درمان یبوست با موز: 8 عجیب ترین خواص موز برای درمان یبوست

همه بر این باوریم که موز یبوست آور است. اما این باور درستی است؟ خیلی جالب است که میوه ای به این خوشمزگی که همیشه هم در دسترس ماست بتواند به سادگی یبوست دردسر ساز ما را درمان کند. با ما همراه باشید تا روش استفاده از موز برای درمان یبوست را بیاموزید. موز میوه‌ی مورد علاقه‌ی بسیاری از آدم‌ها در سراسر دنیا است، زیرا این میوه نسبتا ارزان قیمت است و به آسانی نیز یافت می‌شود. به علاوه، مصرف موز به عنوان بخشی از صبحانه یا تنقلات روزانه بسیار پر فایده است؛ یکی از خاصیت‌های موثر موز درمان یبوست است. در ادامه با ما همراه باشید تا خواص عالی درمان یبوست با موز را بدانید.

یبوست چیست؟

در واقع، یبوست وضعیتی است که در آن، اجابت مزاج به طور مرتب و منظم انجام نمی‌شود. عوامل متعدد داخلی و خارجی در ابتلا به یبوست نقش دارند؛ با این‌ حال، در بیش‌تر موارد، شناسایی علت دقیق یبوست دشوار است. با وجود این، تشخیص علائم یبوست کاملا آسان است؛ شایع‌ترین علائم یبوست عبارت هستند از هنگامی که تخلیه‌ی مدفوع از راست روده (رکتوم) دشوار باشد و هم‌چنین، اجابت مزاج کم‌تر از هفته‌ای سه الی چهارم مرتبه صورت گیرد.

ارزش غذایی موز برای درمان یبوست

در بسیاری از موارد، یبوست بیماری کشنده‌ای نیست و به عنوان وضعیتی جدی به شمار نمی‌رود؛ مگر این‌که در طول یک ماه دو الی سه بار به این وضعیت دچار شده باشید؛ در این شرایط، باید به پزشک مراجعه کنید. با وجود این، اگر گاهی اوقات به یبوست دچار می‌شوید، تنها کافی است موز بیش‌تری مصرف کنید. با مطالعه‌ی فهرست خواص موز برای درمان یبوست در می‌یابید چرا مصرف این میوه برای حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار ضروری است؛ تا انتهای این مقاله درمان یبوست با موز با سایت بازده همراه باشید!

۱. موز سرشار از فیبر است

معمولا همه می‌دانند یکی از خواص اصلی فیبر برای سلامتی، قابلیت آن در درمان یبوست است. با این‌که یک عدد موز با سایز متوسط قادر نخواهد بود فیبر مورد نیاز روزانه‌تان را به طور کامل تامین کند، ولی مصرف روزانه‌ی این میوه می‌تواند از بروز یبوست پیشگیری کند. فیبر، به ویژه فیبر قابل حل در آب، نقش بسیار مهمی در نرم ماندن مدفوع ایفا می‌کند؛ به این ترتیب، مدفوع به راحتی می‌تواند در روده حرکت کند. فواید این میوه‌ی خوشمزه را می‌توانید با خواص ماست برای سلامتی ترکیب کنید و اسموتی سالمی تهیه کنید که به طور موثر و طبیعی می‌تواند به درمان یبوست کمک کند.

۲. موز می‌تواند اجابت مزاج را بهبود ببخشد

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، کاهش حرکات روده می‌تواند به یبوست منجر شود. این وضعیت هنگامی رخ می‌دهد که مدفوع سفت و فاقد آب شده باشد. فیبر محلول در آب نقش بسیار مهمی در جذب آب ایفا می‌کند؛ و به همین دلیل می‌تواند باعث نرم شدن مدفوع و آسان شدن حرکت آن در روده شود. به همین خاطر نیز مصرف موز تاثیر بسیار خوبی در بهبود اجابت مزاج و درمان سریع بیماری‌هایی نظیر یبوست به همراه خواهد داشت.

۳. موز غنی از نشاسته‌ی مقاوم است

نشاسته‌ی مقاوم به هضم چیست؟ برخی مطالعات دریافته‌اند مصرف زیاد نشاسته‌ی مقاوم می‌تواند به کند شدن حرکت روده و یبوست منجر شود، زیرا قابلیت اصلی این ماده جذب آب است. ولی در حقیقت، نشاسته‌ی مقاوم برای تسکین یبوست بسیار مفید است؛‌ البته اگر به اندازه‌ی صحیح مصرف شود. موز نارس حاوی مقدار بیش‌تری نشاسته‌ی مقاوم است؛ در حالی‌که موز رسیده به اندازه‌ی کافی نشاسته‌ی مقاوم در خود دارد. نشاسته‌ی مقاوم به هضم، به خودی خود، نوعی کربوهیدرات پیچیده است که با داشتن فیبر، برای درمان یبوست بسیار ضروری خواهد بود.

۴. موز می‌تواند مانند پروبیوتیک عمل کند

درباره‌ی خواص پروبیوتیک برای سلامتی چه می‌دانید؟ دو نوع باکتری داخل روده‌ وجود دارند؛ باکتری خوب و باکتری بد. نشاسته‌ی مقاوم موجود در موز رسیده، ماده‌ی غذایی بسیار خوبی برای باکتری‌های خوب موجود در روده به شمار می‌رود. به همین دلیل نیز تاثیر مصرف موز کاملا مشابه‌ی تاثیر مصرف پروبیوتیک است. باکتری‌های خوب درون روده نقش برجسته‌ای در بهبود سلامت دستگاه گوارش و متابولیسم (سوخت و ساز) بدن انسان ایفا می‌کنند.

۵: پکتین موجود در موز یبوست را تسکین می‌دهد

علاوه بر فیبر، پکتین نیز برای تسکین یبوست بسیار عالی عمل می‌کند. مصرف موز باعث تولید آنزیم خاصی به نام پکتیناز می‌شود. تجزیه‌ی آنزیم پکتیناز به پکتین، یکی از بهترین راه‌ها برای درمان و کاهش شدت یبوست به شمار می‌رود. با وجود این، در این خصوص باید به نکته‌ی بسیار مهمی دقت کرد. میزان قند موجود در موز نرم – موزی که بیش از اندازه رسیده باشد، به اندازه‌ی پکتین موجود در آن بسیار بالا است. ترکیب این دو ماده برای یبوست آن‌چنان مناسب نیست. به همین دلیل برای درمان یبوست بهتر است موز رسیده و زرد مصرف کنید – و از مصرف موز نرم یا موز نارس خودداری کنید.

۶: موز برای خردسالان نیز مفید است

موز برای کودکان و خردسالان به عنوان میوه‌ای سالم و حتی یک اَبَر میوه به شمار می‌رود. مقابله با یبوست در بزرگسالی کار آسانی نیست؛ و دست و پنجه نرم کردن با یبوست در خردسالی بسیار سخت‌تر است. خردسالان نمی‌توانند هر چیزی را مصرف کنند؛ ولی آن‌ها عاشق موز هستند؛ و تا وقتی موز رسیده مصرف کنند، بیماری‌هایی نظیر یبوست به شکلی موثر و طبیعی از آن‌ها دور خواهند بود. حتی اگر کودک‌تان به موز علاقه نداشته باشد، می‌توانید با استفاده از این میوه کیک یا اسموتی خوشمزه و مورد علاقه‌اش را تهیه کنید.

۷: موز برای دوران بارداری نیز مفید است

ابتلا به یبوست در دوران بارداری بسیار شایع است. با وجود این، در طول این دوران در مصرف هر گونه ماده‌ی غذایی باید با دقت عمل کنید، زیرا هر چه می‌خورید ممکن است بر جنین داخل رحم تاثیر بگذارد. با وجود این، موز برای زنان باردار فواید بسیاری به همراه دارد؛ موز نه تنها غنی از فیبر، و برای تسکین یبوست بسیار مفید است، بلکه سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی نظیر ویتامین B9 یا همان اسید فولیک نیز هست. از جمله خواص اسید فولیک یا فولات برای سلامتی می‌توان به بهبود رشد مغز و دستگاه عصبی، به ویژه در سه ماهه‌ی اول بارداری اشاره کرد.

۸. مصرف موز یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای یبوست است

با این‌که امروزه داروها یا محصولات زیادی را می‌توان برای کمک به تسکین یبوست در اختیار داشت، ولی هم‌چنان انتخاب راه‌های طبیعی برای مقابله با یبوست بیش از سایر گزینه‌ها توصیه می‌شود؛ و موز یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای یبوست به شمار می‌رود. به علاوه، اگر گاهی اوقات از مصرف مرتب و روزانه‌ی موز خسته می‌شوید، راه‌های بسیاری وجود دارد که بتوانید از خواص آن برای سلامتی بهره‌مند شوید؛ راه‌هایی از قبیل تهیه‌ی اسموتی‌های سالم، سالاد میوه، یا کیک موز.

هشدارهایی در رابطه با مصرف موز برای درمان یبوست

در واقع، هیچ گونه هشداری جدی در رابطه با مصرف موز برای درمان یبوست وجود ندارد، ولی هنگام مصرف موز برای درمان یبوست باید از مصرف دو چیز اجتناب کنید؛ موز نارس و موز نرم (بیش از اندازه رسیده).

الف. موز نارس

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، نشاسته‌ی مقاوم به هضم می‌تواند به درمان یبوست کمک کند؛ ولی فقط در صورتی که به اندازه‌ی مناسب – همان اندازه‌ی موجود در موز رسیده – مصرف شود. موز نارس حاوی مقدار بیش‌تری از نشاسته‌ی مقاوم است؛ این ماده می‌تواند آب زیادی جذب کند و حرکت روده را نیز آهسته کند.

ب. موز نرم (بیش از اندازه رسیده)

موز هر چه بیش‌تر می‌رسد، شیرین‌تر می‌شود؛ از این رو، موز نرم (بیش از اندازه رسیده) حاوی مقدار بیش‌تری قند و پکتین است؛ ترکیب این دو ماده برای درمان یبوست مناسب نیست.

در کنار مصرف موز و بهره‌مندی از تمام خواص آن برای درمان یبوست، باید از مصرف برخی مواد غذایی که باعث ایجاد یبوست می‌شوند نیز خودداری کنید؛ از جمله قهوه‌ی حاوی کافئین، شکلات، و الکل. به علاوه، همیشه باید به بدن‌تان آب رسانی کنید؛ زیرا کم آب شدن بدن می‌تواند به یبوست منجر شود. هم‌چنین، برای کاهش علائم یبوست، افزایش مصرف سبزی‌های و میوه‌های غنی از فیبر نیز به شدت توصیه می‌شود

 

رپورتاژ
نوشته‌های مرتبط