تعریف موفقیت از زبان 12 فرد قدرتمند و ثروتمند دنیا

افراد موفق صرفا به خاطر ثروت یا قدرت خود را موفق نمی‌دانند. بلکه آن‌ها اغلب درباره‌ی روابط، سلامت، و تاثیر اجتماعی صحبت می‌کنند. در ادامه تعریف موفقیت از زبان ۱۲ فرد قدرتمند و ثروتمند دنیا، از جان پل دوجوریا (سختکوشی) تا مایا آنجلو (لذت بردن از کار) آمده‌است.

وقتی درباره‌ی یک فرد “موفق” صحبت می‌کنیم، عموما درباره‌ی کسی حرف می‌زنیم که میلیاردها پول در حساب بانکی‌اش دارد، کسی که چندین کتاب پرفروش نوشته، یا شاید کسی که مسئول کل کشور است.

ولی اگر از کسی که با ملاک‌های مرسوم موفقیت مطابقت دارد، تعریف یک فرد را موفق را بپرسید، به شما خواهد گفت این دستاوردها چیزی نیست که به او حس موفقیت می‌دهد.

در ادامه مجله‌ی اینترنتی بیزینس اینسایدر آن‌چه برخی از قدرتمندترین و اثرگذارترین افراد- از باراک اوباما گرفته تا مرحوم مایا آنجلو – درباره‌ی موفقیت گفته‌اند، گردآوری کرده‌است.

ریچارد برانسون میلیاردر معتقد است موفقیت یعنی شادی.

هرچند سر ریچارد برانسون، موسس گروه ویرجین، ثروتی به ارزش 5 میلیارد دلار دارد، اما موفقیت را با رضایت شخصی برابر می‌داند.

او در لینکدین نوشته است: “بسیاری از آدم‌ها موفقیت خود را با میزان پولی که به دست می‌آورند یا آدم‌هایی که با آن‌ها در ارتباط هستند، ارزیابی می‌کنند. به نظر من موفقیت واقعی را باید با میزان شادی شما سنجید.”

آریانا هافینگتون، یکی از موسسان هافینگتون پست می‌گوید پول و قدرت کافی نیست.

هافینگتون می‌گوید هرچند ما معمولا موفقیت را با دو معیار – پول و قدرت – ارزیابی می‌کنیم، اما باید مورد سوم را هم اضافه کنیم.

او به مجله‌ی اینترنتی فوربس گفته‌است: “ما برای داشتن زندگی‌ای که سزاوار آن هستیم، نه زندگی‌ای که به آن راضی شده‌ایم، به معیار سوم احتیاج داریم، معیاری که فراتر از پول و قدرت است و 4 ستون دارد: سلامتی، عقل، احساس، و بخشندگی.”

این عوامل در کنار هم به شما کمک می‌کند از زندگی فیزیولوژیکی خود مراقبت کنید و حقیقتا موفق باشید، یا همان‌طور که عنوان کتاب 2014 او حکایت می‌کند، “کامیاب باشید”.

مارک کیوبن سرمایه‌گذار میلیارد می‌گوید برای موفقیت به پول احتیاج ندارید.

مارک کیوبن، یکی از سرمایه‌گذاران برنامه‌ی تلویزیونی واقع‌نمای “شارک تنک” نقطه نظری بسیار بسیار ساده درباره‌ی موفقیت دارد. او در مصاحبه‌ای با مجله‌ی اینترنتی Steiner Sports گفته‌است:

“برای من، تعریف موفقیت بیدار شدن در صبح با لبخندی بر لب است، دانستن این‌که روز فوق‌العاده‌ای در پیش است. من وقتی فقیر بودم، با زندگی 6 نفره در یک آپارتمان 3 خوابه، خوابیدن روی زمین شاد بودم و احساس موفقیت می‌کردم.”

جان وودن، مربی افسانه‌ای بسکتبال می‌گوید موضوع رضایت است.

وودن با 620 پیروزی و عناوین ملی بیش‌ترین بُرد را در تاریخ کالج بسکتبال داشته‌است.

اما تعریف او از موفقیت بیش‌تر درباره‌ی رقابت با خود است تا با دیگران:

او در یک سخنرانی تد در 2001 گفت “موفقیت یعنی آرامش خیالی که به واسطه‌ی یک رضایت درونی به دست آمده‌است. رضایت درونی از دانستن این‌که برای انجام آن‌چه می‌خواستید، بهترین تلاش‌تان را کردید.”

وارن بافت سرمایه‌گذار افسانه‌ای برای روابط بیش‌تر از هر چیزی ارزش قائل است.

وارن بافت که ارزش خالص دارایی‌های او 77.4 میلیارد دلار است، بعد از بیل گیتس ثروتمندترین فرد جهان است. و با این حال تعریف او از موفقیت هیچ ربطی به پول یا شهرت ندارد.

همان‌طور که جیمز آلتوچر می‌نویسد، رئیس برکشایر هاتاوی زمانی در یک جلسه‌ی سالانه به سهامداران گفت: “من موفقیت را با تعداد آدم‌هایی که دوستم دارند ارزیابی می‌کنم.”

نویسنده‌ی برگزیده مایا آنجلو باور دارد موفقیت یعنی لذت بردن از کارتان.

این نویسنده‌ی فقید که برنده‌ی جوایز مختلف شد و در 2014 در 86 سالگی دار فانی را وداع گفت، انبوهی از کتاب‌ها و توده‌ای از جملات قصار از خود به یادگار گذاشته است.

نظر او درباره‌ی موفقیت یکی از بهترین ایده‌ها است: “موفقیت یعنی خودتان را دوست داشته‌باشید، کاری را که انجام می‌دهید دوست داشته‌باشید، و نحوه‌ی انجام آن را دوست داشته‌باشید.”

رپورتاژ

بیل گیتس، یکی از بنیان‌گذاران مایکروسافت، معتقد است موفقیت اثرگذار بودن در جامعه است.

گیتس ثروتمندترین آدم جهان است، و ثروتی به ارزش خالص 86 میلیارد دلار دارد، اما از نظر او موفقیت روابط و به جا گذاشتن یک میراث است.

در یک صفحه‌ی “از من بپرسید” در وب‌گاه Reddit، وقتی از گیتس درباره‌ی تعریف‌اش از موفقیت پرسیده‌شد، او به توصیه‌ای از وارن بافت اشاره کرد:

“وارن بافت همیشه می‌گوید معیار سنجش [موفقیت] این است که نزدیکان‌تان راضی باشند و عاشق‌تان باشند.”

او افزود: “هم‌چنین این‌که احساس کنید تفاوتی در جهان ایجاد کرده‌اید –اختراع چیزی یا بزرگ کردن فرزندان یا کمک به نیازمندان- لذت‌بخش است.”

دیپاک چوپرا معلم معنوی اعتقاد دارد موفقیت یعنی رشد مداوم.

این فیزیکدان و نویسنده می‌گوید موفقیت یعنی رشد دائم.

چوپرا در “7 قانون معنوی موفقیت” می‌نویسد:”موفقیت در زندگی می‌تواند به معنی افزایش مداوم شادی و درک فزاینده‌ی اهداف ارزشمند باشد.”

هدف باراک اوباما این است که زندگی آدم‌ها را تغییر دهد.

اوباما زمانی بالاترین مقام آمریکا را داشت – اما او قدرت را مساوی با موفقیت نمی‌داند.

میشل اوباما در کنوانسیون ملی حزب دموکرات در 2012 به حضار گفت همسرش “کارش را با حذف شغل‌هایی با دستمزد بالا شروع کرده و در عوض روی محله‌های مشکل‌دار که یک کارخانه‌ی فولاد در آن تعطیل شده‌است، کار می‌کند.”

او ادامه داد: “برای باراک موفقیت میزان پولی که به دست می‌آورد نیست. تفاوتی است که در زندگی آدم‌ها ایجاد می‌کند.”

توماس ادیسون مخترع تشخیص داد موفقیت، سخت کار کردن است.

ادیسون – دارنده‌ی بیش از 1000 ثبت اختراع – اخلاق کاری دیوانه‌کننده‌ای داشت. گفته شده‌است او یک بار 60 ساعت متوالی کار کرد.

بنابراین طبیعی است که تعریف او از موفقیت به همین اندازه جاه‌طلبانه باشد: “1 درصد موفقیت انگیزه، و 99 درصد آن عرق ریختن است.”

استفان کوی نویسنده‌ی محبوب می‌گوید تعریف موفقیت عمیقا فردی است.

مرحوم کوی با 1989 کتاب، بسیار موفق – و بخشی از فرهنگ رایج- بود. بیش از 25 میلیون نسخه از کتاب “7 عادت آدم‌های بسیار اثرگذار” به فروش رفت.

با این حال موفقیت برای کوی مفهومی فردی بود.

او در کتاب‌اش می‌نویسد: “اگر با دقت به این فکر کنید که دوست دارید در مراسم خاک‌سپاری شما چه چیزی درباره‌تان گفته شود، تعریف‌تان را از موفقیت پیدا خواهیدکرد.”

جان پل دوجوریای میلیاردر موفقیت را سخت‌کوشی همیشگی می‌داند.

دوجوریا یکی از بنیان‌گذاران محصولات موی پل میشل و تکیلای پاترُن (نوعی نوشیدنی الکلی مکزیکی، م.) است. او در مصاحبه‌ای با بیزینس اینسایدر درباره‌ی درس‌هایی صحبت کرد که در جوانی، زمانی که در یک خشکشویی کار می‌کرد آموخته بود.

ظاهرا دوجوریا همیشه زمین را بسیار پاکیزه نگه می‌داشت حتی زمانی که کسی به کار او نظارت نداشت. و این موضوع مسئول مغازه را به شدت تحت تاثیر گذاشته‌بود.

برای همین است که او اکنون معتقد است:

“موفقیت میزان پولی که دارید نیست. موقعیت مقام و جایگاه‌تان نیست. موفقیت یعنی وقتی کسی مراقب‌تان نیست کارتان را تا چه حد خوب انجام می‌دهید.”

 

نوشته‌های مرتبط