روش های آموزش کارکنان به شیوه نوین + مراحل فرآیند آموزشی

با یکی دیگر از مطالب جذاب درباره روش‌های آموزش کارکنان و کارمندان در سازمان‌ها در خدمت شما هستیم. روش‌های آموزشی مورد نیاز برای ارتقای سطح دانش کارکنان یک مجموعه امری است که مدیران، رئیسان سازمان‌ها و همچنین صاحبان کسب و کارها به آن کاملاً واقف هستند و همواره سعی می‌کنند بهترین شرایط آموزشی را برای کارمندان خود در نظر بگیرند. به همین خاطر می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین روش‌های آموزشی مورد نیاز سازمان‌ها را در این مطلب بررسی و تحلیل کنیم. البته شیوه‌ی آموزشی انتخابی برای هر شرکت و مجموعه‌ای می‌تواند متفاوت باشد که این به شرایط محیط و کارکنان آن بستگی دارد. در ادامه درباره بهترین روش‌های آموزش کارکنان به‌صورت غیرحضوری همراه باشید.

بررسی اهمیت آموزش کارکنان

در ابتدا باید در مورد جایگاه آموزش کارکنان و نقش آن در میزان عملکردشان بگوییم که هرکدام از آنها نشان دهنده‌ی اهمیت بسیار بالای این حوزه از آموزش سازمانی است. می‌خواهیم بیش از پیش مهم‌ترین دلایل مربوط به تحلیل جایگاه و موقعیت آموزش کارکنان را برای انواع کسب و کارهای مختلف بررسی کنیم و به نوعی مشخص کنیم چرا باید به روش‌های آموزش کارمندان توجه ویژه‌ای کنیم؟

در ادامه با شش دلیل مهم درباره اهمیت آموزش کارکنان آشنا خواهیم شد.

بهره وری و بازدهی بیشتر

مدیران سازمان‌ها باید در نظر داشته باشند با آموزش کارمندان خود به خوبی درک خواهند کرد از مجموعه تحت مدیریتشان چه توقع و انتظاری دارند. بدون اینکه بخواهند از مدیران ارشد بپرسند می‌توانند مسئولیت‌ها و وظایف خود را به‌طور کامل انجام دهند و کارکنان علاوه بر اینکه فعالیت‌های خواسته شده را به‌طور کامل انجام می‌دهند به دیگر اعضای تیم نیز جهت کسب اهداف مشترک کمک خواهند کرد. به همین دلیل می‌توانیم بهره‌وری و بازدهی بیشتری در یک سازمان به‌دست بیاوریم.

روش های آموزش کارکنان به شیوه نوین + مراحل فرآیند آموزشی

نوآوری های گسترده

با آموزش روش‌های مختلف می‌توانیم به کارکنان جدید کمک کنیم بر روی کار خود تمرکز کنند و درک و فهم قوی نسبت به اهداف تعریف شده برای شرکت به‌دست بیاورند که این موضوع می‌تواند باعث نوآوری‌های بیشتر و گسترده‌تر شود. آموزش‌های مستمر می‌تواند مهارت‌های زیادی را به کارکنان یک مجموعه داده تا برای انجام مسئولیت و وظایف جدید و سخت‌تر آماده شوند. از جمله مدل‌های آموزشی نوینی که می‌توانیم به جای روش‌های قدیمی از آن استفاده کنید تا آموزش کارکنان را به‌صورت اصولی و بر مبنای شیوه‌های نوین انجام شود پلتفرمی آموزشی است که با نام طرح آموزش سازمانی توسط مجموعه فرادرس معرفی شده است.

در این طرح می‌توانیم برای آموزش مهارت‌های مورد نیاز کارمندان در سازمان‌ها و کسب و کارهای مختلف از فیلم‌های آموزشی فرادرس استفاده کنیم؛ در صورتی که تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری در مورد طرح آموزش سازمانی فرادرس به دست آورید می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

افزایش میزان رضایت کارکنان

وقتی کارمندان در یک شرکت بتوانند جزئیات کار خود را به‌طور کامل بدانند و آماده‌ی انجام هر کاری باشند، قبل از هر چیز از اینکه در محل کارشان حضور دارند احساس رضایت و شادی خواهند داشت. البته با اجرای صحیح روش‌های آموزش کارکنان احساس حمایت بیشتری خواهند داشت که این موضوع می‌تواند به افزایش رضایت شغلی در کارمندان سازمان‌ها منجر شود.

روش های آموزش کارکنان به شیوه نوین + مراحل فرآیند آموزشی

کارایی و عملکرد بهتر

ارائه آموزش به کارکنان جدید می تواند به آنها کمک کند تا بجای حدس زدن در مورد اینکه چطور کار خود را انجام دهند سعی کنند وظایف خود را بدرستی و بدون عیب و نقص انجام دهند تا با اشتباهات کمتر خود باعث افزایش عملکرد شرکت ها شوند.

جابجایی و نقل مکان کمتر

مدیران سازمان‌ها باید در نظر داشته باشند هنگامی که برای آموزش کارکنان و کارمندان خود زمان کافی بگذارند می‌توانند میزان جابجایی و نقل مکان آنها را به‌صورت مؤثری کاهش دهند که این موضوع با استفاده از آموزش‌های معتبر غیرحضوری در دسترس خواهد بود. بر این اساس می‌توان فهمید که دریافت آموزش توسط کارکنان می‌تواند آنها را مجاب کند که برای شرکت قابل احترام و مفید هستند و به این خاطر دلایل کمتری برای جابجایی می‌بینند و می‌خواهند در کسب و کار فعلی خود بمانند و رشد کنند.

رشد کردن رهبر و مدیر آینده

وقتی به کارکنان خود شیوه‌های جدید و نوین آموزشی را ارائه دهیم می‌توانیم از بین آنها رهبران و مدیران ارشد آینده شرکت را انتخاب کنیم و برای اعتماد به نفس بیشتر، فرصت‌های مورد نیاز آنها را فراهم کنیم که این مورد می‌تواند باعث افزایش حس رهبری و مدیریت در بین افراد شود.

آشنایی با مهمترین روش های آموزش کارکنان

حال که با دلایل اهمیت ارائه آموزش به کارمندان آشنا شدیم می‌خواهیم به بررسی مهم‌ترین روش‌های آموزش کارکنان بپردازیم تا با استفاده از آنها به رشد و شکوفایی بیشتر نیروهای تحت مجموعه‌مان کمک ویژه‌ای کنیم. با ما همراه باشید تا با هفت شیوه مختلف جهت آموزش کارکنان به‌صورت جامع آشنا شویم.

سفارشی سازی و شخصی سازی

علاوه بر اینکه هر کارمند تازه کاری باید با تمامی سازوکارهای شغلی در یک سازمان آشنا شود ولی این امکان وجود دارد تا مدیران سازمان‌ها برخی از آموزش‌های او را سفارشی و شخصی سازی کنند. ما می‌توانیم از کارکنان جدید که به یک شرکت وارد می‌شوند در مورد نوع یادگیری آنها بپرسیم و اینکه مشخص کنیم کدام‌یک از روش‌های آموزشی را ترجیح می‌دهند تا به همان صورت مراحل آموزشی را شروع کنیم. لازم به ذکر است که با سفارشی کردن یادگیری و آموزش کارکنان می‌توانیم اطلاعات جدید را به شیوه‌ای مؤثر با کارکنان خود به اشتراک بگذاریم.

تمرکز بر روی مهارت های نرم و سخت

علاوه بر اینکه بر روی مهارت‌ها و توانایی‌های فنی باید تمرکز کنیم باید بتوانیم بر روی آموزش‌ها و یادگیری مهارت‌های نرم برای تمامی اعضای تیم نیز کار کنیم. این مهارت‌ها به اعضای یک شرکت کمک خواهد کرد تا با دیگران به خوبی کار کرده و تعامل خود را با افراد دیگر افزایش دهند. با آموزش مهارت‌های نرم و سخت به کارکنان سازمان‌ها می‌توانیم به آنها کمک کنیم تا تبدیل به یک کارمند همه کاره و با کیفیت شوند.

درخواست آموزش به سایر کارکنان

ٰیکی دیگر از روش‌های آموزش کارکنان این است که از اعضای یک تیم بخواهیم به سایر افراد حاضر در یک سازمان آموزش دهند و شما به‌عنوان مدیران سازمان و بخش‌های زیر مجموعه‌ی آن تنها وظیفه دارید فرآیند ورود ابتدایی را انجام دهید و مابقی آموزش‌ها را می‌توانید بر عهده‌ی افراد باتجربه‌ی تیم بگذارید. برای آموزش سایر اعضای تیم می‌توانیم به این دسته از کارمندان زبده اعتماد کنیم و البته این موضوع تا حد زیادی مربوط به این است که کارمندان باتجربه علاقه داشته باشند با افراد جدیدی که استخدام شده‌اند کار کرده و تعامل کنند.

روش های آموزش کارکنان به شیوه نوین + مراحل فرآیند آموزشی

استفاده از پلتفرم های مختلف

یکی از روش‌های جذاب آموزشی که صاحبان کسب و کارها باید به آن دقت کنند این است که می‌توانیم از پلتفرم‌های متعددی استفاده کنیم تا تجربه‌ی ارزشمند و متنوع‌تری را در کارکنان ایجاد کنیم. مدیران سازمان‌ها می‌توانند نوع یادگیری و آموزش حضوری را به‌صورت ویدیوهای آموزشی همراه با کتاب‌های راهنما و همچنین به‌صورت پروژه محور تعریف کنند تا بدین وسیله از پلتفرم‌های مختلفی جهت آموزش به اعضای جدید تیم استفاده کنند. با بهره بردن از راه‌های جدید آموزشی می‌توانیم مطالب را به شیوه‌های مختلفی به کارکنان یک مجموعه ارائه دهیم و همچنین بر روی سایر مهارت‌های آنها کار کنیم.

کمک به تعیین اهداف کارکنان

از دیگر روش‌های یادگیری کارکنان این است که قبل از شروع آموزش ابتدایی می‌توانیم از افراد بخواهیم اهداف آموزشی خود را مشخص کنند و همچنین به اطلاع آنها برسانیم که دوست دارند پیشرفتشان در انتهای جلسات آموزشی چطور باشد؟ می‌توانیم به کارکنان موجود در سازمان کمک کنیم میزان پیشرفت خود را اندازه گیری کرده و بر روی اهداف مشخص شده تمرکز کنند. البته در این مسیر باید امتیازات انگیزه‌های تشویقی را هم آنها بدهیم، مانند پاداش ماهانه یا کارت هدیه رایگان و…

انجام آموزش های متقابل

آموزش متقابل کارمندان به محل کار یک سازمان بستگی دارد که می‌تواند در بخش‌های مختلفی این موضوع مؤثر باشد. مثلاً اگر کارمندی کسالت داشت یا به مدت طولانی به مرخصی رفت بتوانیم کارمند دیگری را که توانایی چند شغل را داشته باشد بکار بگیریم و این کار برای مجموعه تیم مفید خواهد بود. وقتی بخواهیم به این افراد آموزش‌های جدیدی یاد بدهیم باید از مطالب یادگیری مختلفی استفاده کنیم که قابلیت هم پوشانی با یکدیگر را داشته باشند و این مورد به ما کمک خواهد کرد تا افراد در شغل اصلی خود نیز مهارت‌های بیشتری کسب کنند.

انجام آموزش های مستمر

رپورتاژ

بعد از اینکه آموزش‌های اولیه و ابتدایی را به کارمندان جدید دادیم باید این نوع یادگیری و آموزش به‌صورت مستمر و مداوم در خلال وظایف آنها ادامه یابد تا از این راه بتوانیم مسیری را برای تقویت و رشد بیشتر کارمندان یک سازمان ایجاد کنیم. البته نمونه روش‌های آموزشی مستمر و مداوم می‌تواند در قالب همایش، سمینار، کارگاه آموزشی، سخنرانی‌های علمی، کنفرانس و همچنین به اشتراک گذاری اطلاعات در کلاس آنلاین نیز باشد که همه‌ی اینها اگر به‌صورت کاملاً مفید ارائه گردند می‌توانند مؤثر باشند.

آشنایی با مراحل فرآیند آموزشی

در ادامه مبحث روش های آموزش کارکنانو کارمندان می خواهیم با مراحلی که می توانیم با استفاده از آنها فرآیند آموزشی را اجرا کنیم آشنا شویم.

روش های آموزش کارکنان به شیوه نوین + مراحل فرآیند آموزشی

مرحله اول: نیازسنجی آموزشی

قبل از هرچیز می توانیم به سراغ نیازسنجی آموزشی برویم که برخی از نیازهای مهم شامل موارد زیر می باشد :

  • شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان از راه مطالعه وظایف آنها در یک سازمان
  • شناسایی عناصر تشکیل دهنده کار و وظایف مربوط به کارکنان
  • شناسایی مهارت ها و توانایی های کارکنان
  • مقایسه عملکرد فرد با سایر همکاران
  • مطالعه نتیجه مدیریت عملکرد کارکنان

ابتدایی ترین قدم برای آموزش کارمندان این است که ماهیت مسائل را در یک سازمان بدانیم و نوع آن را بخوبی تشخیص دهیم.

برای اینکه بخواهیم نیازهای آموزشی را بصورت هدفمند پیگیری کنیم می توانیم از راه های مختلفی استفاده کنیم که به سه حوزه ی فرد، شغل و سازمان وابسته است. این راه ها عبارتند از :

  1. نظرسنجی مشتریان
  2. نظرسنجی کارکنان و مدیران
  3. مطالعه طرح ها و برنامه های توسعه آینده
  4. تحلیل انواع کسب و کار
  5. مدیریت عملکرد و کارایی

مرحله دوم: تعیین هدف های آموزشی

بعد از اینکه نیازهای آموزشی را مشخص کردیم به سراغ بررسی هدف های آموزشی می رویم و آنها را تعیین می کنیم. هدف اصلی از این کار نیز افزایش عملکرد و توانایی سازمان می باشد تا از این راه شایستگی های منابع انسانی را افزایش دهیم.

البته باید اهداف مورد نظر کاملا صریح و روشن باشند و همچنین این مورد را باید صورت روشن مشخص کنیم که بعد از اتمام دوره ی آموزشی کارمندان، توانایی های لازم برای چه نوع کار و وظیفه ای را دارند و همچنین در چه موقعیت هایی می توانند دانشی که یاد گرفته اند را بصورت عملی پیاده سازی کنند؟ البته باید مشخص کنیم مباحثی که کارکنان یاد گرفته اند در چه سطحی باید اجرا شود تا کاملا قابل قبول باشند.

مرحله سوم: انتخاب روش آموزشی

در این بخش باید روش های مختلف آموزشی را تعیین کنیم تا اثربخشی مطلوبی بر روی آموزش و اهداف آن داشته باشیم. در ادامه برخی از روش های متداول آموزش و یادگیری کارکنان سازمان ها را معرفی خواهیم کرد :

سخنرانی کردن

یکی از متداول ترین روش های آموزشی که در اکثر مواقع  بصورت زنده و با حضور سخنرانان همراه است شیوه سخنرانی می باشد. ولی در عین حال استفاده از صوت، فیلم، ویدیو پروژکتور و همچنین بصورت مجازی شیوه ای رایج برای سخنرانی می باشد.

کارگاه های آموزشی

در کارگاه های آموزشی اعضا باید در مباحث بصورت فعال مشارکت کنند و مدرس نیز باید همراه با مربی نقش هدایتگر و راهنما داشته باشد.

انواع بازی تجاری و مطالعه های موردی

در این روش آموزشی می توانیم یک رویداد سازمانی را با یک بازی به کاربران آموزش دهیم تا با شناخت و تحلیل آن مشکلات را شناسایی کنیم تا راهکارهای مناسبی را پیشنهاد دهد.

ایفا کردن نقش

در این روش آموزشی باید به هرکدام از اعضای تیم، نقش مشخصی واگذار کنیم تا آن را ایفا کنند.

روش های آموزش کارکنان به شیوه نوین + مراحل فرآیند آموزشی

مرحله چهارم: اجرای برنامه های آموزشی

برای اینکه اجرای مفید برنامه ی آموزشی را در دستور کار داشته باشیم باید زمینه های موثر و مناسب برای افراد یادگیرنده فراهم شود. البته این مسئله مهم می تواند به سبک یادگیری افراد نیز ربط داشته باشد که باید اصطلاحات، مفاهیم و مثال ها را از محیط اطراف و واقعی شغل بدست بیاورند.

مرحله پنجم: ارزیابی کردن برنامه های آموزشی

در بخش ارزیابی برنامه های آموزشی باید در نظر داشته باشیم 4 معیار و فاکتور مهم وجود دارد که باید سنجیده و ارزیابی شوند :

  1. واکنش
  2. یادگیری
  3. رفتار
  4. نتیجه

میزان اثربخشی و تاثیر دوره ها و روش های آموزش کارکنان طبق 4 فاکتور مهم ارزیابی می شود که عبارتند از :

  • میزان رضایت کارکنان
  • میزان یادگیری حاصل شده
  • تشخیص تغییر رفتار کارکنان
  • بررسی نتایج کسب شده

مدیران سازمان ها و شرکت ها می توانند مشاهده کنند بعد از طی کردن مراحل فوق جهت اجرای فرآیند آموزشی کارکنان، نیروهای زبده و کار آزموده ای را برای قرار گرفتن در بخش های متعدد سازمان ها و شرکت های تحت مجموعه خود در اختیار خواهند داشت.

جمع بندی درباره روش های آموزش کارکنان

در این مقاله در مورد میزان اهمیت آموزش برای کارکنان دلایل مختلفی ارائه کردیم و به بررسی هر کدام از آنها پرداختیم. در ادامه با مهمترین روش های آموزش کارکنان آشنا شدیم و برای هرکدام توضیحاتی را شرح دادیم و در پایان نیز با مراحل اجرای فرآیند آموزشی کاملا آشنا شدیم.

حال اگر بخواهیم تمامی راهکارها و روش های مورد نیاز جهت انجام بهترین روش های آموزش کارمندان را برای سازمان تحت امر خود داشته باشید می توانیم با استفاده از آموزش سازمانی فرادرس تمامی مراحل و اطلاعات مورد بحث در این مقاله را در کنار هم داشته باشید و با آخرین تکنیک های مدرن آموزشی برای پرسنل و کارکنان خود آشنا شوید. جهت دریافت آموزش های مناسب در این زمینه و دریافت راهنمایی های لازم می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

نوشته‌های مرتبط