خواص زیره: 25 فایده‌ی شگفت انگیز زیره برای زیبایی و سلامتی

زیره یک ادویه‌ی دلپذیر با طعمی تند است. این ادویه بیش‌تر درهند، مکزیک، و غذاهای مدیترانه‌ای، خاورمیانه‌ای، و چند غذای چینی استفاده می‌شود. این دانه در 3 رنگ وجود دارد – سفید، سیاه، و کهربایی. زیره گیاهی است که ریشه‌ی آن از شرق مدیترانه تا هند است. میوه‌ی این گیاه دانه دارد، که تنها بخش قابل خوردن آن است. این دانه‌ها در سراسر دنیا در غذاهای مختلف استفاده می‌شود. دانه‌های زیره به خاطر ارزش دارویی که دارد معروف است و به عنوان تسریع‌کننده‌ی گوارش استفاده می‌شود. هم‌چنین سرماخوردگی، کم‌خونی، بی‌خوابی، اختلالات تنفسی، و غیره را درمان می‌کند. ارزش غذایی زیره بی‌نهایت زیاد است. هر 100 گرم زیره حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بی‌شماری است. برای مثال زیره حاوی آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، سدیم، و روی فراوان است. زیره فواید زیادی برای بدن دارد. برخی از خواص زیره برای سلامتی در ادامه آمده‌است.

خواص زیره برای سلامتی و زیبایی

  1. بهبود گوارش

زیره مقدار زیادی تیمول و اسیدهای ضروری دیگر دارد که می‌تواند غده‌های بزاقی را تحریک کند و به بهبود گوارش کمک کند. از این رو به کسانی که از سوءهاضمه رنج می‌برند توصیه می‌شود دمنوش زیره بنوشند. کافی است آب را بجوشانید و دانه‌های زیره را درون آن بریزید. آن را از صافی رد کنید و بنوشید تا دستگاه گوارش‌تان تنظیم شود.

  1. با سرطان مبارزه می‌کند

مشخص شده‌است وجود یک ترکیب فعال به نام کومینالدئید رشد سلول‌های تومور را به تعویق می‌اندازد. از این گذشته، این دانه‌ها حاوی عوامل ضد کارسینوژن، از قبیل تیمول، تیموکینون، و دیتیموکینون است. این دانه‌ها سرطان پستان و روده را درمان می‌کند.

  1. فشار خون را تنظیم می‌کند

زیره منبعی غنی برای پتاسیم است، که یک ماده‌ی معدنی ضروری برای توازن الکترولیت در بدن است. این ماده‌ی معدنی به تولید سلول‌های جدید و تنظیم فشار خون کمک می‌کند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند روزانه با معده‌ی خالی یک فنجان آب زیره بنوشید تا از خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی جلوگیری کنید.

  1. سرماخوردگی را بهبود می‌بخشد

خواص ضد قارچی، ضد التهابی، و ضد باکتریایی دانه‌ی زیره به‌طور موثر سرماخوردگی را درمان می‌کند. ترکیبات مختلف موجود در دانه‌ی زیره عضلات آرام می‌کند و ایمنی را بالا می‌برد؛ برای همین بدن را از عفونتی که سبب سرماخوردگی می‌شود حفاظت می‌کند.

  1. از کم‌خونی جلوگیری می‌کند

محتوای آهن موجود در دانه‌های زیره به جلوگیری از کم‌خونی کمک می‌کند، چون هر 100 گرم دانه‌ی زیره حدود 11.1 گرم آهن دارد. آهن یک ماده‌ی معدنی ضروری است که به بدن در تولید هموگلوبین کمک می‌کند.  هموگلوبین خون اکسیژن‌دار را به تمام بخش‌های بدن می‌رساند. به زنان توصیه می‌شود به‌طور مرتب زیره مصرف کنند. چون مصرف دانه‌ی زیره روشی موثر برای کنترل کم‌خونی است.

  1. برای مادران باردار و شیرده عالی است

اگر یک مادرِ در انتظار نوزاد هستید دانه‌ی زیره را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید. زیره نیاز مادر و جنین به آهن را تامین می‌کند. علاوه بر این محتوای کلسیم آن سبب ترشح شیر در پستان زنان می‌شود.

  1. یبوست را درمان می‌کند

محتوای فیبر زیره زیاد است که سبب ترشح بیش‌تر آنزیم‌ها در مجرای گوارشی می‌شود. هم‌چنین مشکلات حاد مجرای گوارشی، مانند بواسیر و غیره را درمان می‌کند. این باور وجود دارد که زیره قدرت ملینی زیادی دارد. بنابراین برای بهره‌مندی از فواید آن یا دمنوش زیره بنوشید یا پودر زیره‌ی تفت داده‌شده را با عسل بخورید تا از مشکل یبوست جلوگیری کنید.

  1. بی‌خوابی را درمان می‌کند

محتوای زیاد ملاتونین در دانه‌ی زیره به آدم‌ها کمک می‌کند با بی‌خوابی مبارزه کنند. قبل از خواب دانه‌ی زیره و پس از آن موز بخورید. واکنش شیمیایی بین ترکیبات موز و زیره به درمان مشکل بی‌خوابی می‌انجامد.

  1. عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد

مواد معدنی موجود در زیره از قبیل ریبوفلاوین، ویتامین B6، زیگزانتین، و نیاسین باعث شده‌است برای تقویت حافظه عالی باشد. در آیورودا دانه‌ی زیره به‌طور گسترده برای درمان فراموشی استفاده می‌شود. مصرف دانه‌ی زیره به هر شکلی عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد.

  1. دیابت را درمان می‌کند

پژوهش‌های مختلف نشان داده‌است مصرف مرتب زیره هیپوگلیسمی را به‌طور موثر کاهش می‌دهد. دیابت وضعیتی است که در آن میزان گلوکز در ادرار بیش‌تر از سطح نرمال خواهدبود. بنابراین دانه‌ی زیره را در کنار داروها در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  1. از اختلالات تنفسی جلوگیری می‌کند

سرشار بودن زیره از عصاره‌های معطر و محتوای کافئین آن روی بدن اثر ضد احتقانی دارد و به درمان اختلالات تنفسی کمک می‌کند. زیره مخاط و بلغم انباشته در مجرای تنفسی را کم می‌کند. برای همین فرایند تنفس را آسان‌تر می‌کند.

  1. دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند

زیره حاوی مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین C، آهن و اسانس‌های دیگر است. این ویتامین‌ها و مواد معدنی به شیوه‌های مختلف به بدن کمک می‌کند تا دستگاه ایمنی را بهبود ببخشد. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که فعالیت‌های گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند.

رپورتاژ
  1. بدن را سم‌زدایی می‌کند

محتوای کومینالدئید، تیمول، و فسفر موجود در زیره بدن را سم‌زدایی می‌کند. مصرف زیره آنزیم‌های گوارشی را در بدن تولید می‌کند که به کبد در زدودن مواد سمی از بدن کمک می‌کند.

  1. سوخت و ساز را بالا می‌برد

دانه‌های زیره جذب مواد مغذی را در بدن افزایش می‌دهد. سرعت سوخت و ساز را بالا می‌برد و به این طریق سوخت و ساز را در وضعیتی سالم نگه می‌دارد.

  1. به کاهش وزن کمک می‌کند

چاقی مفرط مشکل بزرگی است که آدم‌ها در سراسر دنیا با آن رو به رو هستند. این ادویه طعمی منحصر به‌فرد به غذا می‌دهد. شما می‌توانید پودر زیره را روی سالادها یا اسموتی‌ها و دیگر سبزیجات بریزید تا از فواید آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

  1. خارش را از بین می‌برد

دانه‌ی زیره به آسانی از خارش پوست جلوگیری می‌کند. کافی است دانه‌های زیره را 15 تا 20 دقیقه در آب بجوشانید و بگذارید خنک شود. حالا با این آب دوش بگیرید تا از شر خارش پوست خلاص شوید. هم‌چنین از التهاب پوست نیز پیشگیری می‌کند. این کار را 2 بار در هفته انجام دهید تا تسکین بیابید.

  1. حس سوزش را از بین می‌برد

برای جلوگیری از حس سوزش کف پا و کف دست آب زیره بنوشید. 1 قاشق چای خوری زیره را به 4 لیتر آب در حال جوش اضافه کنید. بگذارید چند ساعت در آب خیس بخورد. این عصاره را چند بار در روز بخورید.

  1. چرخه‌ی قاعدگی را تنظیم می‌کند

از نظر علمی اثبات شده‌است مصرف مرتب زیره به هر شکلی چرخه‌ی قاعدگی را تنظیم می‌کند و به این طریق احتمال پریودی نامنظم را کاهش می‌دهد.

  1. سلامت کلیه را بهبود می‌بخشد

دانه‌های زیره انقباضات همراه با سنگ کلیه و قولنج کلیه را تسکین می‌دهد. برای همین اطمینان می‌دهد عملکرد صحیح کلیه است.

  1. تعداد اسپرم‌ها را افزایش می‌دهد

زیره سرشار از پتاسیم و روی است که به بهبود سلامت جنسی کمک می‌کند. محتوای زینک در این دانه‌ها تولید اسپرم سالم را تحریک می‌کند. در کنار آن، دمنوش زیره نیز از مشکلات باروری پیشگیری می‌کند.

فواید زیره برای زیبایی

  1. از کچلی و ریزش مو جلوگیری می‌کند

روغن زیره‌ی سیاه و روغن زیتون را به مقدار مساوی با هم مخلوط کنید. آن را روزانه روی نقاط کچل بمالید تا رشد مو را در آن ناحیه‌ی خاص افزایش دهد. در کنار آن، حتی می‌توانید تمام پوست سر را با آن ماساژ دهید تا از ریزش مو جلوگیری کنید. هم‌چنین می‌توانید روزانه از کپسول‌های روغن زیره‌ی سیاه به مدت چند ماه استفاده کنید.

  1. شوره سر را درمان می‌کند

عصاره‌ای که از دانه‌های زیره استخراج می‌شود به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. خواص بادشکنی و مدر بودن زیره از پوسته پوسته شدن سر جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، در رایحه‌درمانی و درمان پوست سر نیز از آن استفاده می‌شود.

  1. تونر ضد آکنه

جوشانده‌ای که با دانه‌های زیره به دست می‌آید می‌تواند آکنه را از صورت‌تان رفع کند. کافی است مرتبا آب زیره را در ناحیه‌ی آکنه استعمال کنید تا پوستی بی‌نقص داشته‌باشید. علاوه بر این محتوای مغذی زیره پوست‌تان را عمیقا تغذیه می‌کند.

  1. گیسوهای درخشان

داشتن گیسوهای بلند و درخشان آرزوی هر دختری است. دانه‌های زیره‌ی سیاه نه تنها به موهایتان درخشش می‌دهد، بلکه رشد آن را نیز افزایش می‌دهد. کافی است زرده‌ی تخم مرغ و روغن زیتون را با دمنوش (سرد) زیره‌ی سیاه مخلوط کنید و آن را به موهایتان بزنید. سپس پس از 1 ساعت بشویید.

  1. شادابی پوست را بهبود می‌بخشد

این یک واقعیت معروف است که ویتامین E برای مراقبت از سلامت و انعطاف‌پذیری پوست خوب است. از آن‌جا که زیره‌ی سیاه سرشار از ویتامین E است، از پوست‌تان در برابر اثرات پیری محافظت می‌کند. گذشته از این خواص ضد قارچی و ضدعفونی‌کننده‌ی زیره مانع از ایجاد عفونت میکروبی یا قارچی می‌شود.

نوشته‌های مرتبط