علائم سرطان: 20 نشانه هشداردهنده که سرطان در بدن‌تان در حال رشد است

قبل از این‌که بخواهید به جواب آزمایش‌ها اتکا کنید، یک دستگاه آزمایش طبیعی به شما اعطا شده‌است: بدن‌تان. اگر به دقت به بدن‌تان گوش کنید می‌تواند نشانه‌های مفیدی را برای تشخیص علائم سرطان در اختیارتان بگذارد، که در غیر این صورت ممکن است آ‌ن‌ها را نادیده بگیرید.

علائم سرطان

۱. خس خس سینه / نفس تنگی

بیماران مبتلا به سرطان ریه به یاد می‌آورند این یکی از اولین علائمی بود که مشاهده کردند اما در ابتد آن را به سرطان ربط ندادند.

۲.تب یا عفونت‌های مکرر

این اغلب نشانه‌ی لوسمی یا لوکمیا است، سرطان سلول‌های خون که در مغز استخوان شروع می‌شود. این بیماری باعث می‌شود مغز استخوان به‌طور غیرعادی گلبول سفید تولید کند که مانع قابلیت‌های ضدعفونت بدن‌تان می‌شود.

۳.دشواری بلع

این نشانه اغلب با سرطان سر و گردن همراه است، اما می‌تواند نشان‌دهنده‌ی سرطان ریه نیز باشد.

۴.ضعف و خستگی مفرط

این علامت سرطان به قدری شایع است که برای تشخیص نوع سرطان باید آن را در ترکیب با علائم دیگر بررسی کرد.

۵.احساس سیری و ناتوانی در غذا خوردن

این نشانه‌ی سرطان تخمدان است. بی‌اشتهایی حتی زمانی که مدتی است چیزی نخورده‌اید یک هشدار است.

۶. بی‌اشتهایی

این می‌تواند نشانه‌ی اولیه‌ی سرطان لوزالمعده باشد. بی‌میلی ناگهانی نسبت به قهوه، نوشیدنی یا سیگار نیز می‌تواند با این بیماری در ارتباط باشد.

تغییرات جسمانی مشهود

۱. خون‌ریزی مقعد یا وجود خون در مدفوع

این نشانه‌ی رایج سرطان روده‌ی بزرگ است. دیدن خون در توالت نشانه‌ای است که برای مراجعه‌ی فوری به پزشک به اندازه‌ی کافی مهم است.

۲.وجود توده در ناحیه‌ی گردن، زیر بغل، یا کشاله‌ی ران

تورم گره‌های لنفاوی نشان‌دهنده‌ی تغییرات در سیستم لنفاوی است که می‌تواند منجر به سرطان شود.

۳.کبودی یا خون‌ریزی بیش از حد که متوقف نمی‌شود

این نشانه حاکی از وضعیت غیرعادی پلاکت‌ها و گلبول‌های قرمز خون است، که می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان خون باشد. سلول‌های سرطانی لوکمیا بر گلبول‌های قرمز غلبه می‌کنند و توانایی خون را در اکسیژن‌رسانی دچار اختلال می‌کنند که این منجر به لختگی خون می‌شود.

۴.نفخ یا افزایش وزن در ناحیه‌ی شکم

بیماران مبتلا به سرطان تخمدان نفخ غیرقابل توضیح را گزارش کرده‌اند که ناگهان ایجاد شده‌است و مدت قابل توجهی باقی مانده‌است.

۵. کاهش وزن غیرقابل توضیح

رپورتاژ

این یک نشانه‌ی اولیه‌ی سرطان روده و دیگر سرطان‌های دستگاه گوارش است. هم‌چنین نشانه‌ی آن است که سرطان به کبد گسترش پیدا کرده‌است. این بیماری روی اشتهای شما و توانایی دفع بدن‌تان تاثیر می‌گذارد.

۶. قرمزی، زخم یا التهاب پستان

این علائم نشان‌دهنده‌ی سرطان التهابی پستان است. تغییرات غیرقابل توضیح باید فورا به پزشک اطلاع داده شود. هم‌چنین بیماران مبتلا به سرطان پستان مشاهده کرده‌اند ک نوک پستان تخت شده، فرو رفته یا به یک طرف متمایل شده‌است.

۷. تورم اجزای صورت

بیماران مبتلا به سرطان ریه گزارش کرده‌اند که پف، تورم یا قرمزی صورت را مشاهده کرده‌اند. تومورهای ریوی کوچک معمولا رگ‌های خونی را در قفسه‌ی سینه مسدود می‌کنند و مانع از آن می‌شوند که خون آزادانه به سر جریان پیدا کند.

۸. زخم/ توده روی پوست که خون‌ریزی می‌کند، خوب نمی‌شود

انواع مختلف سرطان پوست (ملانوما، سرطان سلول پایه‌ای و کارسینوم سلول-سنگفرشی) می‌تواند سبب این ضایعه شود، بنابراین مراقب هرگونه خال و لکه‌ی عجیب و رشدکننده باشید.

۹. تغییرات در ناخن

نقطه‌ی قهوه‌ای/ سیاه زیر ناخن می‌تواند نشان‌دهنده‌ی سرطان پوست باشد. ناخن‌های رنگ‌پریده یا سفید می‌تواند نشانه‌ی سرطان کبد باشد. “چماقی شدن”، که بزرگ شدن انگشتان و خم شدن انتهای ناخن‌ها به سمت پایین اطلاق می‌شود، می‌تواند نشانه‌ی سرطان ریه باشد.

۱۰. درد

خون‌ریزی و درد شدید در عادت‌های ماهانه، خون‌ریزی بین عادت‌های ماهانه

این نشانه‌ی شایع سرطان رحم یا مخاط رحم (آندومتر) است. اگر این مشکل ادامه پیدا کند سونوگرافی ترانس‌واژینال باید مد نظر قرار بگیرد.

۱۱. سرفه یا درد مزمن قفسه‌ی سینه

لوکمیا و تومورهای ریوی (از میان سایر سرطان‌ها) علائمی را بروز می‌دهند که می‌تواند مشابه سرفه‌ی شدید یا برونشیت باشد. هم‌چنین برخی بیماران درد قفسه‌ی سینه را گزارش کرده‌اند که به شانه‌ها و پایین بازوها گسترش پیدا می‌کند.

۱۲. درد در ناحیه‌ی لگن / شکم

درد و انقباض در لگن می‌تواند با نشانه‌های نفخ سرطان تخمدان در ارتباط باشد. لوکمیا نیز این نشانه را دارد چون سبب یزرگ شدن طحال می‌شود.

۱۳.درد در کمر یا قسمت پایین طرف راست بالاتنه

این اغلب نشانه‌ی ابتدایی سرطان کبد است. سرطان پستان را نیز می‌توان به این طریق تشخیص داد چون تومور پستان می‌تواند از عقب به قفسه‌ی سینه فشار بیارود یا به ستون فقرات/ دنده‌ها گسترش پیدا کند.

۱۴. ناراحتی معده

انقباضات معده یا ناراحتی مکرر معده می‌تواند نشانه‌ی سرطان روده‌ی بزرگ باشد.

چگونه خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهیم

ویتامین D یک ضدسرطان شناخته‌شده است، بنابراین از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف مکمل میزان این ویتامین را در بدن‌تان به سطح نرمال برسانید. با کاهش مصرف خوراکی‌های فرآوری‌شده سطح انسولین را در بدن‌تان پایین نگه دارید، چون ممکن است میزان انسولین در ابتلا به سرطان پروستات تاثیر داشته‌باشد. می‌توان میزان انسولین را از طریق آزمایش خون کنترل و بررسی کرد.

ورزش مرتب نه تنها سلامت بدن‌تان را وضعیت خوب نگه می‌دارد، بلکه به کم کردن میزان انسولین نیز کمک می‌کند. مشاهده شده‌است که میزان بالاتر پلاسمای لیکوپن، یک رنگدانه‌ی کاروتنوئید که در گوجه فرنگی و بسیاری از توت‌ها و میوه‌ها موجود است، خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان کاهش می‌دهد.

کم‌تر در معرض در سموم محیطی مانند حشره‌کش‌ها، شوینده‌های خانگی شیمیایی، خوشبوکننده‌های هوای شیمیایی و آلودگی هوا قرار بگیرید. برخی پژوهش‌ها حاکی از آن است که استفاده‌ی طولانی‌مدت از تلفن همراه در طول ۱۰ سال می‌تواند با تومورهای مغزی در ارتباط باشد، اما بهبود تلفن‌های همراه در این سال‌ها باعث شده‌است درستی این نتایج مورد بحث واقع شود.

حفظ سبک زندگی سالم با محدود کردن قرارگیری در معرض خطر در درازمدت به بدن‌تان کمک خواهدکرد. غیرعادی نیست که افراد بالای ۱۰ سال در معرض خطر سرطان قرار بگیرند و این بیماری در آن‌ها تشخیص داده شود. بنابراین از خطر محفوظ باشید و آماده باشید تا سعی کنید به موقع از دشواری‌های آینده اجتناب کنید.

 

نوشته‌های مرتبط