10 بهترین خواص شیر شتر برای کودکان و بزرگسالان که شگفت زده می شوید

احتمالا شما در اکثر مواقع، شیر گاو مصرف می‌کنید. اما آیا چیزی درمورد خواص شیر شتر هم می‌دانید؟ آیا می‌دانید شیر شتر می‌تواند برخی از بیماری‌ها را درمان کند اما شیر گاو نمی‌تواند؟ برای دانستن بیشتر، متن را تا انتها بخوانید!

شیر شتر در مقایسه با شیر گاو

شیر شتر نسبت به شیرهای دیگر مانند شیر گاو یا بوفالو، خواص بیشتری دارد. مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که شیر شتر از شیر گاو سالم‌تر است. شیر شتر از  این نظر که به راحتی هضم می‌شود شبیه به شیر مادر است و نیاز به ذکر نیست که از شیر گاو مغذی‌تر و بهتر نیز هست.

تفاوت شیر شتر و شیر گاو

تفاوت‌های اساسی متعددی بین ارزش تغذیه‌ای شیر شتر و شیر گاو وجود دارد. بیایید به برخی از آن‌ها نگاهی بیندازیم:

۱. شیر شتر، مقدار بیشتری از مواد معدنی مانند آهن، زینک، پتاسیم، مس، سدیم و منیزیم دارد.

۲. ویتامین A و B2 بیشتری دارد. همچنین پروتئین آن از پروتئین شیر گاو بیشتر است.

۳. سه برابر شیر گاو، ویتامین C دارد.

۴. شیر شتر نسبت به شیر گاو، اسیدهای چرب غیر اشباع و ویتامین‌های گروه B بیشتری دارد.

۵. کلسترول آن از شیر گاو کمتر است.

۶. شیر شتر در مقایسه با شیر گاو، ترکیب متفاوتی از پروتئین وی و کازئین دارد و به همین دلیل است که خواص درمانی آن از خواص درمانی شیر گاو بیشتر است.

۷. شیر شتر، مقدار لاکتوز کمتری دارد که مصرف و هضم آن را برای افرادی که به عدم تحمل لاکتوز دچارند، آسان می‌کند.

۸. شیر شتر، نسبت به شیر گاو، خواص ضد باکتری و ضد ویروسی بیشتری دارد.

۹. شیر شتر به راحتی سفت نمی‌شود و بنابراین هضم آن از شیر گاو آسان‌تر است.

خواص شیر شتر برای سلامتی

حالا که می‌دانیم شیر شتر مواد مغذی و خواص موثر بیشتری نسبت به شیر گاو دارد، بیایید به برخی از خواص آن برای سلامتی نگاهی بیندازیم.

۱. مناسب برای کودکان آلرژیک

شیر شتر، درمان خانگی ایده‌آلی برای کودکانی که حساسیت خفیف تا شدید به مواد غذایی دارند به شمار می‌آید. مطالعات علمی که بر یک گروه کوچک هشت نفره از کودکان که حساسیت شدیدی به شیر و دیگر غذاها داشتند انجام شد نشان داد که آن‌ها با داشتن یک رژیم غذایی حاوی شیر شتر، توانستند بر آلرژی خود غلبه کنند. همه ۸ نفر، توانستند بدون هیچ عوارض جانبی، بر آلرژی خود غلبه کنند. این به دلیل ایمونوگلوبولین موجود در شیر شتر است که به کاهش آلرژی‌ها و علائم آن‌ها کمک می‌کند.

رپورتاژ

۲. مبارزه با بیماری‌های خودایمنی

شیر شتر سرشار از ایمونوگلوبولین یا پادتن است که عوامل خارجی و مواد بیماری‌زا یا آنتی‌ژن‌ها را هدف قرار داده و آن‌ها را از سیستم ایمنی دور می‌کند. شیر شتر حاوی ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی است که به مبارزه با اختلالات خودایمنی مانند بیماری کرون، اسکلُروزِ چندگانه (MS) و دیگر مشکلات کمک می‌کند.

۳. اوتیسم

در برخی از مطالعات موردی مشخص شد که شیر شتر علائم اوتیستیک را مهار کرده و حتی به رفع اوتیسم نیز کمک می‌کند. مطالعات کنترل شده بر افراد مبتلا به اوتیسم نشان داد که علائم اوتیسم در افراد مبتلا کم کم بهتر شد و این افراد، آرام‌تر شده و خودتخریبی در آن‌ها کمتر شد. البته بسیاری از مطالعات به نتیجه‌ای نرسیدند و این مطالعات کنترل شده نیز نشان نمی‌دهند که شیر شتر چگونه به رفع این مشکل کمک می‌کند. گفته می‌شود خواص آنتی اکسیدانی شیر شتر به کاهش علائم اوتیسم کمک می‌کند.

۴. سرشار از آنتی اکسیدان

شیر شتر سرشار از آنتی اکسیدان است که آن را به یک درمان عالی برای مهار رادیکال‌های آزاد تبدیل کرده و  به درمان مشکل رنگیزه‌دار شدن پوست و سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. این ویژگی نشان می‌دهد که شیر شتر می‌تواند با استرس اکسیداتیو مبارزه کند. خاصیت آنتی اکسیدانی شیر شتر به کنترل و کاهش علائم سرطان نیز کمک می‌کند.

۵. ضد پیری

شیر شتر دارای ترکیبی به نام آلفاهیدروکسی‌ اسید است که به کاهش خطوط کمک کرده و از چین  چروک جلوگیری می‌کند و درنتیجه، پیری را به تاخیر می‌اندازد. الکساندر جامبو، نویسنده کتاب « نه به پیری»، از شیر شتر به عنوان یک ماده ضد پیری یاد کرده است.

۶. ضد التهاب

شیر شتر یک ماده ضد التهابی موثر است که به درمان مشکلات التهابی مانند سرفه و برونشیت کمک می‌کند. همچنین دردهای مربوط به آرتریت و دردهای روماتیسمی را نیز کاهش می‌دهد.

۷. ضد دیابت

شیر شتر یک عامل ضد دیابتی موثر است. این شیر، حاوی موادی است که در کنترل دیابت و جلوگیری از آن نقش دارند. شیر شتر حاوی یک پروتئین انسولین-مانند است که به کاهش تاثیر دیابت کمک می‌کند. انسولین موجود در شیر شتر، جذب خون را آسان‌تر می‌کند

۸. درمان سل

مطالعات زیادی درمورد تاثیر شیر شتر بر درمان سل انجام شده است. شیر شتر یک عامل ضد باکتری و ضد ویروسی قوی است که به پاکسازی بدن از مایکوباکتریوم توبرکلوزیس کمک می‌کند.

۹. مفید برای کاهش وزن

شیر شتر در کنترل دیابت موثر است. این نه تنها به دلیل وجود پروتئین انسولین-مانند است بلکه به دلیل کم بودن چربی آن نیز هست. چربی کم به معنای عدم اضافه وزن و عدم نیاز به نگرانی درباره کلسترول است. شیر شتر، سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی و انسولین است. انسولین، قند خون را تنظیم کرده و آن را متعادل می‌کند. افراد مبتلا به اوتیسم یا افرادی که نمی خواهند چربی زیادی در غذای خود داشته باشند می‌توانند شیر شتر را به عنوان بهترین راه برای مشکلات خود انتخاب کنند.

۱۰. عدم وجود مواد شیمیایی زیاد

می‌دانیم که شیر شتر، ۳ برابر انواع دیگر شیرها ویتامین C دارد. شیر شتر سرشار از آهن، فولات و دیگر مواد مغذی ضروری است. بنابراین به مواد افزودنی دیگری نیاز ندارد. این شیر، زمان نگهداری خوبی نیز دارد و می‌تواند تا ۳ هفته بماند و خراب نشود.

با خواصی که درمورد شیر شتر اثبات شده‌اند و خواصی که هنوز اثبات نشده‌اند به این نتیجه می‌رسیم که شیر شتر بسیار سالم و موثر است. اگر شما به شیر گاو حساسیت دارید و یا جایگزین سالم‌تری برای آن می‌خواهید باید شیر شتر را امتحان کنید.

نوشته‌های مرتبط