معنی پرچم کشورها: پرچم 17 کشور جهان و حقایق جالب از نماد و تاریخچه آن

پرچم کشورها نشان از آن دارند که ما انسان ها در قالب یک جامعه‌ی انسانی از ابتدای بشریت تا به امروز با عقاید، آرزوها، آرمان ها، اهداف و قوانین و قواعد مشترک در کنار یکدیگر زیسته ایم. در نگاه اول هر پرچم ترکیبی از چند رنگ و گاه تصویر و علامت است که دربسیاری موارد هم با دیگر پرچم ها مشترک است. اما با نگاهی دقیق تر در می یابیم که این ترکیب رنگها و شعارها و علامت ها هرکدام داستانی شگرف در خوددارند. اگر به شنیدن داستان ملت ها و کشورها علاقه دارید این مطلب معنی پرچم کشورها را بخوانید و لذت ببرید.

۱. الجزایر

– معنی پرچم کشور الجزایر: رنگ سبز نماد اسلام و رنگ سفید نشان دهنده‌ی پاکی است.

– تاریخچه پرچم الجزایر: نسخه‌ی کنونی پرچم الجزایر در ۳ جولای ۱۹۶۲ و پس از بیرون راندن فرانسوی‌ها در جنگ منتهی به استقلال الجزایر به وجود آمد و ثبت شد. نشان روی پرچم الجزایر نیز در ۱ نوامبر ۱۹۷۶ تعیین و روی پرچم منقوش شد.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: شایعه است که این پرچم بر گرفته از پرچم نیروهای آزادی‌خواه رهبر نظامی به نام عبدالقادر در سال‌های ۱۸۳۷-۱۸۴۷ است که البته سند و مدرکی دال بر اثبات آن وجود ندارد.

۲۵ مشهورترین پرچم جهان با معنی و عکس

۲. آرژانتین

– معنی پرچم آرژانتین: نظرها و تفسیرها درباره‌ی معنی و مفهوم پرچم آرژانتین مختلف و متفاوت هستند. بر اساس یکی از نظریه‌ها رنگ آبی نمایانگر ریو دلا پلاتا (رودخانه‌ی نقره‌ای) است که عریض‌ترین رودخانه‌ی جهان به شمار می‌رود و رنگ سفید نشان‌ دهنده‌ی فلز نقره است چون واژه‌ی «آرژانتین» برگرفته از واژه‌ی لاتین «آرژنتوم» به معنی نقره است.

– تاریخچه‌ی پرچم آرژانتین: پرچم بدون خورشید آرژانتین از ۱۸۱۶ وجود داشته است. اولین باری که خورشید در پرچم آرژانتین ظاهر شد به سال ۱۸۱۸ بر می‌گردد. پرچم کنونی آرژانتین در ۲۵ فوریه ۱۸۱۸ تعیین و تایید گردید.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: آرژانتینی‌ها به رنگ آبی پرچم ملی‌شان «سلسته» می‌گویند که رنگ آسمان روز از زوایای عادی است.

کسانی که قرار باشد پرچم آرژانتین را حمل کنند معمولا باید یک مرحله‌ی نظارتی را پشت سر بگذارند و در مدارس رقابت شدیدی بین دانش آموزان وجود دارد تا به این افتخار نائل بیایند.

۳. استرالیا

– معنی پرچم استرالیا: ستاره‌های هفت‌پَر در پرچم استرالیا نمایانگر تک تک شش ایالت استرالیه هستند و یک‌پرِ اضافه در هر ستاره نیز به قلمروهای استرالیا اشاره دارد. صلیب جنوبی (چلیپای) روی پرچم نیز یک صورت فلکی متشکل از ستاره‌هایی است که قرار است از تمام ایالات و قلمروهای کشور استرالیا قابل مشاهده باشند.

– تاریخچه‌ی پرچم استرالیا: پرچم ملی استرالیا نخستین بار در ۱۹۰۱ به اهتزاز در آمد وقتی که استرالیا به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شد.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: پرچم استرالیا یکی از دو پرچم جهان است که روی آن ستاره‌ی هفت‌پر وجود دارد. تنها پرچم دیگر پرچم کشور اردن است.

۴. اتریش

– معنی پرچم اتریش: در افسانه‌ها آمده است که دوک لئوپولد پنجم اتریش (۱۱۵۷-۱۱۹۴) در خلال جنگ‌های صلیبی درگیر نبردی می‌شود و پس از مبارزه لباس رزم سفید او به خون آغشته می‌شود. اما وقتی کمربندش را باز می‌کند، زیر آن ههنوز سفید است. گفته می‌شود این تصویر الهام بخش پیدایش رنگ‌ قرمز و همین‌طور نوارهای سفید و قرمز روی پرچم اتریش بوده است.

– تاریخچه‌ی پرچم اتریش: پرچم اتریش زمانی به وجود آمد که دوک فردریک دوم (۱۲۱۰-۱۲۴۶) خواستار استقلال بیشتر اتریش از امپراتوری روم شد در نتیجه او پرچم قرمز-سفید-قرمز را در ۱۲۳۰ برای این کشور برگزید.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: باور بر این است که پرچم‌های اتریش و دانمارک از قدیمی‌ترین طرح‌های پرچم ملی در جهان هستند.

۵. برزیل

معنی پرچم برزیل: رنگ‌های سبز و زرد نشانگر عمارت‌های سلطنتی امپراتور پدرو اول و همسر او لئوپولدینا است. ستاره‌های درون دایره‌ی آبی نشانگر آسمان ریو دو ژانیرو در شب ۱۵ نوامبر ۱۸۸۹ است که روز اعلام استقلال جمهوری برزیل بود. هر یک از ۲۷ ستاره‌ی روی پرچم هم نماد ایالت‌های مختلف برزیل و ناحیه‌ی فدرال است.

– تاریخچه‌ی پرچم برزیل : پرچم کنونی کشور برزیل در ۱۱ می ۱۹۹۲ برگزیده شد. پیش از آن پرچمی موقتی از ۱۵ تا ۱۹ نوامبر ۱۸۸۹ استفاده می‌شد که طرحی شبیه به همین داشت و از پرچم ایالات متحده آمریکا الهام گرفته شده بود.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: بسیاری بر این باورند که رنگ‌های پرچم نشانگر ثروت منابع طبیعی برزیل است.

۶. کانادا

– معنی پرچم کانادا: رنگ قرمز از صلیب جورج مقدس برگرفته شده است و رنگ سفید از نشان خاندان سلطنتی فرانسه.

– تاریخچه‌ی پرچم کانادا: حتی با آنکه کانادا از ۱ جولای ۱۸۶۷ از بریتانیا مستقل شد تمام نمونه‌های قبلی پرچم کانادا به نحوی نشانی از پرچم بریتانیای کبیر را در خود جای داده بود. در ۱۹۲۱ رنگ‌های رسمی پرچم کانادا توسط شاه جورج انتخاب و اعلام شد.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: پرچم کانادا با نام پرچم برگ افرا نیز شناخته می‌شود که الهام گرفته از پرچم کالج نظامی سلطنتی کانادا بود.

۷. چین

– معنی پرچم چین: بر سر معنی پرچم کشور چنین اختلاف نظر وجود دارد. یک دسته می‌گویند رنگ قرمز پرچم نماد انقلاب است چراکه قدرت سیاسی در چین از طریق خونریزی و شهادت انقلابیونی که برای به ثمر نشستن مبارزات‌شان تا آخرین قطره‌ی خون جنگیدند به دست آمده است. ستاره‌ی بزرگ روی پرچم نمایانگر حزب کمونیست چین است در حالی که چهار ستاره‌ی کوچکتر نمایانگر گروه‌های قومی است که کشور چین را تشکیل داده‌اند.

– تاریخچه‌ی پرچم چین: پرچم چین در ۱ اکتبر ۱۹۴۹ پس از جنگ داخلی چین انتخاب و تایید شد. آن را ژنگ لیانسونگ طراحی کرده است، اقتصاد دان و هنرمند با استعداد چینی.طرح او یکی از بیش از ۳۰۰۰ طرح ارائه شده در مسابقه‌ی انتخاب بهترین طرح برای پرچم کشور چین بود.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: در ۱۹۹۹ و جشن ۵۰امین سالگشت چین کمونیست، نیروهای محلی دولت وقت به ساکنین دستور دادند پرچم‌های‌شان را به اهتزار در بیاورند. هر خانه‌ای که پرچم آن بیش از حد کهنه بود باید برای دریافت پرچم جدید ۳ دلار پرداخت می‌کرد.

۸. کوبا

– معنی پرچم کوبا: نسخه‌ی رسمی پرچم دولت کوبا چنین معانی در بر دارد: نوارهای آبی رنگ به سه بخش قدیمی جزیره اشاره دارد، و دو نوار سفید نمایانگر قدرت استقلال ایده‌آل این کشور است. مثلث قرمز رنگ هم نماد برابری، برداری و آزادی است و همچنین رنگ قرمز آن نشانگر استقلال است. نهایتا ستاره‌ی سفید است که نماد آزادی مطلق در بین مردم کوبا به شمار می‌رود.

– تاریخچه‌ی پرچم کوبا: پرچم کوبا در ۲۰ می ۱۹۰۲ انتخاب شد. در ۱۹۰۲ کوبا به یک جمهوری مستقل تبدیل شد و پرچم رسمی برای خود اتخاذ کرد.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: در دهه‌ی ۱۸۰۰ آدم‌های بسیاری می‌خواستند کوبا را از دست اسپانیا آزاد کنند و این جزیره را با ایالات متحده‌ی آمریکا متحد کمنند. شاید به همین دلیل باشد که رنگ‌های پرچم کوبا قرمز، سفید و آبی است با چند نوار و یک ستاره.

۹. دانمارک

رپورتاژ

– معنی پرچم دانمارک: صلیب سفید روی پرچم دانمارک نمایانگر مسیحیت است. طرح ضربدری پرچم دانمارک نیز از روی سایر کشورهای شمال گرفته شده است. کشورهایی مانند سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند.

– تاریخچه‌ی پرچم دانمارک: پرچم دانمارک در سال ۱۶۲۵ انتخاب شد و عموما قدیمی ترین پرچم ملی ثابت استفاده شده در جهان به شمار می‌رود. در افسانه‌ها آمده است که پرچم دانمارک در ۱۵ جون ۱۲۱۹ از آسمان به زمین افتاده است یعنی در روزی که شاه والدمار دوم در نبردی استونیایی‌ها را شکست داد.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: پرچم ملی دانمارک اغلب «دانه‌براگ» نامید می‌شود که به معنی «پارچه‌ی دانمارکی» است. در پرچم دانمارک نسبت‌ها غیر معمول هستند و تقریبا شکلی مستطیلی دارد.

۱۰. مصر

– معنی پرچم مصر: رنگ‌های پرچم کشور مصر رنگ‌های مرسوم پان‌-عربیسمی (حرکت حامی اتحاد اعراب) هستند. نوارهای قرمز رنگ به دوره‌ای پیش از انقلاب ۱۹۵۲ اشاره دارد که گروهی از افسران ارتشی را پس از عزل پادشاه مصر شاه فاروق به قدرت رساند.

– تاریخچه‌ی پرچم مصر: نسخه‌ی کنونی پرچم کشور مصر در ۴ اکتبر ۱۹۸۴ اتخاذ شد. و نخستین پرچم ملی مصر مدرن زمانی برگزیده و انتخاب شد که مصر در ۲۲ فوریه ۱۹۲۲ به استقلال نسبی از بریتانیا دست پیدا کرد.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: نشان عقاب در مرکز پرچم مصر گاهی با رنگ‌های متفاوت داخل آن است که به چشم می‌آید. در مصر، سوء استفاده از پرچم این کشور به هر شکلی یک کار مجرمانه به حساب می‌آید و طبق قانون مستحق مجازات است چرا که به معنی تحقیر قدرت کشور است.

۱۱. انگلستان

– معنی پرچم انگلستان: این پرچم نمایانگر سنت جورج، قدیس حامی یا محافظ انگلستان است.

– تاریخچه‌ی پرچم انگلستان: در افسانه‌های مربوط به جورج آمده است که کشتن اژدها به قرن ۱۲ بر می‌گردد. سنت جورج در خلال قرن ۱۳ ام به قدیس محافظ انگلستان تبدیل شد. صلیب قرمز نخستین بار در جنگ‌های صلیبی نمود پیدا کرد و کی از اولین‌ نمادهای معروف استفاده شده برای اشاره به کشور انگلستان است. نخستین نشانه‌های ثبت شده از پرچم انگلستان به سال ۱۵۴۵ بر می‌گردد.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: بسیاری از مردم نمی‌دانند که صلیب سنت جورج پرچم انگلستان است و نه پرچم آشناتر بریتانیا.

۱۲. فرانسه

– معنی پرچم فرانسه: پرچم فرانسه بر مبنای جغه‌ها (روبان‌های) قرمز، سفید و آبی است که شاه لویس شانزدهم موقع خطاب قرار دادن مردم در گردهم‌آیی‌های انقلابی می‌پوشید. رنگ سفید به نشانه‌ی خانواده‌ی سلطنتی فرانسه بود. و قرمز و آبی نیز رنگ‌های مرسوم زندگی در پاریس، پایتخت این کشور بودند.

– تاریخچه‌ی پرچم فرانسه: پرچم فرانسه در می ۱۷۹۴ انتخاب شد که آن را به یکی از قدیمی‌ترین پرچم‌های جهان بدل می‌سازد. پرچم فرانسه در سال ۱۷۹۰ به وجود آمد اما با رنگ‌هایی که معکوس رنگ‌های پرچم کنونی است. پس از شکست ناپلئون در واترلو پرچم فرانسه دیگر از استفاده خارج شد اما در سال ۱۸۳۰ مجددا معرفی شد و از آن زمان به بعد استفاده شده است.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: پرچم فرانسه عموما با نام «سه‌رنگ فرانسه» شناخته می‌شود و برای بسیاری از پرچم‌های دیگر دنیا منبع الهام بوده است.

۱۳. آلمان

– معنی پرچم آلمان: رنگ‌های سیاه، قرمز و طلایی از قرون وسطی با کشور آلمان عجین بوده است اما رنگ‌های کنونی پرچم آلمان به داوطلبان اوایل قرن نوزدهم بر می‌گردد که در جنگ‌های ناپلئون برای کشورشان جنگیدند. این رنگ‌ها بر مبنای رنگ یونیفرم‌های سربازان بود که کت‌های سیاه با بندهای قرمز و دکمه‌های زرد داشت.

– تاریخچه‌ی پرچم آلمان: پرچم کنونی آلمان در ۹ می ۱۹۴۹ برگزیده شد. پرچم آلمان در واقع دست کم سه بار در تاریخ این کشور استفاده شده است. در ۱۸۴۸ استفاده و در ۱۸۵۲ ممنوع شد. سپس در ۱۱ آگست ۱۹۱۹ به عنوان پرچم جمهوری ویمار برگزیده شد و دوباره در ۱۲ مارچ ۱۹۳۳ ممنوع و با پرچم رایش سوم جایگزین شد. این پرچم توسط جمهوری دموکراتیک آلمان تا ۱۹۵۹ نیز استفاده می‌شد.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: رنگ‌های پرچم آلمان امروزه نماد اتحاد آلمان هستند.

۱۴. یونان

– معنی پرچم یونان: ۹ نوار این پرچم نماد نه سیلاب شعار میهن پرستان یونانی است «الوتریا اِ تاناتوس» یعنی «یا مرگ یا آزادی». اما نظریه‌ی دیگری می‌گوید که آن‌ها نماد نه موساها هستند یعنی الهه‌های هنر و تمدن. رنگ‌های سفید و آبی هم نمایانگر آسمان و دریای یونان هستند که با رنگ سفید ابرها و امواج در آمیخته‌اند.

– تاریخچه‌ی پرچم یونان: پرچم کنونی یونان در ۲۲ دسامبر ۱۹۷۸ برگزیده شد. سابقه‌ی پرچم یونان به جنگ انقلابی در برابر ترک های عثمانی در اوایل قرن نوزدهم بر می‌گردد. در سال ۱۸۲۲ نخستین پرچم سفید و آبی یونان با صلیبی در گوشه‌ی بالا و سمت چپ مورد استفاده قرار گرفت. در ۲۵ مارس ۱۸۲۱ یونان از امپراتوری عثمانی اعلام استقلال کرد.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: طرح اصلی پرچم راه راه یونان سالیان سال مورد استفاده قرار گرفته است. هرچند رنگ آبی آن چندین بار تغییراتی کرده است.

۱۵. هندوستان

– معنی پرچم هند: در زمان معرفی اولیه‌اش در ۱۹۳۱ رنگ‌های پرچم هند نشان دهنده‌ی دو قوم اصلی بومی در این کشور بودند – نوار زعفرانی رنگ نشان‌دهنده‌ی هندوها و نوار سبز رنگ نشان دهنده‌ی مسلمانان. نوار سفید رنگ نماد صلح مطلوب بین این دو و همچنین حقیقت بود.

– تاریخچه‌ی پرچم هند: پرچم هندوستان در ۲۲ جولای ۱۹۴۷ برگزیده و انتخاب شد. درست پیش از آنکه هندوستان در ۱۵ آگست ۱۹۴۷ از بریتانیا مستقل بشود، حذب ناسیونالیست، کنگره‌ی ملی هندوستان، که شامل مهاتما گاندی هم می‌شد، این طرح را برای پرچم ملی هندوستان برگزید.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: پرچم ملی هندوستان با عنوان «سه‌رنگه» نیز شناخته می‌شود. از ۱۵ ژانویه‌ی ۲۰۰۲ به شهروندان هندی اجازه داده شد پرچم هندوستان را در سرتاسر سال به اهتزاز در بیاورند.

۱۶. ایران

معنی پرچم ایران- پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ پرچم و نشان رسمی کشورمان نیز تغییر یافت. طبق اصل هجدهم قانون اساسی پرچم به ترتیب عمودی از سه رنگ مساوی سبز، سفید و سرخ (نه قرمز) تشکیل شده است که با علامت  مخصوص جمهوری اسلامی و شعار الله اکبر است. در ترکیب پرچم ایران در نظام جمهوری اسلامی ، کلمه توحید یعنی عبارت  لا اله الا اله  آمده است. این عبارت در طرحی موزون به رنگ قرمز به شکل واژه  الله  طراحی شده است تحلیل هنری این نشان لاله سرخی است که از خون شهیدان انقلاب سر برآورده  و چهار قسمت آن شبیه هلال و جزء قائم میانی آن یادآور شمشیر  است که خود نشانی از قدرت و ایستادگی ملت مسلمان ایران محسوب می شود.

شعار الله اکبر به نشانۀ بیست و دوم بهمن « یازدهمین ماه هجری شمسی » یازده بار در رنگ سبز و یازده بار در رنگ سرخ یعنی جمعاً بیست و دو بار با خط بنایی ( یعنی همان خطی که الله اکبر را بر مناره های مساجد نقش می کند) به صورت حاشیه در مرز رنگ سرخ و سبز با رنگ سفید تکرار می شود.

رنگ سبز پرچم، نشانه آبادانی است، و منعکس کننده آرمانهای ملت بزرگ ایران است برای داشتن کشوری آباد و توسعه یافته. همچنین این رنگ نشانه دین مبین اسلام که دین ۹۹٪ مردم ایران است، می باشد.

رنگ سفید پرچم، بیانگر صلح طلبی ملت بزرگ ایران است، ملت مسلمان ایران تحت تاثیر تعلیمات دین مبین اسلام، صلح و آرامش را برای تمام همنوعان خود می خواهد.

رنگ قرمز پرچم، نشانه صلابت و پایداری ملت مسلمان ایران در برابر تجاوزکاران و ستمکاران است، ملت مسلمان ایران همچنانکه در عمل نیز نشان داده است در دفاع از حقوق مرز وبوم و اعتقادات خویش تا پای جان می ایستد.

۱۷. ایتالیا

– معنی پرچم ایتالیا: پرچم ایتالیا بر مبنای طرح پرچم فرانسه ایجاد شده است. طبق یکی از نظریه‌های موجود رنگ‌های سفید و سبز و قرمز پرچم ایتالیا ممکن است بر اساس یونیفرم نظامیان میلان بوده باشد. بر طبق نظریه‌ای دیگر ناپلئون بناپارت رنگ آبی پرچم فرانسه را با سبز جایگزین کرد چون این رنگ را دوست می‌داشت.

– تاریخچه‌ی پرچم ایتالیا: پرچم کنونی ایتالیا در ۱۹ ژوئن ۱۹۴۶ برگزیده شد. پرچم سه رنگ ایتالیا ابتدا منطقه‌ی لامباردی شمال ایتالیا بود که به اشغال و کنترل فرانسوی‌ها در آمده بود و سپس در ۱۷۹۷ به عنوان نماد جمهوری ایجاد شده توسط ناپلئون بناپارت شناخته شد.

– حقایقی درباره‌ی این پرچم: اومبرتو بوسی، رهبر حزب لگا نورد در شمال در سال ۱۹۹۷ به خاطر استفاده کردن از پرچم ایتالیا به عنوان دستمال توالت به حبس تعلیقی ۱۶ ماهه محکوم شد. یک قاضی سیاستمدار ۵۹ ساله‌ی آن زمان را به تحقیر کشور ایتالیا محکوم کرد و برای او ۱۶ ماه زندان در نظر گرفت اما این حکم تعلیقی بود به این معنی که بوسی مجبور نبود واقعا به زندان برود.

منبع ra2d
نوشته‌های مرتبط