خواص سس تند: 7 فایده سس تند برای سلامتی

آیا دائم میل به خوردن سالسای تند، بال مرغ آتشین یا خوراک کاری به شدت تند دارید؟ آیا برای خوردن غذا به رستوران‌هایی می‌روید که غذاهای حسابی تند سرو می‌کنند؟ آیا از صدای قرچ قرچ جویدن فلفل تند همراه با غذا و بعد آن سوزن سوزن شدنی که در دهان تجربه می‌کنید و عرق روی پیشانی‌تان لذت می‌برید؟ آیا همیشه در خانه‌تان سس‌های تند و سس فلفل دارید؟ پس باید حتما از خواص سس تند مطلع شوید!

همچنین باید بگوییم که خبر خوبی برای شما طرفداران غذاهای تند و آتشین داریم!‌ سس تند فقط جوانه‌های چشایی شما را غلغلک نمی‌دهد، بلکه می‌تواند سلامتی شما را تا حد زیادی بهبود دهد. انواع فلفل‌های تند فقط زبان‌تان را نمی‌سوزانند، آن‌ها سبب می‌شوند که بدن‌تان هم به صورت جدی فعالیت خود را شروع کند. کارشناسان بر این باورند که غذای تند می‌تواند به خاطر کپسایسینی (ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی فعال در فلفل) که دارد، شگفتی‌هایی برای بدن شما ایجاد کند. در اینجا 7 فایده‌ی سس تند را برای سلامتی خواهیم دید. این خواص توسط علم به اثبات رسیده‌اند! با ما در این نوشتار همراه باشید.

1. سس تند باعث کاهش وزن می‌شود.

سس تند به چندین شیوه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. اول این‌که کپسایسین می‌تواند به طور موقت سرعت متابولیسم شما را افزایش دهد و به شما کمک کند تا کالری بیش‌تری مصرف کنید. این بدان معنا است که بدن شما کاهش وزن را به سرعت شروع می‌کند، و به این ترتیب به طور موثری وزن‌تان کنترل می‌شود. کپسایسین در همه‌ی انواع فلفل یافت می‌شود از فلفل‌های قرمز چیلی گرفته تا آن فلفل‌هایی که روی مقیاس اسکویل گذاشته می‌شود و می‌تواند مجاری هوایی شما را فورا مسدود کند.

دوم، بر خلاف بسیاری از شیرینی‌ها یا چاشنی‌های چرب، سس تند طعم و مزه‌ی غذاها را بهبود می‌دهد بدون این‌که به آن‌ها کالری اضافه کند. در نهایت، پخت و پز با سس تند سبب می‌شود که لقمه‌های کوچک در دهان بگذارید و غذاها را آرام بخورید و به این ترتیب می‌تواند از پرخوری و زیاده‌روی جلوگیری کند.

2. سس تند غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها است.

فلفل تند دوزهای بالایی از مواد معدنی ضروری، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها، از جمله ویتامین C و ویتامین A دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سس تند دارای خواص ضد پیری هستند و می‌توانند به کاهش فشار خون و کاهش التهاب کمک کنند. بنا به گفته‌ی متخصصان سلامت ویتامین C، به نوبه‌ی خود، می‌تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند و ممکن است حتی به درمان سرطان و بیماری‌های قلبی کمک کند.

فلفل قرمز، به ویژه، این نیازهای اساسی را فراهم می‌کند. پاشیدن فلفل کایین روی غذاها یا استفاده از فلفل قرمز خرد شده به عنوان یک عنصر اصلی در پخت غذا، همان تاثیر سس تند را دارد اگر به دنبال دریافت مزایای سلامتی آن هستید.

۳. سس تند احتقان را درمان می‌کند

رپورتاژ

هنگامی که دچار سرماخوردگی یا عفونت سینوسی می‌شوید و در اثر آن بینی‌تان می‌گیرد، خوردن غذای تند می‌تواند باعث از بین رفتن این حالت احتقان شود. سس تند تهیه شده با فلفل چیلی سرشار است از کپسایسین یک ماده‌ی مؤثر در بسیاری از داروهای ضد آنفلولانزای طبیعی و داروهای طبیعی که احتقان را از بین می‌برند.

4. سس تند می‌تواند سلامت چشم را بهبود دهد.

فلفل چیپوتل، ماده‌ای در بسیاری از سس‌های تند و سالسا، نوعی هالاپینوی دودی است که لوتئین و زآگزانتین دارد، فیتونوترینت‌هایی که هر دو به سلامت کلی چشم شما کمک می‌کنند.

مصرف سس تند و سایر غذاهایی که دارای این مواد مغذی گیاهی هستند می‌توانند به پیشگیری از بروز اختلالات چشم و شب کوری کمک کنند.

5. سس تند می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

کپسایسین موجود در سس تند با حمله به میتوکندری سلول، می‌تواند سبب شود که سلول‌های سرطانی مضر بدون صدمه زدن به سلول‌های سالم، خودشان را تخریب کنند. محققان می‌گویند که سس تند ممکن است با تحریک مرگ سلولی یا آپوپتوز، موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان و رشد سلول‌های سرطانی شود.

6. سس تند می‌تواند درد را کاهش دهد

سس تند می‌تواند درد ناشی از رگ به رگ شدن و فشار روی عضلات را کاهش دهد. چنین تاثیری به این دلیل است که کپسایسین خواص ضد التهابی دارد و بنابراین می‌تواند به تسریع فرایند بهبودی عضلات دچار درد کمک می‌کند.

7. سس تند می‌تواند استرس و افسردگی را کاهش دهد.

یکی دیگر از خواص سس تند تاثیر مثبتی است که روی کاهش استرس و افسردگی دارد. سس تند و دیگر غذاهای تند می‌توانند تولید سروتونین و دیگر هورمون‌های خوب را افزایش دهند. هنگامی که شما یک غذای تند و اسپایسی می‌خورید،‌ بدن‌تان شروع می‌کند به آزاد کردن اندروفین تا آن حس گرما و تندی را از بین ببرد.

نوشته‌های مرتبط