۷ نشانه سرطان ریه که به شما هشدار می‌دهند

سرطان ریه هم در مردان و هم در زنان سراسر دنیا در میان شایع‌ترین انواع سرطان قرار دارد. بنابر گفته‌ی موسسه‌ی ملی سرطان ایالات متحده، تقریبا یکی از هر ۱۴ مرد و زن در ایالات متحده در برحه‌ای از زندگی‌اش مبتلا به سرطان ریه تشخیص داده می‌شود. در ایالات متحده سرطان ریه از سرطان سینه، به عنوان رایج ترین علت مرگ‌های مرتبط با سرطان، سبقت گرفته است. اما آگاهی از عوامل خطرزا و توجه به علائم و نشانه‌های هشدار می‌تواند زندگی را نجات دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا ۷ نشانه سرطان ریه که به شما هشدار می‌دهند را بشناسید.

عوامل خطر

استعمال دخانیات ـ بین سرطان سینه و سیگار کشیدن ارتباطی بسیار قوی وجود دارد، و حدود ۹۰٪ موارد سرطان سینه نتیجه‌ی استفاده از تنباکو هستند. هرچه سیگار بیش‌تری بکشید و هرچه مدت زمان بیش تری سیگاری باشید، خطر سرطان ریه افزایش می‌یابد. تصور می‌شود در میان سیگاری‌هایی که در روز یک یا دو پاکت سیگار می‌کشند، یکی از هر هفت نفر بر اثر ابتلا به سرطان ریه بمیرد.

استنشاق دود دخانیات ـ‌ لازم نیست خودتان سیگاری باشید که سلامت‌تان به خطر بیفتد. دود تنباکو حاوی مواد شیمیایی بسیاری است که سرطان‌زا تشخیص داده شده‌اند. هرچه بیش‌تر در معرض سیگارهای دود شده توسط دیگران قرار بگیرید، خطر آن افزایش می‌یابد.

آلودگی هوا ـ تصور می‌شود تماس طولانی‌مدت با هوای به شدت آلوده می‌تواند خطر ایجاد سرطان ریه را مانند استنشاق دود دخانیات افزایش دهد.

الیاف آزبست و دیگر مواد شیمیایی ـ‌ استفاده از آزبست در بسیاری از کشورها محدود یا ممنوع شده است، اما در گذشته به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شد. این مورد شامل قرار گرفتن در معرض مواد و ترکیبات شیمیایی خاصی نیز می‌شود که در مشاغل و صنایع بسیاری استفاده می‌شوند مانند آرسنیک، برلیوم، کادمیوم، زغال سنگ، سیلیکا، و نیکل.

گاز رادون ـ یک گاز طبیعی رادیواکتیو محصول اورانیوم است. نامرئی و بدون بو است و می‌تواند همراه با خاک وارد خانه شود.

وراثت ـ استعداد ژنتیک فردی ممکن است در ابتلا به سرطان ریه نقش داشته باشد. هم‌چنین افرادی که عضوی از خانواده‌شان مبتلا به سرطان ریه است، خطر ابتلایشان به این بیماری افزایش می‌یابد.

بیماری‌های ریوی ـ‌ بیماری‌های ریوی خاصی با خطر بیش‌تر ابتلا به سرطان ریه در ارتباط هستند، مانند بیماری انسداد ریوی مزمن و زخم ریه.

سن بالای ۶۵ سال ـ تقریبا ۷۰٪ افرادی که مبتلا به سرطان ریه تشخصی داده می‌شوند بالای ۶۵ سال سن دارند، در حالی‌که کمتر از ۳٪ سرطان‌های ریه در افراد زیر ۴۵ سال رخ می‌دهد.

نشانه سرطان ریه

نشانه‌های هشدار سرطان ریه همواره حاضر نیستند یا تشخیص‌شان کار ساده‌ای نیست. در بسیاری از موارد ممکن است سرطان ریه در مراحل اولیه هیچ علائم قابل توجهی نشان ندهد. اما اگر مشکوک هستید که برخی از عوامل خطر در موردتان صدق کند، غربالگری اولیه ممکن است به افرادی که خطر ابتلایشان به این بیماری زیاد است کمک کند.

فردی با سرطان ریه ممکن است علائم زیر را بروز دهد:

۱. سرفه‌ی دائمی یا تغییراتی در سرفه

رپورتاژ

اگر سرما خورده‌اید، سرفه‌تان باید بعد یک یا دو هفته ناپدید شود، اما اگر برای مدت طولانی باقی بماند بهتر است به پزشک‌تان مراجعه کنید. اگر سیگاری هستید یا از سرفه‌ی مزمن رنج می‌برید، دقت کنید که آیا در سرفه‌ی مزمن‌تان تغییری به وجود آمده است، برای مثال: سرفه به دفعات بیش‌تر، سرفه‌ی عمیق‌تر همراه با صدایی عمیق‌تر یا گرفته، بالا آمدن خون یا مخاط بیش‌تر از معمول همراه با سرفه.

۲. نفس تنگی

اگر در انجام کاری که در گذشته به راحتی انجام می‌دادید دچار تنگی نفس شدید، ممکن است علامت سرطان ریه باشد. این علامت در صورتی که توده‌ی ریوی یکی از مسیرهای هوا را تنگ یا مسدود کند، یا در صورتی که مایع ناشی از آن در سینه جمع شود، ممکن است رخ دهد.

۳. درد سینه و استخوان

یکی دیگر از این علائم ممکن است درد در سینه، شانه، یا ناحیه‌ی پشت باشد. سرطان ریه‌ای که به استخوان‌ها رسیده باشد ممکن است سبب ایجاد درد در نقاطی از استخوان تحت تاثیر شود. اگر به مغز رسیده باشد ممکن است باعث ایجاد تعدادی علائم عصبی و سردرد شود. بنابراین به صدای بدن‌تان گوش دهید و اگر درد باقی ماند و از بین نرفت، به پزشک تان مراجعه کنید.

۴. خس خس کردن

در حالی‌که یک صدای سوت مانند هنگام نفس کشیدن ممکن است به خاطر آسم یا حساسیت باشد، ممکن است به سرطان ریه هم مرتبط باشد. اگر این خس خس دوام بیاورد، به پزشک‌تان مراجعه کنید تا علتش را بیابد.

۵. تغییرات صدا

صدایتان زمخت‌تر و عمیق‌تر می‌شود یا متوجه تغییرات قابل توجه دیگری در صدایتان می‌شوید. در حالی که زمختی ممکن است به خاطر یک سرماخوردگی ساده باشد، در صورت باقی ماندن به پزشک‌تان مراجعه کنید.

۶. عفونت‌های ریوی دائم

عفونت‌هایی نظیر برونشیت و ذات‌الریه که از بین نمی‌روند یا دوباره برمی‌گردند.

۷. کم‌ کردن وزن، بی‌اشتهایی، خستگی و ضعف

این‌ها علائم غیراختصاصی هستند که ممکن است در سایر انواع سرطان یا بیماری‌های دیگر ببینید، اما اگر این تغییرات بدون توجیه و پایدار باشند، بهتر است برای یافتن علت به پزشک‌تان مراجعه کنید.

چگونه خطر ایجاد سرطان ریه را کاهش دهیم

  • دخانیات را ترک کنید اگر هنوز این کار را نکرده‌اید. اگر دود دخانیات را استنشاق می‌کنید، برخوردتان را با دود تنباکو حذف کنید.
  • خانه‌تان را برای رادون تست کنید ـ اگر مشکوک به وجود گاز رادون در خانه‌تان هستید، یک جعبه‌ی تست رادون خانگی بخرید که بتواند سطوح بالای رادون را در خانه‌تان شناسایی کند.
  • در محل کار از مواد سرطان‌زا دوری کنید ـ احتیاط کنید که در محل کار در مقابل مواد سمی از خودتان مراقبت کنید.
  • سایر تغییرات سبک زندگی ـ شواهد قدرتمندی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر انواع سرطان را کاهش دهد. هم‌چنین رژیمی سرشار از فیبر را همراه با میوه‌ها و سبزیجات فراوان رعایت کنید. هم چنین شواهدی وجود دارد که برخی ز این سبزیجات می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.
  • غربالگری اولیه ـ رادیوگرافی قفسه سینه در تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه موثر نیست. با این وجود سی‌تی اسکن‌های دوز پایین می‌تواند مرگ‌ومیر ناشی از سرطان ریه را تا ۲۰٪ کاهش دهد
نوشته‌های مرتبط