خواص آجیل: ۲۰ خاصیت باورنکردنی انواع آجیل برای سلامتی و زیبایی

مصرف انواع آجیل و خشکبار و دانه های روغنی بخش بزرگی از فرهنگ‌های مختلف را تشکیل می دهد و در بعضی از سنت‌ها و رسوم نقش مهمی ایفا می‌کند. مثلا بخش جدایی ناپذیر فرهنگ و رسوم ما در ایام عید نوروز است که بسیار زیاد مصرف می‌شود. آجیل، علاوه بر آن‌که باعث می‌شود سریع‌تر احساس سیری کنید، از جمله انواع دانه‌های کم کالری است که مصرف‌شان باعث چاقی نمی‌شود. انواع مختلفی از آجیل وجود دارد که می‌توانید برخی از آن‌ها را مستقیما میل کنید، یا جهت بهبود طعم، آن‌ها را بو بدهید یا به اشکال دیگری فرآوری کنید. بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند به طور مرتب مصرف آجیل را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید و از خواص آجیل بهره ببرید.

خواص آجیل

۱. منبع پروتئین

اولین فایده‌ی آجیل برای سلامتی غنی بودن‌اش از پروتئین است که می‌تواند از این طریق به حفظ سلامتی کمک کند. برای تامین پروتئین بدن‌ لازم نیست انواع مختلفی از خوراکی‌های گران‌قیمت و عجیب‌وغریب را میل کنید؛ فقط کافی است به سادگی آجیل نوش جان کنید.

۲. خاصیت آنتی اکسیدانی

آجیل‌ها خواص آنتی‌اکسیدانی قوی به شکل ویتامین E و ویتامین C دارند که به آن‌ها کمک می‌کند جلوی رادیکال‌های آزاد را بگیرند، سیستم‌ ایمنی بدنمان را قوی کنند و جلوی سرطان را بگیرند یا سرعت پیشرفت آن را کاهش دهند

خواص پسته: ۱۷ فایده پسته برای پوست، مو و سلامتی

۳. سرشار از کلسیم

یکی دیگر از خواص آجیل غنی بود آن از کلسیم است؛ کلسیم برای سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها مفید و ضروری است. اگر معمولا دچار مشکلات دندانی و پوکی استخوان می‌شوید، لازم است هر روز آجیل مصرف کنید.

۴. برطرف کننده نیاز بدن به انواع چربی ها

آن‌ها نیاز‌ بدن ما به چربی‌های اشباع شده و اشباع نشده را که برای جذب ویتامین‌های محلول در چربی بدن الزامی هستند بر طرف می‌کنند؛

۵. منبعی برای پتاسیم

به علاوه، آجیل به عنوان منبع طبیعی برای پتاسیم به حساب می‌آید. پتاسیم یکی از مواد مغذی مهم و ضروری برای بدن است که می‌تواند به بهبود و حفظ سلامت قلب کمک کند. حفظ سلامتی قلب باعث حفظ سلامتی کل بدن خواهد شد.

۶. کمک کننده به دستگاه گوارش بدن

آجیل حاوی مقدار مناسبی فیبر رژیمی است که به گوارش کمک می‌کند، از یبوست پیشگیری می‌کند، باعث حرکت خوب روده‌ها می‌شود و کولون (روده‌ی بزرگ) را تمیز می‌کند؛‌

۷. منبعی برای ویتامین B

آجیل ماده‌ی غذایی سالم، و منبعی سالم و طبیعی برای ویتامین B است. اگر هر روز آجیل نوش جان کنید و بدن‌تان با کمبود ویتامین B مواجه نباشد، از بروز انواع گوناگونی از بیماری‌ها در امان خواهید بود.

۸. داروی ضد پیری

فلاونوئیدهای موجود در آجیل از پیری مربوط به بیماری‌های دژنراتیو، سایر اختلالات ذهنی و روانی جلوگیری می‌کنند و از بدن در برابر ناراحتی‌هایی مانند سکته محافظت می‌کنند.

۹. مفید برای سلامت ماهیچه‌ها

اگر به طور مرتب آجیل مصرف کنید، سلامت ماهیچه‌های‌تان حفظ خواهد شد. مصرف این مواد خوراکی سالم و بی‌نظیر می‌تواند به آرامش ماهیچه‌های‌تان کمک کند و از بروز علائمی نظیر گرفتگی و سفتی ماهیچه‌ها در بدن پیشگیری کند.

۱۰. محافظ پوست و مو

آجیل برای پوست و مو فوق‌العاده است و از آسیب به قشر مخاطی و رگ‌های خونی بدن جلوگیری می‌کند؛

خواص بادام زمینی خام: ۲۹ خاصیت بادام زمینی برای سلامتی، پوست و مو

رپورتاژ

۱۱. پیشگیری از آرتروز

زنان با مصرف مرتب آجیل می‌توانند از بسیاری از فواید آن بهره‌مند شوند. این خوراکی‌های خوشمزه و مفید باعث پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری‌هایی می‌شوند که زنان بیش‌تر از مردان با آن ها رو به رو هستند؛ یکی از این بیماری‌ها آرتروز است که می‌تواند بر سلامت تمام بدن تاثیر منفی بگذارد.

۱۲. عامل تعادل هورمونی و استحکام دندان و استخوان

تجمع سنگین فلزات کمیاب و مواد معدنی در آجیل‌ها به حفظ تعادل کلسترول کمک می‌کند، عدم تعادل هورمونی را برطرف می‌کند، استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌کند؛

۱۳. تغذیه‌ی قلب

از دیگر خواص آجیل برای سلامتی می‌توان به تاثیر آن بر بهبود سلامت قلب اشاره کرد. نه تنها مصرف آجیل، به تنهایی، جهت بهبود سلامت قلب ضروری است، بلکه حتی باید آن را با سایر مواد غذایی نظیر سبزی‌ها و میوه‌های غنی از مواد مغذی مصرف کنید تا قلب‌تان به طور کامل از فواید آن‌ها بهره‌مند شود.

۱۴. متعادل کننده کلسترول

اکثر آجیل‌ها سطح بالایی از چربی‌های اشباع نشده دارند که کلسترول خوب نیز نامیده می‌شوند. این کلسترول خوب کلسترول بد را کنترل می‌کند و از قلب و شریان‌های شما در برابر آسیب‌های مربوط به این نوع کلسترول محافظت می‌کند.

بنابراین هر بار که اشتیاق و میل به خوردن یک میان وعده داشتید، فقط دستتان را دراز کنید و از بین انواع مختلف آجیل‌ها خوراکی مورد نظر و محبوب خود را بردارید. آن‌ها پر انرژی، سرشار از چربی‌های سالم، حاوی میزان مناسبی فیبر هستند و معده‌ی شما را با مقادیر بسیار کمی پر می‌کنند و نمی‌گذارند به سمت مصرف خوراکی‌های مختصر ناسالم دیگر بروید.

۱۵. پیشگیری از سکته‌ی مغزی

به آسانی می‌توان با مصرف آجیل از سکته‌ی مغزی پیشگیری کرد. چنان‌چه برخی علائم سکته‌ی مغزی را در بدن‌تان مشاهده می‌کنید، لازم است به طور مرتب آجیل بیش‌تری مصرف کنید، زیرا آجیل دارای خواص و فواید قدرتمندی است که می‌توانند از بروز سکته‌ی مغزی پیشگیری کنند.

۱۶. حفظ تمرکز مغز

مغز سالم مغزی است که بتواند به آسانی تمرکز کند، به خصوص وقتی در حال انجام فعالیت‌های زیادی باشید که همگی به عملکرد مغز نیاز داشته باشند. با افزایش مصرف آجیل به افزایش تمرکز مغزتان کمک کنید.

خواص بادام : ۴۲ مزیت اثبات شده بادام برای سلامتی، پوست و مو

۱۷.جلوگیری از سرطان

فیبر موجود در آجیل ها به ویژه بادام، به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند. این ماده سبب می‌شود که غذا از طریق سیستم گوارش راحت‌تر عبور کند. این فرآیند سیستم گوارش را پاکسازی می‌کند. مؤسسه‌ی ملی سرطان یک مطالعه را منتشر کرده‌است که مطابق با آن رژیم‌های غذایی دارای فیبر بالا باعث کاهش خطر سرطان روده‌ی بزرگ می‌شوند. بنابراین، بادام می‌تواند در فهرست خوراکی‌هایی که از سرطان کولون (روده‌ی بزرگ) جلوگیری می‌کنند قید شود، چرا که فیبر زیادی دارد.

۱۸.کنترل قند خون

آجیل کربوهیدرات کمی دارد، اما سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر است. این امر آنها را به گزینه‌ی خوبی برای دیابت تبدیل می‌کند.

۱۹. حفظ سلامت دهان و دندان

محتویات زیست فعال موجود در آجیل ها، می‌توانند با میکروب‌های عامل اختلالات دهان و لثه مبارزه کنند. یکی از مواد موثر در ترکیب آجیل، اسید اولئانولیک است که علیه باکتری پورفیروموناس ژنژیوالیس، عامل بیماری پیرادندانی مبارزه می‌کند. علاوه بر این، اسید اولئانولیک می‌تواند به پیشگیری از تشکیل جرم دندان کمک کند.

۲۰.  آبرسان پوست

مقدار ویتامین E و اسیدهای چرب موجود در آجیل ها به خصوص فندق، بالاست و به تغذیه و آبرسانی پوست کمک می‌کند. بنابراین مغزها مانند بهترین نرم کننده برای پوست عمل کرده و به حفظ رطوبت و بافت پوست کمک می‌کنند. استفاده منظم از ترکیب بالا باعث تغذیه پوست می‌شود.

خواص روغن فندق: ۲۲ فایده روغن فندق برای پوست و مو

 

نوشته‌های مرتبط