درمان پرش پلک: 14 درمان خانگی برای رفع پرش پلک چشم

پرش پلک چشم که بلفارواسپاسم نیز نام دارد، حرکت غیر ارادی و مکرر پلک (به ویژه پلک بالا) است که هر ثانیه یا هر چند ثانیه یک بار اتفاق می‌افتد. پرش پلک معمولا مدتی طول می‌کشد اما در برخی موارد ممکن است طولانی شود. این تیک عصبی چشم ، دردناک نیست اما می‌تواند تحریک کننده، خجالت‌آور و آزاردهنده شود زیرا کاری که در حال انجام آن هستید را مختل می‌کند. پرش پلک ممکن است به دلیل خستگی چشم، خشکی چشم، مصرف زیاد قهوه، دارو و مصرف زیاد الکل به وجود آید. مشکلات متعددی با پرش پلک در ارتباط هستند که از میان آن‌ها می‌توان به انتروپیون، حساسیت به نور، چشم صورتی، برگشتگی مژه به داخل چشم و اختلالات سیستم عصبی اشاره کرد. برخی از درمان‌های خانگی ساده برای پرش پلک را در این‌جا آورده‌ایم.

درمان های خانگی برای پرش پلک

۱. کمپرس گرم

کمپرس گرم به عملکرد درست ماهیچه چشم کمک می‌کند و حرکت غیر ارادی پلک‌ها را متوقف می‌کند. یک حوله یا دستمال را در آب گرم فرو برید. پس از گرفتن آب آن، آن را تا زمانی که گرمای آن از بین برود روی چشم بگذارید. این کار را ۶-۵ بار در روز تکرار کنید.

۲. موز

یکی از شایع‌ترین دلایل پرش پلک، کمبود پتاسیم است. به طور منظم موز مصرف کنید زیرا موز مقدار زیادی پتاسیم دارد که به رفع پرش پلک کمک می‌کند.

۳. آب‌درمانی

پاشیدن آب گرم به چشم می‌تواند به رفع پرش پلک کمک کند. برای کاهش این مشکل، روی مژه‌های خود آب گرم بزنید.

۴. کلسیم

کلسیم ماده مهمی برای حفظ سلامت سیستم عصبی است. برای متوقف کردن پرش پلک، خوراکی‌های سرشار از کلسیم مانند شیر، ماست، پنیر و آب پرتقال بخورید.

۵. منیزیم

منیزیم به حفظ عملکرد طبیعی اعصاب و عضلات کمک می‌کند. بنابراین یک درمان موثر برای رفع پرش پلک، مصرف خوراکی‌های سرشار از منیزیم مانند آووکادو، دانه‌ها، لوبیا، مغزها، سبزیجات برگ‌دار و غیره است.

۶. گلاب

گلاب یک لوسیون چشم است. این مایع، یک پاک کننده بی‌خطر محسوب می‌شود. چون یکی از دلایل اصلی ایجاد پرش، آلودگی است، برای پاک کردن، تغذیه و آرام شدن ماهیچه چشم از گلاب به عنوان قطره چشمی استفاده کنید.

– همچنین می‌توانید از کمپرس گلاب استفاده کنید. یک پد پنبه‌ای را در گلاب گذاشته و چشمان‌تان را با آن بپوشانید.

۷. بخار

بخار، یک روش خوب دیگر برای درمان پرش پلک است. بخار، حرکت عصب را کاهش داده و آلودگی‌ها را از منافذ پوست پاک می‌کند. تنها کاری که باید بکنید این است که چند قطره اوکالیپتوس را در آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه با بخار آن بخور بگیرید.

نکته: هنگام بخور گرفتن، سر خود را با حوله بپوشانید.

۸. خیار

یکی از بهترین درمان‌ها برای آرام کردن ماهیچه چشم و کاهش حرکت عصب، خیار است. خیار، خواص ضد التهابی دارد که ماهیچه‌های چشم را آرام می‌کند. یک ورقه خیار سرد را روی چشم آسیب دیده بگذارید. آن را تا زمانی بگذارید که دمایش به دمای اتاق برسد.

۹. سیب زمینی

خاصیت خنک کننده سیب زمینی، ماهیچه‌های چشم را آرام می‌کند و باعث کاهش مشکل می‌شود. تنها کاری که باید بکنید، برش دادن سیب زمینی به ورقه‌های نازک و گذاشتن این ورقه‌ها روی چشم است.

۱۰. ماساژ چشم

رپورتاژ

ناحیه اطراف چشم (پایین و بالا) را با انگشت اشاره ماساژ دهید. ماساژ دادن، گردش خون را افزایش داده و ماهیچه چشم را تقویت می‌کند. این کار را ۶-۵ بار در روز و به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید.

تمرین‌هایی برای چشم

۱۱. پلک زدن محکم

پلک زدن محکم راه خوبی برای درمان پرش پلک است. چشمان خود را محکم ببندید و سپس بیشتر از حد معمول باز کنید. این کار، چشم‌ها را مرطوب می‌کند. این کار را تا زمان تولید اشک تکرار کنید. این درمان، باعث استراحت پلک‌ها می‌شود.

۱۲. پلک زدن سریع

پلک زدن سریع نه تنها به رفع آلودگی از چشم‌ کمک می‌کند بلکه عضلات چشم را نیز نرم و آرام می‌کند. به مدت ۲۰ ثانیه، به سرعت پلک بزنید. کمی استراحت دهید و دوباره کار را تکرار کنید.

نکته: اگر این کار باعث درد یا تحریک چشم‌ها شد، آن را ادامه ندهید.

۱۳. نیمه بسته کردن چشم‌ها

نیمه بسته کردن چشم می‌تواند باعث تسکین فوری شود. این کار را حداقل ۳۰ ثانیه انجام دهید. این درمان، قدرت ماهیچه‌ها را حفظ کرده و آن‌ها را آبرسانی می‌کند بنابراین مشکل پرش پلک، باقی نمی‌ماند.

۱۴. تمرین تنفس

انجام تمرین‌های تنفس به صورت ۱۰ دقیقه در روز (قبل از رفتن به رخت خواب و بعد از بیدار شدن) می‌تواند سطح استرس را پایین بیاورد که در نهایت باعث متوقف شدن مشکل پرش پلک می‌شود.

بایدها

– روزانه ۸ ساعت بخوابید

– بیشتر از ۱۰-۸ لیوان آب بنوشید

– اگر وقت زیادی را جلوی کامپیوتر می‌گذرانید، از عینک‌های مخصوص کامپیوتر استفاده کنید تا فشار وارده بر چشم را کاهش دهد

– هنگام استفاده از کامپیوتر، استراحت‌های کوتاهی داشته باشید و چشمان خود را ببندید.

– در فواصل منظم چشمان خود را بشویید.

– با قطره‌های چشمی، چشمان خود را نرم کنید.

نبایدها

– چای یا قهوه خیلی زیاد مصرف نکنید زیرا می‌تواند مشکل پرش پلک را تشدید کند.

– الکل مصرف نکنید

– وقت زیادی را صرف کار با دستگاه‌‌های الکترونیکی مانند کامپیوتر، لپ تاپ و تلفن نکنید.

– چشمان خود را محکم نمالید

نوشته‌های مرتبط