مدیریت استرس: 10 عادت برتر برای کاهش استرس در زندگی روزانه

با تنش های مداوم در کار، خانواده و جامعه، استرس همیشه می‌تواند بر ما مستولی شود. عدم توانایی در مدیریت استرس ، نه تنها سلامتی ما را در معرض خطر قرار می‌دهد، بلکه روابط ما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. با وجود این که ما بر شرایط پیرامونی که به ما استرس وارد می‌کنند کنترل نداریم، ولی بر نحوه‌ی مقابله با آن کنترل کامل داریم. در ادامه برخی نکاتی مطرح شده‌اند که به مدیریت استرس و کاهش استرس در زندگی روزانه کمک می‌کنند.

مدیریت استرس

۱. در هر زمان تنها بر یک چیز تمرکز کنید.

همه ما کسانی را می‌شناسیم که همه فن حریف هستند. فشار جامعه‌ی ما افراد را بر آن می‌دارد تا همه کاری بلد باشند و کارهای زیادی را با هم انجام دهند. به دلیل وجود محدویت‌های زمانی خاص در هر نوع فعالیت، باید مهارت چند وظیفه‌ای بودن را بیاموزیم.

اگرچه یادگیری این مهارت به ما کمک می‌کند کارها را به موقع و در زمان‌بندی مناسب به سرانجام برسانیم، ولی مدیریت کردن کارها به‌صورت همزمان می‌تواند به استرس و فرسودگی منجر شود. یاد بگیرید در هر زمان به یک کار بپردازید و بر آن متمرکز شوید. این کار نه تنها سطح استرس شما را کاهش می‌دهد، بلکه به‌خاطر متمرکز بودن ذهن تنها بر یک مسئله، به بهره‌وری بهتر نیز می‌انجامد.

روش علمی تقویت و آموزش مغز برای دوری از استرس روزمره

۲. صبح‌ها پیاده‌روی کنید

پیاده‌روی یکی از ساده‌ترین شکل‌های تمرینات قلبی عروقی است. وقتی جریان خون در بدن تسریع می‌شود، هورمون‌های شادی تولید می‌کند و به ما احساس بهتری می‌دهد.

برای به حداکثر رساندن مزایای پیاده‌روی، روزتان را با پیاده‌روی شروع کنید. این کار را به برنامه‌ی ثابت صبح‌های‌تان تبدیل کنید. جدا از مزایای پیاده‌روی، هوای تازه و محیط خوب، ذهن‌تان را پاک می‌کند و دیدگاه بهتر و تازه‌ای به شما می‌دهد.

۳. مرتب ورزش کنید

هیچ شکی نیست که فرد نمی‌تواند بدون تمرین منظم زندگی سالمی داشته باشد. جدا از این واقعیت که تمرینات به ما کمک می‌کنند وزن کمک کنیم یا وزن‌مان را ثابت نگه‌داریم و ریسک بیمارها را کاهش می‌دهد، می‌تواند سطح استرس ما را نیز کاهش دهد.

ورزش چگونه این کار را انجام می‌دهد؟

ورزش باعث تولید اندورفین می‌شود. اندورفین ماده شیمیایی در مغز است که توانایی خوابیدن را افزایش می‌دهد و ازبین‌برنده طبیعی درد است. در نتیجه، استرس را کاهش می‌دهد.

حداقل ۳۰ دقیقه تمرین روزانه برای تناسب اندام مزایای مختلفی دارد.

۵ روش موثر کاهش استرس و احساسات منفی

۴. موسیقی گوش کنید.

گفته می‌شود موسیقی غذای روح است. حقیقت بزرگی در پس این گفته وجود دارد چرا که موسیقی روح‌مان را تغذیه می‌کند و ما را به راحتی و آرامش می‌رساند.

رپورتاژ

هر زمان در شرایط پراسترسی قرار داشتید، به آهنگ مورد علاقه‌تان گوش کنید و متعجب خواهید شد که تا چه اندازه همه چیز پیرامون شما تغییر می‌کند. یک روز پر استرس و دیوانه‌کننده در محل کار می‌تواند با پخش موسیقی‌های مورد علاقه‌تان در پس زمینه دفتر کارتان به شما شادی ببخشد. فهرست پخش موسیقی گوشی موبایل‌تان را با آهنگ‌های شاد پر کنید تا روز بد را از بین ببرند.

۵. زمان‌بندی کنید.

اگر کنترل اوضاع از دست‌تان خارج شود، استرس و تنش ایجاد می‌شود. وقتی ندانید چگونه برنامه زمانی‌تان را به درستی مدیریت کنید، کارهایی که انجام می‌دهید در هم میپیچند و اوضاع از دست تان خارج می‌شود. اگر نمی‌توانید فهرست کارهایی که باید انجام دهید را آماده کنید، این کار ممکن است به فشار و ناامیدی منجر شود.

با زمان‌بندی کارهای‌تان یک روز بدون استرس خلق کنید. تمام کارهایی که باید در یک روز انجام دهید را فهرست کنید و زمان خاصی به آن‌ها اختصاص دهید. این کارها پیش از شروع روزتان انجام دهید تا بدانید روزتان چگونه خواهد بود و چه کارهایی را باید انجام دهید.

۶. هر روز تنوع ایجاد کنید

خنده بر هر درد بی درمان دوا است. رایگان است و در عین حال بسیار کارآمد. خیلی به خودتان سخت نگیرید. به جای این‌که وقتی اشتباهی از شما سر می‌زند اخم کنید و مدام در استرس باشید، به خودتان بخندید. مثبت بودن باعث می‌شود همه چیز بهتر باشد و حس بهتری داشته باشید.

به دنبال کارهایی بگردید که از انجام دادن‌شان لذت می‌برید. لازم است از کار دور شویم و به خودمان و کارهایی که دوست داریم بپردازیم. اطراف‌تان را با کسانی پر کنید که معنای تنوع و لذت را می فهمند. زندگی بسیار کوتاه است،‌پس آن را به استرس و عصبانیت نگذرانید.

۴ راهکار برقراری ارتباط و کاهش استرس در محیط کسب و کار

۷. خودتان را به یک فعالیت خلاقانه مشغول کنید.

با وارد شدن به فعالیت‌های خلاقانه‌ای که خلاقیت‌تان را ارضا می‌کنند با استرس بجنگید. به کلاس‌های نقاشی، موسیقی یا هنر بپردازید. زمینه‌ای را بیابید که به آن علاقه دارید و خلاقیت‌تان را شکوفا کنید. هیچ محدودیتی برای کاری که می‌توانید انجام دهید وجود ندارد، البته به این شرط که چشمان‌تان را بر مهارت‌های‌تان بگشایید. اگر نمی‌تواند میکلانژ یا موتزارت بعدی باشید، حداقل از اکتشاف در بخش خلاقیت‌تان لذت ببرید.

۸. با خانواده و دوستان وقت بگذرانید.

خانواده و دوستان، گروه‌های حمایت ما هستند. آن‌ها در همه شرایط، چه خوب و چه بد، در کنارتان هستند. وقت گذراندن با آن‌ها می‌تواند باعث آرامش و خوشحالی شما شود. پس هر زمان که در شرایط تنش‌زایی هستید، به کسانی که دوست دارید زنگ بزنید و مطمئن باشید از شما حمایت می‌کنند. نیازی نیست به یک رستوران مجلل بروید یا کارهای خاصی انجام دهید تا استرس‌تان از بین برود. حتی یک تماس ساده نیز می‌تواند حال‌تان را خوب کند.

۹. لبخند فراموش نشود.

افراد شاد در مقایسه با کسانی که شاد نیستند استرس کمتری را تجربه می‌کنند. یک لبخند خوب شاید ارزان‌ترین ولی در عین حال مؤثرترین راه کاهش استرس است. یک ویدیو یا فیلم خنده دار ببینید، یک جوک خنده‌دار بخوانید یا حتی می‌توانید به خودتان بخندید. یافتن طنز در هر شرایطی، حتی پراسترس‌ترین شرایط، قطعا به بهبود حال‌تان کمک خواهد کرد.

انواع استرس شغلی: ۱۰ نوع استرس شغلی و راه های مقابله با آن ها

۱۰. وقت بگذارید و به یک دوست کمک کنید.

وقتی به کسی کمک می‌کنید که نیازمند کمک است، به‌ویژه به یک دوست یا کسی که دوستش دارید، احساس رضایت و شعف داریم. این احساس، به خاطر کمک کردن به دیگران و احساس به سرانجام رساندن یک وظیفه است. پس معطل نکنید، دست‌تان را برای کمک به دیگران دراز کنید، زیرا این تنها شما نیستید که به دیگران کمک می‌کنید، بلکه به خودتان نیز کمک می‌کنید.

مجبور نیستید هر روز با استرس زندگی کنید. یاد بگیرید چگونه استرس را مدیریت کنید و بر آن فائق بیایید. با کمک این عادت‌های روزانه استرس‌تان را تحت کنترل بگیرید. متعجب خواهید شد که با انجام این ۱۰ عادت روزانه تا چه اندازه جوان‌تر و شاداب‌تر می‌شوید.

نوشته‌های مرتبط