ماهی شیر، بهترین ماهی برای دوران بارداری

غذاهای دریایی به دلیل خواص فراوان و فوق‌العاده‌ای که دارند، یکی از مکمل‌هایی غذایی هستند که مصرف آن‌ها در دوران بارداری به مادران توصیه می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ماهی‌ها طیفی از مواد مغذی و مفید را فراهم می‌کنند که برای رشد اولیه کودک بسیار مهم است. مواد مفیدی مانند دو اسید چرب امگا ۳ یعنی DHA و EPA که به سختی می‌توانید در غذاهای دیگر پیدا کنید و گوشت ماهی شیر سرشار از آن‌هاست.

میزان مصرف ماهی در دوران بارداری یا شیردهی بهتر است بین ۲۲۵ تا ۳۴۰ گرم در هفته فیله ماهی کم‌جیوه باشد. با این که ماهی ماده غذایی بسیار مفید و مهمی برای بدن است؛ اما انتخاب اشتباه ماهی مناسب برای دوران بارداری ممکن است سبب اتفاقات ناگوار شود؛ چرا که برخی ماهی‌ها ممکن است حاوی آلاینده‌هایی مانند جیوه باشند که به مغز و سیستم عصبی در حال رشد جنین آسیب می‌رساند.

در دوران بارداری کدام ماهی را بخوریم؟

ماهی‌هایی مانند سالمون، قزل‌آلا، ساردین‌ و البته ماهی شیر که بهترین آن‌هاست، به دلیل غنی بودن از مواد مفید و جیوه کمتر برای مصرف در دوران بارداری بسیار مناسب هستند. ماهی‌شیر بهترین دارو برای کمک به سلامت مادر و جنین است. در دوران بارداری، جنین مواد زیادی را از مادر دریافت کرده و باعث کمبودهای بعضا جبران‌ناپذیری در بدن مادر می‌شود؛ اما ماهی شیر با تامین ویتامین‌های بدن مادر، نه‌تنها موجب کاهش انرژی بدن مادر نمی‌شود، بلکه در دوران بارداری و شیردهی به تقویت و رشد جنین یا نوزاد هم کمک می‌کند.

مصرف گوشت ماهی شیر در دوران شیردهی عملکرد مغز نوزاد را بهتر می‌کند و سبب رشد بهتر آن می‌شود. مطمئنا خودتان به خوبی می‌دانید که هرچه شیر مادر غنی‌تر باشد، نوزاد بهتر رشد می‌کند و وزن بیشتری می‌گیرد. مصرف ماهی شیر در دوران بارداری باعث می‌شود که ‌نوزاد شیر غنی از ویتامین و املاح معدنی دریافت کند. با خوردن ماهی شیر در دوران بارداری می‌توانید دوران بارداری را برای خود بسیار آسان‌تر کنید و از زایمان زودرس جلوگیری کنید.

خوردن ماهی شیر علاوه‌ بر دوران بارداری، در هنگام بالا رفتن سن و کمبود انرژی در بدن، پروتئین و ویتامین‌های لازم را به بدن می‌رساند و به افزایش انرژی و توانایی کمک می‌کند. خواص ماهی شیر به قدری زیاد است که حتی با خوردن یک وعده در هفته می‌توانید از پیری زودرس و تحلیل رفتن عضلات جلوگیری کنید. این ماهی از بهترین منابع فسفر است که همراه با کلسیم بر سلامت و استحکام استخوان‌ها تاثیر مهمی دارد.

آیا خوردن ماهی شیر در بارداری ضرر دارد؟

خیالتان راحت! خوردن ماهی شیر در دوران بارداری هیچ ضرری ندارد. البته که هیچکس نباید در مصرف غذاهای دریایی زیاده‌روی کند. غذاهای دریایی باید به صورت منظم و ترجیحا با برنامه‌ریزی مصرف شوند تا شما را به بهترین نحو از خواص خود بهره‌مند کنند و در عین حال آسیبی به بدنتان وارد نکنند.

ماهی شیر منبع اصلی اسید چرب امگا ۳ است که از خواص آن می‌توان به خون‌سازی، تقویت عضلات، تقویت عملکرد مغز و تقویت قوای جسمانی اشاره کرد. خوب است بدانید بدن انسان قادر به تولید امگا ۳ نیست و باید آن را از مواد غذایی دیگری مانند ماهی دریافت کند و در طول عمر خود از آن‌ها بهره ببرد.

علاوه‌ بر اسیدهای چرب امگا ۳، ماهی شیر سرشار از ویتامین B12 است که تاثیر فراوانی در بهبود عملکرد مغز دارد. در واقع انسان‌ها انرژی روزانه خود را از ویتامین B دریافت می‌کنند و در طول زندگی و کار از آن بهره می‌گیرند. این ویتامین که ماهی شیر سرشار از آن است هنگام بیماری‌های خطرناک و جبران‌ناپذیر به کمک شما می‌آید و از پیری زودرس پوست و مو هم جلوگیری می‌کندو به همین دلیل است که افرادی که گوشت ماهی را جایگزین گوشت قرمز کرده‌اند، پوست شفاف و درخشانی دارند.

خوردن ماهی شیر در بارداری با بهبود عملکرد مغز نوزاد و جنین سبب پیشگیری از بروز آلزایمر می‌شود. این ماهی با تقویت سلول‌های خاکستری مغز، سلول‌های آلزایمری را دور کرده و از پیشرفت آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین افسردگی و مشکلات ناشی از کم‌انرژی بودن با خوردن این ماهی برطرف می‌شوند و حتی مصرف آن در سنین رشد می‌تواند به یادگیری بهتر کودکان کمک کند.

رپورتاژ

بهترین روش پخت برای مصرف ماهی شیر در بارداری

مادران باردار ممکن است محدودیت‌های غذایی خاصی داشته باشند و باید حتما درباره رژیم غذایی خود در دوره بارداری با پزشک مشورت کنند. با این حال یک‌سری قواعد کلی هم درباره شیوه طبخ غذا برای مادران باردار وجود دارد.

مادرانی که به مصرف ماهی شیر در بارداری علاقه دارند بهتر است از سرخ کردن این ماهی خودداری کنند و آن را به صورت کبابی یا در فر بپزند. مصرف برخی ادویه‌ها در دوران بارداری ممنوع است، پس مراقب باشید ماهی خود را با آن‌ها مزه‌دار نکنید.

فهرست ادویه‌های ممنوع در دوره بارداری:

  • زعفران
  • هل
  • پودر سیر
  • نعنافلفلی
  • رازیانه
  • زیره سبز
  • دانه کنجد

در عوض می‌توانید از ادویه‌های دیگری مانند زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل سفید، دارچین و زنجبیل برای مزه‌دار کردن فیله ماهی استفاده کنید.

خرید ماهی شیر تازه

برای تشخیص تازگی ماهی شیر ابتدا به چشمان ماهی نگاه کنید. قرنیه چشم ماهی باید شفاف باشد و نباید رنگ قرمزی داشته باشد. در قدم بعد می‌توانید با فشار دادن سطح بدن ماهی و بررسی باقی ماندن اثر فشار انگشت خود، تازه بودن ماهی را تشخیص دهید. اگر اثر فشار از بین رفت و گوشت ماهی به سر جای خود برگشت، ماهی تازه است. ماهی شیر را می‌توانید به صورت کالباسی یا رولتی برش دهید؛ اما اگر آن را برای سرخ کردن انتخاب کرده‌اید می‌توانید برش‌های نازک فیله تهیه کنید.

ماهی شیر تنها یک استخوان‌ مرکزی بزرگ دارد و بچه‌ها و کسانی که با تیغ ماهی مشکل دارند، انتخاب مناسبی است. این ماهی اندازه‌های مختلفی دارد که در بازار به نام ماهی شیر بزرگ و ماهی بچه شیر معروف هستند، اما این دو ماهی در طعم هیچ تفاوتی باهم ندارند.

در هنگام خرید ماهی بچه شیر به بوی آن دقت کنید که بوی زننده‌ای نداشته باشد. ماهی شیر در خلیج فارس و دریای عمان صید می‌شود و شما می‌توانید آن را به صورت کباب، سوخاری و خورشتی (قلیه) پخت کنید و از طعم دلپذیرش لذت ببرید.

ماهی شیر با خواص فوق‌العاده و بی‌نظیر خود برای بدن لازم است و به حیات انسان و زندگی بهتر کمک می‌کند. خوردن ماهی شیر در دوران بارداری مادر و جنین را از بیماری‌ها دور می‌کند و سبب رشد بهتر، تقویت انرژی و بهبود عملکرد مغز هم در بدن نوزاد و هم در بدن مادر می‌شود. روش‌های گوناگونی برای پخت این ماهی وجود دارد که سالم‌ترین آن‌ها آب‌پز کردن ماهی یا کبابی کردن آن است. با خوردن این ماهی زندگی بهتری به خود و نوازدتان هدیه دهید.

نوشته‌های مرتبط