اصطلاحات کسب و کار: بخش بندی بازار یا Market Segmentation چیست؟

 

بخش بندی بازار یا Market Segmentation تقسیم کردن بازارِ هدفِ یک شرکت به گروه‌ها و زیرگروه‌ها است. با بخش بندی بازار، شرکت ممکن است آن‌گاه کمپین‌های فروش و استراتژی بازاریابی را برای آن‌که به طور مشخص در گروه‌های مشخص شده ارزیابی شوند متناسب کند.

بخش بندی بازار در عمل

از آن‌جا که بیشترِ کسب و کارها قادر نیستند به تمام بازار خدمت‌رسانی کنند، باید جایی را که می‌تواند از همه بهتر محصولاتشان را بفروشند شناسایی کنند. یک کسب و کار، مثلا یک خرده فروش کفش، در بازارش برای کفش تحقیق خواهد کرد. آن وقت بازار را به گروه‌هایی تقسیم خواهد کرد از جمله:

  • سن
  • جنسیت
  • درآمد
  • منطقه‌ی جغرافیایی
  • سبک زندگی

آن‌گاه با بخش‌بندی بازار، مالک فروشگاه خواهد دانست چه جنسی را به فروشگاهش بیاورد. اگر نزدیک‌ترین منطقه را جمعیت زنان زیر 30 سالی تشکیل می‌دهد که در خدمات مالی کار می‌کنند، آن‌ها کفش‌های رسمی، اداری را برای فروش بیشتر وارد می‌کنند. مدیریت در روزنامه‌های محلی و رادیو تبلیغات خواهند کرد، با تمرکز بر جمعیت‌شناسی و ممکن است دستی به سر و گوش فروشگاه نیز بکشد.

رپورتاژ

مزایای بخش بندی بازار

در بخش بندی بازار فروشگاه همچنین ممکن است جمعیتی را شناسایی کند که پیشتر توسط آن‌ها یا دیگر فروشگاه‌ها به آن‌ها خدماتی ارائه نشده باشد. آن‌ها ممکن است پی ببرند که جمعیت بزرگی، احتمالا بیرون از منطقه‌ی نزدیک، از مردان بازنشسته با درآمد متوسط وجود دارد. حالا فروشگاه ممکن است خطوط مناسبی از اجناس را ذخیره کند، تبلیغات در منطقه را هدف خود قرار دهد و از طریق ایمیل بروشورهایی را ارسال کند. شناسایی بازارهایی که تا کنون به آن‌ها خدمت رسانی نشده است کلید رشد هر کسب و کار است. با خدمت رسانی به بازار و انجامِ درست این کار، یک کسب و کار می‌تواند رابطه و نام خوبی برای خود بسازد که به عنوان یک ابزار بازاریابی برای آینده بسیار ذی‌قیمت است.

در بخش‌بندی بازار ممکن است پی برده شود که اجناس داخل فروشگاه با ناحیه‌ی هدف رابطه‌ی بسیار کمی دارد. فروشگاه نیاز خواهد داشت که خطوط را عوض کند یا فراتر از ناحیه‌ی فروش را مد نظر داشته باشد. بخش‌بندی اولیه ممکن است به کسب و کار کمک کند از مشکلات بسیاری اجتناب کند، در حالی که همچنین به توسعه‌ی استراتژی مناسب برای جمعیت‌شناسی ناحیه‌ی بازارش کمک می‌کند.

ترسیم تصویری از یک مشتری

یک فروشگاه نخواهد توانست به همه در بازار جنس بفروشد. اما بخش‌بندی خوبِ بازار کمک می‌کند تصویر درستی از مشتریان بالقوه ترسیم کنیم. با حفظ یک تصویر بصری از مشتریان‌شان در ذهن، بخش بازاریابی می‌تواند یک استراتژی برای جذب آن‌ها به فروشگاه ایجاد کند. مالک فروشگاه نیز می‌تواند کارکنان مناسبی را برای برخورد با نوع مشتری، و همچنین محصولات انبار شده در فروشگاه که در بازار به فروش خواهند رسید به کار بگیرد. بخش‌بندی بازار روشی ایده‌آل برای تجزیه و تحلیل بازار و دانستن این نکته است که چه چیزی در فروشگاه بهترین فروش را خواهد داشت.

 اگر به مطالعه سایر واژگان و اصطلاحات کسب و کار، حسابداری، کارآفرینی و … علاقمندید اینجا کلیک کنید
نوشته‌های مرتبط