درمان خانگی پریود نامنظم: 13 خوراکی برای درمان خانگی تاخیر قاعدگی

اگر قرار باشد فهرستی از شایع‌ترین مشکلات سلامتی که زنان با آن روبرو هستند، آماده کنیم، به احتمال خیلی زیاد پریود نامنظم در بالای فهرست قرار خواهد گرفت. هر ساله تعداد زنانی که دچار این مشکل هستند افزایش می‌یابد. یک زن دارای قاعدگی منظم، هر ساله حدود ۱۱ تا ۱۳ دوره با چرخه‌ی ماهانه‌ی بین ۲۱ تا ۳۵ روز دارد. بنابراین، اگر آمار شما پایین‌تر از این رقم است، به این معنی است که مبتلا به بی‌نظمی پریود هستید. بی‌نظمی پریود همچنین با تعداد روزهایی که دوره طول می‌کشد و میزان خونریزی که در طول دوره تجربه می‌کنید مشخص می‌شود. در موارد شدید، مراجعه به پزشک به شدت توصیه می‌شود، اما در بسیاری از موارد شما می‌توانید دوره‌های پریود را با حفظ یک رژیم غذایی مناسب تنظیم کنید. خب، بله، چند ماده‌ی خوراکی وجود دارد که می‌تواند به راحتی کمک‌تان کند از شر بی‌نظمی پریود  خلاص شوید. و امروز در این پست، فهرستی از ۱۳ ماده‌ی خوراکی برای رفع این مشکل در اختیارتان خواهیم گذاشت. مصرف منظم این مواد غذایی موجب بهبود قابل ملاحظه‌ای در نظم دوره‌های قاعدگی‌تان خواهد شد و از این رو شما باید آن‌ها را در رژیم غذایی‌تان قرار بدهید.

۱۳ بهترین ماده‌ی خوراکی برای درمان راحت و طبیعی پریود نامنظم

قاعدگی منظم مهم است زیرا هر گونه بی‌نظمی در دوره‌های شما بر سلامتی‌تان تأثیر می‌گذارد. این مشکل بر توانایی تولید مثل‌تان تاثیر منفی می‌گذارد و ممکن است در طولانی مدت احتمال بروز بیماری‌های دیگر را نیز افزایش دهد. عوامل متعددی می‌توانند سبب بی‌نظمی پریود شود و شما باید خودتان فاکتور موثر بر بدن‌تان را بشناسید و آن را تشخیص بدهید. اما علاوه بر درمان‌های پزشکی، یک سبک زندگی سالم نیز مهم است و داشتن رژیم غذایی سالم نیز اهمیت زیادی دارد. برخی از مواد خوراکی غنی از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و به این ترتیب توانایی تنظیم چرخه قاعدگی را دارند و این دقیقا همان چیزی است که در این پست در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

مشکلات بهداشتی می‌تواند در هر زمانی اتفاق بیفتد و با یک مشکل بسیار معمول مانند بی‌نظمی پریود، نباید بیش از حد بترسید، و هر چه مشکل‌ بیش‌تر می‌شود، نباید دستخوش نگرانی و استرس شوید. در عوض، خوش بین باشید و برخی از این مواد غذایی را برای خلاص شدن از شر بی‌نظمی پریود در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

با این حال، بحث امروز را با صحبت در رابطه با عوامل شایعی که سبب بروز بی‌نظمی پریود می‌شوند، آغاز می‌کنیم، سپس کمی درباره‌ی انواع مختلف بی‌نظمی پریود صحبت می‌کنیم و سپس به مهمترین بخش یعنی فهرست برترین غذاها برای درمان بی‌نظمی پریود می‌پردازیم. بنابراین، بیایید بدون اتلاف وقت، شروع کنیم.

عوامل شایعی که ممکن است منجر به پریود نامنظم شوند

این مشکل که بنا بر تحقیقات علمی شایع‌ترین مسئله در رابطه با سلامت زنان است، علل زیادی دارد که در این‌جا فاش خواهیم کرد. با این حال، باید با پزشک‌تان  یا یک متخصص زنان مشورت کنید تا فاکتوری را که بر دوره‌های قاعدگی شما تاثیر می‌گذارد، بشناسید. در این‌جا برخی از عوامل شناخته‌شده را که ممکن است به بی‌نظمی پریود منجر شوند، می‌بینیم:

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

پرکاری تیرویید

– فیبروئید رحم

عدم تعادل هورمونی

کم‌خونی

– ناهنجاری‌های رحم

– مشکلات زنان و زایمان

– بیماری سل

– استرس بیش از حد

– چاقی یا کاهش وزن قابل‌توجه

– تغذیه‌ی نامناسب

– مصرف بیش از حد قرص‌های جلوگیری از بارداری

– بعضی داروها

– انجام تمرینات ورزشی سنگین

– سبک زندگی ناسالم (مصرف بیش از حد الکل، سیگار کشیدن بیش از حد)

دیابت

– پری‌مونوپوز

– شیر دادن به کودک

– مشکلات کبدی

انواع بی‌نظمی پریود

انواع مختلفی از بی‌نظمی پریود وجود دارد که شامل موارد زیر است:

– خونریزی نامنظم در دوران  قاعدگی

– قاعدگی بدون خونریزی

– خونریزی شدید قاعدگی

– خونریزی قاعدگی شدید و طولانی مدت

– خونریزی قاعدگی سبک

اکنون که شما در مورد انواع مختلف و علل احتمالی بروز بی‌نظمی پریود اطلاعاتی کسب کردید، بیایید با مواد غذایی درمان‌کننده‌ی این مشکل نیز آشنا شویم‌. با ما همراه باشید!

۱۳ بهترین مواد غذایی برای خلاص شدن از شر بی‌نظمی پریود

رژیم متعادل و سالم برای داشتن یک زندگی شاد و سالم و زمانی که دچار هر گونه اختلال شده‌اید، مورد نیاز است. ممکن است مجبور شوید چندین ماده غذایی را که دوست ندارید را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان کنید و چند غذای مورد علاقه‌تان را حذف نکنید، اما اگر سلامتی اولویت شما باشد، این کار برای‌تان مشکل نخواهد بود. گذشته از این‌ها، وقتی وضعیت سلامتی شما خوب باشد، به طور خودکار خوشحال خواهید شد.

۱. پاپایای خام

پاپایای آبدار می‌تواند به شما کمک کند که چرخه‌ی قاعدگی‌تان را نرمال کنید. این  میوه یک عامل ضد التهابی عالی است که موجب تسکین گرفتگی‌های عضلانی بسیاری از زنان در این دوران می‌شود. پاپایا بمبی از مواد مغذی است. کلسیم، آهن، کاروتن، ویتامین A، و ویتامین C مواد مغذی اصلی موجود در این میوه هستند. بنابراین، پاپایا با داشتن این مواد مغذی می‌تواند انقباض عضله را کاهش ‌دهد و دیواره‌های رحم را آرام کند.

برای به دست آوردن حداکثر مزایای این میوه درمان بی‌نظمی پریود ، می‌توانید پاپایا را به عنوان صبحانه میل کنید. برای این کار باید تاریخ قاعدگی‌تان را دقیق بدانید، و سپس چند روز قبل از آن خوردن پاپایا را شروع کنید. پاپایا را بردارید، آن را به صورت مکعب‌های کوچک برش بزنید و کمی ماست روی آن‌ها اضافه کنید. این ترکیب را به عنوان صبحانه یا به عنوان یک میان‌وعده در هنگام شب میل کنید. تا زمانی که قاعدگی‌تان شروع شود، خوردن آن را ادامه بدهید. شما همچنین می‌توانید آب پاپایا را بنوشید که به همان میزان در درمان بی‌نظمی پریود مفید است.

۲. دارچین

اگر شما دارچین بخورید، افزایش حرارت بدن‌تان را متوجه خواهید شد و همین خاصیت سبب شده که این ماده‌ی خوراکی در میان بهترین مواد غذایی برای درمان بی‌نظمی پریود قرار بگیرد. اهمیت دارچین به این دلیل است که اثر گرمایشی آن باعث کاهش گرفتگی و تنظیم چرخه‌ی ماهانه می‌شود. علاوه بر این، دارچین ضد اسپاسم است و خواص ضد التهابی دارد که این دو ویژگی نیز تاثیر مثبتی بر قاعدگی شما خواهند داشت. همچنین حضور هیدروکسی‌کالکون موجود در آن سطح انسولین را در بدن تنظیم می‌کند،‌ و همین بیش‌ از پیش به کاهش بی‌نظمی پریود کمک می‌کند.

چوب دارچین را بردارید و آن را خرد کنید. حالا پودر را در یک ظرف بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید. خوب این دو را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید به مدت حدود ۱۰ دقیقه بماند. پس از آن، یک چای کیسه‌ای به آب جوش و دارچین اضافه کنید و به مدت ۳ تا ۴  دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس با کمی شکر یا عسل آن را شیرین کنید. این ترکیب را به طور روزانه بنوشید تا دوره‌های قاعدگی‌تان نظم پیدا کند.

۳. زردچوبه

زردچوبه نه تنها مزایایی برای زیبایی دارد یا به سادگی طعم غذاها را بهبود می‌دهد، بلکه دارای پتانسیل درمان بی‌نظمی پریود هم است. زردچوبه یک عامل دیگر ضد التهاب و ضد اسپاسم است که به کاهش درد قاعدگی کمک می‌کند. این ادویه همچنین هورمون‌های شما را متعادل می‌کند. عدم تعادل هورمون‌ها می‌تواند به چرخه‌ی قاعدگی شما آسیب برساند.

بهترین راه برای به دست آوردن مزایای زردچوبه این است که یک قاشق چایخوری از آن را در یک فنجان بریزد و سپس کمی شکر زرد، یک قاشق چایخوری عسل و کمی شیر گرم را به آن اضافه کنید. خوب هم بزنید و ترکیب حاصل را به طور روزانه میل کنید. این روش نه تنها به جریان خون قاعدگی شما کمک می‌کند بلکه مشکلات دیگر سلامتی از جمله سرماخوردگی و تب را حل می‌کند.

۴. زنجبیل

رپورتاژ

شاید زنجبیل ظاهر چندان زیبایی نداشته باشد، اما مزایای زیادی برای سلامتی دارد و رفع بی‌نظمی پریود یکی از این مزایا است. خب، بله، هر زمان که دوره‌تان به تاخیر می‌افتد یا جریان خون کم‌تری را تجربه می‌کنید، سعی کنید زنجبیل بخورید. تاثیر زنجبیل به این دلیل است که جریان خون قاعدگی را افزایش می‌دهد و همچنین دوره‌ها را تنظیم می‌کند. تحقیقات همچنین اثربخشی آن را در درمان زنانی که جریان خون قاعدگی بسیار سنگینی دارند، ثابت کرده‌اند. بنابراین، زنجبیل یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان بی‌نظمی پریود است که می‌تواند منجر به جریان طبیعی و مناسب خون قاعدگی شود. شما همچنین می‌توانید درد قاعدگی را با زنجبیل تسکین دهید.

ریشه‌ی زنجبیل را بردارید و آن را رنده کنید. حالا زنجبیل رنده‌شده را داخل یک ظرف بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید. ترکیب را گرم کنید و سپس کمی ‌شکر به آن بیفزایید. اجازه دهيد تا در حدود ۵ دقيقه بجوشد و سپس آن را از روی حرارت برداريد. صبر کنید تا کمی (اما نه به طور کامل) خنک شود و در نهایت ترکیب حاصل را به صورت گرم هر روز بنوشید.

۵. تخم رازیانه

دفعه‌ی بعد که با مشکل بی‌نظمی پریود مواجه شدید، سعی کنید مقداری تخم رازیانه مصرف کنید. خوب بله، این دانه‌ها نه تنها طعم و مزه به غذاها می‌دهند، بلکه دارای مزایای دارویی نیز هستند. تخم رازیانه در عین حال جریان خون را نیز بهبود می‌بخشد.

برای استفاده از حداکثر مزایای این دانه‌ها برای درمان بی‌نظمی پریود، تمام کاری که باید انجام بدهید این است که آب را در یک لیوان بریزید و سپس حدود ۲ قاشق چایخوری از دانه‌های رازیانه را به آن اضافه کنید. اجازه دهید یک شب تا صبح بماند. صبح ترکیب را صاف کنید و سپس آب را بنوشید. اگر این درمان را هر روز دنبال کنید، بهبود قابل‌ملاحظه‌ای  را در چرخه‌ی قاعدگی ماهانه‌تان تجربه خواهید کرد.

۶. خیار چنبر تلخ

خوب، قبول دارم که این ماده‌ی خوراکی برای اکثر شماها هیچ جذابیتی ندارد اما به من اعتماد داشته باشید، درست است که این ماده‌ی خوراکی بسیار تلخ است اما برای درمان برخی از اختلالات فواید زیادی دارد. و فهرست مزایای خیار چنبر تلخ شامل درمان بی‌نظمی پریود هم می‌شود. کدو تنبل دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است که برای سیستم شما مناسب است و به رفع مشکل بی‌نظمی پریود نیز کمک می‌کند.

در واقع، برای زنانی که به علت PCOS بی‌نظمی پریود را تجربه می‌کنند، خیار چنبر تلخ یک راه‌حل ایده‌آل است  به این دلیل است که این ماده فقط دوره‌ها را تنظیم نمی‌کند بلکه خطر ابتلا به دیابت را که یکی از عوارض جانبی PCOS است نیز کاهش می‌دهد.

خیار چنبر تلخ را بردارید، آن را برش بزنید و سپس آن‌ها را در مخلو‌ط‌کن له کنید و آب‌شان را بگیرید. حالا یک قاشق چایخوری شکر به آب حاصل اضافه کنید و آن را بنوشید.

۸. دانه کنجد

شما قطعا می‌توانید از دانه‌های کنجد که دارای مزایای بهداشتی زیادی هستند برای درمان بی‌نظمی پریود کمک بگیرید. این دانه‌های قدرتمند بدن شما را گرم می‌کنند، انقباض عضلات را کاهش می‌دهد و درد قاعدگی را آرام می‌کند. آن‌ها همچنین حاوی لیگنان‌ها هستند که هورمون‌های اضافی را در بدن انسان مهار می‌کنند. اسیدهای چرب موجود در آن‌ها نیز به تولید مطلوب هورمون‌ها کمک می‌کنند و به این ترتیب سبب منظم شدن دوره‌های قاعدگی می‌شوند.

دانه‌های کنجد همچنین به شما در مبارزه با کم خونی کمک می‌کنند. کم‌خونی یکی از دلایل حیاتی ایجادکننده‌ی بی‌نظمی پریود است. و همین یکی دیگر از دلایلی است که چرا دانه‌های کنجد باید در فهرست بهترین مواد غذایی برای درمان بی‌نظمی پریود قرار بگیرد.

دانه‌های کنجد را پودر کنید. حالا پودر را به یک کاسه حاوی حدود ۱ قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید. آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را به طور منظم مصرف کنید.

۸. جعفری

جعفری آبدار برای درمان مشکل بی‌نظمی پریود عالی است. این گیاه خوراکی شامل آپیول است که در تنظیم چرخه‌ی قاعدگی شما نقش مهمی دارد. در واقع، مصرف جعفری نه تنها قاعدگی را تنظیم می‌کند، بلکه باعث می‌شود سازماندهی‌شده و سالم‌تر باشد.

مقداری جعفری را در دستگاه میکس کنید و آب‌شان را بگیرید. سپس آب را در یک لیوان بریزید، کمی‌ شکر اضافه کنید و آن را بنوشید. ترکیب حاصل را حتما هر روز مصرف کنید  تا از حداکثر مزایای آن بهره‌مند شوید.

۹. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا نه تنها برای زیبایی مفید است، بلکه می‌تواند به درمان بی‌نظمی پریود نیز کمک‌کننده باشد. این گیاه یکی از درمان‌های طبیعی مشکل بی‌نظمی قاعدگی است و شما قطعا می‌توانید آن را امتحان کنید. آلوئه‌ورا هورمون‌های شما را تنظیم می‌کند و به شما کمک می‌کند چرخه‌ی قاعدگی‌تان را در حد متعادل حفظ کنید. این گیاه همچنین می‌تواند درد معده‌تان را تسکین دهد و آکنه یا سایر مشکلات پوستی را که عموما همراه با قاعدگی به ویژه در میان نوجوانان است، کاهش دهد.

برای به دست آوردن حداکثر مزایای این گیاه برای درمان بی‌نظمی پریود، فقط باید یک برگ آلوئه‌ورا بردارید و  ژل آن را خارج کنید. سپس آن را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و ترکیب حاصل را قبل از صبحانه بخورید. شما می‌توانید این ترکیب را هر روز مصرف کنید اما یادتان باشد که در دوره‌ی قاعدگی آن را مصرف نکنید.

۱۰. هویج

هویج برای تنظیم چرخه‌ی قاعدگی عالی است. مواد مغذی متعدد موجود در این ریشه‌ی خوراکی کمک می‌کنند تا تعادل هورمونی بدن حفظ شود و همین کمک می‌کند دوره‌ها منظم و نرمال پیش بروند. هویج خام کامل غنی از فیبر است که به سموم متصل می‌شود (به طور عمده استروژن‌ها که یکی از دلایل اصلی بی‌نظمی پریود هستند) و آن‌ها را از بدن خارج می‌کند.

برای بهره‌مندی از مزایای هویج فقط یک روش وجود ندارد. شما به سادگی می‌توانید آن را به صورت خام میل کنید یا آن را با آن با سایر مواد مخلوط کرده و سالاد آمده کنید، آب آن را بگیرید و بنوشید یا خیلی ساده به غذاهای‌تان اضافه کنید. مهم نیست که چه روشی را انتخاب می‌کنید، فقط حتما آن را در رژیم غذایی‌تان استفاده ‌کنید، زیرا به طور قطع یکی از بهترین غذاها برای درمان بی‌نظمی پریود است.

۱۱. تخم کتان

تخم کتان سرشار از چربی‌های امگا ۳ و فیبر است و در تنظیم دوره ها فایده‌ی زیادی دارد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که تخم کتان حاوی ترکیبات طبیعی لیگنان است که سطوح هورمونی بدن از جمله سطوح استروژن را تنظیم می‌کنند. خوردن تخم کتان همچنین در زنان مبتلا به PCOS، ، هورمون مردانه‌ی آندروژن را کاهش می‌دهد و به این ترتیب سبب کاهش مشکلات مرتبط با قاعدگی می‌شود. بنابراین، سعی کنید تخم کتان را در نمودار غذایی‌تان قرار دهید و به بدن‌تان کمک کنید تا مشکل بی‌نظمی پریود را حل کند.

۱۲. بادام

بادام سالم و خوشمزه می‌تواند به حل مشکل بی‌نظمی پریود کمک کند. این ماده‌ی خوراکی سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله ویتامین، پروتئین، منگنز، منیزیم و غیره است که در تنظیم قاعدگی نقش مهمی دارند. این مواد مغذی همچنین باعث کاهش استرس اکسیداتیو می‌شوند و به این ترتیب بیش‌ از پیش به نرمال شدن دوره‌ها کمک می‌کنند.

چند بادام را بشویید و آن‌ها را در آب خیس بگذارید. اجازه بدهید به مدت یک شب تا صبح بماند تا اسید فیلیک موجود در آن از بین برود. در نهایت بادام‌ها را بخورید. مصرف بادام به طور مکرر سبب می‌شود که دوره‌ها را برای همیشه تنظیم کنید.

۱۳. ماهی‌های چرب

اگر دوره‌های بسیار دردناکی را تجربه می‌کنید، می‌توانید ماهی‌های چرب را در رژیم غذایی‌تان قرار بدهید. ماهی‌هایی مانند ماهی سالمون، شاه‌ماهی، ماهی خال‌خالی و غیره پروتئین بالا، اسیدهای چرب امگا۳، چربی‌های سالم و غیره دارند و بنابراین برای دوره‌های شما مناسب هستند. چربی امگا ۳ التهاب را کاهش می‌دهد و گرفتگی عضلات قاعدگی، التهاب و سایر بیماری‌ها را از بین می‌برد. بنابراین سعی کنید ماهی‌های چرب را در رژیم غذایی‌تان قرار بدخید و از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، پنیر و غیره که حاوی چربی‌های اشباع شده‌ی ناسالم هستند، اجتناب کنید.

۸ نکته‌ی ضروری که ممکن است به درمان بی‌نظمی پریود کمک کند

علاوه بر گنجاندن بهترین غذاها در برنامه‌ی غذایی‌تان برای خلاص شدن از بی‌نظمی پریود، همچنین باید همواره یک سبک زندگی سالم و منظم داشته باشید. در اینجا چند نکته‌ی دیگر وجود دارد که به شما کمک می‌کند چرخه‌ی قاعدگی خود را تنظیم کنید.

– هنگامی که پای داشتن یک سبک زندگی سالم به میان می‌آید هیچ جایگزینی برای ورزش وجود ندارد. تمرینات ورزشی شما را فعال نگه می‌دارد و همچنین کمک‌تان می‌کند وزن اضافی‌تان را از دست بدهید. انجام تمرینات ورزشی به طور منظم، از سلامت جسمی و روانی شما مراقبت می‌کند و تعادل مناسب بین این دو را حفظ می‌کند و همین به نوبه‌ی خود برای تنظیم دوره‌های قاعدگی بسیار مهم است. با این حال، به یاد داشته باشید که بیش از حد ورزش کردن یا انجام تمرینات فیزیکی بیش از حد سنگین می‌تواند اثر معکوس داشته باشد و در واقع باعث بی‌نظمی پریود شود. بنابراین تمرینات سبک را به صورت منظم انجام دهید و سلامتی‌تان را حفظ کنید.

– استرس یکی دیگر از عوامل بسیار موثر در وقوع بی‌نظمی پریود است و بنابراین باید بکوشید آن را از زندگی خود حذف کنید. شما می‌توانید خوردن غذای خوب (اما نه غذاهای ناسالم) را امتحان کنید، با دوستان و خانواده‌تان وقت بگذرانید، به موسیقی گوش کنید و خلق و خوی‌تان را بهبود بدهید. مراقبه یکی دیگر از ایده‌های عالی برای کنترل موقعیت‌های استرس‌زا است. اگر استرس به مدت طولانی ادامه پیدا کند، سعی کنید علت آن را بشناسید، مسئله را حل کنید و بکوشید آن را به طور کامل از زندگی خود بیرون کنید.

– یک الگوی خواب خوب داشته باشید. اگر چه خواب بیش از حد تاثیر منفی روی سلامتی دارد، خواب خیلی کم نیز بر خلق و خوی شما تاثیر می‌گذارد و چرخه‌ی بدن‌تان را مختل می‌کند. یک فرد بالغ طبیعی باید حداقل ۷ تا ۸ ساعت خواب داشته باشد.

– اگر می‌خواهید یک زندگی سالم داشته باشید و مشکل بی‌نظمی پریود را در خودتان از بین ببرید، لطفا از مصرف الکل پرهیز کنید. نوشیدنی‌های الکلی باعث بالا رفتن وزن بدن می‌شوند و در عین حال شما را مستعد ابتلا به اختلالات و بیماری‌های مختلف از جمله بی‌نظمی پریود می‌کنند.

سیگار نابودتان می‌کند، سیگار به سلامتی آسیب می‌زند و بله، سیگار بیش از حد می‌تواند روی چرخه‌های قاعدگی‌تان نیز تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین اگر به دنبال سلامتی و بهبودی هستید آن را ترک کنید.

– مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند موجب بروز اختلال در چرخه‌ی قاعدگی شما شود، بنابراین بهتر است که مصرف قهوه یا سایر محصولات حاوی کافئین را کنترل کنید.

– درست همان‌طوری که مواد غذایی برای درمان بی‌نظمی پریود وجود دارد، خوراکی‌هایی هم وجود دارند که می‌توانند موجب وقوع این اختلال شوند. به طور خاص، شما سعی می‌کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که حاوی میوه‌ها و سبزیجات کافی است و غذاهایی را که ذکر کردم در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار می‌دهید. سعی کنید از خوردن غذاهایی که دارای کربوهیدرات زیاد هستند پرهیز کنید. مقدار مصرف مواد غذایی پر از چربی را نیز کاهش بدهید و خودتان را سالم و قوی نگه دارید.

– قرص‌های پیشگیری از بارداری می‌تواند دوره‌های قاعدگی را با مشکلاتی مواجه کند و بنابراین بهتر است از آن‌ها اجتناب کنید یا آن‌ها را به میزان کم‌تری استفاده کنید. به جای استفاده از قرص‌ها، سعی کنید دیگر روش‌های جلوگیری از بارداری را به کار ببرید.

نتیجه‌گیری

مشکل بی‌نظمی پریود با افزایش ناگهانی روبرو شده‌ و سبب ایجاد اختلالات زیادی در زندگی زنان شده‌است. قاعدگی مناسب نشانه‌ای از داشتن یک بدن سالم است و در صورت بروز بی‌نظمی مستعد چند مشکل درازمدت سلامتی خواهید بود از جمله نازایی و چاقی که از مهم‌ترین عوارض آن هستند.

بی‌نظمی پریود چندین علت دارد که PCOS، وزن نامناسب بدن، استرس و برخی دیگر از بیماری‌ها در راس فهرست قرار می‌گیرند. اگرچه در بسیاری از موارد مشکلات به مدت طولانی باقی می‌ماند اما اغلب با مصرف غذای مناسب می‌توانید از مشکل بی‌نظمی پریود خلاص شوید.

به این ترتیب در مقاله‌ی حاضر در مورد برخی از بهترین مواد غذایی که به شما کمک می‌کنند از شر بی‌نظمی پریود خلاص شوید صحبت کردیم. تنها کاری که باید بکنید این است که مواد خوراکی قید شده در این نوشتار را برنامه‌ی غذایی‌تان قرار بدهید تا بی‌نظمی پریود را در خودتان درمان کنید. مواد غذایی آسان و در دسترس مانند دارچین، زنجبیل، پاپایا، دانه‌ی کنجد، جعفری و غیره برای قاعدگی مناسب هستند و از این رو باید آن‌ها به شیوه‌هایی که در بالا مورد بحث قرار دادیم، مصرف کنید.

علاوه بر افزودن این مواد غذایی برای خلاص شدن از بی‌نظمی پریود، باید یک سبک زندگی سالم نیز داشته باشید. سعی کنید به طور منظم تمرینات سبک انجام بدهید، خواب مناسب داشته باشید، از تکنیک‌های مبارزه با استرس استفاده کنید، همچنین الکل و سیگار را برای همیشه کنار بگذارید.

اکثر شما از این مواد غذایی برای درمان بی‌نظمی پریود فایده خواهید برد اما اگر به هیچ نتیجه‌ی مثبتی دست پیدا نکردید، توصیه می‌شود که به یک پزشک باتجربه مراجعه کنید.

اگر شما هم از بی‌نظمی پریود مانند بسیاری دیگر رنج می‌برید و از این اختلال خسته‌اید، نگران نباشید، سعی کنید برخی از این مواد غذایی را در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید. احتمالا به راحتی از بی‌نظمی پریود خلاص خواهید شد.

آیا در زمینه‌ی خوردن این مواد غذایی برای بهبود اختلال‌تان تجربه‌ای دارید؟ کدام مواد غذایی دیگر به شما کمک کرده‌اند تا دوره‌ها را تنظیم کنید؟ لطفا تجربه یا ایده‌تان را با ما در میان بگذارید!

نوشته‌های مرتبط