خواص روغن خردل: 21 فایده و کاربرد روغن خردل برای سلامتی، پوست و مو

همان‌گونه که از نامش پیداست، روغن خردل یک روغن گیاهی چرب است که از دانه‌های خردل گرفته‌شده است. این روغن، رنگ زردتیره‌ای دارد و کمی تند است. به‌طورکلی، بسته به نحوه روغن‌گیری، سه نوع روغن خردل وجوددارد. نخستین نوع، یک روغن گیاهی چرب است که با فشردن دانه‌های خردل به‌دست می‌آید. نوع دوم، یک روغن معطر است که از آسیاب‌کردن دانه‌های خردل، مخلوط‌کردن آنها با آب و گرفتن روغن ازطریق تقطیر به‌دست می‌آید. فرآیند سوم، ترکیب عصاره دانه خردل با دیگر روغن‌های گیاهی مانند روغن سویا است. همه این سه گروه روغن، مزه‌ای تند و بویی قوی دارند.

روغن خردل سرشار از چربی‌های غیراشباع است و به‌همین دلیل برای قلب مفید است. روغن خردل به‌دلیل سرشار بودن از اسیدهای چرب امگاآلفا۳ و امگاآلفا۶، ویتامین E و آنتی اکسیدان، یکی از سالم‌ترین روغن‌ها به شمار می‌آید. روغن خردل، از زمان‌های بسیار دور به‌دلیل خواص دارویی در آیورودا به‌کار رفته است و برای مو، پوست و بدن مفید است.

خواص روغن خردل

کاربردها و خواص روغن خردل بسیار زیاد است. برای آسان‌تر کردن این مطلب، ما این مقاله را به سه بخش فواید سلامتی، پوست و مو تقسیم‌کرده‌ایم.

خواص روغن خردل برای پوست

روغن خردل برای پوست بسیار مفید است و معمولا در درمان‌های عطردرمانی به‌کارمی‌رود. به‌هرحال، قبل از استفاده موضعی از این روغن، توصیه‌می‌شود یک پچ تست (تست حساسیت) انجام‌دهید تا ببینید به آن حساسیت دارید یا نه. همچنین، کمپرس سرد روغن خردل باید برای استفاده موضعی درنظر گرفته‌شود. بعضی از فواید روغن خردل برای پوست در پایین آمده است.

۱. برنزگی و نقطه‌های سیاه را رفع‌می‌کند

روغن خردل در رفع برنزگی و نقطه‌های سیاه و دادن پوستی درخشان به شما موثر است. به این منظور، با ترکیب‌کردن روغن خردل، بیسان (آرد نخود خام)، کشک. چند قطره آبلیمو، ماسک صورت درست‌کرده و آن را بر صورت‌تان بگذارید. پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید. برای کسب بهترین نتیجه، این کار را سه‌بار در هفته انجام‌دهید.

۲. پوست را روشن‌می‌کند

برای نرم‌کردن پوست صورت، ترکیبی از روغن خردل و روغن نارگیل را بر صورت‌تان گذاشته و آن ناحیه را ۵-۶ دقیقه به‌صورت دورانی ماساژدهید. صورت‌تان را به‌آرامی با یک پارچه پنبه‌ای پاک‌کنید. این کار گردش خون را تحریک‌کرده، پوست را روشن‌تر و شما را از شر جوش‌ها خلاص‌می‌کند.

۳. ضدآفتاب طبیعی

به‌دلیل غلظت مناسب و سطح بالای ویتامین E روغن خردل، استفاده موضعی این روغن، دربرابر اشعه‌های شدید فرابنفش و دیگر آلاینده‌ها از پوست محافظت‌کرده، درنتیجه از سرطان پوست جلوگیری‌می‌کند. ویتامین E از پیری و چین‌وچروک جلوگیری‌کرده و مانند ضدآفتاب عمل‌می‌کند.

۴. غدد عرق را تحریک‌می‌کند

روغن خردل، چه به‌صورت خوراکی مصرف‌شود چه به‌صورت موضعی، غده‌های عرق را تحریک‌کرده و منافذ پوست را بازمی‌کند. بنابراین، به کاهش دمای بدن کمک‌کرده و سموم ناخواسته، آب و نمک را از بدن دفع‌می‌کند.

۵. جوش و عفونت‌ها را درمان‌می‌کند

روغن خردل، به‌دلیل خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی خود، در درمان جوش‌هاو دیگر عفونت‌های پوستی مفید است، و از خشکی، بی‌طراوتی و خارش پوست‌تان جلوگیری‌می‌کند. ماساژ بدن با روغن خردل، با افزایش گردش خون، پوست شما را جوان و تمیز می‌کند. همچنین، به‌دلیل داشتن خواص ضدالتهابی، در کاهش التهاب موثربوده و درمان سریع بریدگی‌ها و زخم‌ها را تسهیل‌می‌کند.

۶. مراقبت از لب

روغن خردل، درمانی عالی برای لب‌های خشک و ترک‌خورده است و بالم‌ها یا محافظ‌های لب، بی‌‌تاثیر بودن خود را ثابت‌کرده‌اند. قبل از رفتن به رخت‌خواب، فقط یک یا دو قطره روغن خردل را بر ناف خود بگذارید و پس از آن لب‌های‌تان هرگز خشک یا ترک‌خورده نمی‌شوند. این یک درمان قدیمی است و ثابت‌شده که برای مرطوب‌کردن و نرم‌کردن لب‌ها مفید است.

خواص روغن خردل برای مو

اگر آرزوی موی بلند، حجیم و براق دارید، روغن خردل، یک راه‌حل خوب برای موی سالم است. خوردن یا مصرف موضعی روغن خردل، مواد مغذی ضروری رشد مو را برای فولیکول‌های مو تامین‌می‌کند. برخی از فواید روغن خردل برای مو در پایین آمده است.

۷. رشد مو را تحریک‌می‌کند

ماساژدادن پوست سر با روغن خردل، با افزایش گردش خون در پوست سر، رشد مو را تحریک‌می‌کند. این روغن سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌ویژه مقدار زیادی بتاکاروتن است. این بتاکاروتن به ویتامین A تبدیل‌می‌شود که برای رشد مو عالی است. همچنین، این روغن دارای آهن، اسیدهای چرب، کلسیم و منیزیم است که همه این‌ها رشد مو را افزایش‌می دهند.

۸. از سفیدشدن زودهنگام مو جلوگیری‌می‌کند

روغن خردل در جلوگیری از سفیدشدن زودهنگام مو موثر است و موی شما را به‌طور طبیعی تیره می‌کند. بنابراین، به‌جای رنگ‌کردن موها می‌توانید هرشب موی خود را با روغن خردل ماساژداده و نتیجه را ببینید.

۹. از ریزش مو و دیگر مشکلات پوست سر جلوگیری‌می‌کند

روغن خردل مانند یک احیاکننده مو عمل‌می‌کند تا با ریزش مو و طاسی مبارزه‌کرده و موی خشک و آسیب‌دیده را درمان‌‌کند. این روغن با جلوگیری از رشد قارچ و هیدراته نگه‌داشتن پوست سر از عفونت‌های پوست سر جلوگیری‌می‌کند. بهترین راه، گذاشتن روغن‌های گرم خردل، نارگیل، زیتون و بادام بر سر و ماساژدادن مو به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است. موهای خود را با یک کلاه حمام بپوشانید و بعد از ۲ تا ۳ ساعت، با یک شامپوی ملایم بشویید. این کار، موی‌تان را بلند، حجیم و درخشان می‌کند.

خواص روغن خردل برای سلامتی

روغن خردل سالم است زیرا عاری از چربی‌های ترانس، دارای مقادیر کمی چربی‌های اشباع و مقدار زیادی چربی‌های تک‌غیراشباع و چندغیراشباع مانند امگا۳ است. بنابراین، دارای فواید سلامتی بسیاری است که در پایین آمده است.

۱۰. افزایش اشتها

سلامت خوب، به میزان زیادی به اشتهای سالم بستگی دارد. روغن خردل با تحریک شیره‌های گوارشی در معده، مانند یک اشتهاآور عمل‌می‌کند. این روغن، با تحریک دیوار روده، گرسنگی را افزایش‌می‌دهد. بنابراین، کسانی که دچار کم‌اشتهایی هستند می‌توانند استفاده از روغن خردل را به‌عنوان روغن پخت‌وپز درنظربگیرند.

۱۱. محرک

روغن خردل با تحریک دستگاه گوارش، گردش خون و دستگاه دفع ادرار، مانند یک محرک قوی عمل‌می‌کند. این روغن با تحریک ترشح شیره‌های گوارشی و صفرا از طحال و کبد، به گوارش کمک‌می‌کند و این کار، حرکت دودی غذا را افزایش‌می‌دهد. ماساژدادن موضعی روغن خردل، گردش خون و غده‌های عرق را تحریک‌کرده و از این طریق، دمای بدن را پایین‌می‌آورد.

۱۲. محرک حسی

روغن خردل، احساس را در اندام‌ها و ماهیچه‌های بی‌حس تحریک‌می‌کند. بنابراین مانند یک محرک حسی عمل‌می‌کند.

رپورتاژ

۱۳. فواید قلبی‌عروقی

روغن خردل سرشار از چربی‌های تک‌غیراشباع و چندغیراشباع (به‌ترتیب MUFA وPUFA) و همچنین اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ است. این اسیدها با افزایش کلسترول خوب یا HDL و کاهش کلسترول بد یا LDL، سطح کلسترول را متعادل و درنتیجه خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش‌می‌دهند. بنابراین، این روغن می‌تواند جایگزین خوبی برای روغن‌های اشباع مانند کره، پنیر و غیره باشد.

۱۴. خطر سرطان را کاهش‌می‌دهد

روغن خردل حاوی ماده‌ای به نام گلوکوزینولات است که به‌خاطر خواص ضدسرطانی خود شناخته‌شده است و از تشکیل تومورهای سرطانی جلوگیری‌می‌کند. فیتونوترینت‌ها از سرطان‌های روده بزرگ و معده جلوگیری‌می‌کنند.

۱۵. مفید برای آسم

روغن خردل، درمانی طبیعی برای آسم و سینوزیت محسوب‌می‌شود. در هنگام حمله آسم، ماساژدادن سینه با روغن خردل قهوه‌ای به‌جای پمادهای مالشی معمول آسم، می‌تواند باعث تسکین شود زیرا تنفس در بخار، جریان هوا را در ریه‌ها افزایش می‌دهد. شما همچنین می‌توانید یک قاشق چایخوری شکر و یک قاشق چایخوری روغن خردل را ترکیب‌کرده و هرروز یک قاشق سرپر از آن را میل‌کنید. همچنین، می‌توانید ترکیبی از یک قاشق چایخوری عسل و روغن خردل را سه‌بار در روز ببلعید. این درمان‌ها در کنترل آسم موثرند.

۱۶. رهایی از سرماخوردگی و سرفه

روغن خردل برای افرادی که مستعد سرماخوردگی و سرفه هستند، مفید است زیرا به رفع گرفتگی سینه و بینی کمک‌می‌کند. ترکیبی از یک قاشق چایخوری روغن خردل و کافور را بر قفسه سینه بگذاید و به پشت درازبکشید تا بخار وارد ریه‌ها شود. برای درمان با بخار روغن خردل، چند قاشق سرپر روغن خردل و دانه زیره‌سیاه را در ظرف آب جوش ریخته و بخار آن را تنفس‌کنید. بوی قوی روغن خردل، دستگاه تنفس را گرم‌کرده و از آن دربرابر تشکیل خلط محافظت‌می‌کند.

۱۷. خواص ضدالتهابی

خواص ضدالتهابی روغن خردل، با کاهش التهاب دیواره معده، این روغن را برای تسکین مشکل سندروم روده تحریک‌پذیر موثر می‌کنند. ماساژ با روغن خردل به تسکین درد روماتیسم و آرتریت کمک کرده و درد مچ پا و دیگر دردهای مفصلی را کاهش‌می‌دهد. خواص ضدالتهابی روغن خردل را می‌توان به وجود ماده معدنی سلنیوم نسبت‌داد که برای تسکین التهاب مفصل و پوست مفید است. در مورد درد آرتریتی، ۳ تا ۴ حبه سیر را در ۲ قاشق غذاخوری روغن خردل گرم‌کنید و آن را بر مفاصل دردناک بگذارید تا تسکین پیداکنند. به‌هرحال، در صورت بروز احساس سوزش یا مورمورشدن یا ایجاد جوش، استفاده از روغن خردل را متوقف‌کنید.

۱۸. ضدباکتری

روغن خردل دارای خواص ضدباکتری است زیرا سرشار از گلوکوزینولات است که مانع از وجود میکروب می‌شود. بنابراین، از رشد ناخواسته باکتری، قارچ و دیگر میکروب‌های کشنده جلوگیری‌می‌کند. زمانی که روغن خردل خورده‌شود، با عفونت‌های باکتریایی در مجاری ادراری، روده بزرگ، روده‌ها و دیگر بخش‌های دستگاه گوارش و همچنین با سرفه و سرماخوردگی مبارزه‌می‌کند. زمانی که به‌صورت موضعی مصرف‌شود، با عفونت‌های باکتریایی پوست مبارزه‌می‌کند.

۱۹. ضدقارچ

روغن خردل، خواص ضدقارچی دارد زیرا دارای ماده‌ای به نام آلیل ایزوتیوسیانات است که از رشد قارچ جلوگیری‌می‌کند. بنابراین، این روغن می‌تواند جوش‌ها و دیگر عفونت‌های پوستی ناشی از قارچ را درمان‌کند.

۲۰. از مالاریا جلوگیری‌می‌کند

روغن خردل دافع پشه است زیرا می‌تواند با بوی تند خود پشه‌ها را دفع‌کند. بنابراین، به جلوگیری از مالاریا و دیگر بیماری‌های ناشی از حشرات کمک‌می‌کند.

۲۱. دیگر فواید

روغن خردل یک تونیک همه‌کاره برای سلامتی است زیرا برای تمام دستگاه‌های بدن مفید است و دستگاه ایمنی را تقویت‌می‌کند. این روغن می‌تواند همراه با روغن‌های دیگر برای ماساژ نوزادان به‌کاررود زیرا وزن، قد و اندازه پای میانی و دور بازو را افزایش داده و تقویت‌می‌کند.

ارزش تغذیه‌ای روغن خردل

روغن خردل، به دلیل مقدار مناسب اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ و مقدار کم روغن‌های اشباع، از روغن‌های دیگر مطلوب‌تر است. جدول تغذیه‌ای روغن خردل در پایین آمده است.

حقایق تغذیه‌ای روغن خردل:

مقدار در هر ۱۰۰ گرم/ ۱ قاشق چایخوری (۴گرم) ۱ قاشق غذاخوری (۱۴ گرم) ۱ فنجان (۲۱۸گرم)
کالری ۸۸۴
ارزش روزانه %
چربی کل ۱۰۰ گرم ۱۵۳%
چربی اشباع ۱۲ گرم ۶۰%
چربی چندغیراشباع ۲۱ گرم
چربی تک‌غیراشباع ۵۹ گرم
سدیم ۰ میلی‌گرم ۰%
کربوهیدرات کل ۰ گرم ۰%
فیبر رژیمی ۰%
پروتئین ۰ گرم ۰%
ویتامین A ۰%
کلسیم ۰%
ویتامین B۶ ۰%
منیزیم ۰%
ویتامین C ۰%
آهن ۰%
ویتامین B۱۲ ۰%

 

مواد مغذی کلیدی: روغن خردل حاوی تقریبا ۶۰% چربی‌های تک غیراشباع (MUFA)، ۲۱% چربی‌های چندغیراشباع (PUFA) و ۱۲% چربی‌های اشباع است. این اسیدهای چرب، “چربی‌های خوب” محسوب می‌شوند زیرا دردیواره‌های عروقی ته‌نشین نمی‌شوند. بوی تند و تیز روغن خردل را می‌توان به ترکیبی به‌نام آلیل ایزوتیوسیانات نسبت داد. این روغن حاوی گلوکوزینولات نیز هست که خواص ضدمیکروبی دارد. روغن خردل کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی ندارد. روغن خردل یک منبع گیاهی است و اسید آلفا-لینولنیک یا ALA که یک اسید چرب امگا۳ است، دارد. یک قاشق چایخوری روغن خردل حاوی ۰.۸ گرم اسید چرب امگا۳ است.

کالری و چربی: یک قاشق غذاخوری روغن خردل ۱۲۴ کالری دارد. این روغن دارای ۱۴ گرم چربی است که ۸.۳ گرم آن چربی تک‌غیراشباع، ۲.۹ گرم چربی چندغیراشباع و ۱۰۶ گرم چربی غیراشباع است. این روغن در مقایسه با روغن زیتون، روغن تخم کتان، روغن هسته انگور و روغن بادام‌زمینی، چربی تک‌غیراشباع پایین‌تری دارد.

راه‌های استفاده از روغن خردل

– روغن خردل را ۱۰ دقیقه بر پوست بگذارید تا برنزگی را ازبین ببرد و علائم پیری و گرما که باعث خارش و قرمزی می‌شود را کاهش‌دهد.

– ماساژ روغن خردل بر تمام بدن، به تامین خواص تقویت‌کننده و تغذیه عمیق برای پوست و جوانسازی و آرامش بدن کمک‌می‌کند.

– گفته‌می‌شود روغن خردل جوشیده‌شده با برگ‌های حنا، رشد مو و تقویت فولیکول مو را افزایش‌می‌دهد.

چند نکته قبل از شروع استفاده از روغن خردل

– همیشه، قبل از استفاده از روغن خردل، یک پچ تست انجام‌دهید. برای جلوگیری از جوش، روغن خردل مخصوص پخت و پز یا روغن ضعیف‌ را انتخاب‌کنید.

– بعد از گنجاندن روغن خردل در رژیم غذایی خود، مراقب واکنش‌های منفی یا حساسیت‌ها باشید.

– روغن خردل معتبر را انتخاب‌کنید و مراقب محصولات روغنی تقلبی باشید.

– وقتی از روغن خردل به‌عنوان پایه آشپزی می‌کنید، برای عطر و طعم کامل باید آن را به نقطه دود برسانید.

بنابراین، روغن خردل در گروه سالم‌ترین روغن‌ها با فواید بسیار قرارمی‌گیرد، . به‌هرحال، قبل از استفاده از این روغن برای آشپزی یا استفاده موضعی، مراقب‌باشید به آن حساسیت نداشته‌باشید. درصورت بروز تورم، تحریک‌پذیری یا جوش، استفاده از این روغن را متوقف‌کنید. علاوه‌بر این، روغن خردل نباید به‌طور مستقیم بر پوست قراربگیرد زیرا می‌تواند برای پوست‌های حساس مضر باشد. برای بهره‌مندی از حداکثر فواید، روغن خردل باید با روغن‌ها یا مواد دیگر ترکیب‌شود.

نوشته‌های مرتبط