اصطلاحات کسب و کار: تحقیق و توسعه (R&D) چیست؟

تحقیق و توسعه (R&D) Research and Development فرایندی است که از طریق آن یک شرکت برای کسب دانش جدیدی کار می‌کند که ممکن است برای خلق فناوری، محصولات، خدمات یا سامانه‌های جدید استفاده کند که یا استفاده خواهد شد یا به فروش خواهد رسید. اغلب هدف افزودن به کل عایداتِ شرکت است.

بسیاری از آدم‌ها وقتی اسم تحقیق و توسعه یا آر اند دی را می‌شنوند، شرکت‌های دارویی یا فناوری به ذهن‌شان خطور می‌کند اما R&D شرکت‌های دیگر، شامل آن‌هایی که محصولات قابل فروش را تولید می‌کنند، زمان و منابع سرمایه‌گذاری می‌کنند را نیز شامل می‌شود. به عنوان مثال، بسیاری از انواع محصول اصلی یک برند سُسِ اسپاگتی- “Chunky Garden,” “Four Cheese,” و “Tomato Basil Garlic”- نتیجه‌ی تحقیق و توسعه گسترده است.

این امر در شرکت‌هایی با تمام اندازه‌های ممکن اتفاق می‌افتد. هر کسب و کاری که یک محصول یا خدمت را تولید می‌کند و می‌فروشد، چه نرم‌افزار باشد یا شمع اتومبیل، در سطحی از R&D سرمایه‌گذاری می‌کند.

عمومی یا کاربردی

تحقیق معمولا یا عمومی است یا کاربردی. تحقیق عمومی به شرکت کمک می‌کند دانش جدید تحصیل کند، اما هیچ کاربرد یا استفاده‌ی مشخصی را به ذهن متبادر نمی‌کند. آن را نوعی تحقیق به خاطر تحقیق به حساب آورید.

در حالی که تحقیق کاربردی نیز برای تحصیل دانش انجام می‌شود، با هدف، استفاده، یا محصولی خاص در ذهن انجام می‌پذیرد مانند چگونگی ساخت یک تله موش بهتر.

رپورتاژ

چه کسی تحقیق و توسعه (R&D) را انجام می‌دهد

تحقیق و توسعه اغلب در بخش داخلی یک شرکت اتفاق می‌افتد، اما همچنین می‌تواند به یک متخصص یا دانشگاه برون‌سپاری شود. شرکت‌های چندملیتی بزرگ ممکن است هر سه کار را انجام بدهند، و بخشی از کارِ برون‌سپاری شده ممکن است در کشور دیگری انجام بپذیرد تا این که شرکت استعداد و دانش بازار بومی را در آن‌جا به حداکثر برساند.

R&D برون‌سپاری شده به طور اخص برای مالکان کسب و کارهای کوچک جذاب است که یک مفهوم محصول جدید دارد اما طرح یا نیروی مهندسی لازم برای تولید و آزمودن گزینه‌ها را کم دارد. کارآفرینانی که نرم‌افزار را به عنوان یک خدمت ارائه می‌دهند مثالی در مقیاس کوچک‌تر هستند، چرا که گاهی R&D و توسعه‌ی نرم‌افزار حاصله را برون‌سپاری می‌کنند.

R&D و حسابداری

برخلاف مرگ و مالیات، هیچ ضمانتی برای پیامدهای مورد انتظارِ R&D وجود ندارد، بنابراین یک شرکت ممکن است مبلغ زیادی پول در تحقیق خرج کند برای دستیابی به روشی بهتر یا سریعتر برای انجام چیزی یا یک دارو که از چیزی که در حال حاضر تولید می‌کنند بهتر است، و هرگز بازده سرمایه‌گذاری نخواهد داشت. پس، R&D یک دارایی نیست. یک هزینه است.

به همین دلیل، استانداردها و شیوه‌های حسابداری عمومی تاکید می‌کنند که اکثر(اما نه تمام) بهایای مرتبط با R&D هنگام تقبل به عنوان هزینه در نظر گرفته شوند.

 اگر به مطالعه سایر واژگان و اصطلاحات کسب و کار، حسابداری، کارآفرینی و … علاقمندید اینجا کلیک کنید
نوشته‌های مرتبط