بهداشت قاعدگی: 7 روش و توصیه برای مراقبت های دوران قاعدگی

عواقب عدم توجه به مراقبت های دوران قاعدگی بسیار بد و تاثربرانگیز است. چه کسی دوست دارد به چنین وضعیتی برسد؟ برای داشتن یک دوره قاعدگی سالم، تمام کاری که باید انجام بدهید این است که چند نکته درباره بهداشت قاعدگی را بدانید و بعد آن‌ها را دنبال کنید.

دوره‌ی قاعدگی، بله، دوره‌ی قاعدگی یکی مهم‌ترین قسمت‌های زندگی هر زنی است، دوره‌ای که غالبا درد یا مشکلات دیگری را با خود به همراه دارد. زنان می‌دانند که این دوره برای سالم نگه داشتن آن‌هاست. در برخی از نقاط دنیا دوره‌ی قاعدگی زنان دوره‌ای “کثیف” در نظر گرفته می‌شود، اما در بسیاری از نقاط دیگر، دخترانی که به بلوغ رسیده‌اند، فوق‌العاده مورد احترام هستند و در واقع شروع این دوره را موهبت از سوی خداوند می‌دانند و حتی برای دختران‌شان جشن می‌گیرند. اما بسیاری از ما متوجه نمی‌شویم که تا چه حد مهم است که این چرخه را به طور درست و اصولی سپری کنیم. عواقب عدم رعایت بهداشت و درست و مناسب سپری کردن این دوره بسیار بد است. چه کسی دوست دارد به چنین وضعیتی برسد؟ برای داشتن یک دوره‌ی قاعدگی سالم، تمام کاری که باید انجام دهید این است که چند نکته از بهداشت قاعدگی را بدانید و بعد آن‌ها را دنبال کنید!

۱. یوگا کار کنید

برای داشتن یک جریان خوب و بدون درد، باید به طور منظم یوگا انجام بدهید. برخی از پوزهای یوگا برای دوره‌ی قاعدگی بسیار مفید هستند از جمله پوزهای سلام بر خورشید. پوزهای کبری، واجرآسانا (رعد نشسته) و دانورآسانا (کمان) برای دوران قاعدگی عالی هستند. این پوزها گردش خون را بهبود می‌دهند و عملکرد اندام‌های تولید مثل را تقویت می‌کنند. البته فراموش نکنید که یوگا تنها زمانی موثر است که آن را به صورت منظم انجام بدهید. پوزهای یوگا به کاهش درد کمک می‌کنند و مجبور نیستید با گرفتگی‌های عضلانی روبرو شوید.

۲. رژیم غذایی مناسب داشته باشید، غذای سالم بخورید

نیمی از مشکلات مانند درد بیش از حد و دوره‌های قاعدگی نامنظم ناشی از عادات غذایی ناسالم است. هنگامی که شروع دوره‌ی قاعدگی نزدیک است، غذای تند و شور مصرف نکنید. چنین غذاهایی فقط احتمال لخته شدن را افزایش می‌دهند و منجر به بروز انقباضات دردناک می‌شوند. همچنین بکوشید بیش‌تر میوه‌هایی مانند موز را مصرف کنید.

۳. فعالیت بدنی داشته باشید

به جای استفاده از داروهای مسکن با فعالیت‌های بدنی، به عنوان مثال حرکات کششی دردتان را تسکین بدهید. درگیر فعالیت بدنی شدن کمک‌تان می‌کند که فشار در قسمت‌های پایین بدن شما کاهش بیابد.

رپورتاژ

۴. با گرفتگی‌های عضلانی مبارزه کنید

گرفتگی‌ها با دردی که شما در دوران قاعدگی یا روزهای نزدیک به شروع دوران قاعدگی‌تان دارید، همراه هستند. این درد معمولا در کمر، شکم و پاها اتفاق می‌افتد. علل اصلی بروز گرفتگی عبارتند از مصرف گوشت و فراورده‌های لبنی و سیگار کشیدن. سیگار کشیدن باعث متوقف شدن تولید تخمک در تخمدان‌ها می‌شود، اتفاقی که دلیل اصلی نامنظم بودن دوره‌های قاعدگی است.

۵. دوران قاعدگی در طول ماه‌هایی که هوا سردتر است

در طول ماه‌های سردتر، دوره‌های قاعدگی معمولا طولانی‌تر هستند و درد بیش‌تری را هم ایجاد می‌کنند. برای مقابله با این درد، می‌توانید یک بطری آب گرم روی شکم‌تان قرار بدهید تا جریان خون را تسهیل کند بدون این‌که باعث بیش‌تر شدن درد شود.

۶. کاهش نوسانات خلقی

تعدادی از زنان با مشکل نوسانات خلقی در طول دوره‌ی قاعدگی خود مواجه هستند. این مشکل به عنوان PMS (سندرم قبل از قاعدگی) شناخته می‌شود. تغییرات خلقی شدید قبل، در طول و بعد از دوره‌ی قاعدگی علائم این سندروم هستند. برای مقابله با این مشکل، مصرف غذای سالم اهمیت زیادی دارد. نخود، ماست سویا، شیر، برنج قهوه‌ای، عدس و سایر حبوبات مهم هستند. این مواد غذایی به درمان عدم تعادل هورمونی کمک می‌کنند. چای گل شاه‌پسند یک سرم ضد اضطراب است که به کنترل تغییرات خلقی در طول PMS کمک می‌کند.

۷. سبک زندگی خود را تغییر دهید

تغییر سبک زندگی مهم‌تر از همه‌ی مواردی است که در این نوشتار بهداشت قاعدگی قید شده‌اند. امروزه پیشرفت‌های تکنولوژی باعث ایجاد تنش و بی‌تفاوتی در نگرش نوجوانان نسبت به سلامت‌شان شده‌است. در نتیجه، دختران جوانی که به بلوغ رسیده‌اند، بی‌نظمی در قاعدگی را تجربه می‌کنند. فعالیت‌های جسمانی مانند تمرینات ورزشی، بازی در فضای باز و یوگا به طور کامل توسط جوانان نادیده گرفته می‌شوند. وقتی در بدن هیچ حرکتی وجود ندارد، چطور چرخه‌های قاعدگی‌مان منظم شوند؟ این موضوع فقط در مورد فعالیت‌های جسمانی نیست بلکه در مورد رژیم غذایی و عادات غذایی‌مان نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال خوردن زیاد فست فودها یکی از دلایل اصلی دوره‌های قاعدگی سخت و آزاردهنده است.

بنابراین اگر شما یکی از آن زنانی هستید که در دوره‌های قاعدگی‌تان مشکلاتی را تجربه می‌کنید، می‌توانید این پیشنهادات را دنبال کنید و یک دوره‌ی سالم را سپری کرده و دیگر با هیچ گونه سختی مواجه نشوید.

نوشته‌های مرتبط