مضرات نور خورشید: 9 ضرر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید

آن‌چه در ادامه می‌بینید اثرات مضر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است. بیایید نگاهی به این مضرات نور خورشید داشته باشیم تا بتوانید از آنها دوری کنید.

وقتی که پای اثرات نور خورشید به میان می‌آید، لازم است که عوارض جانبی قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید را نیز ذکر کنیم. موارد زیر به طور معمول اثرات مضر نور خورشید بر سلامت انسان است. در ادامه نگاهی به آنها داشته باشید!

بسیار خوب است که از مزایای نور خورشید تا آن‌جا که ممکن است استفاده کنید. با این وجود، باید دقیقا در مورد اثرات منفی نور خورشید برای سلامتی، پوست، مو و خلق و خوی‌تان آگاهی داشته باشید. آن‌چه در ادامه می‌بینید اثرات مضر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است. بیایید نگاهی به این مضرات داشته باشیم تا بتوانید از آنها دوری کنید.

مضرات نور خورشید

۱.  سبب بروز آفتاب‌سوختگی می‌شود

اگر بیش از حد در معرض نور خورشید قرار بگیرید، احتمالا در ناحیه‌ی پشت، ران‌ها، صورت و سایر قسمت‌های بدن دچار آفتاب سوختگی خواهید شد. در نتیجه، سلول‌های پوست شما می‌توانند در اثر اشعه‌ی UV آسیب ببینند؛ جریان خون شما افزایش می‌یابد و پوست‌تان قرمز می‌شود. اگر بیش از حد در معرض نور خورشید هستید، خطر ابتلا به سرطان پوست در شما بیش‌تر از افرادی است که از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید پرهیز می‌کنند.

۲: باعث بروز سرطان پوست در شما می‌شود

در واقع، اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید عنصری است که سرطان پوست را ایجاد می‌کند. انواع مختلفی از سرطان پوست وجود دارد از جمله ۳ نوع اصلی مانند ملانوما، کارسینومای سلول سنگفرشی و سرطان سلول پایه‌ای. ملانوما به عنوان جدی‌ترین سرطان پوست شناخته شده‌است و این نوع سرطان پوست به طور واضح‌تری متاستاز می‌دهد در مقایسه با کارسینوم سلول سنگفرشی و سرطان سلول پایه‌ای.

گفته شده است که میزان معینی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید قبل از سن ۲۰ سالگی می‌تواند به افراد کمک کند تا خطر ابتلا به ملانوما را تعیین کنند. سرطان سلول پایه‌ای نیز نوعی سرطان پوست شایع است. این نوع سرطان به طور محلی گسترش می‌یابد و متاستاز نمی‌دهد در حالی که کارسینوم سلول سنگفرشی می‌تواند متاستاز بدهد، اما این سرطان پوست به اندازه‌ی ملانوما شایع و خطرناک نیست. خطر ابتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی و سرطان سلول پایه‌ای با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و حفاظت از رنگدانه‌ها تعیین می‌شود.

۳. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید به سیستم ایمنی بدن شما آسیب وارد می‌کند

بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور خورشید همچنین اثرات مضر UV را بر سیستم ایمنی بدن به همراه دارد. دانشمندان متوجه شده‌اند که آفتاب‌سوختگی توزیع و همچنین عملکرد گلبول‌های سفید خون را تغییر می‌دهد و به این ترتیب سبب مبارزه با بیماری به مدت ۲۴ ساعت می‌شود. اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید باعث آسیب به سیستم ایمنی بدن انسان در برابر میکروب‌ها، باکتری‌ها، سموم، ویروس‌ها، عفونت و انگل‌ها می‌شود.

۴: به چشم‌ها آسیب می‌رساند

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی می‌تواند به بافت‌های چشم شما بر روی سطح چشم آسیب برساند، اختلالی که برف‌کوری نامیده می‌شود. اثرات این اختلال اغلب طی چند روز ناپدید می‌شوند، اما بعدها می‌توانند منجر به بروز عوارضی شوند. طبق گزارشی که در سال ۱۹۹۸ توسط انجمن پزشکی ایالات متحده منتشر شد، حتی مقدار کم نور خورشید می‌تواند خطر آسیب‌دیدگی‌های چشم مانند ناخنک، پتریژیوم و آب مروارید را ایجاد کند.

رپورتاژ

۵.  سبب ایجاد زائده‌ی پوستی می‌شود

اشعه‌ی ماوراء بنفش می‌تواند در آن ناحیه از پوست که در معرض نور خورشید است، خال ایجاد کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید همچنین یکی از دلایل اصلی بروز آسیب‌های پیش سرطانی است که کراتوز اکتینیک نامیده می‌شود. این آسیب در گوش‌ها، صورت و حتی پشت دست ایجاد می‌شود. کراتوز اکتینیک دارای ویژگی‌های مشابه ضایعات پیش سرطانی است. علاوه بر کراتوز اکتینیک، نوع دیگری از کراتوز وجود دارد که کراتوز سبورئیک است؛ با این حال این آسیب به موارد سرطانی منجر نمی‌شود.

۶. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید پوست را پیر می‌کند

UV قطعا سرعت پیری پوست انسان را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود که نشانه‌های پیر شدن به وضوح در ناحیه‌ی صورت ظاهر شوند. UV بافت همبند را بین می‌برد و به کلاژن زیر لایه‌ی رویی پوست آسیب وارد می‌کند. در واقع بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور خورشید پوست را پیر می‌کند، از جمله نشانه‌های پیر شدن پوست عبارتند از مشکلات معمولی مانند چین و چروک، لکه‌های قهوه‌ای و از دست دادن انعطاف‌پذیری پوست، تغییر رنگ پوست و رنگدانه‌ها در قسمت‌های مختلف بدن.

به طور معمول، پشت بازو بیش از سایر قسمت‌های بدن در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد و آشکارترین آسیب‌ها را متحمل می‌شود. از آن‌جایی که برای کنترل پیر شدن پوست در اثر نور خورشید هرگز دیر نیست، بهتر است مراقبت از پوست و سلامتی‌تان را جدی بگیرید. در غیر این صورت، مجبورید بهای آن را با سرطان پوست یا بروز چین و چروک در پوست یا سایر مشکلات پوستی بپردازید.

۷: نور خورشید برای ریه مضر است

اگر شما در یک منطقه‌ی شهری زندگی می‌کنید که پر از اتومبیل یا کارخانه است، ممکن است آفتاب هم سبب شود که هوایی که تنفس می‌کنید کثیف‌تر باشد. دلیل چنین تاثیری این است که اشعه‌ی ماوراء بنفش می‌تواند آزاد شدن مواد شیمیایی تولیدکننده‌ی دود را از هوای آلوده و چرک و کثافت ساختمان‌ها و سطوح را در فضای باز، تحریک کند. آلودگی هوا با آسم و مرگ و میر زودهنگام و احتمال بالاتر خطر بروز سکته‌ی مغزی، بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات بهداشتی ارتباط دارد.
به غیر از پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، احتمالا قادر به انجام کار دیگری برای حل این مشکل نباشید. اما می‌توانید سطح ازن را در منطقه‌ی خودتان تحت نظر داشته باشید و در روزهایی که هوا آلوده اعلام می‌شود، از فعالیت‌های غیر ضروری در فضای باز پرهیز کنید. ورزش در خارج از خانه در هنگام صبح نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد، چرا که دود و آلودگی در طول روز با ترکیب دلیل آلودگی با نور خورشید، بدتر می‌شود.

۸. نور خورشید سردرد را بدتر می‌کند

برای افراد مبتلا به میگرن، نور خورشید یا نوری که سوسو می‌زند – مانند نور خورشید که از لای شاخ و برگ درختان در هنگام وزش باد عبور می‌کند- می‌تواند باعث سردرد شود. پرهیز از نور زیاد می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ همچنین اگر می‌دانید که در معرض خطر هستید و قرار است مقداری از وقت خود را در خارج از منزل سپرس کنید، می‌توانید از داروهای پیشگیرانه استفاده کنید.

سردرد ناشی از خورشید همچنین می‌تواند نشانه‌ای از خستگی یا کم شدن آب بدن باشد، به ویژه اگر در یک روز گرم تابستان مدتی را در خارج از خانه باشید. هیدراته نگه داشتن بدن‌تان، حضور در سایه، و خنک نگه داشتن خودتان می‌تواند کمک‌تان کند که دچار سردرد نشوید.

۹: آلرژی به نور خورشید

این مورد بسیار نادر است، اما برای برخی افراد، فقط چند دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است باعث بروز خارش، سوزش و درد ناگهانی شود. این بیماری که پروتوپورفیریای اریتروپوئتیک نام دارد و گاهی اوقات به عنوان «حساسیت به خورشید» توصیف می‌شود، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داده‌است.

خوشبختانه، یک داروی جدید که اکنون در حال توسعه است، این وعده را داده که افراد مبتلا به این اختلال را درمان می‌کند. داروهایی که افاملانوتاید نامیده می‌شوند، با تحریک تولید ملانین – رنگدانه‌ای که رنگ پوست را می‌سازد – تاثیر خود را می‌گذارند و از بدن افراد سالم در برابر آسیب نور خورشید محافظت می‌کند.

نوشته‌های مرتبط