51 فایده و کاربرد جوش شیرین که شگفت‌زده‌تان می‌کند

جوش شیرین که با نام بی کربنات سدیم نیز شناخته می شود، کاربردها و فواید مختلفی در زندگی روزمره ما دارد. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا ۵۱ فایده و کاربرد جوش شیرین که شگفت‌زده‌تان می‌کند را بدانید.

کاربرد جوش شیرین در مراقبتی فردی

۱. درست کردن خمیردندان

خمیر ساخته شده از جوش شیرین و یک محلول پروکسید هیدروژن ۳ درصد می‌تواند به عنوان جایگزینی برای خمیردندان‌های تجاری بدون فلوراید به کار رود. می‌توانید فقط مسواک خود را با خمیردندان درون جوش شیرین بگذارید تا قدرت آن را بیشتر کند.

۲. دهان را خوشبو می‌کند

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را را در نصف لیوان آب بریزید، در دهان بچرخانید، آن را بیرون ریخته و دهان را آب بکشید. بوی دهان، کم نمی‌شود بلکه از بین می‌رود.

۳. وسایل درون دهان را در آن بگذارید

وسایل درون دهان مانند نگه دارنده‌ها، قالب‌های دهان و دندان‌های مصنوعی را در محلولی از ۲ قاشق چایخوری جوش شیرین حل شده در یک لیوان یا یک کاسه کوچک آب گرم بخیسانید. جوش شیرین، ذرات غذا را جدا کرده و بوی وسیله‌ها را خنثی می‌کند و وسایل، تمیز می‌مانند. همچنین می‌توانید با استفاده از جوش شیرین، این وسایل را مسواک کنید.

۴. از آن به عنوان اسکراب صورت و لایه بردار بدن استفاده کنید

برای خودتان یک اسکراب صورت و بدن قوی درست کنید. با ۳ واحد جوش شیرین و ۱ واحد آب، خمیر درست کنید. آن را به آرامی و با حرکات دورانی روی پوست بمالید تا لایه برداری کند. خوب آب بکشید. این برای استفاده روزانه، خوب است.

۵. ضد عرق قوی بدن

برای از بین بردن بوی بدن، جوش شیرین را بر زیر بغل‌های خود بزنید.

۶. به عنوان یک آنتی اسید استفاده کنید

جوش شیرین، یک آنتی اسید بی‌خطر و موثر برای تسکین سوزش معده، رفلکس معده و یا عدم هضم اسید است. برای نحوه استفاده، به بسته جوش شیرین مراجعه کنید.

۷. نیش حشرات و خارش پوست را درمان می‌کند

برای نیش حشرات، خمیری با جوش شیرین و آب درست کنید و مانند مرهم بر پوست آسیب دیده قرار دهید. برای کاهش خارش، مقداری جوش شیرین را در دست خود گذاشته و پس از حمام، آن را بر پوست مرطوب بمالید.

۸. نرم‌کننده و پاک‌کننده دست بسازید

صابون‌های قوی را کنار بگذارید و آلودگی عمیق و بوی دست‌ها را با خمیری از ۳ واحد جوش شیرین و ۱ واحد آب یا ریختن ۳ واحد جوش شیرین در مایع دستشویی ملایم، از بین ببرید. سپس خوب آبکشی کنید.

۹. به موهای‌تان کمک می‌کند

سرکه برای مو، عالی است اما جوش شیرین نیز جایی در حمام دارد. مقداری جوش شیرین را همزمان با شامپوی معمول‌تان بر کف دست خود بپاشید. مانند همیشه شامپو کنید و خوب آبکشی کنید- جوش شیرین به از بین رفتن مواد باقی مانده از محصولات حالت دهنده، کمک می‌کند، بنابراین موی شما تمیزتر و انعطاف پذیرتر می‌کند.

۱۰. برس‌ها و شانه‌ها را تمیز می‌کند

برای موهای درخشان با جلای بیشتر، باید برس‌ها و شانه‌ها را تمیز نگه دارید. با خیساندان شانه‌ها و برس‌ها در محلولی از ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین در یک ظرف آب گرم، چربی طبیعی و باقی مانده محصولات مو را پاک کنید. آب بکشید و بگذارید خشک شوند.

۱۱. آب حمام درست کنید

۲/۱ فنجان جوش شیرین را به آب حمام اضافه کنید تا اسیدهای پوست را خنثی کرده و به شستن چربی و عرق کمک کند، جوش شیرین همچنین پوست را نرم می‌کند. نمک اپسوم نیز برای حمام، عالی است.

۱۲. پاهای‌تان را نرم می‌کند

۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین را در وان آب گرم بگذارید و پاها را در آن قرار دهید و به آرامی اسکراب کنید. همچنین می‌توانید برای پاهای‌تان اسپا درست کنید.

کاربرد جوش شیرین در تمیز کاری

۱۳. اسکرابی برای سطوح درست کنید

برای تمیز کردن بی‌خطر و موثر وان‌های حمام، کاشی‌ها و سینک‌ها- حتی کاشی‌های فایبر گلاس و شیشه‌ای- جوش شیرین را روی یک اسفنج مرطوب و تمیز بپاشید و مانند همیشه اسکراب کنید. به دقت بشویید و خشک کنید. برای قدرت پاک کنندگی زیاد، خمیری با جوش شیرین، نمک دانه درشت و مایع ظرفشویی درست کنید- بگذارید بر روی سطح بماند و سپس بشویید.

۱۴. شستن ظرف‌ها، قابلمه‌ها و ماهی تابه‌ها

۲ قاشق غذاخوری سرپر جوش شیرین را (با مایع ظرفشویی معمول خود) به آب ظرفشویی اضافه کنید تا چربی و غذاهای مانده بر ظرف‌ها، قابلمه‌ها و ماهی تابه‌ها را از بین ببرد. برای غذاهای سوخته، اول آنها را با جوش شیرین و مایع ظرفشویی و آب بخیسانید، سپس جوش شیرین خشک را بر یک اسفنج یا پارچه مرطوب تمیز بگذارید و به عنوان یک پودر پاک‌کننده و بدون خش استفاده کنید.

۱۵. اسفنج‌ها را تمیز می‌کند

اسفنج‌هایی که بوی بدی می‌دهند را در در محلولی قوی از جوش شیرین بخیسانید تا آلودگی‌ها از بین بروند (۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین حل شده در ۱ لیتر آب گرم). برای ضدعفونی کردن عمیق، از مایکروویو استفاده کنید.

۱۶. مایکروویو را تمیز کنید

جوش شیرین بر یک اسفنج تمیز مرطوب، بیرون و درون مایکروویو را تمیز می‌کند و بوی ماده شیمیایی تند بر جای نمی‌ماند. آن را خوب با آب بشویید.

۱۷. ظروف نقره سر میز را جلا دهید.

از خمیر جوش شیرین ساخته شده از ۳ واحد جوش شیرین و یک واحد آب استفاده کنید. آن را با یک پارچه یا اسفنج تمیز بر نقره بمالید. برای درخشش ظرف‌ها و سکه‌های نقره، آنها را خوب بشویید و خشک کنید.

۱۸. ظرف‌های چای و قهوه را تمیز کنید

لکه‌های قهوه و چای و بوی بد را با شستن ماگ‌ها و قهوه سازها در محلولی از ۴/۱ فنجان جوش شیرین در ۱ ایتر آب گرم، از بین ببرید. برای لکه‌های سمج، خیساندن وسایل را در طول شب در محلول جوش شیرین و پودر شستشو یا مالیدن جوش شیرین با استفاده از یک اسفنج تمیز مرطوب را امتحان کنید.

۱۹. اجاق گاز را تمیز کنید

جوش شیرین را بر کف اجاق گاز بپاشید. آب را با اسپری بپاشید که جوش شیرین را مرطوب کند. بگذارید یک شب بماند. صبح، آن را بسابید، جوش شیرین و آلودگی را با اسفنج یا جاروبرقی بردارید و آب بکشید.

۲۰. کف‌ها را تمیز کنید

آلودگی و کثیفی (بدون افتادن خش) کف‌های غیر مومی و کاشی را با استفاده از ۲/۱ فنجان جوش شیرین در سطل آب گرم از بین ببرید. برای داشتن سطحی درخشان، این ماده را روی کف بسابید و سپس بشویید. برای خراش‌ها، از جوش شیرین بر یک اسفنج مرطوب تمیز استفاده کنید سپس آب بکشید.

۲۱. مبلمان را تمیز کنید

شما می‌توانید یک پلیش مبلمان خانگی بسازید، یا می‌توانید لکه‌ها (حتی مداد شمعی) را از روی دیوارها و مبلمان رنگ شده پاک کنید و این کار را با گذاشتن جوش شیرین بر یک اسفنج مرطوب و سابیدن آرام، انجام دهید. سپس، با یک پارچه تمیز و خشک، آن را پاک کنید.

۲۲. پرده‌های حمام را تمیز کنید

می‌توانید با پاشیدن مستقیم جوش شیرین بر یک اسفنج یا برس مرطوب، پرده وینیل حمام را پاک و بوزدایی کنید. پرده را بسابید و خوب با آب بشویید. آن را آویزان کنید تا خشک شود.

۲۳. مایع لباسشویی خود را قوی کنید

با اضافه کردن ۲/۱   فنجان جوش شیرین به لباسشویی خود برای بهتر کار کردن مایع لباسشویی، لباس شستن را بهتر کنید. تعادل بهتری از pH در شست و شو، لباس‌ها را تمیزتر، خوشبوتر و روشن‌تر می‌کند.

۲۴. لباس‌های کودکان را به‌ آرامی تمیز کنید

پوست کودک، نیازمند ملایم‌ترین پاک کننده‌هاست که به گونه روز افزونی در دسترس هستند، اما مواد ضد لکه و بو، معمولا قوی هستند. برای لکه‌های سخت، ۲/۱ فنجان جوش شیرین را به مایع لباسشویی خود اضافه کنید یا ۲/۱ فنجان را در زمان آبکشی در ماشین بریزید تا بوی بد را از بین ببرد.

۲۵. پوشک‌های پارچه‌ای را تمیز کنید

۲/۱ فنجان جوش شیرین را در ۲ لیتر آب بریزید و پوشک‌ها را خوب در آن بخیسانید.

۲۶. دسته‌های ورزشی را تمیز کنید

رپورتاژ

از یک محلول جوش شیرین (۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۱ لیتر آب) برای تمیز کردن و بوزدایی تجهیزات ورزشی استفاده کنید. جوش شیرین را بر کیف‌های گلف و کیف‌های باشگاه بپاشید تا بوی‌شان برود، میله‌های گلف را با خمیر جوش شیرین (۳ واحد جوش شیرین و ۱ واحد آب) و برس تمیز کنید (بدون این‌که روی آنها خش بیندازید! ). سپس با دقت آبکشی کنید.

۲۷. لکه‌های روغن و چربی را از بین ببرید

از جوش شیرین برای لکه‌های روغن و چربی بر کف گاراژ یا جلوی خانه خود، استفاده کنید. جوش شیرین را روی لکه بپاشید و با یک برس مرطوب، آن را بسابید.

۲۸. باتری‌ها را تمیز کنید

می‌توان جوش شیرین را برای رفع زنگ زدگی اسید باتری ماشین یا چمن زن یا غیره استفاده کرد، زیرا جوش شیرین یک ماده قلیایی ملایم است. مراقب باشید که انتهای باتری را قبل از پاک کردن بکشید. با استفاده از ۳ واحد جوش شیرین و ۱ واحد آب، خمیر درست کنید، آن را با پارچه مرطوب بر انتهای باتری بگذارید تا زنگ زدگی را از بین ببرید. پس از تمیز کردن و دوباره وصل کردن انتهای باتری، برای جلوگیری از زنگ زدگی در آینده، از وازلین استفاده کنید. هنگام کار با باتری، لطفا مراقب باشید- باتری حاوی اسیدی قوی است.

۲۹. ماشین‌ها را تمیز کنید

از جوش شیرین برای تمیز کردن چراغ‌های ماشین، رنگ، شیشه‌ها، تایرها، صندلی‌های وینیل و کفپوش‌ها استفاده کنید و نگران خراش افتادن نباشید. از محلول ۴/۱ فنجان جوش شیرین در ۱ لیتر آب گرم استفاده کنید. آن را با اسفنج یا پارچه نرم استفاده کنید تا رد جاده، شیره درخت، حشرات و قیر را پاک کنید. برای لکه‌های سخت، از جوش شیرینی که به اسفنج مرطوب یا برس نرم زده‌اید استفاده کنید.

کاربرد جوش شیرین برای بوزدایی

۳۰. یخچال‌تان را بوزدایی کنید

برای از بین بردن بو، یک جعبه سرباز جوش شیرین را ته یخچال بگذارید.

۳۱. تخته آشپزخانه را بوزدایی کنید

روی تخته آشپزخانه، جوش شیرین بپاشید، بسابید و بشویید.

۳۲. سطل‌های زباله را بوزدایی کنید

جوش شیرین را بر کف سطل زباله بریزید تا بوی بد زباله را رفع کند.

۳۳. بازیافتی‌ها را بوزدایی کنید

جوش شیرین را در بالای سطل بازیافتی‌ها بریزید. همچنین، سطل بازیافت را منظم با استفاده از جوش شیرین و اسفنج مرطوب، تمیز کنید، سپس بشویید.

۳۴. آب‌رو‌ها را بوزدایی کنید

برای از بین بردن بوی سینک و لوله‌ آب‌روها، و جلوگیری از بالا آمدن بو، ۲/۱ فنجان جوش شیرین را هنگامی آب گرم جریان دارد، در آب‌رو بریزید، این کار، بوهای اسیدی و بازی را از آب‌رو می‌برد. ( این راه خوبی برای استفاده از جوش شیرینی است که برای یخچال به کار برده‌اید).

۳۵. ظرف‌شویی‌ها را بوزدایی و تمیز کنید

از جوش شیرین برای بوزدایی ظرفشویی، قبل از روشن کردن و سپس به عنوان یک پاک کنده ملایم در خلال شست و شو استفاده کنید.

۳۶. زباله خردکن را بوزدایی کنید

برای بوزدایی کردن زباله خردکن و جلوگیری از بالا آمدن بو، جوش شیرین را در آب‌رو بریزید و آب گرم را باز کنید. جوش شیرین، بوی اسیدی و بازی را خنثی کرده و آب‌رو را تمیز می‌کند.

۳۷. جعبه‌های ناهار را بوزدایی کنید

مابین استفاده‌ها، یک بسته ضد نشت جوش شیرین را در جعبه ناهار هر کسی بگذارید تا بوها را به خود جذب کند.

۳۸. فرش‌ها را بوزدایی کنید

با سخاوت تمام، جوش شیرین را بر فرش بپاشید. بگذارید یک شب، یا تا جایی که ممکن است بماند (هر چه بیشتر بماند تاثیرش بیشتر است). مقادیر بیشتر جوش شیرین را پاک کرده و بقیه را جارو برقی بکشید. (توجه کنید که کیسه جاروبرقی، پر و سنگین می‌شود).

۳۹. بوی جاروبرقی را از بین ببرید

با استفاده از روش بالا برای فرش‌ها، می‌توانید جاروبرقی را نیز بوزدایی کنید

۴۰. کمدها را تمیز کنید

یک بسته جوش شیرین را بر روی قفسه بگذارید تا بوی خوبی به کمد بدهد.

۴۱. خودرو‌ها را بوزدایی کنید

بوها، در لوازم داخلی و فرش باقی می‌ماند، بنابراین هر زمان که وارد می‌شوید و می‌نشینید، این بو دوباره آزاد شده و در هوا پخش می‌شود. با پاشیدن مستقیم جوش شیرین بر صندلی‌های پارچه‌ای ماشین و فرش‌ها، این بوها را از بین ببرید. ۱۵ دقیقه (برای بوهای قوی، بگذارید بیشتر بماند) منتظر بمانید و سپس جوش شیرین را جاروبرقی بکشید.

۴۲. محفظه گربه را بوزدایی کنید

کف محفظه گربه را با جوش شیرین بپوشانید سپس طبق معمول با خاک گربه آن را پر کنید. برای از بین بردن بو در فاصله بین تعویض‌ها، پس از پاک کردن کامل محفظه روی خاک‌ها جوش شیرین بریزید. می‌توانید برای این کار از چای سبز نیز استفاده کنید.

۴۳. محل خواب حیوان خانگی را بوزدایی کنید

با پاشیدن زیاد جوش شیرین بر محل خواب حیوان خانگی، بو را از بین ببرید.، جوش شیرین را بپاشید، ۱۵ دقیقه صبر کنید( یا مدت بیشتر برای بوهای قوی‌تر)، سپس جاروبرقی بکشید.

۴۴. کفش‌های کتانی را بوزدایی کنید

هنگامی که از کفش‌های کتانی استفاده نمی‌کنید، با پاشیدن و چرخاند جوش شیرین در آن‌ها، می‌توانید از پخش شدن بو جلوگیری کنید. اگر دیگر قادر به پوشیدن‌شان نیستید، می‌توانید آنها را ببخشید.

۴۵. پارچه‌های کتانی را تمیز می‌کند

برای داشتن ملحفه‌ها و حوله‌های تمیزتر، ۲/۱ فنجان جوش شیرین را به دور آبکشی لباسشویی اضافه کنید.

۴۶. شست و شوی خود را بوزدایی کنید

می‌توان بوی لباس‌های ورزشی یا دیگر لباس‌های بودار را با اضافه کردن ۲/۱ فنجان جوش شیرین به دور آب‌کشی لباسشویی، از بین برد.

۴۷. حیوانات پارچه‌ای را تمیز کنید

اسباب بازی‌های زیبا و مورد علاقه خود را با حمام خشک با جوش شیرین تمیز کنید. روی آنها جوش شیرین بپاشید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند، سپس برس بکشید.

سایر کاربردهای جوش شیرین

۴۸. نوش‌داروی اردو زدن

جوش شیرین، یک ماده ضروری برای اردوی بعدی شماست. یک شوینده ظرف و قابلمه است، شوینده دست، ضد عرق، خمیردندان، خاموش‌کننده آتش و بسیاری کاربردهای دیگر.

۴۹. خاموش کردن آتش

جوش شیرین می‌تواند به مهار اولیه آتش‌سوزی‌های آشپزخانه ناشی چربی و برق کمک کند، زیرا هنگامی که جوش شیرین گرم می‌شود، دی اکسید کربن تولید می‌کندکه به کاهش شعله‌ها کمک می‌کند. برای آتش‌های کوچک هنگام آشپزی ( ماهی‌تابه، منقل، اجاق گاز، گریل)، گاز را ببندید یا اگر می‌توانید برق را قطع کنید. عقب بایستید و چند مشت جوش شیرین را در پایه آتش بریزید تا آتش را بخواباند و سپس برای جلوگیری از خطر با آتش‌نشانی تماس بگیرید. (و باید یک کپسول آتش‌نشانی دم دست داشته باشید)

۵۰. گندزدایی

استفاده منظم از جوش شیرین در آب‌روها می‌تواند باعث جریان درست فاضلاب شود. یک فنجان جوش شیرین در هفته می‌تواند pH مناسب مخزن گندزدایی را حفظ کند.

۵۱. اسکراب میوه و سبزیجات

جوش شیرین یک راه بی‌خطر برای پاک کردن آلودگی و مواد باقی‌مانده بر میوه و سبزیجات است. فقط مقداری جوش شیرین را بر یک اسفنج مرطوب بپاشید، میوه را با آن بمالید و آب‌کشی کنید.

خوب، ما در اینجا ۵۱ پیشنهاد برای استفاده و کاربرد جوش شیرین داشتیم. آیا نکته‌ای برای استفاده از جوش شیرین دارید که از قلم انداخته باشیم؟

نوشته‌های مرتبط