36 درمان خانگی ترش کردن معده که فوری اثر می‌کند

ترش‌کردن معده دردِ سوزاننده‌ای است که تا گلو هم می‌رسد و در بهترین حالت، ممکن است فقط کمی برای‌تان آزاردهنده باشد و در بدترین حالت، سلامتی‌تان را به خطر می‌اندازد.  هر وقت این اتفاق برای‌تان می‌افتد، به سرعت از انجام کاری که مسبب آن بوده است – مانند خوردنِ یک پیتزای بزرگ – پشیمان می‌شوید و به خودتان قول می‌دهید دیگر آن کار را انجام ندهید. ولی شما پیتزا دوست دارید، بنابراین بهتر است به جای حذف غذای مورد علاقه‌تان، کاری کنید دیگر ترش معده سراغ‌تان نیاید. در ادامه به ۳۶ درمان خانگی ترش کردن معده که فوری اثر می‌کند اشاره می‌شود که با انجام آنها دیگری نیازی نیست خودتان را از غذای مورد علاقه‌تان محروم کنید. ترش کردن معده در حقیقت سوزش بافت‌های حساسِ مری است که توسط اسیدی که از معده‌مان بالا می‌آید، ایجاد می‌شود. از میان درمان‌های غیر پزشکیِ معمولی برای ترش معده می‌توان به جویدن آدامس‌‌های گچیِ ضد اسید که از بیسموت ساخته شده‌اند، بیسموت مایع، یا قرص‌های پیشگیری از ترش کردن معده که معمولا در همه جا یافت می‌شوند، اشاره کرد.
درصورت امکان اغلب به جای مراجعه به پزشک، ترجیح می‌دهیم از درمان‌های طبیعی و سالم که به راحتی در هر خانه‌ای یافت می‌شوند، استفاده کنیم. وقتی سعی کنید همواره سبک زندگی سلامت و ارگانیک را دنبال کنید، کم‌کم متوجه می‌شوید خانه‌تان پر از چیزهایی می‌شود که می‌تواند سلامتی‌تان را تضمین کند و بیماری‌های‌تان را بهبود بخشد.

درمان خانگی ترش کردن معده

۱. آب هویج
هویج به عنوان یک ابرغذا شناخته شده‌است و می‌تواند به بهتر شدن اوضاع معده کمک کند. در مخلوط‌کن، چند هویج را با یک موز و کمی آب مخلوط کنید. این نوشیدنی را بنوشید. خوردن این نوشیدنی به شکم کمک خواهد کرد که تمام اسیدها و گازهایی را که باعث ناراحتی در معده می‌شوند، جذب کند.
۲. شیر
شیر گرم مشکل یبوست را رفع می‌کند. کمی عسل به شیر اضافه کنید تا دیواره‌ی معده‌تان نرم شود. این یک درمان خانگی برای ترش کردن معده است که بسیار عالی عمل میکند.
۳. دانه‌ی کاروم
یک درمان خانگی برای ترش کردن معده که بسیار موثر و سریع نیز است اینست که یک قاشق چای خوری دانه‌ی کاروم را در ماهی تابه تفت بدهید. اجازه بدهید که دانه‌ها خنک شوند و سپس آنها را به آرامی با یک وردنه له کنید. دانه‌های له شده را با کمی نمک مخلوط کنید. این ترکیب برای درد معده بسیار موثر است، همچنین باعث می‌شود از شر گاز معده هم خلاص شوید.
۴. لیمو
تقریبا در تمام داروهای خانگی، لیمو برای درمان سوء هاضمه، درد معده، سرفه و بسیاری از مشکلات دیگر استفاده می‌شود. آب یک لیمو را با عسل و آب ترکیب کنید تا دارویی بسیار موثر داشته باشید.
۵. ماست
ماست یک درمان بسیار موثر برای افرادی است که مبتلا به اسهال و سوءهاضمه هستند. کمی دانه‌ی زیر‌ه‌ی سبز خرد شده و نمک را در یک کاسه ماست بریزید و حداقل دو بار در روز آن را بخورید.
۶. سودا
یک لیوان سودای مخلوط شده با آب نصف یک لیمو و مقداری نمک سیاه در درمان ناراحتی معده معجزه می‌کند.
۷. آنغوزه
کمی آنغوزه به غذاهایی که طبخ می‌کنید اضافه کنید یا آن را با یک لیوان شیر گرم ترکیب کنید و بنوشید. این هم یک درمان خانگی برای ترش کردن معده است.
این یک درمان خوب برای ترش کردن معده است، به ویژه اگر مشکل معده در اثر قاعدگی دردناک ایجاد شده‌ باشد. به پشت دراز بکشید و یک کیسه‌ی آب گرم را که در پارچه پیچیده‌اید روی شکم خود بگذارید.
۹. جوش شیرین
جوش شیرین (یک قاشق چای‌خوری) مخلوط شده با یک لیوان آب گرم می‌تواند به تسکین درد معده کمک کند.
۱۰. چای دارچین و زنجبیل
دو تکه چوب دارچین و نصف قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. اجازه بدهید که این مخلوط به مدت ۵ دقیقه استراحت کند و سپس آن را بنوشید.
۱۱. بادیان رومی
یک قاشق چای‌خوری تخم بادیان رومی را در یک فنجان بریزید، مقداری آب روی آن بریزید و اجازه دهید تمام شب را خیس بخورد. این نوشیدنی را صبح روز بعد با معده‌ی خالی بنوشید.
۱۲. نان تست سوخته
نان تست سوخته برای درمان مسمومیت غذایی موثر است، چرا که سموم را خنثی می‌کند.
۱۳. سرکه سیب (ACV)
یک قاشق چای خوری سرکه سیب به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و آن را قبل از غذا بنوشید.
۱۴. پاپائو یا خربزه درختی
خوردن پائوئو به صورت روزانه مانع از درد معده می‌شود و یک درمان خانگی برای ترش کردن معده به شمار می رود.
۱۵. مخلوط ادویه جات خشک
حدود یک قاشق چای‌خوری از تخم گشنیز، دانه‌ی رازیانه، دانه‌ی زیره‌ی سبز را به کمی آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید که این ترکیب خنک شود و آن را بعد از غذا میل کنید.
۱۶. چای سبز
نوشیدن یک فنجان چای سبز به طور روزانه و هنگام صبح به کاهش سطح اسیدیته در معده‌ی شما کمک خواهد کرد.
نکته: از مصرف بیش از حد قند با چای سبز پرهیز کنید. در عوض، از یک قاشق چای خوری عسل استفاده کنید.
۱۷. آب
آب بهترین درمان خانگی برای ترش کردن معده و بهترین درمان برای حذف تمام سموم از بدن شما است. هر کسی باید به طور متوسط ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشد صرف نظر از این‌که معده‌تان ترش کند یا نه.
۱۸. آب برنج
آب برنج یک لایه‌ی تسکین دهنده روی دیواره‌ی معده‌تان ایجاد می‌کند و به این ترتیب به کاهش درد کمک می‌کند. مقداری برنج را در آب بپزید (میزان آب باید دو برابر برنج باشد). آب برنج را در یک کاسه بریزید. کمی عسل به آب برنج اضافه کنید و آن را بنوشید.
۱۹. آب سیب‌زمینی
سیب‌زمینی شاه ادوارد برای دردی که در اثر زخم معده ایجاد می‌شود، ایده‌آل است. سیب‌زمینی را له کنید و آب آن را بگیرید. با اضافه کردن ¾ فنجان آب، آن را رقیق کنید. ۱/۲ قاشق چای‌خوری آب لیمو و ۲/۱ قاشق چای‌خوری عسل اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این ترکیب را صبح‌ها با معده‌ی خالی بنوشید.
۲۰. سیب
همان‌طور که آن مَثل قدیمی می‌گوید، “یک سیب در روز شما را از پزشک دور نگه می‌دارد.” غذاهایی که سرشار از فیبر هستند به فرآیند گوارش شما کمک می‌کنند و باید همیشه در وعده‌های غذایی‌تان گنجانده شوند. همیشه سیب را با پوست بخورید.
۲۱. بکرایی
گوشت میوه‌ی بکرایی را با یک لیوان آب‌دوغ مخلوط کنید. این ترکیب برای درمان معده درد بسیار موثر است.
رپورتاژ
۲۲. نوشابه
نوشابه برای رفلاکس اسید ایده‌آل است.
۲۳. انار
دانه‌های انار یک درمان موثر برای اسهال هستند. دانه‌ها را در یک کاسه ماست بریزید یا فقط کمی نمک و فلفل سیاه به آنها اضافه کنید و بخورید.
۲۴. زنجبیل
کمی زنجبیل رنده شده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید، یک قاشق چای‌خوری عسل داخل این ترکیب بریزید و آن را بنوشید. در واقع برای درمان مشکل سوءهاضمه می‌توان زنجبیل را به اشکال دیگر چای نیز اضافه کرد. شربت زنجبیل به اندازه‌ی زنجبیل طبیعی موثر است.
۲۵. خرما
با استفاده از چند خرما، خمیر خرما درست کنید و آن را با کمی عسل مخلوط کنید. این ترکیب را حداقل سه بار در روز مصرف کنید.
۲۶. یخ
صاف و به پشت دراز بکشید و یک قطعه یخ را زیر ناف خود بگذارید. اگر چه این درمان موقتی است، اما موجب تسکین درد می‌شود.
۲۷. پاپایا
پاپایا یک میوه‌ی بسیار موثر برای ممانعت از ترش کردن معده است. این میوه را به طور روزانه مصرف کنید.
داروهای گیاهی برای درمان ترش کردن معده
۲۸. نعنا
برگ‌های خام نعناع برای درمان درد معده بسیار موثر هستند و نفس‌تان را خنک و تازه می‌کنند. روش دیگر مصرف نعناع این است که یک قاشق چای خوری آب نعناع، آب لیمو و آب ریشه‌ی زنجبیل را همراه با کمی سنگ نمک مخلوط کنید.
۲۹. آلوئه‌ورا
آلوئه‌ورا علاوه بر این که یک درمان خوب برای مشکلات پوستی است، برای درمان ترش کردن معده نیز موثر است. آن را قبل و بعد از غذا برای تنظیم سیستم گوار‌ش‌تان مصرف کنید.
۳۰. برگ‌های تمبر هندی
خمیر لطیفی از ۳ گرم برگ تمبر هندی درست کنید، به این خمیر یک یا دو پنس سنگ نمک (۱ گرم، اگر طعم و مزه‌اش را دوست دارید) و خوب مخلوط کنید. برای کمک به هضم، این ترکیب را بعد از غذا بخورید.
۳۱. رزماری
رزماری روی بدن شما اثر تسکین دهنده دارد. چند قطره روغن رزماری را به آب داخل وان حمام اضافه کنید و برای احساس آرامش درون آن حمام کنید.
۳۲. چای بابونه
بابونه به عنوان یک ضد التهاب عمل می‌کند و به ریلکس شدن عضلات دستگاه گوارش فوقانی کمک می‌کند.
– یک یا دو قاشق چای‌خوری بابونه را در یک فنجان بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. روی فنجان را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد.
– روش دیگر این است که اگر چای بابونه‌ی کیسه‌ای استفاده می‌کنید، آب را روی کیسه‌ی بابونه بریزید، در فنجان را بگذارید و اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.
۳۳. جعفری
جعفری به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. برگ جعفری را به مدت ۲ ساعت در آب خیس بگذارید و سپس این آب را در طول روز بنوشید.
۳۴. برگ کرفس
از برگ کرفس خمیری تهیه کنید و کمی سنگ نمک به آن اضافه کنید و بلافاصله مصرف کنید تا یک درمان خانگی برای ترش کردن معده باشد.
۳۵. دانه‌ی رازیانه
دانه‌ی رازیانه برای درد معده ناشی از وجود گاز یا گرفتگی بسیار موثر است. کمی آب جوش را در یک فنجان بریزید و به آن ۱ قاشق چای‌خوری دانه‌ی رازیانه اضافه کنید. روی فنجان را بپوشانید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. مخلوط را صاف کنید و آب رازیانه را با معده خالی و قبل از غذا بنوشید.
۳۶. چای آویشن
آویشن درد ناشی از گاز و گرفتگی معده را تسکین می‌دهد. ۱ قاشق چای‌خوری برگ آویشن خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. مخلوط را صاف کنید و دمنوش آویشن را با معده‌ی خالی دست کم سه بار در روز بنوشید.
بایدها
– مواد غذایی سرشار از فیبر، مانند اسفناج و سایر سبزیجات برگ‌دار را در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید. این امر به ویژه برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند خوب است.
– یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید.
– تا آن‌جا که برای‌تان امکان دارد استراحت کنید، به خصوص اگر دچار عفونت معده هستید.
– یوگا در تسکین ترش کردن معده موثر است.
– همیشه غذای‌تان با لقمه‌های کوچک بخورید و آن را خوب بجوید.
– به مدت نیم ساعت بعد از هر وعده غذا پیاده‌روی کنید.
نبایدها
– از نوشیدن آب میوه‌هایی مانند گریپ فروت، پرتقال، گوجه‌فرنگی و آناناس پرهیز کنید چرا که این میوه‌ها اسیدی هستند.
– از مصرف مواد غذایی شور، تند و سرخ شده و چرب پرهیز کنید.
– از نوشیدن الکل، نوشیدنی‌های گازدار و کافئین بپرهیزید.
– بلافاصله بعد از غذا نخوابید.
– اگر معده‌ی شما نمی‌تواند لبنیات و گلوتن را تحمل کند، از مصرف آنها بپرهیزید.
– سیگار کشیدن و جویدن تنباکو را ترک کنید.
– استفاده از مسهل و آسپرین می‌تواند منجر به ایجاد زخم شود، بنابراین قبل از امتحان کردن آنها با یک پزشک مشورت کنید.
نوشته‌های مرتبط