مضرات سیاه دانه: ۵ مهمترین عوارض جانبی سیاه دانه

گیاه نایجلا ساتیو، که معمولا سیاه دانه، زیره سیاه یا گل رازیانه گفته‌می‌شود، یک گیاه گل‌دار است که در داروسازی گیاهی یا طب سنتی به‌کارمی‌رود. گفته‌می‌شود این گیاه، خواص مفیدی برای سلامتی دارد. می‌تواند التهاب را کاهش‌دهد، درد را تسکین‌دهد، با عفونت‌ها مبارزه‌کند و تب را پایین بیاورد. احتمال‌می‌رود که سیاه دانه از پیشرفت و متاستاز سلول‌های نئوپلاستیک مرتبط با سرطان جلوگیری‌کند. به‌هرحال، شواهد علمی، به فواید و بی‌خطری آن محدود است و سیاه دانه ممکن است برای بعضی افراد مضراتی هم داشته‌باشد. همیشه باید برای استفاده از سیاه دانه یا هر مکمل گیاهی دیگری به‌منظور درمان یک مشکل پزشکی، با پزشک مشورت‌کنید.

۱. درماتیت تماسی

یکی از مضرات سیاه دانه، درماتیت تماسی است. درماتیت تماسی یک واکنش منفی به یک ماده آلرژی‌زا یا محرک است. فقط دست‌زدن ساده به سیاه دانه ممکن است باعث دانه‌های پوستی قرمز در پوست شود. این دانه‌ها اغلب با حس خارش همراهند. همچنین ممکن است باعث تاول، درد یا سفتی آن قسمت از بدن شود.

۲. افت فشار خون

مرکز سرطان یادبود سلون-کترینگ، هشدارمی‌دهد که سیاه دانه می‌تواند فشار خون را تا حد افت شدید پایین‌بیاورد، به‌خصوص اگر داروی ادرارآور یا داروی ضد پرفشاری خون مصرف‌می‌کنید. افت فشار خون از انتقال اکسیژن به مغز، قلب و دیگر اعضاء جلوگیری‌می‌کند. این مسئله می‌تواند باعث خستگی، تهوع، تاری دید، تنفس کم عمق، سرگیجه، سردرد و ازدست‌دادن هوشیاری شود. اگر فشار خون بسیار پایین‌بیاید، ممکن است جان انسان را به خطربیندازد.

رپورتاژ

۳. بارداری

به گفته مرکز سرطان یادبود سلون-کترینگ، زنان باردار اصلا نباید سیاه دانه مصرف‌کنند. زیرا این گیاه ممکن است انقباضات ماهیچه‌ای نرم رحم را تحت تاثیر قراردهد. برای تعیین دقیق نحوه تاثیر این گیاه بر بارداری، به تحقیقات بشتری نیاز است، بنابراین بهتر است در هنگام بارداری از خوردن این دانه خودداری‌کرد.

۴. تداخل منفی

با استناد به گفته مرکز سرطان یادبود سلون-کترینگ، سیاه دانه با داروهای شیمی‌درمانی و رادیوتراپی، تداخل دارد. چون ممکن است این مکمل گیاهی مانند یک آنتی‌اکسیدان در بدن عمل‌کند، می‌تواند اثر درمان‌های استاندارد سرطان را کاهش‌دهد.

۵. دیگر واکنش‌های حساسیتی

مانند هر مکمل گیاهی دیگری، واکنش حساسیتی به مصرف سیاه دانه نیز ممکن است پیش‌بیاید. برخلاف درماتیت تماسی، این واکنش حساسیتی محدود به پوست نیست. این واکنش ممکن است باعث تورم لب‌ها، زبان، گلو یا صورت و همچنین سختی در تنفس، حس خارش در زبان، کهیر، سرگیجه، تهوع، استفراغ، اسهال و دردهای شکمی شود.

منبع livestrong
نوشته‌های مرتبط