6 بهترین خواص لبو برای سرماخوردگی و آنفلوانزا + طرز تهیه سوپ لبو خوشمزه

لبو به عنوان یکی از سالم‌ترین سبزیجات طرفداران خود را دارد. لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است که طبخ شده و یکی از انواع مختلف چغندر است که بیشتر آنها به خاطر ریشه خوراکی‌شان پرورش داده می‌شود. لبو گذشته از این‌که خوراکی دلپذیری است، یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز هست. دقیقا از زمان قرون وسطی لبو نه تنها یک خوراکی، بلکه درمان بیماری‌های مختلف بوده‌است. در این مقاله با بازده همراه باشید تا مهمترین خواص لبو برای سرماخوردگی و آنفلوانزا و نیز طرز تهیه سوپ لبو که برای درمان سرماخوردگی بسیار عالی است را بدانید.

لبو شلغم خونین!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام دیگر لبو، شلغم خونین است. میزان سدیم و چربی لبو کم است که نشان می‌دهد چرا لبو خوراکی خوبی است. هم‌چنین لبو منبع خوبی برای فولات است و از این رو برای بهبود سلامت روانی و هیجانی مناسب است. لبو سرشار از مواد مغذی دیگر مانند آهن، منگنز، مس، پتاسیم، و منیزیم است – که همه آنها خواص خود را دارند. حتی چغندر خام نیز خواص بی‌نظیری دارد که یکی از آنها پیشگیری از سرطان است. نه فقط ریشه‌ی چغندر، بلکه برگ آن نیز چیزهایی برای ارائه دارد. برگ چغندر سرشار از فیبر و پروتئین است و نیز حاوی ویتامین K (خاصیت انعقاد خون) و کلسیم (برای تقویت استخوان و دندان) است.

آب چغندر نیز می‌تواند سالم و مفید باشد. فقط ۲۰۰ میلی‌لیتر آب چغندر در روز شما را از تمام خواص آن بهره‌مند می‌کند. اما در این‌باره در ذهن بسیاری از آدم‌ها تردیدی وجود دارد – آیا آب چغندر را بگیریم یا نه؟

هرچند آب چغندر منبع غنی‌تری برای بتالین است، اما چغندر پخته یا همان لبو فیبر بیش‌تری دارد. بنابراین ممکن است از خودتان بپرسید فایده‌ی آب چغندر چیست. نکته این‌جا است: آب چغندر حاوی تمام مواد مغذی است که شاید در فرآیند پخت لبو از بین برود. هم‌چنین گوارش آب چغندر آسان‌تر است.

خواص لبو برای سرماخوردگی و آنفلوانزا

۱. سرفه و گلودرد را برطرف میکند

همانطور که میدانید لبو یک ماده غذایی بسیار مفید است که در فصل سرما، یعنی پاییز و زمستان می‌توانید از فواید منحصر به فرد آن برای درمان سرماخوردگی و رفع گلودرد و سرفه استفاده کنید. آب لبوی گرم مانند یک شربت شفابخش به گرم و نرم شدن گلو و رفع التهاب ناشی از سرماخوردگی کمک میکند و جلوی سرفه های شدید را میگیرد و مجاری تنفسی را نرم می‌کند.

۲. به پایین آوردن تب کمک می‌کند

در زمان‌های قدیم، مردم با استفاده از لبو تب را درمان می‌کردند. البته در هنگام این‌که لبو را جهت درمان تب مصرف می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که به میزان کافی استراحت می‌کنید و مقدار فراوانی آب می‌نوشید تا روند پایین آمدن تب‌تان تسریع شود.

۳. از مشکلات تنفسی جلوگیری میکند

رپورتاژ

سیستم تنفسی یکی از کاربردی‌ترین و مفیدترین قسمت‌های بدن ما است. ما باید برای جلوگیری از هر گونه مشکل تنفسی در دوران سرماخوردگی، یک سبک زندگی سالم داشته باشیم. ثابت شده‌است که آب لبو توانایی جلوگیری از مشکلات تنفسی را دارد. علاوه بر این، این ریشه‌ی خوراکی غنی از ویتامین C است که به جلوگیری از آسم کمک می‌کند. ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند که دارای مزایای زیادی برای بدن ما است. به این ترتیب خوردن آب لبو یک راه عالی برای جلوگیری از هر گونه بیماری تنفسی است که ممکن است برای شما رخ دهد.

۴. باعث افزایش آنتی‌اکسیدان بدن میشود

می‌توان این ویژگی را به وجود ترکیبات پلی فنول و بتالین در لبو نسبت داد که به آن خاصیت آنتی‌اکسیدانی داده‌است. بر اساس یک پژوهش رنگدانه‌ی بتالین در لبو خواص ضدالتهابی قدرتمندی دارد. این خواص به درمان آسیب اکسیداتیو و بهبود عملکردهای شناختی کمک می‌کند و در دوران سرماخوردگی که بدن بسیار ضعیف شده است می تواند یک خوراکی حیات بهش باشد.

۵. با التهاب بدن در دوران بیماری مبارزه می‌کند

وجود سخاوتمندانه‌ی فولات، فیبر، و بتالین در لبو آن را در گروه خوراکی‌های ضدالتهاب قرار داده‌است. بر اساس پژوهشی که در ایران انجام شده‌است لبو، به ویژه آب لبو در درمان التهاب ناشی از آنفلوانزا موثر است و از این رو خواص لبو برای سرماخوردگی و آنفلوانزا می تواند شفابخش باشد.

۶. سطح انرژی را بالا می‌برد

پژوهش‌ها نشان داده‌است لبو باعث می‌شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌برد.لبو با داشتن ویتامین C و انواع فیبر و مواد معدنی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و در حفظ سلامت اعصاب و عملکرد صحیح عضلات موثر عمل می‌کند. چغندر با تحریک تولید آنتی بادی‌ها و گلبول‌های سفید به مبارزه با سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های عفونی پرداخته و سلامت استخوان‌ها را نیز بهبود می‌بخشد.

طرز تهیه سوپ لبو

این سوپ عالی می‌تواند به بدن‌تان کمک کند تا از شر مخاط مجاری تنفسی خلاص شود. بسیاری از داروهایی که برای درمان گرفتگی مجاری تنفسی تجویز می‌شوند، برای مدتی می‌توانند اثربخش باشند، و در بسیاری از موارد، با تمام شدن دوره‌ی مصرف دارو، بار دیگر این بیماری باز خواهد گشت.

مواد لازم

  • لبو (پخته) ۵۰۰ گرم
  • کرفس (خرد شده) ۲ ساقه
  • هویج ۲ عدد
  • پیاز (نگینی) ۲ عدد
  • شیر ۱.۵ پیمانه
  • کره ۱/۴ پیمانه
  • آبلیمو ۲ قاشق سوپ خوری
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • خامه‏ (برای تزیین) ۴ قاشق سوپ خوری
  • گردو تفت داده شده (برای تزیین)

روش پخت

  • ابتدا كره را در ظرفی ریخته و روی شعله قرار می‌دهیم تا آب شود. سپس پیاز، كرفس و هویج‌های خرد شده را به ترتیب به كره اضافه می‌كنیم و به اندازه‌ای تفت می‌دهیم كه سبزی‌ها تغییر رنگ دهند.
  • لبو را رنده کرده و به همراه یك قاشق سوپخوری آبلیمو و آب مرغ به سبزی‌های سرخ شده افزوده و آن را با نمك و فلفل مزه‌دار می‌كنیم و به مدت نیم ساعت حرارت می‌دهیم تا مواد بپزند.
  • البته كمی از لبو رنده شده را برای تزیین روی سوپ كنار می‌گذاریم، بعد از پخت قابلمه را كنار گذاشته تا سرد شود.
  • سپس همه مواد را در غذاساز ریخته تا سوپی نرم حاصل شود، سوپ را داخل قابلمه برمی‌گردانیم و شیر را به آن اضافه كرده تا جوش بیاید.
  • در پایان بقیه آبلیمو را اضافه كرده و هم می‌زنیم، سپس سوپ را درون سوپخوری ریخته و سطح روی آن را با خامه و لبوی رنده شده و گردو تفت داده شده تزیین می‌نماییم.
نوشته‌های مرتبط