خواص خیار چنبر: 15 فایده حیرت‌انگیز خیار چنبر برای سلامتی

به طور کلی انواع خیار مقدار زیادی از مواد مغذی را به بدن می‌رسانند و در عین حال کمک‌تان می‌کنند به راحتی بر گرمای تابستان غلبه کنید. این ماده‌ی خوراکی مقدار زیادی آب و الکترولیت به بدن ارائه می‌دهد. خیار گیاهی است که به راحتی رشد می‌کند. در سراسر جهان در انواع اندازه‌ها، اشکال و رنگ‌ها موجود است. در میان خانواده‌ی خیار، خیار چنبر یکی از انواعی است که بسیاری از مردم در سراسر جهان به آن علاقه دارند. این نوع خیار نازک و بلند است. رنگ آن بر خلاف سایر گونه‌ها سبز روشن است. در ادامه این نوشتار نکات بسیار جالبی درباره خواص خیار چنبر می خوانید.

خیار چنبر خوشمزه و ترد است و در عین حال طعم و مزه‌ی منحصر به فردی دارد. این ماده‌ی خوراکی یکی از سبزیجات تابستانی است که باید خیلی ساده آن را بشویید و بعد به صورت خام میل کنید. حتی می‌توانید خیار چنبر را بپزید. اکثر خواص خیار چنبر و مواد مغذی موجود در این نوع خیار، در پوست بیرونی آن قرار دارند و از این رو نیازی نیست که پوست آن را جدا کنید. خیار چنبر عمدتا از آب تشکیل شده و بسیار طراوت‌بخش و خنک‌کننده است و بنابراین خوراکی خوبی برای مصرف در تابستان محسوب می‌شود.

خواص خیار چنبر برای سلامتی

۱. خیار چنبر با توجه به کالری کمی که دارد گزینه‌ی ایده‌آلی برای مدیریت وزن است به این ترتیب که هر ۱۰۰ گرم خیار چنبر تنها ۱۵ کالری به بدن‌تان می‌رساند. خیار چنبر قند یا کلسترول که مسئول افزایش وزن است، ندارد و در عین حال حاوی مقادیر مناسبی از فیبر است و به شما کمک می‌کند تا مدت زمان طولانی احساس سیری داشته باشید.

۲. خیار چنبر به میزان فراوانی آنتی‌اکسیدان همراه با ویتامین C و ویتامین A دارد. این عناصر به عنوان محافظ بدن در برابر رادیکال‌های آزاد عمل می‌کنند که دلیل اصلی بروز بیماری‌های مختلف و تسریع روند پیری هستند.

۳. خیار چنبر منبع خوبی از پتاسیم است. پتاسیم ترکیبی مناسب برای قلب است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند و همچنین با اثرات مضر سدیم مبارزه می‌کند.

۴. برای بیماران مبتلا به مشکل یبوست، استفاده از پوست خیار بسیار موثر است زیرا منبع خوبی از فیبرهای غذایی و محلول است که به بهبود هضم و همچنین افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند.

۵. خیار چنبر حاوی مقدار خوبی از ویتامین K است که نقش بالقوه‌ای در حفظ استحکام استخوان دارد.

۶. مطالعات اخیر نشان میدهند که خیار چنبر با محدود کردن آسیب‌های عصب‌های مغز به درمان آلزایمر کمک می‌کند.

رپورتاژ

۷. اثبات شده‌است که خیار چنبر با حذف و از بین بردن ترکیبات سمی موجود در روده، در حفاظت از بدن در برابر سرطان کولون موثر است.

۸. خیار چنبر همچنین به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می‌کند. این نوع خیار مانند هر خیار دیگری نیز حاوی مقدار زیادی آب و دیگر مواد معدنی ضروری است، که در بهبود سیستم بدن بسیار موثر هستند.

۹. خیار چنبر دارای خواص دیورتیک (ادرارآور) است. این ویژگی احتمالا به دلیل آب و پتاسیم فراوان و سدیم کمی است که دارد. چنین خاصیتی هم به کنترل وزن و هم به مدیریت فشار خون کمک می‌کند.

۱۰. خیار چنبر حاوی مقدار زیادی استرول است که به پایین آمدن سطح کلسترول بد یا LDL کمک می‌‌کند.

۱۱. فشار خون با کمک فیبر، منیزیوم و پتاسیم موجود در خیار چنبر تحت کنترل نگه داشته می‌شود. آب خیار چنبر حاوی مواد معدنی است که حالت قلیایی بدن را تقویت می‌کنند و حتی سطح اسید را در خون کاهش می‌دهند. در واقع آب خیار چنبر یک متعادل‌کننده‌ی عالی خون است به خصوص برای کسانی که از مشکلات مرتبط با بالا بودن میزان اسید رنج می‌برند.

۱۲. از آن‌جایی که خیار چنبر منبع خوبی از مواد معدنی است، به جلوگیری از شکستن ناخن‌های دست و پا کمک می‌کند.

۱۳. خیار چنبر ۹۶ درصد آب است و همین کمک‌تان می‌کند که از شر ناخالصی‌های بدن از طریق ادرار خلاص شوید. در واقع این ویژگی حتی به درمان زردی نیز کمک می‌کند.

۱۴. خیار چنبر به حذف سموم مضر از بدن کمک می‌کند. آب و همچنین پتاسیم موجود در خیار چنبر می‌تواند باعث دفع اسید اوریک و مواد زائد متابولیک از کلیه‌ها شود. از آن‌جایی که خیار چنبر اسید اوریک را حذف می کند، به عنوان یک درمان موثر برای آرتریت دیده می‌شود. این خاصیت خیار چنبر برای مثانه، کلیه، کبد و پانکراس عالی است.

۱۵. دانه‌ی خیار چنبر در حذف کرم نواری از دستگاه گوارش بسیار موثر است. پودر دانه‌های خیار چنبر نیز به حذف کرم نواری کمک می‌کند. مصرف این دانه‌ها از شما در برابر مشکلات مرتبط با این کرم‌ها در داخل روده محافظت می‌کند.

“پیشگیری همیشه بهتر از درمان است”. بنابراین، مصرف سبزیجاتی که اوضاع سلامتی را بهبود می‌دهند می‌تواند در کاهش بسیاری از بیماری ها به میزان زیادی موثر باشد.

نوشته‌های مرتبط