25 شجاع ترین زنان تاریخ که قهرمان زندگی واقعی و داستانی بودند

با توانمند شدن زنان در دهه‌های اخیر، زن های پر دل و جرات به عنوان مدل‌های شاخص در صحنه‌های نمایش، در کتاب‌ها، و در زندگی واقعی ظهور پیدا کرده‌اند. مانند فیلم بی‌باک استودیو پیکسار (Pixar) که در آن برای اولین بار از بازیگر نقش اول زن بازی می‌گیرد. هرچند پرنسس مریدا کاملا فعال و سخت‌کوش به نظر می‌رسد، زنان بسیار زیادی در داستان‌ها و در طول تاریخ وجود داشته‌اند که در زمینه‌ی شجاعت می‌توانند با او رقابت کنند. برای اثبات آن، در اینجا فهرستی از ۲۵ شجاع ترین زنان تاریخ پیشتاز و قهرمانان زندگی واقعی را تا جایی که در حافظه‌ی اخیر تاریخ ثبت شده است به شما ارائه می‌کنیم.

شجاع ترین زنان تاریخ

 ۲۵. آملیا ارهارت

آملیا ارهارت خلبان پیشگام آمریکایی بود. او به عنوان نخستین زنی که پرواز تک نفره را در عرض اقیانوس اطلس انجام داده و همچنین صلیب متمایز پرواز را دریافت کرده است، شناخته می‌شود. هرچند ارهارت در ۱۹۷۳ در حین تلاش برای پرواز دور دنیا برفراز اقیانوس آرام و در نزدیکی جزیره‌ی هاولند ناپدید شد،‌ او همچنان تا به امروز برای دختران الگوی شجاعت و بی‌باکی باقی مانده است.

۲۴. جین ایر

به عنوان نخستین قهرمان زن فمنیست ادبیات، شخصیت سرسخت و استوار داستان شارلوت برونته، جین ایر، به رغم روبرو شدن با مشکلات و سختی‌های بسیار، همچنان شرافت و پایداری خود را حفظ کرد.

 ۲۳. رزا پارکس

یک زن سیاه‌پوست (آمریکایی آفریقایی‌تبار) آمریکایی و از فعالان جنبش حقوق مدنی آمریکا بود که بعداً توسط کنگره آمریکا به عنوان «مادر جنبش آزادی» و «بانوی اول جنبش حقوق مدنی» شناخته شد. رزا پارکس به این خاطر مشهور است که در ۱ دسامبر ۱۹۵۵ از دادن صندلی‌اش در اتوبوس به یک مرد سفیدپوست خودداری کرد و در نتیجه بازداشت و جریمه شد. وی در تاریخ آمریکا جایگاه ویژه‌ای دارد و اقدام اعتراض‌آمیز وی در روز اول دسامبر سال ۱۹۵۵ در ایالت آلابامای ایالات متحده آمریکا علیه مقررات نژادی نقطه آغاز نمادین جنبش حقوق مدنی سیاهان آمریکا قلمداد می‌شود.

 ۲۲. هرمیون گرنجر

هرمیون گرنجر نام یکی از شخصیتهای مجموعه داستان‌های هری پاتر نوشته جی. کی. رولینگ نویسنده‌ی انگلیسی است. این شخصیت بهترین دوست رون ویزلی و هری پاتر به شمار می‌رود. بایید رو راست باشیم – نه هری نه رون هیچ یک بدون هرمیون باهوش و مصمم نمی‌توانستند سال اول را در مدرسه ی شبانه‌روزی هاگوارتز دوام بیاورند. او حتی برای ترسناک‌ترین وضعیت‌ها هم همیشه راه حل داشت.

 ۲۱. لیزا لینگ

این روزنامه‌نگار بی‌باک و نترس به سرتاسر جهان سفر می‌کند و باز می‌گردد تا پوشش خبری‌اش را از مسائل داخلی و بین‌المللی بحث‌برانگیز کشورها در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

 ۲۰. لیسبت سالاندر

نگذارید ظاهر عجیب و غریبش شما را بترساند. این شخصیت اصلی دلیر، لیسبت سالاندر، در جبهه‌ی حق می‌جنگد. حافظه‌ی تصویری، مهارت کامپیوتری، و حس بی‌نظیر مشاهداتی‌اش او را در جلب افراد فاسد و کشاندن آن‌ها به محکمه‌ی عدالت بسیار توانا و بی‌نظیر می‌سازد.

۱۹. ملکه الیزابت یکم

در انگلستان قرن شانزدهم مردسالار باید پادشاه زن بودن کار بسیار دشواری بوده باشد، اما ملکه الیزابت یکم با موفقیت ۴۴ سال حکومت کرد. سلطنت او به عنوان یک «عصر طلایی» شناخته می‌شد چون در این دوران نمایش، موسیقی، ادبیات، معماری، و اکتشافات شکوفا شدند.

 ۱۸. اسکارلت اوهارا

اسکارلت اوهارا شخصیت داستانی و شخصیت اصلی رمان مارگارت میچل بر باد رفته (۱۹۳۶) بود که بر اساس داستان آن فیلمی به همین نام تهیه شد. ویوین لی نقش اسکارلت اوهارا را در فیلم بر باد رفته ایفا می‌کند. تبدیل شدن از یک زن دلربای اهل جنوب به یک صاحب مزرعه‌ی قوی و مستقل برایش به نوعی رسوایی به بار آورد. او که چیزی برایش باقی نمانده بود، خودش را جمع و جور کرد، گرد و خاکش را تکاند، و به همه‌ی ما یادآوری کرد که فردا روز دیگری است.

 ۱۷. میندی مک‌ردی

عروسک‌های برتز و پونی‌ها (یابوها) را فراموش کنید – این جرم ستیز افسانه‌ای ۱۱ ساله چاقوهای پروانه‌ای را ترجیح می‌دهد. هر بچه‌ی دیگری احتمالا از مبارزه با یک مجرم سرسخت می‌ترسد، اما این دختر پر طرفدار با چندین مجرم همزمان مبارزه می‌کند و کاری می‌کند که این عمل آسان به نظر برسد.

۱۶. ژان دارک

ژان دارک، به عنوان یک دختر دهقان نوجوان در قرن پانزدهم فرانسه، بازنده‌ی نهایی بود. اما حتی در مواجه با بدبیاری‌ها، عزم و اراده‌ی او کمکش کرد که ارتش‌اش را در طول نبرد اورلئان هدایت کند و به پیروزی برساند.

 ۱۵. لیرا بلاکوا

وقتی دوستش توسط یک سازمان سری ربوده شد، لیرا بلاکوا عزم خود را جزم کرد که به دنبال او سایر بچه‌های گم شده بگردد حتی با اینکه خودش در خطر گرفتار و دستگیر شدن قرار می‌گرفت.

 ۱۴. مولن فا

او خودش را به شکل مردها در می‌آورد تا بتواند دست به کار شود و قوم هون‌ را شکست دهد. در راستای انجام این کار، و در دورانی که زنان بسیار دست کم گرفته می‌شدند، او توانست چین را نجات بدهد.

رپورتاژ

 ۱۳. یوودکیا نیکولایاوینا زاوالی

وقتی این پرستار ۱۷ ساله‌ی جنگ جهانی دوم به اشتباه به جای مرد به جبهه برده شد، اعتراض نکرد. بلکه، در چندین نبرد جنگید و به عنوان فرمانده ی تیم تحقیقات منصوب شد. حتی بعد از چهار بار زخمی شدن و معلوم شدن جنسیتش، افراد جوخه‌ی او به جنگیدن ادامه دادند. او به خاطر این اعمال ارزشمند بیش از چهل مدال افتخار دریافت کرد.

 ۱۲. جو مارچ

به عنوان قهرمان غیور رمان زنان کوچک نوشته‌ی لوییزا می الکات ، جو آن‌قدر شجاعت داشت که از قوانین اجتماعی روزگار خودش سرپیچی کند، و به نگرش و ارزیابی دیگران از خودش اهمیت ندهد، و همچنان موفق شود یک بانو باقی بماند.

 ۱۱. هریت تابمن

این قهرمان طرفدار الغای بردگی خودش را در ۲۹ سالگی با فرار کردن از بردگی نجات داد و با به راه انداختن سازمان راه‌آهن سری به بردگان سیاه‌پوست کمک می‌کرد تا به ایالت‌های شمالی که در آن برده‌داری منسوخ شده بود فرار کنند. او بعدا در ارتش اتحادیه استخدام شد، و به اولین زنی تبدیل شد که در جنگ یک عملیات مسلحانه را رهبری می‌کرد و بیش از ۷۰۰ برده را در کارولینای جنوبی آزاد کرد.

 ۱۰. ماتیلدا ورم‌وود

آیا آنقدر شجاعت دارید که در یک المپیک پرتاب چکش شرکت کنید؟ شخصیت اصلی باهوش داستان رولد دال به عدالتخواهی دوشیزه هانی برخواست و با زرنگی بیشتر به خرج دادن نسبت به شخصیت بد داستان خانم ترانچبول جان همه را از چاکی نجات داد.

۹: لوسی پونسی

یک شخصیت خیالی در رمان سرگذشت نارنیا نوشته سی.اس. لوئیس است. این قهرمان کوچک وفادار تمام نارنینا را تجات داد و با جنگیدن برای آن چه به آن باور داشت و برادر و خواهر بزرگترش را نیز به جنگیدن به آن دلیل ترغیب می‌کرد، برای خودش لقب ملکه لوسی دلاور را به دست آورد.

۸: آنه فرانک

بخشش واقعا دل بزرگی می‌خواهد. به رغم شرایطش، آنه با بخشیدن نازی‌ها به خاطر جنایات ضد یهودی‌شان و همچنان ایمان داشتن به خیر بشریت توانست آرامش را در زندگی خود پیدا کند.

۷: می‌یپ گی‌یس

این زن شجاع، به مدت دو سال، با تامین خوراک، اخبار، و رفاقت برای خانواده‌ی فرانک زندگی خودش را به خطر انداخت. او بعد از دستگیری این خانواده به مبارزه‌ی خود ادامه و به به پلیس برای آزادی آن‌ها پیشنهاد رشوه داد، اما اثربخش نبود. اگر او از خاطرات و یادداشت‌های روزانه‌اش مراقبت نکرده بود، داستان آنه ممکن بود هرگز منتشر نشود.

۶: کلارا بارتون

این پرستار جوان، که با عنوان «فرشته‌ی میدان‌ نبرد» شناخته می‌شود، در خلال نبردهای غم‌انگیز جنگ داخلی در خطوط مقدم سعی می‌کرد به سربازان زخمی کمک‌رسانی کند. تجارب او به آن منجر شد که در ۱۸۸۱ صلیب سرخ را بنیان‌گذاری کند. علاوه بر دستاوردهایش در حوزه‌ی پرستاری، او همچنین در مقطعی، که اکثر معلم‌ها مرد بودند، در مدرسه تدریس می‌کرد.

 ۵. کتنیس اوردین

او یک شخصیت از مجموعه رمان‌های سه گانه سوزان کالینز با نام عطش مبارزه است. بازیگر نقش این شخصیت در فیلم عطش مبارزه، جنیفر لارنس است که به عنوان شخصیت اصلی در اشتعال (دومین کتاب) حضور دارد. کتنیس برای اولین بار بدون قرعه کشی و به خواست خود وارد مسابقه میشود چرا که پریم خواهر او به عنوان خراج انتخاب شده است و او داوطلب میشود تا جای خواهرش را بگیرد و به همین طریق با پیتا رابطه ی نزدیکی پیدا می‌کند. کتنیس در مسابقات عطش مبارزه پیروز میشود ولی بدلیل پیشنهاد او به پیتا برای خوردن شاتوت های سمی باعث میشود که رئیس جمهور اسنو در صدد از بین بردن او تلاش کند که همین باعث میشود کتنیس بعده ها به نمادی برای انقلاب و با عنوان “زاغ مقلد” تبدیل شود و این انقلاب را به پیروزی رساند.

۴: ماریا فون تراپ

از خانه بیرون کردن کسی برای کار به عنوان سرپرست هفت کودک به شدت پر دردسر به اندازه‌ی کافی برای ترساندن هر کسی کافی است. به این ماجرا چند نازی خشمگین را هم اضافه کنید و آن‌ وقت یک داستان واقعا ترسناک خواهید داشت. فارغ از این که خودش و خانواده‌اش با چه مشکلاتی روبرو بودند، اطمینان و اعتماد به نفس و خوش‌بینی او هرگز دچار تزلزل یا لغزش نشد.

۳: هلن کلر

زندگی کردن در یک جهان تاریک و پر از سکوت را تصور کنید. این تنها واقعیتی بود که هلن کلر بعد از آن که تب شدید او را در نوزادی ناشنوا و نابینا کرد با آن روبرو بود. به رغم این موانع، او آموخت که با استفاده از علائم ارتباط برقرار کند و نهایتا قادر به صحبت از این طریق شد و به همین منوال ادامه داد تا به یک سخنور و مولف معروف تبدیل شد.

۲: روبی بریجز

آیا دلتان می‌خواهد از سوی جمعیتی که فریادزنان به دنبال دستیابی به تحصیلات است با فحش و تهدید روبرو شوید؟ این درست همان چیزی بود که روبی بریجز در سن ۶ سالگی وقتی که به اولین دانش آموز آفریقایی-آمریکایی تبدیل شد که در یک مدرسه‌ی تمام سفید پوستی در جنوب شرکت می‌کرد آن را انجام داد. فقط یکی از معلم‌ها قبول کرد به روبی درس بدهد، که روبی تنها کودک کلاس او بود چون اولیا دانش‌آموزان تهدید کرده بودند که بچه‌های‌شان را به جای دیگری می‌فرستند،‌و چهار کلانتر فدرال او را هر روز از کلاس تا خانه اسکورت می‌کردند. از طریق این عمل شجاعانه‌اش، او راه را برای ادغام در سایر مدارس هموار کرد.

۱: ایرنا سندلروا

این طور به نظر می‌رسد که از دل افسانه‌ها بیرون آمده باشد، اما داستان زندگی این زن شجاع کاملا واقعی است. در طول جنگ جهانی دوم، ایرنا سندلر بیش از ۲.۵۰۰ کودک یهودی را از گتوی ورشو، که در آن به عنوان لوله کش و متخصص فاضلاب فعالیت می‌کرد، فراری داد. نازی‌ها سرانجام او را دستگیر کردند، دست‌ها و پاهایش را شکستند، و به شدت کتکش زدند. او نام تمام کودکانی را که به آن‌ها کمک کرده بود یادداشت کرده و آن را در یک بطری زیر یک درخت دفن کرده بود، که بعدها آن را بیرون آورد و برای کمک به دور هم جمع شدن اعضای خانواده‌هایی که از هم پاشیده شده بودند استفاده کرد.

 

نوشته‌های مرتبط