۱۱ درمان خانگی برای ناخن های شکننده که موثر است

ناخن‌های براق و زیبا بخشی از یک ظاهر خوب را تشکیل می‌دهند و سبب می‌شوند زیبایی دست‌ها و پاها دوچندان شوند. ناخن‌ها همچنین شخصیت شما را منعکس می‌کنند و در مورد چگونگی مراقبت‌های شخصی و بهداشتی شما در زندگی واقعی اطلاعاتی می‌دهند. با این حال، همه شانس این را ندارند که ناخن‌های‌شان به طور طبیعی زیبا باشد و برخی از آدم‌ها با مشکلات زیادی در مورد ناخن‌های‌شان مواجه هستند و یکی از شایع‌ترین این مشکلات ناخن های شکننده است. و در صورتی که شما هم این مشکل را دارید، صرف نظر از این‌که چه‌قدر ظرافت و دقت صرف زدن لاک ناخن کنید، دست‌های‌تان کدر، ناسالم و غیرجذاب خواهند بود. شکستن ناخن یکی از انگشتان کافی است تا زیبایی انگشتان شما را بر هم بزند، اما خبر خوب این‌که چند درمان خانگی برای ناخن های شکننده وجود دارد.

خب، بله، با نگهداری از ناخن‌ها با استفاده از مواد طبیعی، می‌توانید ناخن‌های خود را محکم کنید و مانع شکستن آن‌ها شوید. بنابراین، اگر دوست دارید ناخن‌های سالم و براق داشته باشید، این نوشتار را حتما مطالعه کنید. ۲۱ نکته و روش را برای درمان خانگی برای ناخن های شکننده گردآوری کرده‌ایم که به راحتی قابل انجام و واقعا موثر هستند. استفاده از این روش‌های درمانی به شما کمک می‌کند که مشکا شکننده بودن ناخن‌های‌تان را حل کنید.

در جهانی که ظاهر آدم‌ها اهمیت زیادی دارد، و در آن هر کسی می‌خواهد بهترین ظاهر خود را داشته باشد، داشتن ناخن‌های شکننده خوشایند نیست. ناخن‌های شکننده نه تنها زشت به نظر می‌رسند بلکه به طور ناگهانی می‌شکنند و مدام به لباس‌هایی که پوشیده‌اید گیر می‌کنند. و چه احساس بدی به آدم دست می‌دهد زمانی که یک لباس تمیز و زیبا پوشیده‌است و ناگهان ناخن شکسته آن را نخ کش می‌کند. این اتفاق بسیار ناراحت‌کننده است و بنابراین برای اجتناب از چنین ناراحتی باید سعی کنید از داروهای خانگی برای درمان ناخن‌های شکننده استفاده کنید. در این نوشتار با موادی که باید استفاده کنید،‌ چگونگی استفاده از آن‌ها و مدت زمان به کار بردن‌شان آشنا خواهید شد.

بیایید قبل از یاد گرفتن روش‌های درمانی موثر و آسان برای داشتن ناخن‌های محکم، به بررسی عوامل شایعی که ممکن است این مشکل را ایجاد کنند بپردازیم. با آگاهی از علل شکننده بودن ناخن‌ها، قطعا بهتر می‌توانید با مشکل مقابله کنید. با ما همراه باشید!

عوامل شایعی که منجر به شکننده بودن ناخن‌ها می‌شوند

عوامل زیادی وجود دارند که منجر به شکننده شدن ناخن‌ها می‌شوند. در حالی که گاهی اوقات ممکن است مشکل ناشی از کمبود مواد مغذی خاصی در بدن باشد، در غالب مواقع مشکل با خود شما شروع می‌شود. بنابراین، مهم است که نسبت به دلایل ایجادکننده‌ی ناخن‌های شکننده آگاهی داشته باشید. به این ترتیب از شر این مشکل راحت‌تر خلاص خواهید شد.

در این‌جا فهرستی از عوامل که ممکن است ناخن شما را شکننده کنند، می‌بینید.

* کمبود آهن

* عفونت قارچی

* لیکن پلان

* کم‌کاری تیروئید

* پرکاری تیروئید

* پسوریازیس ناخن

* بالا رفتن سن

* استفاده ناکافی از لوسیون دست

* استفاده از لاک ناخن بی‌کیفیت و نگه داشتن آن برای مدت طولانی

* برش دادن کوتیکول‌ها

* استفاده از پاک‌کننده‌های ناخن ارزان و کهنه

* عدم رعایت ناسب بهداشت

* عدم مراقبت مناسب از ناخن‌ها

* آفتاب‌سوختگی

* بادزدگی

* قرار گرفتن طولانی مدت در آب

* تایپ کردن مداوم

* اختلالات غدد درون‌ریز برای مثال سندروم شوگرن – لارسون

* سوء تغذیه

* آرتریت واکنشی

بسیار خب! حالا که علل بروز این مشکل را شناختید، بیایید صحبت‌مان را در مورد درمان‌های خانگی آسان و موثر برای رفع شکنندگی ناخن‌ها شروع کنیم.

بهترین نکات و روش‌های خانگی برای درمان ناخن‌های شکننده

بسیاری از زنان با شدت و دقت زیادی از چهره، مو و قسمت‌های دیگر بدن‌شان مراقبت می‌کنند، اما اغلب نقاط دیگر و به طور خاص ناخن‌های خود را نادیده می‌گیرند. این روند تا حدودی عجیب و غریب است، زیرا در صورتی که دوست دارید ظاهری زیبا و تحسین‌برانگیز داشته باشید، باید به تمام قسمت‌های بدن‌تان رسیدگی کنید و در این میان مراقبت از ناخن‌ نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. عوامل مختلفی در کنار نبود یک برنامه‌ی مراقبتی مناسب، سبب شکننده شدن ناخن‌های شما می‌شوند. بنابراین، باید به درستی از آن‌ها مراقبت کنید. در این‌جا ساده‌ترین درمان‌های خانگی را برای رفع شکنندگی ناخن‌ها می‌بینید. این روش‌ها به طور موثری ناخن‌ها را محکم خواهند کرد.

۱. از روغن نارگیل برای درمان ناخن‌های شکننده استفاده کنید

به منظور جلوگیری از شکستن ناخن‌ها، مهم است که به طور مناسب آن‌ها را مرطوب کنید و برای این کار روغن نارگیل قطعا باید اولین انتخاب شما باشد. چربی‌های اشباع موجود در روغن نارگیل بسیار مفید هستند و مانع از خشک شدن پوست می‌شوند. استفاده از روغن نارگیل همچنین می‌تواند از بروز چندین عفونت ناخن که علت شکننده شدن ناخن‌ها هستند، جلوگیری کند.

روش‌های مختلفی برای استفاده از روغن نارگیل وجود دارد که من دو روش را ترجیح می‌دهم. ابتدا، روغن نارگیل را کمی ‌گرم کنید و سپس روی ناخن‌ها بمالید. سپس به مدت ۵ دقیقه آن را خوب ماساژ دهید. این روش گردش خون را در این ناحیه  بهبود می‌بخشد و ناخن‌ها را تقویت می‌کند. از این روش درمانی روزانه ۲ تا ۳  بار استفاده کنید.

در مرحله‌ی دوم، می‌توانید یک ظرف روغن نارگیل گرم را با کمی آبلیمو در مخلوط کنید. ناخن‌ها را در این ترکیب خیس بگذارید و اجازه بدهید به مدت حدود ۱۰ دقیقه بمانند. از این درمان قبل از خواب استفاده کنید. و برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، دستکش بپوشید و اجازه بدهید شب تا صبح بماند.

۲. روغن زیتون

روغن زیتون یکی از موادی است که در بسیاری از محصولات آرایشی استفاده می‌شود و یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان ناخن‌های شکننده است. این روغن به درستی ناخن‌های شما را تغذیه و آسیب ایجاد شده را ترمیم می‌کند. مواد مغذی موجود در آن به ناخن‌ها کمک می‌کند تا محکم و سالم بمانند.

روغن زیتون را گرم کنید و در یک کاسه بریزید. سپس ناخن‌ها را در آن خیس بگذارید. اجازه بدهید ۲ تا ۳ دقیقه بمانند و سپس انگشت‌ها را بیرون بیاورید و دستکش پنبه‌ای بپوشید. بنا به ترجیح خودتان اجازه بدهید یک ساعت یا شب تا صبح بماند. سپس دست‌ها را بشویید و یک کرم مرطوب‌کننده ملایم روی آن‌ها استعمال کنید.

۳. روغن ویتامین E

یکی دیگر از روش‌های عالی برای مرطوب کردن ناخن‌ها استفاده از روغن ویتامین E است. این روغن نه تنها ناخن‌های شما را تقویت می‌کند، بلکه همچنین سبب تقویت کوتیکول‌هایی می‌شود که از ناخن‌های شما در برابر شکستگی محافظت می‌کند. روغن ویتامین E به درستی ناخن‌های شما را تغذیه می‌کند و آن‌ها را هیدراته نگه می‌دارد. علاوه بر این، ویتامین E یکی از اجزای اساسی پوست است که درخششی زیبا را به ناخن‌ها می‌دهد.

برای به دست آوردن بهترین مزایای ممکن، یک کپسول ویتامین E بردارید و برای خارج کردن روغن داخل‌اش، شکافی روی آن ایجاد کنید. سپس روغن را روی ناخن‌های شکننده‌تان بمالید. بهتر است این درمان را قبل از خواب انجام بدهید. پس از آن، ناخن‌ها را به آرامی به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید و اجازه بدهید به طور طبیعی خشک شود. برای رسیدن به بهترین نتایج از این روش به صورت منظم استفاده کنید.

۴. از نمک دریایی برای درمان ناخن‌های شکننده استفاده کنید

یکی از درمان‌های خانگی نرم‌کننده و آرامش‌بخش برای ناخن‌های شکننده، خیس گذاشتن آن‌ها در محلول آب گرم و نمک دریایی است. این روش نه تنها ناخن‌های شما را سالم نگه می‌دارد، بلکه باعث می‌شود که ناخن‌ها نرم‌تر شوند. با استفاده از این روش می‌توانید ناخن‌های خود را با برداشتن تمام سلول‌های مرده‌ای که روی ناخن انباشه شده و ممکن است یکی از عوامل شکننده بودن ناخن‌ها باشند، حسابی تمیز و جوان کنید. علاوه بر این، مواد معدنی موجود در نمک دریایی دارای خواص طراوت‌بخش و جوان‌کننده هستند که هر گونه آسیبی را که مانع داشتن ناخن‌هایی زیبا و سالم هستند، ترمیم می‌کنند.

برای انجام این درمان به حدود ۲ قاشق غذا خوری نمک دریا و مقداری آب گرم نیاز دارید. برای رسیدن به نتایج بهتر، ممکن است روغن جوانه‌ی گندم و روغن معطر لیمو هم به ترکیب اضافه کنید. سپس ناخن‌های خود را در این ترکیب خیس بگذارید و اجازه بدهید به مدت حدود ۱۵ دقیقه همان‌طور بمانند. پس از آن ناخن‌ها را خشک کنید. سپس یک مرطوب‌کننده‌ی ملایم روی دست‌ها و پاها استعمال کنید. برای این‌که سریع به نتیجه برسید، از این روش ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

۵. چای سبز

چای سبز فقط برای سلامتی خوب نیست بلکه برای درمان ناخن‌های شکننده نیز بسیار مفید است. خوب، بله، چای سبز دارای چندین آنتی‌اکسیدان است که ناخن‌ها را تقویت می‌کنند و مانع شکننده شدن آن‌ها می‌شوند. علاوه بر این، شما همچنین می‌توانید رنگ زرد ناخن‌های خود را با استفاده از چای سبز از بین ببرید.

رپورتاژ

راه‌های زیادی برای استفاده از مزایای چای سبز برای ناخن‌های شکننده وجود دارد. اولین روش این است که خیلی ساده چای سبز را دم کنید و سپس اجازه بدهید تا خنک شود. پس از آن، ناخن‌های شکننده‌تان را به مدت ۱۵ دقیقه در آن خیس بگذارید. روش دیگر این است که می‌توانید ناخن‌های خود را در ترکیبی از چند قطره روغن جوانه‌ی گندم و کمی نمک و ۲  قاشق چایخوری چای سبز خیس بگذارید. اجازه بدهید به مدت ۵ دقیقه بمانند و سپس آن‌ها را خشک کنید.

ماساژ ناخن‌ها دو بار در هفته با استفاده از ترکیب چای سبز و روغن نارگیل یا ژل آلوئه‌ورا نیز برای جلوگیری از شکننده شدن ناخن‌ها تاثیر شگفت‌انگیزی دارد. هر کدام از این روش‌ها را که دوست دارید برای درمان ناخن‌های‌تان استفاده کنید.

۶. روغن تخم کتان

شما همچنین می‌توانید از روغن تخم کتان برای رفع مشکل شکننده بودن ناخن‌های‌تان استفاده کنید. دانه‌های کتان حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی مانند پتاسیم، ویتامین‌ها، منیزیم، پروتئین، لسیتین، روی و غیره هستند که برای سلامتی ناخن بسیار ضرورت دارند. علاوه بر این، حضور اسیدهای چرب امگا ۳  در آن‌ها باعث افزایش اثرگذاری آن‌ها می‌شود و ناخن‌ها را سالم و قوی نگه می‌دارد.

هر شب قبل از خواب، ناخن‌ها را به آرامی با روغن تخم کتان ماساژ دهید. سپس دستکش بپوشید و اجازه بدهید روغن شب تا صبح روی ناخن‌ها بماند. این یک راه عالی برای جلوگیری از شکستن ناخن‌ها است. همچنین، می‌توانید تخم کتان را (در حد اعتدال) در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید تا از خواص آن به نفع سلامتی بدن‌تان بهره‌مند شوید.

۷. سرکه سیب (ACV)

یکی از درمان‌های عالی خانگی برای رفع مشکل ناخن‌های شکننده استفاده از ACV یا سرکه سیب است. خوب بله، سرکه سیب ارگانیک کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و ویتامین‌هایی دادرد که همگی برای داشتن ناخن‌های سالم و محکم ضروری هستند. علاوه بر این، ماهیت اسیدی این ماده که به طور عمده به دلیل اسید مالیک و اسید استیک موجود در آن است نیز در جلوگیری از بروز عفونت در ناخن که یکی از دلایل شکننده شدن ناخن‌ها است، تاثیر بسزایی دارد.

برای به دست آوردن مزایای سرکه سیب برای درمان ناخن‌های شکننده، مقادیر مناسبی از آن را با آب مخلوط کنید. سپس ناخن‌ها را در محلول به دست آمده به مدت ۱۰ دقیقه خیس بگذارید. برای رسیدن به نتایج مورد نظر این روش درمانی را هر روز انجام بدهید.

۸. ماءالشعیر

این نوشیدنی مغذی فقط برای جشن‌ها و میهمانی‌ها نیست، زیرا مزایای زیادی برای زیبایی و بهداشت دارد و جلوگیری از شکننده شدن ناخن‌ها یکی از آن مزایای است. ماءالشعیر یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است که ناخن‌های شما را تغذیه می‌کند. این نوشیدنی مواد معدنی زیادی است از جمله فسفر، پتاسیم و سلنیوم که همگی برای ناخن بسیار مفید هستند. ماءالشعیر در عین حال حاوی بیوتین است که بنابر تحقیقات صورت گرفته برای درمان ناخن‌های شکننده شگفتی خلق می‌کند. شما می‌توانید روغن زیتون یا سرکه سیب را هم به ماءالشعیر اضافه کنید. ترکیب حاصل اثرات مثبتی روی ناخن‌ها خواهد داشت.

حدود یک چهارم فنجان روغن زیتون گرم را با نصف فنجان ماءالشعیر  و یک چهارم فنجان سرکه سیب مخلوط کنید. ناخن‌های خود را به مدت ۱۵ دقیقه در این محلول خیس بگذارید. این روش درمانی را دو بار در هفته تکرار کنید تا به بهترین نتایج ممکن دست بیابید.

۹. روغن درخت چای را برای درمان ناخن‌های شکننده استفاده کنید

روغن درخت چای یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است که برای درمان مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی می‌توانید از آن برای درمان ناخن‌های شکننده‌تان استفاده کنید. عفونت‌های قارچی که یکی از دلایل اصلی شکننده شدن ناخن‌ها هستند می‌توانند با استفاده از روغن چای درختان درمان شوند و از بین بروند. با استفاده از این روغن قدرتمند همچنین می‌توانید تغییر رنگ ایجاد شده روی ناخن‌ها را درمان کنید.

روغن درخت چای بسیار قوی است بنابراین توصیه می‌شود آن را به صورت رقیق‌شده پس از مخلوط کردن‌اش با آب یا روغن معطر دیگری استفاده کنید. بهترین روش این است که روغن درخت چای را با روغن زیتون مخلوط کنید. شما می‌توانید حدود ۵ قطره روغن درخت چای را با نصف قاشق روغن زیتون مخلوط کنید. ترکیب را روی ناخن بمالید و اجازه بدهید به مدت نیم ساعت بماند. پس از آن، ناخن‌ها را با استفاده از آب ولرم شستشو دهید، آن‌ها را به آرامی خشک کنید و یک مرطوب‌کننده‌ی ملایم روی‌شان بزنید. این روش درمانی را دست کم به مدت ۱ ماه ادامه بدهید. با انجام این روش بهبودی قابل‌ملاحظه‌ای را شاهد خواهید بود.

۱۰. زرده‌ی تخم‌مرغ و شیر

فقدان مواد مغذی مناسب یکی از دلایل شکننده شدن ناخن‌ها است. و، البته در میان تمام مواد مغذی ضروری، پروتئین و کلسیم موارد بسیار ضروری و مهمی هستند که کمک می‌کنند ناخن‌های شما محکم و سالم بمانند. برای دریافت این دو ماده‌ی مغذی استفاده از زرده‌ی تخم‌مرغ و شیر بهترین گزینه است. این ترکیب برای ناخن‌های شکننده‌ی شما بی‌نهایت مغذی است و همچنین از پوسته پوسته و نازک شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند و بنابراین قطعا باید آن را امتحان کنید.

اگرچه، مخلوط زرده‌ی تخم‌مرغ و شیر چندان جذاب به نظر نمی‌رسد اما استفاده از آن برای ناخن‌های‌تان واقعا نتایجی عالی در بر خواهد داشت. برای انجام این درمان باید ۲ قاشق غذاخوری شیر را با یک زرده‌ی تخم‌مرغ مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی ناخن‌ها ماساژ دهید. اجازه بدهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند و در نهایت آن را با استفاده از آب ولرم شستشو دهید. از این روش درمانی دو تا سه بار در هفته استفاده کنید تا به نتایج مورد نظرتان برسید.

۱۱. استفاده از روغن داغ برای درمان ناخن‌های شکننده

شما می‌توانید ناخن‌ها را با روغن‌های طبیعی ماساژ دهید، اما در صورتی که می‌خواهید نتایج را چند برابر کنید، استفاده از روغن داغی که به طور عمقی ناخن را تغذیه می‌کند، برای شما مناسب است. روغن‌های طبیعی مانند روغن بادام، روغن جوجوبا و روغن زیتون برای ناخن‌ها مناسب هستند. این روغن‌ها چربی‌های سالم و مواد مغذی مختلفی دارند که به ترمیم آسیب‌های ناشی از استفاده‌ی بیش از حد از لاک ناخن و پاک‌کننده‌های لاک ناخن کمک می‌کند. بنابراین، اگر ناخن‌های شما نیاز به ترمیم دارند، می‌دانید کدام راهکار را استفاده کنید.

مقادیر مساوی روغن زیتون، روغن جوجوبا و روغن بادام را آماده کرده و بعد همه‌ی آن‌ها را با هم مخلوط کنید. ترکیب حاصل را کمی گرم کنید. سپس آن را با استفاده از پنبه روی ناخن‌ها استعمال کنید (شما باید از پنبه خیس خورده در این ترکیب روی هر ناخن استفاده کنید). در مرحله‌ی بعد روی ناخن‌ها را با پیچیدن فویل دورشان بپوشانید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند و بعد فویل و پد پنبه را بردارید. این روش درمانی برای تقویت ناخن عالی است زیرا روغن‌ها به طور عمقی در ناخن نفوذ می‌کنند و آسیب ایجاد شده را از بین می‌برند. این روش را دو تا سه بار در هفته امتحان کنید.

نکاتی ضروری برای این‌که به راحتی از شر ناخن‌های شکننده در خانه خلاص شوید

تا این‌جای مطلب در مورد روش‌های درمانی موثر برای رفع شکنندگی ناخن اطلاعاتی کسب کرده‌اید، اما نکات دیگری هم وجود دارد که دنبال کردن آن‌ها به شما کمک می‌کند که مشکل خود را بهتر حل کنید. گاهی اوقات تغذیه‌ی سالم و اعمال تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند به از بین بردن مشکل شما کمک کند. فهرست زیر از نکات نیز می‌تواند بخشی از درمان‌های خانگی شما برای رفع مشکل ناخن‌های شکننده باشد. ابدا نباید این نکات را نادیده بگیرید.

نکاتی مهم برای درمان ناخن‌های شکننده:

۱. تحقیقات جدید اهمیت بیوتین را در درمان ناخن‌های شکننده ثابت کرده‌اند بنابراین شما می‌توانید غذاهای سالم حاوی مقادیر خوب بیوتین را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. این مواد غذایی عبارتند از تخم‌مرغ، بادام، سیب‌زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی، جوی دوسر، پیاز و غیره. این مواد خوراکی فقط شامل بیوتین نیستند، بلکه مواد مغذی متعدد دیگری هم دارند که برای ناخن‌های شما مفید هستند.

۲. ضروری است که از استفاده‌ی مکرر لاک ناخن پرهیز کنید، به خصوص لاک‌هایی که حاوی استون هستند. آن‌ها به ناخن‌ها آسیب زیادی می‌رسانند و باعث شکننده شدن آن‌ها می‌شوند. به این ترتیب فقط گاهی اوقات از لاک استفاده کنید و اجازه بدهید ناخن‌ها هم در معرض هوا باشند و تنفس کنند. در صورتی که تمایل دارید مدام لاک بزنید، استفاده از لاک غنی‌شده گزینه‌ی بهتری است، بنابراین می توانید از آن‌ها استفاده کنید.

۳. برای انجام کارهای خانه مانند شستن لباس‌ها و ظروف، توصیه می‌شود که دستکش پلاستیکی بپوشید. این کار به جلوگیری از قرار گرفتن بیش از حد ناخن‌ها در معرض آب یا سایر مواد شیمیایی مانند مواد شوینده‌ها کمک می‌کند و همچنین مانع پوسته پوسته شدن ناخن‌ها می‌شود. با این حال، در صورتی که پوشیدن دستکش برای‌تان دشوار است، ناخن‌های‌تان را همیشه کوتاه نگه دارید تا جذب مواد شیمیایی و آب را به حداقل برسانید.

۴. در حالی که قرار گرفتن بیش از حد ناخن‌ها در معرض آب اصلا تاثیر خوبی روی ناخن‌ها ندارد، نوشیدن آب برای خلاص شدن از شر مشکل ناخن‌های شکننده عالی است. شما باید مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن‌تان را هیدارته نگه دارید. همچنین، می‌توانید مواد غذایی پر از آب مانند خیار یا هندوانه بخورید که ناخن‌ها از داخل مرطوب بمانند.

۵. حفظ بهداشت ناخن بسیار ضروری است. اگر می‌توانید به طور مکرر برای پدیکور و مانیکور بروید که عالی است، اما در صورتی که توان مالی این کار را ندارید، خودتان آن را در خانه انجام بدهید. ناخن‌ها را به صورت مکرر تمیز کنید، سپس آن‌ها را به وسیله‌ی ناخن‌گیر کمی کوتاه کنید و بعد به آرامی آن‌ها را شکل بدهید.

۶. مرطوب کردن ناخن‌ها اجباری است بنابراین علاوه بر استفاده از مواد طبیعی (که در بالا ذکر شد)، مهم است که ناخن‌ها را با استفاده از وازلین یا کرم‌های سفت دیگر چند بار در طول روز ماساژ دهید.

۷. بنا به گفته‌ی “آکادمی آمریکایی پوست”، شما باید سعی کنید از کاشت ناخن برای پوشش دادن مشکلات ناخ‌تان پرهیز کنید به این دلیل که می‌تواند به عفونت قارچی ناخن منجر شود و اسیب بیش‌تری روی ناخن‌ها وارد کند.

۸. ضدعفونی‌کننده‌های دست مبتنی بر الکل محصولاتی هستند که ابدا نباید از آن‌ها استفاده کنید زیرا این محصولات ناخن‌ها را خشک می‌کنند و به این ترتیب آن‌ها را بیش‌تر از قبل در معرض شکستگی قرار می‌دهند.

۹. “آکادمی پوست آمریکا” همچنین گزارش می‌کند که وقتی ناخن‌های خود را کوتاه می‌کنید، مراقب باشید که کوتیکول کاملا جدا نشود، زیرا به این ترتیب خطر ابتلا به عفونت افزایش می‌یابد. بنابراین، می‌توانید از یک کرم کاتیکول خوب یا روغن استفاده کنید تا سطح ناخن خشک نشود.

۱۰. اطمینان حاصل کنید که ناخن‌ها به مدت چند دقیقه در معرض نور خورشید طبیعی قرار می‌گیرند تا ویتامین D را به میزان کافی به دست بیاورند. اما این به معنی آفتاب گرفتن بیش از حد نیست، زیرا در این صورت ممکن است عکس این نتیجه رخ بدهد.

نتیجه‌گیری

افراد زیادی هستند که در ناحیه‌ی ناخن‌ها مشکل دارند اما جایی برای نگرانی وجود ندارد، چرا که تمام چیزی که نیاز دارید کمی مراقبت برای از بین بردن مشکل است. مواد طبیعی زیادی وجود دارد مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، شیر، زرده‌ی تخم‌مرغ، نمک دریا، تخم کتان و غیره که همگی می‌توانند به شما کمک کنند تا ناخن‌ها سالم و محکم داشته باشید.

در این نوشتار ۲۱ مورد از ساده‌ترین و موثرترین نکات و درمان‌های خانگی را برای ناخن‌های شکننده قید کردیم. روش‌های استفاده از مواد طبیعی نیز به تفصل گفته شد. فقط باید به دقت این روش‌ها را دنبال کنید و در عین حال صبور باشید تا به نتایج مورد نظرتان برسید.

با این حال، بر خلاف این واقعیت که روش‌های طبیعی و بسیار موثر غالبا روی همه‌ تاثیر مثبتی به جای می‌گذارند، اما این احتمال هم وجود دارد که اوضاع ناخن‌تان بدتر شود که در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کنید. “کلینیک مایو” شرایط خاصی را بیان کرده‌است که در در صورت تجربه کردن آن‌ها حتما باید به پزشک مراجعه کنید. برخی از آن‌ها را در این قسمت می‌بینید:

– تغییر رنگ ناخن به طور عمده زمانی که کل ناخن را تحت تاثیر قرار داده یا زمانی که نقاط سیاه تیره زیر ناخن‌های‌تان می‌بینید

– هنگامی که متوجه تغییر در شکل ناخن‌ها‌تان می‌شوید. به عنوان مثال، بروز انحناء روی ناخن

– نازک شدن یا ضخیم شدن بیش از حد ناخن‌ها

– هنگامی که ناخن‌ها کم کم از پوست اطراف جدا می‌شوند

– هر نوع التهاب یا تورم همراه با درد ناخن‌ها

– خونریزی در اطراف سطح ناخن

آیا شما هم از ناخن‌های شکننده رنج می‌برید؟ فهرست ۲۱ موردیِ ساده‌ترین و موثرترین نکات و روش‌های خانگی برای درمان ناخن‌های شکننده را بررسی کردید؟ در صورتی که این روش‌ها را امتحان کرده‌اید لطفا نتیجه را با ما و خوانندگان‌مان در میان بگذارید.

تا آن زمان، سلامت و باشکوه بمانید‍!

منبع bodyandbeans
نوشته‌های مرتبط