سفر به استانبول در زمستان: 10 بهترین تفریحات زمستانی استانبول ترکیه

شهر استانبول ترکیه عروس آسیا است و مرکز فرهنگ و هنر و تفریح نه فقط برای آسیایی ها و اروپایی های همسایه بلکه برای بسیاری از مردمان سراسر جهان است. اگر تا حالا فقط سفر تابستانی به استانبول داشته اید باید بگویم بخش بزرگی از زیباترین و مهیج ترین و جذاب ترین تفریحات جهان را در کشوری همسایه و به نسبت ارزان تر از دست داده اید. شهر هزاررنگ استانبول با جاذبه‌های گردشگری بسیار حتی در روزهای سرد سال بسیار رویایی است و شما می توانید از بهترین تفریحات زمستانی استانبول در نیمه دوم سال بسیار لذت ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا چند پیشنهاد درجه یک برای سفر به استانبول در زمستان به شما بدهیم و کمک کنیم تا موقعیت مکانی و محدوده قیمت برخی از این تفریحات را هم بدانید.

بهترین تفریحات زمستانی استانبول

۱. پیست اسکی کاراتپه Ski Karatepe Istanbul

پیست اسکی کاراتپه Ski Karatepe Istanbul

پیست اسکی کاراتپه استانبول که توانسته به یک بهشت موعود برای علاقه مندان تفریحات زمستانی از سرتاسر دنیا تبدیل شود در واقع یک پیست اسکی تازه تاسیس در کشور ترکیه است و به همین دلیل نیز توانسته از امکانات تفریحی و تجهیزات مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا برخوردار شود. پیست در ارتفاع ۱۶۵۰ متری بالای کوه کارا تپه کارا تپه که قبلا Keltepe یا تپه گَر نیز خوانده میشد ساخته شده است. در این مرکز اسکی ۴ آسانسور، ۳ صندلی بالابر یا تله سیژ و یک تله اسکی وجود دارد که میتوانند شما را به بالای هرکدام از ۱۷ مسیر مختلف آن برسانند.

هنگامی که به پیست اسکی کاراتپه وارد می شوید با ۲۱ پیست اسکی و زمینی به طول ۱۷ کیلومتر روبرو خواهید شد و در این پیست یک خانه اسکی با گنجایش ۳ هزار نفر نیز در نظر گرفته شده است تا گردشگران بتوانند در آن به تفریح بپردازند، حتی اگر برای انجام تفریحاتی مانند اسکی مهارت هم نداشته باشید می توانید از پیست های معمولی بهره ببرید در واقع در کاراتپه تمامی افراد با هر نوع از سطح مهارتی می توانند به تفریح بپردازند چرا که مسیرها متفاوت اند و میزان سختی آن ها نیز بسیار متغیر است پس به راحتی در این پیست به تفریح و ورزش بپردازید.

پیست اسکی کاراتپه نزدیک ترین پیست اسکی به شهر استانبول است و بین دو منطقه زیبای ایزمیت و آداپازاری قرار گرفته است و تقریبا در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی شهر استانبول واقع شده است .  دسترسی به این پیست اسکی بسیار راحت است و حدود ۲ ساعت طول می کشد تا با ماشین از میان جاده های زیبا به آنجا برسید. برای پیدا کردن مسیر هم کافی است پس از خروج از دروازه شرقی ایزمیت، در بزرگراه استانبول-آنکارا علائم وتابلوهای کاراتپه را دنبال کنید یا اینکه از ماشین های کرایه که در فصل زمستان عازم این مسیر رویایی هستند استفاده کنید.

۲. شهربازی موی پارک moipark

شهربازی موی پارک moipark

شهربازی موی پارک بزرگترین شهربازی سرپوشیده اروپاست و از تفریحات هیجان انگیزی است که در استانبول در فصل زمستان تجربه خواهید کرد. موی پارک فضایی با وسعت 12000 متر مربع دارد و انواع بازی‌ها را در آن پیدا می‌کنید. این شهربازی دو طبقه دارد که طبقه بالا برای کودکان 4 تا 10 سال و طبقه پایین برای افرادی که بیش از 10 سال سن دارند مناسب است. با ورود به این شهربازی سرپوشیده می توانید از بخش ها و قسمت های بسیار گوناگونی چون شاتل پرسرعت ، تونل سرگرمی و هیجان ، نوسان غول پیکر ، ترن های هوایی بسیار مهیج ، بازی های مجازی ، چرخ و فلک غول آسا و خیلی از موارد دیگر نهایت بهره و لذت را ببرید .

دسترسی این مجموعه خیلی راحت بوده و نزدیکترین ایستگاه مترو به موی پارک استانبول ایستگاه İkitelli Sanayi می باشد و از لحاظ مسافتی به این صورت است که از شهربازی موی پارک تا میدان تکسیم ۲۰ کیلومتر ، تا فرودگاه آتاتورک ۱۲ کیلومتر و تا مرکز خرید فروم ۱۲ کیلومتر فاصله دارد و ضمنا این شهربازی در مرکز خرید ” مدرن مال اف استانبول ”  قرار دارد که جزو مهمترین مراکز خرید استانبول شناخته می شود و میتواند یکی از تجربه های ناب و منحصربه فرد شما در استانبول باشد.

ساعات کار شهربازی موی پارک استانبول از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب بوده و بلیط ورودی ندارد و هزینه استفاده از این پارک به تعداد بازی هایی بستگی دارد که از آنها استفاده می کنید و با شارژ کردن بلیط از مبلغ آن کم می شود و در آخر این شهربازی همه روزه ازساعت 10-22 و روزهای دوشنبه از ساعت 12تا 22 در خدمت علاقه مندان به تجربه های جدید می باشد و در نهایت اطلاع داشته باشید که نرخ وروردیه بازی ها از 4 ، 5 ، 6 و 10 لیر بوده که بستگی به نوع بازی انتخابی شما دارد .

۳. تله کابین استانبول istanbul Teleferik

تله کابین استانبول istanbul Teleferik

تله کابین استانبول از جاذبه‌های گردشگری است که اکثر گردشگران در هنگام بازدید از استانبول به آن سر می‌زنند. تله کابین استانبول بر روی تپه پیر لوتی در محله ایوب واقع شده است. تله کابین استانبول در سال 2005 توسط یک گروه ایتالیایی بر روی تپه پیر لوتی ساخته شد. تپه پیر لوتی قبرستانی است که در بالای آن کافه و تراس‌هایی برای تماشای شهر گذاشته شده است و می‌توانید شهر زیبای استانبول را ببینید و عکس‌های زیبایی از طبیعت رو به دریای این منطقه بگیرید. تپه پیر لوتی تپه‌ای بسیار زیباست که از گذشته تاکنون کافه‌های روی این تپه چایی های دم کردنی فوق‌العاده‌ای را در اختیار مردم قرار می‌داد. تله کابین استانبول 4 کابین برای جا به جایی گردشگران دارد که هر کدام ظرفیت 8 نفر را دارد و درهای آن به صورت برقی باز و بسته می‌شود.

قیمت بلیط تله کابین استانبول برای گردشگران خارجی و توریست‌ها و کسانی که ساکن استانبول نیستند گران‌تر است.  قیمت بلیط تله کابین استانبول برای هر نفر حدود 5 لیر است که اگر استانبول کارت داشته باشید می‌توانید با هر بلیط را با قیمت حدودی 2.6 تا 3 لیر تهیه کنید و در کنار خانواده‌تان از گردش در استانبول لذت ببرید. شما می‌توانید در زمان 3 دقیقه تا بالای تپه پیر لوتی با تله کابین برسید و از مناظر زیبای آن لذت ببرید.

زیباترین منظره‌های تپه پیر لوتی  ساحل گلدن هور یا شاخ طلایی و قبرستان قدیمی همچنین بام عشاق که به تراس تپه لوتی گفته می‌شود و نیز جزیره‌های خلیج گلدن هورن و زیستگاه پرنده‌ها است.

برای رفتن به منطقه پیر لوتی راحت ترین راه برای کسانی که در میدان تکسیم هستند استفاده کردن از اتوبوس‌های دریایی است. از طریق اتوبوس‌ خط 37 که ایستگاه آن به نام گوموش سویو پرون در میدان تکسیم را میتوانید ببینید و 16 ایستگاه بعد در ایستگاه پازاریچی پیاده شوید و پس از 8 دقیقه پیاده‌روی به تله کابین استانبول برسید.

۴. سورتمه سواری دریاچه چیلدیر Sleigh rides in Lake Çıldır

سورتمه سواری دریاچه چیلدیر Sleigh rides in Lake Çıldır

سورتمه سواری روی یخ‌های دریاچه چیلدیر، فرصتی استثنایی برای شماست. از این تجربه متفاوت استفاده کنید و لذت ببرید. دریاچه چیلدیر پس از وان، دومین دریاچه بزرگ منطقه آناتولی شرقی ترکیه است و به دلیل اینکه دمای هوا در این منطقه به منفی 20 درجه می‌رسد، سطح آن کاملا یخ زده ‌است و یکی از سردترین نقاط شهر است. ضخامت یخ‌های این دریاچه، در برخی قسمت‌ها به پنج سانتی‌متر می‌رسد! همین امر باعث می‌شود تا دریاچه چیلدیر به محیط مناسب برای سورتمه‌سواری تبدیل شود. مردم محلی و گردشگران زیادی در تعطیلات زمستانی به این منطقه می‌روند و تفریحی لذت‌بخش را تجربه می‌کنند.

رپورتاژ

گردشگران از موتور برفی و اسب‌دوانی بر روی دریاچه نیز غافل نمی‌شوند. بسیاری از آنان نیز به عکاسی می‌پردازند. آنها برای مدت کوتاه در اطراف دریاچه چادر می‌زنند و با نوشیدن چای از ترموس از تماشای مناظر زیبای چون انعکاس آسمان بر روی دریاچه یخ زده لذت می‌برند.

۵. حمام ترکی‌ و اسپا و ماساژ

وقتی هوا سرد است هیچ چیز به اندازه گرم کردن و استراحت در حمام ترکی‌های استانبول نمی‌چسبد. بهترین زمان برای بازدید از حمام‌های تاریخی و زیبای استانبول فصل زمستان است. حمام ترکی برای پاکسازی بدن و آرامش ذهن طراحی شده و شامل استراحت در یک اتاق گرم، ماساژ از سر تا پا، لایه‌برداری پوست‌ مرده، اسکراب، ماساژ با روغن‌های گیاهی و شستشو بدن همراه با کف است. از این تجربه بی‌نظیر در زمستان لذت ببرید و با آرامش کامل به هتل برگردید. بدون شک حمام ترکی یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول در زمستان است. تجربه حمام ترکی در میان کف و بخار و گذراندن ساعاتی در این حمام ها حدودا 30 تا 100یورو برایتان آب می خورد. حمام ترکی در اصل یک حمام رومی است، حمام های ترکی در استانبول دارای رختکن، اتاق گرم گنبدی با بخار گرم و اتاق سرد برای استراحت بعد از حمام است. بهترین حمام های استانبول اغلب در مناطق تاریخی یافت می شوند.

حمام ترکی در استانبول معمولا از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب باز هستند. تجربه حمام ترکی شما را آرام و آماده خواب می کند. توصیه می شود که بلافاصله پس از بازدید از حمام به محل اقامت خود بازگردید زیرا بدن شما خیلی گرم است و ممکن است در هوای سرد زمستان سریع مریض شوید.

هشت بهترین حمام ترکی های استانبول

  1. حمام خرم سلطان ایا صوفیه (Ayasofya Hurrem Sultan Hamami). بین ایاصوفیه و مسجد آبی واقع شده است. ارزان ترین خدمات در این حمام از ۵۰ یورو شروع می شود و پکیج های ماساژ تا ۸۰ یورو افزایش می یابد.
  2. جال اوغلو (Cagaloglu Hamami). در خیابان Yerebatan واقع شده است که از مخزن Basilica شروع می شود. اگر از حمام به عنوان سلف سرویس استفاده می کنید، قیمت از ۳۰ یورو شروع می شود. قیمتها شامل ماساژ و کف حدود ۵۰ یورو است. حمام چال اغلو با قیمت متوسط نسبت به حمام های دیگر، توسط نیویورک تایمز در بین ۱۰۰۰ مکانی که قبل از مرگ باید ببینید قرار داده شده است.
  3. حمام چمبرلی تاش (Cemberlitas Hamami). در کنار ایستگاه تراموای چمبرلی تاش واقع شده است، که ۵ دقیقه پیاده تا ایستگاه تراموا سلطان احمد فاصله دارد.در این حمام می توانید پکیج جامعی را با قیمتی حدود ۵۰ یورو خریداری کنید، که یکی از حمام های مناسب ترکیه در شهر قدیمی استانبول است.
  4. حمام سلیمانیه (Suleymaniye Hamami). بسیار نزدیک Beyazit ، Laleli و Aksaray است که مکانهای اقامتی محبوب در استانبول قدیم هستند. این حمام، که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد به عنوان یک زن و شوهر دیدار کنند، از این نظر یک استثنا است. این حمام که حدود 40 یورو قیمت دارد، یکی از مقرون به صرفه ترین حمام های ترکی در شهر قدیمی استانبول است.
  5. حمام گدیک پاشا (Gedikpaşa hamami) . این حمام، که بسیار نزدیک به بازار بزرگ است، در Beyazit واقع شده است. قیمتهای این حمام در رده متوسط و نزدیک ۴۰ یورو است.
  6. حمام کلیچ علی پاشا (Kılıç Ali Paşa Hamami). این حمام در کنار ایستگاه تراموای توپخانه (Tophane) واقع شده است. این امکان وجود دارد که با وسایل نقلیه عمومی از سلطان احمد، در مدت ۱۰ دقیقه به حمام برسید که با تراموا بسیار نزدیک است.
  7. حمام گالاتسرای (Galatasaray Hamami) . حمام گالاتسرای که یکی از بهترین حمام های استانبول در نزدیکی میدان تکسیم است، موقعیت مکانی مناسبی دارد. در حمام گالاتسرای، که ارزان ترین حمام از حمام های ترکی در شهر قدیمی استانبول است، یک پکیج کامل حمام ترکی حدود ۳۵ یورو هزینه دارد.
  8. حمام آقا (Ağa Hamamı). حمام واقع در منطقه Cihangir در بی اغلو، بسیار نزدیک به هتل های مجاور است. قیمت حمام ترک سنتی در حمام آقا ۴۰ یورو است. این حمام از نظر بسیاری از زمینه های مسافرتی به عنوان بهترین حمام ترکی رتبه بندی شده است.

۶. بازار بزرگ و بازار ادویه استانبول(بازار مصری) Grand Bazar

بازار بزرگ و بازار ادویه استانبول(بازار مصری) Grand Bazar

امروزه در بازار ادویه ۸۵ مغازه وجود دارد. نزدیکی این بازار به بندری پررفت‌وآمد و شلوغ، آن را به مکانی ایده ال برای تجارت تبدیل کرده است. این بازار یکی از چندین سازه‌ای است که بخشی از درآمد آن صرف حفظ مسجد «ینی والده» شده است. ورودی اصلی بازار ادویه از سمت مسجد جدید در امینونو در منطقه‌ تاریخی استانبول، از طاق‌های آجری است که کبوترها به‌صورت دسته‌جمعی آنجا جمع می‌شوند. بازار به‌شکل L است و هنگام ورود بوی ادویه‌ها و خوراکی‌های خوشمزه وجودتان را فرامی‌گیرد. در این بازار بزرگ علاوه بر خرید در غرفه‌های متعدد از معماری مربوط به دوران عثمانی لذت ببرید. خوشبختانه بازار بزرگ و بازار ادویه از بازارهای سرپوشیده شهر استانبول هستند. طبیعتاً فضای داخلی این بازار گرم بوده و یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول در زمستان محسوب می‌شوند.

برای رفتن به این بازار سنتی می توانید از  منطقه اروپایی فاتح و خیابان رستم پاشا به سمت بازار مصری( بازار ادویه) حرکت کنید.

۷. فستیوال ها و حراج های زمستانی استانبول

عاشقان و دلباختگان خرید و گشت و گذار در مراکز خرید استانبول بهتر است در یکی از روزهای سرد و زمستانی به سراغ این شهر بیایند و علاوه بر انجام تفریحات زمستانی عالی و به یادماندنی از فستیوال زمستانی شهر استانبول نیز بهره ببرند و لحظاتی شاد را در مراکز خرید متعدد این شهر سپری کنند و البته نا گفته نماند که این فستیوال ها که یکی از جشنواره ها و فستیوال های استانبول هستند هر ساله در زمستان برپا می شوند و با همایش ها و اجراهای مختلف هنری و موسیقی همراه می شوند. یکی از دلایل سفر به استانبول آن هم در فصل زمستان خرید برندهای معروف جهانی به صورتی ارزان تر و مقرون به صرفه تر می باشد و اگر شما هم به خرید کردن علاقه دارید بهتر است خود را به حراج های زمستانی استانبول برسانید و همچنین شاید خوب باشد که بدانید اغلب این حراج ها در زمان سال نو میلادی اتفاق می افتد و البته نا گفته نماند برای آن که بتوانید از این حراج ها بهره مند شوید تنها کافی است سفر در دی و بهمن ماه به استانبول را تجربه کنید و از تخفیف ها و حراج های بی نظیر و تکرار نشدنی مراکز خرید این شهر نهایت لذت را ببرید.

۸. ایاصوفیه

خوشبختانه در فصل زمستان صف‌های طولانی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری استانبول مانند موزه‌ها و مساجد معروف وجود ندارد و شما با خیال راحت می توانید از مکان های تاریخی و زیبای این شهر دیدن کنید. ایاصوفیه که پیشتر به اشتباه حاجی صوفیه تلفظ می‌شد، بیانیه‌ای از جانب امپراتور به دنیا برای ابراز ثروت و توانایی‌های فنی امپراتوری‌اش بود. مذهبیون معتقد بودند که منطقه اطراف تخت امپراتور در این کلیسا مرکز رسمی جهان بود. بعد از اینکه ارتش عثمانی قسطنطنیه را فتح نمود، کلیسای ایاصوفیه تبدیل به مسجد شد و پس از آن در قرن بیستم تبدیل به موزه شد، ولی همچنان این بنا به عنوان یکی از ارزشمندترین نشانه‌های استانبول باقی مانده است. موقعیت مکانی ایاصوفیه در محله سلطان احمد است.

۹. مسجد آبی

مسجد زیبای سلطان احمد، بزرگ‌ترین هدیه معماری این پادشاه معماری به پایتخت خود است، که امروز به عنوان مسجد آبی شناخته می‌شود. این مسجد بین سال‌های ۱۶۰۹ و ۱۶۱۶ ساخته شده است. زمانی که ساخت این مسجد به پایان رسید، شش مناره بزرگ داشت که به تعداد مناره‌های مسجد بزرگ مکه بودند، مناره هفتمی نیز در شرف ساخت بود که در نهایت برای فروکش نمودن صدای اعتراض اعراب به مکه هدیه داده شد.

این مسجد نام خود از دکوراسیون داخلی آن که از ده‌ها هزار کاشی آبی رنگ تشکیل شده، می-گیرد. فضای کلی اثر و رنگ آبی چشم‌نواز فضای داخلی آن، این مسجد را یکی از بهترین و مهم‌ترین دستاورد‌های معماری دوره عثمانی می‌سازد. یکی از لذت‌آفرین‌ترین بخش‌های سفر به استانبول تجربه کردن فضای سبز باغ‌هایی است که بین مسجد آبی و ایاصوفیه قرار گرفته‌اند، و تماشای رقابت گنبدهای باشکوه این مساجد دوقلو است. بیدار شدن با صدای اذان برای دعوت به نماز که از مناره مسجد آبی به گوش می‌رسد، نیز یکی دیگر از این تجربه‌های شگفت‌انگیز است. موقعیت مکانی این مسجد هم در محله سلطان احمد است.

۱۰. کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی یک کاخ عثمانی است که سال ۱۴۷۸ تا ۱۸۵۶ فعالیت می‌کرد. این کاخ پس از مدتی بسته شدن به عنوان یک سایت گردشگری و موزه بازگشایی شد. کاخ باشکوه توپکاپی در سرمای زمستان با محیطی گرم و در عین حال تماشایی پذیرای گردشگران است. این کاخ قدیمی در فصل زمستان با چشم‌اندازی بی‌نظیر به دریای مرمره، شاخ طلایی و تنگه بسفر بسیار تماشایی است. پیشنهاد می‌کنیم از این جاذبه گردشگری دیدن کرده و در نمایشگاه‌ها و مجموعه‌های متعدد سرتاسر کاخ قدم بزنید.

در ادامه با کمک لینک زیر می توانید فهرست بسیار جامعی از تمام جاهای دیدنی استانبول را داشته باشید.

جاهای دیدنی استانبول: ۲۰ مهمترین جاذبه گردشگری استانبول شهر خاطره ها

نوشته‌های مرتبط