خواص آب سیب زمینی: 20 خاصیت آب سیب زمینی برای پوست و سلامتی

زمانی که شما به یک سیب‌زمینی نگاه می‌کنید، آیا تا به حال به ذهن‌تان خطور کرده که این گیاه خوراکی گردالو یا آب آن ممکن است برای شما مفیدتر از آن‌چه تصور می‌کنید باشد؟ بله، من هم تا به حال دقتی روی این موضوع نداشته‌ام! به همین دلیل است که امروز این مقاله را در اختیار شما می‌گذاریم تا همه‌ی چیزهایی را که احتمالا در مورد آب سیب‌زمینی فروتن و بی‌ادعای‌مان نمی‌دانستید، یاد بگیرید. با ما در این نوشتار همراه باشید!

آب سیب‌زمینی چیست؟

به عبارت ساده، این آب همان مایعی است که از سیب‌زمینی خام به دست می‌آید. آب سیب‌زمینی شامل تعدادی از مواد مغذی است از جمله ویتامین B و C، پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر و مس است.

از آن‌جایی که آب سیب‌زمینی پر از مواد مغذی است، طیف وسیعی از مزایا را برای سلامتی ارائه می‌دهد. بیایید به برخی از این مزایا نگاهی داشته باشیم.

خواص آب سیب زمینی برای سلامتی

آب سیب‌زمینی خواص زیادی را برای سلامتی ما به ارمغان می‌آورد. بعضی از این خواص از سوی تحقیقات و پژوهش‌ها نیز حمایت می‌شوند و بعضی از آن‌ها از از قدیمالیام کورکورانه دنبال شده‌اند. برای اطلاع یافتن از این خواص به خواندن این مطلب ادامه بدهید.

۱. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

سیب‌زمینی مقدار قابل‌توجهی ویتامین C دارد، ماده‌ای مغذی که با سرماخوردگی و عفونت مبارزه کرده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. با نوشیدن یک لیوان آب سیب‌زمینی به طور مرتب می‌توانید بیماری‌ها را شکست بدهید و سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کنید.

۲. آرتریت را تسکین می‌دهد

آب سیب‌زمینی دارای اثرات ضد التهابی فوق‌العاده‌ای است که به کاهش انواع درد همراه با تورم، التهاب و قرمزی کمک می‌کند.

اعتقاد بر این است که مصرف آب سیب‌زمینی برای درمان آرتروز و سایر دردهای مفصلی و درد پشت همراه با آرتریت موثر است. درمان‌های سنتی نیز شامل استفاده از کمپرس سیب‌زمینی روی مفاصل به طور مستقیم یا استفاده از سیب‌زمینی خرد شده روی مفصل برای از بین بردن درد و سوزش است.

۳. زخم ها را درمان می‌کند

دانشمندان دانشگاه منچستر کشف کردند که سیب‌زمینی حاوی مولکول‌های ضد باکتریایی منحصر به فردی است که زخم‌ها و سوزش سر دل را درمان می‌کنند.

نوشیدن یک لیوان آب سیب‌زمینی به طور روزانه یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از پیشرفت زخم معده محسوب می‌شود. این نوشیدنی همچنین به عنوان یک ماده‌ی پروبیوتیک ضد باکتری عمل می‌کند.

۴. کبد و کیسه صفرا را سم‌زدایی می‌کند

آب سیب‌زمینی یکی از ارزان‌ترین روش‌ها برای پاک کردن کبد و کیسه صفرا است. ژاپنی‌ها از این آب برای درمان هپاتیت استفاده می‌کنند. شما می‌توانید اثرات سم‌زدایی آب سیب‌زمینی را با نوشیدن یک لیوان از آن به طور روزانه و به محض بیدار شدن از خواب یا ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه امتحان کنید.

۵. کلسترول را کاهش می‌دهد

سیب‌زمینی حاوی مواد مغذی ضروری مانند فیبر و ویتامین A، ب- کمپلکس و C است. این مواد مغذی باعث کاهش سطح کلسترول در بدن می‌شوند. نوشیدن یک لیوان آب سیب‌زمینی بدون صاف کردن آن و جدا شدن گوشت آن می‌تواند برای کل سلامتی و کلسترول شما بسیار مفید باشد.

۶. درمانی برای میگرن است

گفته می‌شود که سیب‌زمینی خام و آب آن به مدت قرن‌ها در طب سنتی اروپایی استفاده شده‌است. برای تسکین درد، استرس و حتی میگرن برشی از سیب‌زمینی یا آب آن روی پیشانی و گیجگاه مالیده می‌شود. هنوز هیچ تحقیق علمی برای تأیید این ادعا صورت نگرفته‌است، اما نتایج مثبتی از سوی مردم سراسر جهان ثبت شده‌است.

۷. یبوست را درمان می‌کند

سیب‌زمینی حاوی مقدار قابل‌توجهی فیبر است، یک ماده‌ی غیر مغذی است که برای درمان یبوست و پاکسازی سیستم گوارش فایده‌ی زیادی دارد. خوردن یک لیوان آب سیب‌زمینی با پالپ آن (گوشت گیاه) به تمیز کردن دستگاه گوارش و درمان یبوست کمک می‌کند.

۸. فرایند بهبود زخم را تسریع می‌بخشد

سیب‌زمینی غنی از ویتامین C است، یک ماده‌ی مغذی که به بهبودی بافت زخم کمک می‌کند، و در عین حال برای رشد و ترمیم استخوان و مبارزه با عفونت‌ها بسیار موثر است. اگر زخمی ‌شوید، نوشیدن آب سیب‌زمینی می‌تواند به بهبود زخم و التیام بافت کمک کند.

۹. گردش خون را بهبود می‌بخشد

آب سیب‌زمینی حاوی مقدار زیادی نیاسین، ترکیبی از ویتامین ب-کمپلکس است. این ویتامین نه تنها به افزایش سطح انرژی ما کمک می‌کند، بلکه ارائه‌ی اکسیژن و مواد مغذی ضروری را به ارگان‌های مختلف بدن تضمین می‌کند. این ماده سبب بهبود گردش خون در سراسر بدن می‌شود، و به این ترتیب عملکرد طبیعی بدن را حفظ می‌کند.

۱۰. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

در سال ۲۰۱۶ روی انواع مختلف سیب‌زمینی برای آزمایش خواص ضد سرطان آن‌ها یک مطالعه انجام شد. این مطالعه نشان داد که تقسیم سلول‌های سرطانی با مصرف سیب‌زمینی به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

سیب‌زمینی حاوی ترکیبی شیمیایی به نام گلیکوآلکالوئید است که خواص ضد تومور دارد. از این رو، نوشیدن آب سیب‌زمینی به طور مرتب خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

۱۱. به درمان بیماری کلیه کمک می‌کند

مصرف منظم آب سیب‌زمینی با عملکرد بهتر کلیه و کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه همراه است.

تحقیقات زیادی در این زمینه گزارش نشده‌است، اما بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که روش درمانی استفاده از آب سیب‌زمینی برای آن‌ها موثر بوده‌است.

۱۲. درد سیاتیک را تسکین می‌دهد

سیاتیک با درد شدید و طاقت‌فرسا که از ناحیه‌ی کمر شروع می‌شود و به پاهای‌تان می‌رسد، مشخص می‌شود. روش‌های خانگی برای درمان سیاتیک تاثیر بسزایی دارند و گفته می‌شود یکی از موثرترین داروها، آب سیب‌زمینی است.

آب سیب‌زمینی باعث تحریک عصب می‌شود و به حرکت پاها کمک می‌کند. یک فنجان آب سیب‌زمینی خام دست کم دو بار در روز بنوشید تا دردتان تسکین بیابد.

۱۳. نقرس را درمان می‌کند

نقرس نوعی آرتریت است که به علت التهاب و تورم ناشی از رسوب اسید اوریک اضافی در مفاصل ایجاد می‌شود.

آب سیب‌زمینی دارای خواص ضد التهابی است و باعث می‌شود تا اسید اوریک بیش از حد در مفاصل خنثی شود و کاهش بیابد. این خاصیت می‌شود آب سیب‌زمینی یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای نقرس و درد همراه با آرتریت باشد.

۱۴. از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌کند

آب سیب‌زمینی حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است که از قلب در برابر انسداد شریان‌ها محافظت می‌کند، مانع از بروز ایست قلبی می‌شود و به این ترتیب سلامت قلب را ارتقاء می‌دهد.

۱۵. سبب کاهش وزن می‌شود

مردم به اشتباه تصور می‌کنند که مصرف سیب‌زمینی باعث افزایش وزن می‌شود. با این حال، تحقیقات ثابت کرده‌اند که سیب‌زمینی در واقع به کاهش وزن را کمک می‌کند.

آب سیب‌زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که سبب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. یک مطالعه‌ی انجام شده توسط دانشگاه‌های آریزونا و کلمبیا نشان می‌دهد که سیب‌زمینی در واقع یک چربی‌سوز است.

رپورتاژ

نوشیدن آب سیب‌زمینی پس از غذا باعث جلوگیری از رشد هورمون‌های گرسنگی (گرلین و لپتین) می‌شود و به این ترتیب از پرخوری جلوگیری می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.

تا این قسمت از مطلب حاضر، با خواص آب سیب‌زمینی برای سلامت کلی آشنا شدیم، اما این ماده برای پوست نیز خواصی دارد. برای آشنا شدن با این خواص ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

آیا آب سیب‌زمینی برای پوست هم خواصی دارد؟

آب سیب‌زمینی به قدری سالم است که به سختی می‌توان در میان سبزیجات مانند آن را پیدا کرد. در این‌جا با برخی از خواص آب سیب‌زمینی برای پوست آشنا خواهیم شد.

۱۶. پوست شما را هیدراته می‌کند

آب سیب‌زمینی حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C است که برای پوست فایده‌ی زیادی دارد.

برای هیدراته کردن پوست به صورت عمقی، آب سیب‌زمینی را با ماست مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی پوست بمالید. پس از ۱۵ دقیقه صورت‌تان را بشویید و بلافاصله متوجه خواهید شد که پوست شما روشن‌تر، سفت‌تر و مرطوب‌تر شده‌است.

۱۷. پوست شما را شفاف و بدون لکه می‌کند

پوست و آب سیب‌زمینی دارای خواص سفیدکننده‌ی پوست هستند و بنابراین به پاک کردن لکه‌های پوستی و اصلاح تیرگی کمک می‌کند. این درمان طبیعی بهتر و موثرتر از کرم‌ها و پمادهای گران‌قیمت شیمیایی است.

۱۸. خواص ضد پیری دارد

آب سیب‌زمینی از پیری جلوگیری می‌کند و چین و چروک روی صورت را کاهش می‌دهد. آب سیب‌زمینی را با شیر لخته مخلوط کنید و برای کاهش و به تاخیر انداختن چین و چروک ترکیب به دست آمده را به طور منظم استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید هر روز با استفاده از یک تکه پنبه آب سیب‌زمینی را روی صورت‌تان بمالید تا به کم شدن چین و چروک کمک کنید و در عین حال صاحب پوستی درخشان و شفاف شوید.

۱۹. اگزما را درمان می‌کند

اگزما یک بیماری پوستی است که به طور عمده در اثر خشکی شدید پوست همراه با نشانه‌های دیگری مانند قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن مشخص می‌شود.

یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان اگزما، آب سیب‌زمینی است. شما می‌توانید یک لیوان آب سیب‌زمینی هر روز بخورید یا آن را به طور موضعی در مناطق آسیب‌دیده استعمال کنید. با این حال، هیچ تحقیقی وجود ندارد که از این ادعا پشتیبانی کند.

خب، تاثیر این ماده رو موها چیست؟ آیا آب سیب‌زمینی برای موها مناسب است؟ ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا به پاسخ این سوال برسید!

تاثیر آب سیب‌زمینی روی موها

۲۰. سلامت موها را بهبود می‌دهد

آب سیب‌زمینی سلامت کلی مو را بهبود می‌بخشد و اختلالاتی مانند شوره‌ی سر، خشکی و خارش پوست سر را درمان می‌کند.

برای این منظور تمام کاری که باید انجام دهید این است که آب ۲ سیب‌زمینی خام را بگیرید و ۱ قاشق غذاخوری عسل و زرده‌ی یک تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید. این ترکیب را روی ریشه‌ی موها بمالید و پس از یک ساعت مثل همیشه موها را شامپو کنید. پس از چند بار استفاده از این ترکیب، نتایج شگفت‌انگیزی خواهید دید – موهای شما سریع‌تر رشد خواهند کرد و در عین حال ضخیم‌تر و قوی‌تر می‌شوند.

تمام این خواص برای سلامتی، پوست و مو عالی به نظر می‌رسند، اما چگونه می‌توانیم این آب را آماده کنیم؟

این کار بسیار ساده و آسان است، به حدی که یک کودک هم می‌تواند آن را انجام دهد! بیایید ببینیم که چه‌طور می‌توانیم آب سیب‌زمینی آماده کنیم!

چگونه می‌توانیم آب سیب‌زمینی بگیریم؟

آماده کردن آب سیب‌زمینی خام کاملا آسان است. خیلی ساده مراحل زیر را دنبال کنید:

– سیب‌زمینی را به طور کامل بشویید و هر جوانه و لکه‌ی سبزی که وجود دارد جدا کنید.

– سپس آن را پوست بکنید و رنده کنید.

– سیب‌زمینی رنده شده را روی یک پارچه‌ی کتانی قرار دهید و آب آن را بگیرید.

– شما همچنین می‌توانید سیب‌زمینی را ریز خرد کنید، سپس تکه‌ها را در آبمیوه‌گیری قرار بدهید و آب‌اش را بگیرید.

– آب سیب‌زمینی را بلافاصله بنوشید. همچنین می‌توانید آن را در یخچال قرار دهید تا خنک شود و سپس آن را میل کنید.

آیا دوست دارید بدانید که چگونه باید آب سیب‌زمینی را برای دفعات بعد ذخیره کنید؟ در ادامه می‌توانید روش نگهداری آب سیب‌زمینی را یاد بگیرید.

آیا می‌توانیم آب سیب‌زمینی را ذخیره کنیم؟

مقدار زیادی آب سیب‌زمینی آماده کرده‌اید و حالا در فکر این هستید که چه‌طور باقی‌مانده‌ی آن را ذخیره کنید؟

خوب، قبل از هر چیزی اطمینان حاصل کنید که آب سیب‌زمینی را بیش‌تر از نیاز یک بار استفاده تهیه نکنید. فقط تا جایی آب سیب‌زمینی بگیرید که بتوانید بلافاصله آن را مصرف کنید. این نوشیدنی زمانی بیش‌ترین فایده را دارد که ظرف ۲۰ دقیقه بعد از تهیه مصرف شود.

اما اگر هنوز هم تمایل دارید که آن را ذخیره کنید، می‌توانید آب سیب‌زمینی را در یک بطری که در محکمی دارد به مدت ۱ تا ۲ روزه یخچال نگه دارید.

همه‌ی چیزهای مفید نکاتی منفی نیز به همراه دارند. در این‌جا چند مورد می‌بینید که ممکن است لازم باشد قبل از نوشیدن آب سیب‌زمینی آن‌ها را بدانید.

عوارض جانبی استفاده از آب سیب‌زمینی

بله، قبل از شروع مصرف آب سیب‌زمینی، چند نکته را باید مد نظر قرار دهید:

– آب سیب‌زمینی در صورتی که بیش از حد مصرف شود، می‌تواند باعث ناراحتی معده، اسهال و استفراغ شود.

– آب سیب‌زمینی سطح قند بالایی دارد، به طوری که بیماران دیابتی هنگام مصرف آن باید کمی مراقب باشند.

– زنان باردار و شیرده باید قبل از مصرف آب سیب‌زمینی با پزشک‌شان مشورت کنند.

حالا که ما درباره‌ی مزایا و عوارض جانبی آب سیب‌زمینی صحبت کردیم، بگذارید جمع‌بندی کنیم و به کلام پایانی برسیم.

کلام پایانی

بعضی از شما سیب‌زمینی را به عنوان یک ماده‌ی خوراکی که باعث “چاقی” می‌شود در نظر می‌گیرید. ممکن است برای اولین بار باشد که خیلی از شماها در مورد آب سیب‌زمینی می‌شنوید، و حتی شاید بعضی از شما با شنیدن نام آن عوق بزنید!

در هر صورت کلام پایانی ما این است که آب سیب‌زمینی ماده‌ای شگفت‌انگیز محسوب می‌شود. بنابراین ممکن است وقت آن رسیده باشد که تمام تصورات‌تان را کنار بگذارید، طعم و مزه‌ی آن را هم بی‌خیال شوید و بنا به دلایل قید شده در این نوشتار نوشیدن این آب را شروع کنید.

آب سیب‌زمینی به عنوان ماده‌ای که خواص آن بیش از حد تصور شماست و آسیبی به سلامتی شما نمی‌رساند، واقعا عالی است!

نوشته‌های مرتبط