گاستروانتریت: 25 درمان خانگی التهاب معده و روده

آیا گرفتگی‌های شکم، حالت تهوع و استفراغ باعث رنج و عذاب شما شده‌است؟ شما احتمالا از عفونتی رنج می‌برید که به عنوان گاستروانتریت یا التهاب معده و روده شناخته می‌شود. گاستروآنتریت می‌تواند هر کسی را مبتلا کند و زمانی که این اتفاق رخ بدهد، مجبور خواهید بود که مدام به دستشویی بروید و در تختخواب‌تان با گرفتگی‌ معده و به طور همزمان تلاش برای مبارزه با آن حالت تهوع وحشتناک دست و پنجه نرم کنید.

گاستروانتریت یا التهاب معده و روده که به عنوان آنفولانزای معده نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به شدت شما را از رمق بیندازد و سبب شود که احساس بسیار بد و وحشتناکی داشته باشید. هرچند داروهای بدون نسخه می‌توانند برخی از علائم این بیماری را کاهش دهند، اما ممکن است فرآیند بهبود را نیز طولانی‌تر کنند. به همین دلیل است که باید برخی از داروهای خانگی را برای درمان گاستروانتریت امتحان کنید. این داروها نه تنها باعث می‌شوند که احساس بهتری داشته باشید، بلکه به درمان علت اصلی بروز این بیماری نیز کمک می‌کنند.

مطلب مرتبط: تاول خونی: ۱۰ درمان خانگی تاول خونی که واقعا موثر است

علت بروز گاستروانتریت یا التهاب معده و روده چیست؟

گاستروانتریت یک عفونت باکتریایی یا انگلی است که ممکن است در اثر خوردن غذای آلوده ایجاد شود. این اختلال سبب بروز التهاب در دستگاه گوارش می‌شود و با تهوع، استفراغ و اسهال همراه است. معمولا گاستروآنتریت خود به خود بهبود می‌یابد، اما همیشه دلیلی برای نگرانی وجود دارد زیرا استفراغ و اسهال مکرر می‌تواند باعث کم شدن آب بدن شود.

علائم گاستروانتریت یا التهاب معده و روده :

علائم شما طی دو تا سه روز پس از ابتلا به عفونت آشکار می‌شوند. معمولا، گاستروآنتریت به مدت حدود ۱۰ روز طول می‌کشد و علائم آن اغلب با آنفلوانزا اشتباه گرفته می‌شود. هرچند علائم گاستروانتریت شباهت‌هایی به آنفولانزا دارد، اما این بیماری دستگاه گوارش شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کاری با سیستم تنفسی‌تان ندارد.

برخی از علائم و نشانه‌هایی گاستروانتریت عبارتند از:

– درد شکم
– گرفتگی و پیچش معده
– مدفوع بسیار شل و روان (اسهال)
– حالت تهوع
– استفراغ
– بدن درد
– تب خفیف

مطلب مرتبط: درمان زونا: ۱۳ درمان خانگی قوی برای زونا

درمان‌های خانگی برای رفع گاستروانتریت:

گاستروانتریت واقعا می‌تواند شما را ضعیف کند. هنگامی ‌که به این بیماری مبتلا شوید، به طور خودکار دست از خوردن غذاهای سنگین برمی‌دارید و به مقدار زیاد مایعات می‌نوشید و مدام در تختخواب خواهید بود. این اتفاق طبیعی است، اما شما می‌توانید روند بهبودی خود را با ترکیب برخی از موادی که در خانه دارید، تا حدی تسریع کنید. به مدت سه تا چهار روز بی‌حال خواهید بود، اما با استفاده از داروهای طبیعی که احتمالا در آشپزخانه‌تان هم موجود است، احساس بسیار بهتری خواهید داشت.

در این نوشتار با ۲۵ درمان برتر خانگی برای رفع اختلال گاستروآنتریت آشنا خواهید شد و می‌توانید چند مورد از آنها را امتحان کنید تا مشکل آنفولانزای معده‌تان را پایان برسانید.

۱. استراحت:

شکی نیست که بهترین روش برای درمان گاستروانتریت استراحت در تخت است. شما باید تمام روز را به رختخواب پناه ببرید، زیرا به دلیل اسهال مکرر، احساس خستگی و ضعف شدید خواهید داشت. البته، به دلیل اسهال و استفراغ هم اصلا قادر نخواهید بود از منزل خارج شوید، اما این داستان به طور کلی متفاوت است.

۲. نوشیدنی الکترولیت خانگی:

برای جلوگیری از کم شدن آب بدن، باید یک نوشیدنی الکترولیتی بنوشید. شما می‌توانید این نوشیدنی را در خانه آماده کنید. ۵ قاشق چایخوری شکر را در یک لیوان آب بریزید. مقدار اندکی نمک به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. شما می‌توانید طعم این نوشیدنی را با اضافه کردن کمی آب لیمو بهتر کنید. این نوشیدنی را بخورید تا مایعات و مواد معدنی از دست رفته جبران شوند.

۳. کیسه‌ی یخ:

شما می‌توانید درد و ناراحتی ناشی از این بیماری را با استفاده از کیسه‌ی یخ روی معده و گلوی‌تان کاهش دهید. زمانی که مبتلا به گاستروآنتریت هستید، گرفتگی و پیچش در معده‌تان احساس می‌کنید و استفراغ مکرر ممکن است سبب خشک شدن گلو و سوزش آن شود. کیسه‌ی یخ نه تنها ناراحتی و درد را از بین می‌برد، بلکه می‌تواند استفراغ مکرر را نیز رفع کند. اجازه ندهید که یخ بیش از ۲۰ دقیقه روی معده یا گلو بماند.

۴. جوش شیرین:

جوش شیرین به داشتن خواص آنتی‌باکتریال معروف است. شما می‌توانید این ماده را برای کاهش عفونت مصرف کنید. جوش شیرین را با یک لیوان آب تمیز مخلوط کنید و ترکیب حاصل را کم کم بنوشید تا دستگاه گوارش‌تان را تسکین بدهد و از شر علائم این بیماری خلاص شوید.

۵. بابونه:

بابونه دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. این گیاه دارویی همچنین به عنوان یک آرام‌بخش ملایم عمل می‌کند و می‌تواند شما را آرام کند، و همین تاثیر زمانی که شما به دلیل این بیماری بسیار ضعیف شده‌اید و دچار استرس هستید، می‌تواند عالی باشد. برای تجربه کردن این آرامش می‌توانید چای بابونه بخورید. در صورتی که به آن حساسیت دارید، می‌توانید اثرات مشابهی را با دمنوش کهنه‌واش تجربه کنید، اما این چای را با احتیاط بنوشید. در مصرف این داروهای طبیعی برای درمان گاستروانتریت زیاده‌روی نکنید.

مطلب مرتبط: ۱۲ روش پایین آوردن تب بدون دارو که واقعا محشر هستند

۶. نعناع:

به مدت قرن‌هاست که نعناع برای درمان چند بیماری معده مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید از نعنای گربه‌ای استفاده کنید، چرا که این گیاه در امریکای شمالی به راحتی در دسترس است. به جای نعنای گربه‌ای نیز می‌توانید از نعناع فلفلی، گیاه گالتریا، فرنجمشک یا نعناع دشتی که عضوی از خانواده‌ی نعناع است استفاده کنید. نعناع دارای خواص ضد میکروبی است و می‌تواند شما را آرام کند. این گیاه دارویی همچین ضد اسپاسم و آرام‌بخش است. چای نعناع ملایمی آماده کنید و آن را به آرامی بنوشید تا علائم گاستروانتریت را کاهش دهید. یا می‌توانید چای نعناع را دم کنید و آن را با یک قاشق غذاخوری عسل مصرف کنید، زیرا عسل نیز خواص ضد باکتری دارد.

۷. لیمو:

هنگامی‌که مبتلا به بیماری معده هستید، مصرف میوه‌های اسیدی در رژیم غذایی‌تان توصیه نمی‌شود. اما لیمو در این میان استثنا است. یک قاشق چایخوری آب لیموی تازه را به یک لیوان آب اضافه کنید و ترکیب حاصل را بنوشید. آب لیمو می‌تواند پاتوژن‌هایی را که باعث اسهال می‌شوند، از بین ببرد. این ماده‌ی خوراکی همچنین غنی از ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و به این ترتیب بدن‌تان می‌تواند به طور موثر با آنفلوآنزای معده مبارزه کند.

۸. موز:

برخی شواهد علمی وجود دارند که نشان می‌دهند موزهای سبز و رسیده می‌تواند اسهال را متوقف کنند. این میوه به آسانی هضم می‌شود و می‌تواند منیزیوم و پتاسیم را که مواد معدنی مهمی برای حفظ تعادل الکترولیت در بدن شما هستند، به بدن‌تان برساند و به عملکرد مناسب قلب کمک کند.

۹. آب گوشت و سوپ:

از آن‌جایی که در هنگام ابتلا به گاستروآنتریت یا التهاب معده و روده ، نباید به دنبال خوردن مواد جامد باشید، بهترین راه برای جایگزینی مایعات از دست رفته‌ی بدن و از بین بردن احساس ضعف این است که سوپ و آب گوشت مصرف کنید. این‌ها غذاهای سبکی هستند که باعث می‌شوند نه تنها به لحاظ جسمانی بلکه از نظر احساسی نیز بهبود قابل‌توجهی را تجربه کنید. مقدار کمی نمک نیز به سوپ خود اضافه کنید، زیرا نمک باعث می‌شود الکترولیت‌هایی که در اثر اسهال و استفراغ از دست داده‌اید، جبران شوند.

۱۰. آب برنج:

مقداری برنج را در یک قابلمه‌ی کوچک گود بپزید. سپس آن را صاف کنید و آب برنج را کنار بگذارید تا خنک شود. هر ساعت یک بار یک فنجان آب برنج بخورید تا اثرات اسهال را کمی بهبود بدهید. شما می‌توانید طعم آب برنج را با اضافه کردن کمی پودر دارچین و عسل بهتر کنید. اگر از حالت تهوع رنج می‌برید، به جای دارچین از پودر زنجبیل استفاده کنید.

رپورتاژ

۱۱. پوره‌ی سیب:

از مصرف سیب تازه پرهیز کنید، زیرا می‌تواند اسهال شما را تشدید کند. اما به جای سیب می‌توانید، پوره‌ی سیب بخورید که یکی از داروهای موثر برای درمان گاستروانتریت محسوب می‌شود. این پوره پکتین دارد که نوعی فیبر محلول در آب است و به حفظ آب بدن و حجم دادن به مدفوع کمک می‌کند و به این ترتیب باعث کاهش اسهال می‌شود.

۱۲. نان تست و کراکر:

اگر معده‌ی شما ورم کرده‌است و دوست دارید که حالت تهوع‌تان کاهش بیابد، خوردن نان تست خشک و کراکر را امتحان کنید. هنگامی‌ که معده‌تان کمی تسکین یافت، قادر به مصرف سوپ، آب گوشت و دمنوش‌های گیاهی خواهید بود و تمام این‌ها باعث تسریع فرآیند بهبودی شما خواهند شد.

۱۳. زردچوبه:

زردچوبه از قدیم‌الایام در ملل آسیایی به دلیل خواص ضد باکتری و شفابخشی که دارد مورد استفاده بوده‌است. یک قاشق زردچوبه را به سوپ یا آب برنج اضافه کنید و آن را برای از بین بردن باکتری‌هایی که باعث بروز بیماری گاستروانتریت در شما شده‌اند، مصرف کنید.

۱۴. سیر:

برای بعضی افراد، بوی قوی و تند سیر ممکن است تهوع و استفراغ را تشدید کند. با این حال، اگر شما می‌توانید بوی این ماده‌ی خوراکی را تحمل کنید، قادر خواهید بود که از خواص ضد باکتری و ضد میکروبی آن نیز استفاده کنید. این ماده‌ی خوراکی قدرتمند، معده و روده‌ی شما را تسکین می‌دهد و کمک می‌کند که از شر گرفتگی‌ها و پیچش مداوم خلاص شوید. یک حبه سیر تازه را له کنید و آن را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. ترکیب را بجوید و بعد ببلعید.

۱۵. ماست طبیعی:

دستگاه گوارشی که دچار درد و التهاب شده‌است نیاز به باکتری‌های خوب دارد تا به سرعت بهبود یابد و دوباره فرآیند نرمال هضم را بازیابی کند. با مصرف ماست طبیعی می‌توانید باکتری‌های خوب را به دستگاه گوارش‌تان برسانید. شما می‌توانید عطر و طعم ماست را با اضافه کردن پوره‌ی سیب، بلوبری و / یا موز بهبود بدهید. حتی اگر دوست دارید می‌توانید عسل هم به آن اضافه کنید.

۱۶. بلوبری:

قرن‌هاست که مردم از بلوبری خشک‌شده برای درمان اسهال کودکان استفاده می‌کنند. این میوه به میزان فراوانی فیبر و آنتی‌اکسیدان دارد. بلوبری حاوی ترکیباتی به نام آنتوسیانوزیدها است که می‌توانند باکتری ‌E. coli را که عفونت‌های زیادی را در معده ایجاد می‌کنند، از بین ببرند. بلوبری همچنین به حفظ آب بدن کمک می‌کند و حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به این ترتیب تعداد دفعات اسهال را کاهش می‌دهد.

۱۷. کیسه‌ی آب داغ:

اگر درد و گرفتگی شدیدی را تجربه می‌کنید، می‌توانید با گذاشتن یک کیسه‌ی آب گرم بر روی شکم تسکین بیابید. این روش درمانی تسکین موقتی را ایجاد می‌کند، اما همین چند لحظه تسکین دردی که تجربه می‌کنید، خود یک نعمت است!

۱۸. زنجبیل:

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند حالت تهوع را کاهش دهد. چای زنجبیل ملایمی را آماده کنید و آن را با کمی عسل شیرین کنید. عسل دارای خواص ضد باکتری است که به تخریب باکتری‌های مسئول بروز گاستروآنتریت یا التهاب معده و روده ‌کمک می‌کند. این دمنوش را به آرامی بنوشید تا تسکین پیدا کنید. شما می‌توانید یک تکه‌ی تازه از ریشه‌ی زنجبیل را برای کاهش حالت تهوع بخورید. اگر به نوشیدنی تهیه شده از زنجبیل واقعی دسترسی دارید، می‌توانید آن‌ را بنوشید.

۱۹. چای رویبوس:

چای رویبوس که به عنوان چای سرخ نیز شناخته می‌شود، قادر است دستگاه گوارش شما را تسکین دهد و گرفتگی‌های عضلانی را از بین ببرد. این گیاه دارویی را داخل آب جوش بریزید و اجازه بدهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد و پس از آن‌که ولرم شد آن را با کمی عسل مصرف کنید.

۲۰. آب نارگیل کال:

نارگیل کال پیدا کنید و آب داخل آن را بنوشید. این مایع سرشار از مواد مغذی ضروری و نمک‌هایی حیاتی است که از کم آب شدن بدن جلوگیری می‌کنند. سعی کنید آب نارگیل را در فواصل منظم بنوشید تا معده‌تان را تسکین دهد.

۲۱. دانه‌ی چیا:

دانه‌ی چیا توانایی جذب آب و افزایش حجم مدفوع را دارد، به همین دلیل می‌تواند اسهال را کاهش دهد. این دانه‌ها را با مقداری ماست طبیعی مخلوط کنید و اجازه بدهید مدتی بماند. دانه‌های چیا در ماست خیس می‌خورند و یک لایه‌ی ژلاتینی ایجاد می‌کنند. هنگامی‌ که این اتفاق افتاد، می‌توانید ماست را مصرف کنید یا با اضافه کردن یک موز به آن، اسموتی آماده کنید و آن را بنوشید.

۲۲. چای زیره:

هنگامی‌ که حالت تهوع و استفراغ را تا حدی کاهش دادید، می‌توانید مقداری دانه‌ی زیره بخورید تا درد شکم و گرفتگی‌های شکمی را کاهش دهید. یک قاشق غذاخوری دانه‌ی زیره را در یک فنجان آب جوش بریزید. در فنجان را بگذارید و اجازه بدهید به مدت حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس ترکیب را صاف کنید و چای را آرام آرام بنوشید.

۲۳. مرزنگوش:

مرزنگوش نیز یکی دیگر از گیاهان دارویی است که می‌توانید از آن برای کاهش درد در معده و عضلات‌تان استفاده کنید. یک قاشق چایخوری از این گیاه را به صورت تازه بردارید و آن را در یک فنجان آب جوش به مدت حدود ۱۰ دقیقه دم بگذارید. سپس ترکیب را صاف کنید و آن را بنوشید. برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن چای مرزنگوش را سه بار در روز بنوشید.

۲۴. علف لیمو:

روغن‌های معطر موجود در علف لیمو دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری هستند. شما می‌توانید از این خواص برای تسکین درد معده‌تان استفاده کنید. علف لیمو را در آب جوش بریزید. حتما درپوش فنجان را بگذارید تا روغن‌های معطر آن حفظ شود. سه دقیقه صبر کنید. سپس ترکیب را صاف کنید و مقداری عسل به آن اضافه کنید. دمنوش حاصل را بنوشید تا فورا تسکین بیابید.

۲۵. سرکه سیب:

شاید عجیب و ناخوشایند به نظر برسد، اما شما با دیدن تاثیری که سرکه بر درمان گاستروانتریت دارد، شگفت‌زده خواهید شد. این ماده‌ی قدرتمند می‌تواند تهوع را تسکین دهد و استفراغ را کنترل کند. سرکه همچنین قادر است گاز و نفخ معده را از بین ببرد. دو قاشق چایخوری سرکه را با یک لیوان آب مخلوط کنید و ترکیب به‌دست آمده را بنوشید. سرکه سیب رقیق‌شده، بی‌معطلی تاثیر خود را شروع می‌کند و در عرض ۱۵ تا ۲۰ دقیقه احساس خوبی خواهید داشت.

چند نکته که باید به یاد داشته باشید:

– زمانی که حالت تهوع دارید و استفراغ می‌کنید باید از مصرف خوراکی‌های جامد پرهیز کنید. نکته‌ی کلیدی در درمان این مشکلات این است که قبل از خوردن هر چیزی ابتدا باید تهوع و اسهال را کنترل کنید. بنابراین به مصرف آب گوشت، نوشیدنی‌های الکترولیتی و دمنوش‌های دارویی بپردازید. هنگامی‌که اسهال و استفراغ متوقف می‌شود، دست‌تان برای خوردن خوراکی‌های مختلف بازتر است. البته احتمالا بسیار گرسنه خواهید بود و ممکن است در خوردن زیاده‌روی کنید. بهتر است مدتی به مواد غذایی ساده و بدون چربی مانند نان تست، سوپ، کراکر، برنج ساده و ماست روی بیاورید. این کار به دستگاه گوارش شما فرصتی برای بهبودی و بازیابی می‌دهد.

– همچنین، هنگامی ‌که به گاستروانتریت مبتلا هستید، به دنبال مصرف شیر و آب‌میوه نباشید. شکر و اسید لاکتیک موجود در این نوشیدنی‌ها بیش‌تر باعث تحریک معده می‌شود و علائم موجود را بدتر می‌کند.

– هنگامی ‌که اسهال و استفراغ کاهش می‌یابد، می‌توانید عضلات دچار درد و خستگی را با خیس خوردن در آب گرم داخل وان یا گرفتن دوش آب گرم، کاهش دهید. این کار به شما طراوت و تازگی دوباره می‌بخشد و عضلات دچار درد را نیز آرام می‌کند. هنگامی که اسهال دارید، سعی کنید تا جایی که ممکن است حمام نکنید، زیرا آب گرم به عنوان یک شل‌کننده‌ی عضلات عمل می‌کند و به همین دلیل ممکن است آب داخل وان را به گند بکشید!

– اگر علائم این بیماری در شما حتی پس از امتحان کردن این روش‌های درمانی خانگی بیش از ۲ تا ۳ روز طول کشید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. اگر این کار را نکنید، ممکن است خود را در معرض خطری غیر ضروری قرار دهید. همچنین، اگر داروهای تجویزی را مصرف می‌کنید، این داروها ی خانگی را بدون صحبت کردن با پزشک‌تان امتحان نکنید. داروهای گاستروانتریت می‌تواند اثر بخشی داروها را مختل کنند یا باعث ایجاد نتایج نامطلوب شوند.

نوشته‌های مرتبط