9 نشانه لوپوس یا سل پوستی که همه زنان باید بتوانند تشخیص دهند

مثل بسیاری از بیماری‌های خود ایمن، لوپوس(سل پوستی) زنان را بیشتر از مردان مبتلا می‌کند. در واقع، بر اساس گزارش بنیاد لوپوسS.L.E.(اس. ال. ای. مخفف لوپوس اریتماتوی سیستمیک، نام کامل بیماری است) 90 درصد آدم‌هایی که این بیماری مادام‌العمر در آن‌ها تشخیص داده می‌شود زنان جوان بین 15 تا 34 سال هستند.

درست مثل هم کیشان مزمن‌اش التهاب تیروئید هاشیموتو ، ام. اس.، و غیره هیچ علت مشخصی برای آن وجود ندارد. متخصصان ترکیبی از ژنتیک و محیط را به عنوان عامل آن پیشنهاد می‌دهند، اما هنوز هم علت به وجود آمدن لوپوس ناشناخته است. تشخیص آن هم بسیار دشوار است چون اثرات آن گسترده هستند و اغلب شبیه شماری از بیماری‌های دیگر به نظر می‌رسند.

دکتر جیل بویون، مدیر مرکز لوپوس در مرکز پزشکی لانگونNYU ، به مجله سلفSELF می‌گوید، “لوپوس می‌تواند تقریبا بر هر بخشی از بدن تاثیر بگذارد. به یک معنا، این امر آن را در بین تمام بیماری‌های انسانی بسیار خاص می‌کند. نشانه‌های آن نیز از شخصی به شخص دیگر به شدت متفاوت هستند. بویون می‌گوید، “پیام اصلی آن است که لوپوس من ممکن است با لوپوس شما فرق داشته باشد. او توضیح می‌دهد “ممکن است 333 نفر را در یک اتاق داشته باشیم و هیچ یک از آن‌ها نشانه‌ی مشابهی نداشته باشند تا اینکه نفر 334ام وارد شود.” بعضی از آدم‌ها بلافاصله از نشانه‌های بیماری آسیب‌‌های جدی می‌بینند، در حالی که عده‌ای دیگر ممکن است یکی دو نشانه‌ی جزیی را تجربه کنند که با گذر زمان بدتر می‌شوند. نشانه‌های نامشخص، مانند تب و تورم غدد لنفاوی، ممکن است به خاطر لوپوس بروز کنند، اما در غیاب نشانه‌های گویای دیگر موفق به نشان دادن بیماری به پزشک نمی‌شوند. بویون می‌گوید یک تشخیص معمولا مستلزم داشتن “دسته‌ای از علائم و نشانه‌ها” است.

در حالی که عموما احساس کسالت یا احساسی شبیه این که چیزی “کار نمی‌کند” در بین کسانی که نهایتا بیماری لوپوس در آن‌ها تشخیص داده می‌شود رایج است، علائم و نشانه‌های مشخص بیماری فراوان هستند. بویون می‌گوید، “مشخصه‌های غالبی وجود دارند”- علائمی که کاملا مختص به این بیماری هستند و می‌توانند به دکترها کمک کنند تشخیص بدهند وضعیت بر چه روالی است. در زیر رایج ترین نشانه‌های لوپوس ذکر می‌شود. اگر فکر می‌کنید ممکن است به آن مبتلا باشید، به دکتر بروید تا هر چه سریع‌تر درباره‌ی نگرانی‌های‌تان با او صحبت کنید.

۱. ورم مفاصل و درد

بویون می‌گوید، “درد مفاصل و ورم و خشکی مفاصل” همه نشانه‌های مرسوم لوپوس هستند. رایج‌ترین حالت بروز آن در مچ دست‌ها، بند انگشت‌ها، و انگشت‌های دست است. این امر همچنین باعث تسهیل تشخیص اشتباه آن با آرتروز روماتوئید می‌شود. بویون توضیح می‌دهد،”تفاوت موضوعی لوپوس با آرتروز روماتوئید(RA) این است که لوپوس می‌تواند بر یک طرف مفاصل تاثیر بگذارد و نه طرف دیگر، در صورتی که RA معمولا هر دو طرف را به یک اندازه تحت تاثیر قرار می‌دهد.” تورم می‌تواند با لوپوس ظاهر شود و از بین برود و آن گونه که در RA اتفاق می‌افتد پیشرفت و از ریخت افتادگی ایجاد نمی‌کند. “لوپوس همچنین بیشتر در بیماران جوان اتفاق می‌افتد.”

۲‌. راش (ضایعه پوستی) صورت

بروز راش پوستی پس از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب یکی از علائم لوپوس است. به آن راش پروانه‌ای می‌گویند و معمولا از پل بینی شروع می‌شود، از استخوان گونه پایین می‌رود و به استخوان فک می‌رسد.

۳. احتباس آب و ادرار خونی

مشکلات کلیوی علامت مشخصه‌ی دیگری هستند و نوعا در گونه‌های جدی‌تر این بیماری رخ می‌دهند. بویون می‌گوید مشکل آن است که کسی ممکن است کلیه‌هایی روبه وخامت داشته باشد و تا زمانی که اوضاع خیلی بد شود باخبر نشود. مشکلات کلیوی می‌تواند باعث احتباس آب گردد، که منتج به احساس تورم یا بادکردگی و باعث افزایش آب بدن می‌شود. همچنین می‌تواند به داشتن ادرار خونی بینجامد.

۴. درد قفسهی سینه

رپورتاژ

لوپوس اغلب باعث تورم قلب یا جداره‌های بیرونی یا درونی آن می‌شود. این به تنگی نفس، درد شدید قفسه‌ی سینه، جریان خون نامنظم، و نهایتا افزایش ریسک بیماری قلبی منجر می‌شود. لوپوس می‌تواند هم بر درون ریه‌ها و هم بر جداره‌ی بیرونی آن تاثیر بگذارد. “بعضی از آدم‌ها می‌گویند وقتی عمیق نفس می‌کشند احساس درد می‌کنند- این به خاطر همان مایع اطراف ریه‌ها است.” اگر قفسه‌ی سینه‌تان شما را هنگام نفس کشیدن اذیت می‌کند، این یک علامت خطر است.

۵. خستگی

این یک علامت بزرگ از لوپوس است، اما متاسفانه، می‌تواند نشان دهنده‌ی بسیاری از بیماری‌های مختلف باشد. لوپوس می‌تواند مشکلات خونی به وجود بیاورد مثل کم خونی، که به کاهش سطح انرژی منتج می‌شود، و این احساس کلی خستگی می‌تواند از هر یک از بسیاری از چیزهایی که در داخل بدنتان اتفاق می‌افتند- داشتن کلیه‌ها، ریه‌ها، یا یک قلب ناسالم می‌تواند شما را دچار خستگی کند.

۶. ریزش مو

بویون می‌گوید، “معمولا در قسمت جلوی سر است، و گاهی می‌تواند به طاسی خجالت‌آور تبدیل شود” به خاطر شدتی که می‌تواند داشته باشد. همچنین می‌تواند باعث زخم پوست سر شود. بویون می‌گوید اگر شما این علامت را دارید، می‌بایست آزمایش تیروئید هم بدهید. ریزش مو یک علامت مرسوم از کم کاری تیروئید است.

۷. زخم دهان

بویون ذکر می‌کند، ‌برخلاف یک زخم دهان معمولی یا آبسه، این زخم‌ها معمولا بدون درد هستند، بنابراین بسیاری از بیماران ممکن است حتی متوجه داشتن آن‌ها نشوند. آن‌ها عموما در سقف دهان و گاهی در بینی ظاهر می‌شوند.

۸. تشنج و فقدان حافظه

لوپوس می‌تواند به مغز نیز حمله کند. بویون می‌گوید، “لوپوس می‌تواند بر مغز هم تاثیر بگذارد، شکی نیست، ممکن است تشنج کنید، احساس گیجی کنید، سایکوتیک شوید، و فقدان حافظه را تجربه کنید.” در حالی که مغز بسیاری از بیماران تحت تاثیر بیماری است، دیگران این علائم را اصلا تجربه نمی‌کنند.

۹. مشکلات روحی روانی

“همچنین فکر می‌کنم اضطراب نقش بزرگی ایفا می‌کند چون برخلاف هر بیماری دیگری(به علاوه‌ی بیماری التهاب روده)، ممکن است امروز خوب و سالم باشید و فردا بیمار و بستری. این یک فکر ترسناک است. ماهیت غیرقابل پیش‌بینی سلامت یک فرد می‌تواند بسیار اضطراب‌آور باشد.” احساس تزلزل و همچنین ندانستن مشکل حتی می‌تواند بدتر هم باشد. زندگی کردن با ترس و اضطراب درباره‌ی سلامتی‌تان چیزی است که از بیماری لوپوس انتظار می‌رود، و حتی بدون علائم دیگر، نشانه‌ای کافی است که لازم است با کسی صحبت کنید تا بفهمید مشکل کار کجا است.

نوشته‌های مرتبط