مضرات قارچ خوراکی: 20 عارضه جانبی خطرناک قارچ برای سلامتی

قارچ‌ها ما را به یاد دستور پخت غذاهای خوشمزه می‌اندازند. آن‌ها کم کالری و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. اما با تمام این احوال نباید از مضرات قارچ و چندین عارضه جانبی خطرناک قارچ برای سلامتی غافل شوید. با ما همراه باشید تا مهمترین مضرات قارچ را بدانید.

قارچ روی منبع غذایی‌اش، روی خاک، یا زیر خاک رشد می‌کند. قارچ‌ها به خاطر طعم دلپذیرشان و ارزش غذایی بالای‌شان در بسیاری از غذاها در سراسر جهان استفاده می‌شوند. ولی هم‌چنین بسیاری از قارچ‌های سمی نیز وجود دارد که می‌توانند سلامتی انسان را با خطرات جدی مواجه کنند. آیا می‌خواهید درباره‌ی تاثیرات ناشناخته‌ی قارچ‌ها بیش‌تر بدانید؟ پس این مقاله را انتها مطالعه بفرمایید.

قارچ‌ها را هم‌چنین برای ارزش‌های دارویی و تغذیه‌ای موجود در آن‌ها مصرف می‌کنند. این خوراکی در همه‌ی سوپرمارکت‌ها در دسترس قرار داد. قارچ‌های خوراکی نیز ممکن است برای برخی افراد خاص که دارای آلرژی‌های قارچی هستند، عوارض جانبی داشته باشند، زیرا به هر حال قارچ‌ها دارای برخی ویژگی‌های مشابه‌ای هستند. از این رو، این قبیل افراد بعد از تجربه‌ی این علائم اولیه باید تحت درمان قرار بگیرند و در آینده از مصرف قارچ اجتناب نمایند.

مضرات قارچ

۱. خستگی

برخی افراد ممکن است بعد از مصرف قارچ دچار خستگی مفرط شوند. هم‌چنین ممکن است سایر آدم‌ها نیز بعد از خوردن قارچ احساس ناراحتی و بی‌حالی کنند. این عارضه‌ی جانبی در میان بسیاری از آدم‌ها رایج است. همین عارضه‌ی جانبی ممکن است باعث شود برخی افراد از مصرف قارچ در برنامه‌ی غذایی روزانه‌شان خودداری کنند.

۲. ناراحتی معده

برخی از قارچ‌ها نیز ممکن است در بسیاری از آدم‌ها باعث ایجاد مشکلات معده شوند. برخی آدم‌ها بعد از خوردن قارچ دچار اسهال می‌شوند. از دیگر مشکلات معده که ممکن است در اثر مصرف قارچ ایجاد شوند می‌توان به استفراغ، گرفتگی معده، و حالت تهوع اشاره کرد.

مضرات قارچ ۳: حواس پرتی

برخی افراد نیز ممکن است در اثر مصرف قارچ دچار توهم شوند. توهم باعث می‌شود افراد به حواس پرتی دچار شوند. گاهی اوقات مصرف قارچ باعث می‌شود درک واقعیت برای فرد دچار تغییر شود. این اثر توهمی را می‌توان با اثر داروی ال‌اس‌دی مقایسه کرد. افراد ممکن است ظرف بیست دقیقه بعد از مصرف قارچ دچار این اثر شوند. این اثر بعد از گذشت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه به اوج خود می‌رسد. برخی نیز ممکن است صداهایی از معده‌شان بشوند که بلند از حد معمول هستند.

۴. حساسیت‌های (آلرژی) پوستی

قارچ‌ها به عنوان عاملی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن شناخته می‌شوند. با این حال برای برخی افراد، این قارچ‌ها بثورات و ناراحتی‌های پوستی به همراه دارند. برخی افراد نیز در اثر مصرف بیش از اندازه‌ی قارچ دچار خونریزی بینی، خشکی گلو و بینی و مشکلات دیگر می‌شوند.

۵. احساس خارش

رپورتاژ

برخی آدم‌ها بعد از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه مصرف قارچ احساس شادی و هیجان می‌کنند. سپس همراه این احساس هیجان، تمام بدن‌شان شروع به خارش می‌کند. هم‌چنین این قبیل افراد بعد از گذشت مدت زمانی دچار افسردگی نیز می‌شوند.

۶. لزوم خودداری از مصرف قارچ در دوران بارداری

برخی پزشکان به زنان توصیه می‌کنند در طول دوران بارداری و شیردهی از مصرف قارچ خودداری کنند. با این‌که هیچ عارضه‌ی جانبی خطرناکی در این مورد تاکنون گزارش نشده است، بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و از مصرف قارچ اجتناب نمایید.

۷. سردرد

برخی داروهای خاص دارای عوارض جانبی نظیر سردرد هستند که بعد از گذشت مدتی فروکش می‌کنند. ولی برخی آدم‌ها بعد از مصرف قارچ دچار سردردهایی می‌شوند که بیش‌تر از یک روز به درازا می‌انجامند.

۸. اضطراب

هم‌چنین قارچ‌ها می‌توانند در برخی آدم‌ها اضطراب به وجود بیاورند؛ این اضطراب می‌تواند در سطوح خفیف یا شدید ایجاد شود. این عارضه‌ی جانبی در صورت مصرف بیش از اندازه‌ی قارچ وخیم‌تر می‌شود.

۹. بیماری روانی

بیماری روانی خطرناک‌ترین عارضه‌ی جانبی است که به دلیل مصرف قارچ در برخی آدم‌های خاص رخ می‌دهد. برخی افراد پس از مصرف قارچ دچار اختلالات روانی نظیر ترس بسیار زیاد و وحشت‌زدگی می‌شوند.

مضرات قارچ ۱۰: سرگیجه

هم‌چنین برخی آدم‌ها گزارش داده‌اند چند ساعت بعد از مصرف قارچ دچار سرگیجه‌ی شدیدی شده‌اند. مصرف بیش از اندازه‌ی قارچ ممکن است به گیجی منجر شود. هم‌چنین قارچ‌ها در افرادی که فشار خون پایینی دارند ممکن است سبب بیهوشی شود.

۱۱. بیماری آسم

واکنش آلرژیک به قارچ می‌تواند به حمله‌ی آسمی منجر شود. این حمله باعث حساسیت بیش از حد به ترشح بزاق می‌شود و باعث تورم می‌گردد در نتیجه در تنفس با مشکل مواجه خواهید شد.

۱۲. شوک آنافیلاکتیک

واکنش آلرژیک بسیار شدید به قارچ که خودش را در قالب شوک آنافیلاکتیک نشان می‌دهد. در این ناراحتی، کسانی که به این شوک مبتلا می‌شوند به افت فشار خون دچار می‌شوند و به درمان اضطراری نیاز پیدا خواهند کرد.

۱۳. بر رشد سلول‌های سرطانی تاثیر می‌گذارد

کارسینوژن (ماده‌ی سرطان‌زا) موجود در قارچ خام می‌تواند بر رشد سلول‌های سرطانی تاثیر بگذارد. این جهش ژنتیکی می‌تواند در تمام نقاط بدن پخش شود.

۱۴. احساس سرخوشی کاذب ایجاد می‌کند

اثر قارچ مشابه اثری است که LSD بر جای می‌گذارد. این گیاه احساس سرخوشی کاذبی در مصرف کننده ایجاد می‌کند.

۱۵. بی خوابی می‌آورد

مصرف قارچ می‌تواند مانع از خوابیدن فرد مصرف کننده شود. معمولا برخی از افراد از آن استفاده می‌کنند تا شب‌ها بیدار بمانند و به انجام کارهای معوقه‌ی خود بپردازند.

۱۶. باعث گشاد شدن مردمک‌ها می‌شود

به مانند استفاده از مواد روانگردان، مصرف قارچ نیز می‌تواند باعث گشاد شدن مردمک چشم‌ها شود و این یکی از عوارض جانبی آن به شمار می‌رود. وقوع این عارضه به خاطر آن است که ماده‌ی موجود در آن سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می‌کند.

۱۷. تپش قلب را افزایش می‌دهد

این مضرات قارچ یعنی افزایش تپش قلب از خواص سیلوسیبین (هذیان آور) آن است که بر سیستم عصب سمپاتیک که در تنظیم ضربان قلب ایجاد می‌کند تاثیر می‌گذارد.

۱۸. فشار خون را افزایش می‌دهد

این عارضه‌ی جانبی قارچ به خاطر واکنش سیستم عصبی سمپاتیک اتفاق می‌افتد. این واکنش به واسطه‌ی وجود خواص سیلوسیبین موجود در قارچ اتفاق می‌افتد.

۱۹. باعث حالت تهوع می‌شود

هضم و گوارش بعضی از قارچ‌ها آسان نیست. به همین خاطر مصرف اینگونه قارچ‌ها، به خصوص به صورت خام، باعث احساس حالت تهوع می‌شود.

۲۰. تمرکز را بر هم می‌زند

خواص توهم زای موجود در بعضی از قارچ‌ها می‌تواند باعث بر هم خوردن حواس و تمرکز شود. این نوع قارچ‌ها اثری مشابه‌ سایر مواد توهم‌زا دارند.

موارد احتیاطی

با این‌که قارچ غنی از آهن، روی، و دیگر مواد مغذی است، آن را باید به میزان محدود در برنامه‌ی غذایی روزانه‌مان بگنجانیم. از میان ۱۴۰،۰۰۰ گونه‌ی قارچ شناخته شده در جهان، تنها ۱۰ درصد بی‌خطر و قابل خوردن هستند. برخی از انواع قارچ‌های سمی عبارت هستند از قارچ کلاه پلنگی، قارچ لب برگشته، و قارچ کلروفیل مولیبدات. چنان‌چه قارچ سمی مصرف کرده‌اید، منتظر بروز علائم مسمومیت نشوید و بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید. به همین دلیل، انتخاب قارچ‌های مناسب و خوراکی، و پختن آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

نوشته‌های مرتبط