در این نوع دست دادن به جای یک تکان واقعی، افراد به سادگی مشت های خود را به هم می کوبند. این دست دادن غیررسمی راهی است که به طرف مقابل نشان می‌دهید که از همراهی با او لذت می‌برید و با او راحت هستید. این نشان می دهد که شما دوست خوبی هستید.

۹. دست دادن بالادستی

_0000_Layer Comp 1 (1)

این مدل یک دست دادن است که همه چیز در مورد قدرت ظریف را بیان می کند. فرد کنترا کننده با یک لرزش دست خود را در موقعیت بالادستی قرار می دهد و دست طرف مقابل را در موضع ضعف میگذارد به صورتی که دست حریف در زیر قرار دارد. ین دست دادن روشی حیله گرانه است که بدون پرخاشگری یا زورگویی بیش از حد به شخص بفهمانید چه کسی رییس است! اگر شما هم این مدلی دست می دهید پس شما فردی با برنامه هستید. شما همیشه ده قدم جلوتر از دیگران فکر می کنید و می‌دانید که بهترین چیزها در زندگی نصیب کسانی می‌شود که صبور هستند.

۱۰. دست دادن با لرزش سریع

_0003_Layer Comp 4 (2)

این همان دست دادنی است که در مورد عجله سخن می گوید. شما به سرعت دست طرف مقابل را می گیرید، با عصبانیت آن را بالا و پایین تکان می دهید و سپس رها می کنید. این دست دادن نشان می‌دهد که شما فردی بسیار پرمشغله هستید که زمانی برای دالی‌بازی یا صحبت‌های کوچک ندارید. شما ترجیح می دهید هرگز زمان را هدر ندهید، و اغلب در مکالمه به دنبال آن هستید که از وقت بهترین استفاده را ببرید. شما مستعد رویاپردازی نیستید، اما در عوض پاهای خود را محکم روی زمینی که به آن تعلق دارید، نگه دارید.

۱۱. دست دادن با دست های عرق کرده

دست دادن با دست های عرق کرده

هنگامی که یک فرد عصبی است، سیستم عصبی سمپاتیک او اغلب بیش از حد فعال می شود و گاهی اوقات منجر به عرق کردن کف دست می شود. پس اگر با فردی دست دادید و کف دستش عرق آلود بود حتما موضوعی بسیار عصبی اش کرده یا از چیزی شدیدا خجالت کشیده است. هر کاری می توانید انجام دهید تا این فرد راحت باشد.

نوشته‌های مرتبط