مضرات تخم کتان: ۱۰ عارضه جانبی تخم کتان که باید بدانید

محبوبیت تخم کتان به‌عنوان یک منبع گیاهی اسیدهای چرب امگا۳، در سال‌های اخیر به شدت افزایش‌یافته است. تخم کتان، سرشار از فیبر نیز هست که این ویژگی، آن را به انتخاب خوبی برای رژیم کاهش وزن تبدیل‌می‌کند. فراوانی مواد شیمیایی گیاهی و لیگنان‌ها برای همه افراد به‌ویژه زنان، مفید است. و به همین دلیل مضرات تخم کتان به خاطر فواید زیاد آن نادیده‌ گرفته‌شده است. دانستن اثرات تخم کتان به شما کمک‌می‌کند تا مقدار مناسبی از آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید و واکنش‌های منفی را به شکل بهتری کنترل‌کنید.

برخی از مضرات تخم کتان در ادامه آمده است:

۱. ممکن است باعث شل‌شدن مدفوع شود

وجود مقدار زیادی فیبر در تخم کتان، خاصیتی ملین به آن می‌دهد. استفاده بیش از حد از تخم کتان می‌تواند باعث ناراحتی شکمی و افزایش تعداد دفعات حرکات روده شود. ممکن است به اسهال نیز مبتلا شوید. اگر درمان‌نشود، این موقعیت می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شدیدی مانند کولیت زخمی و سندروم تحریک‌پذیری روده شود. افراد مبتلا به سندروم تحریک‌پذیری روده، کولیت زخمی، بیماری کرون و دیورتیکولیت، هرگز نباید از تخم کتان استفاده‌کنند.

۲. زمان انعقاد خون را به تاخیر می‌اندازد

مطالعات نشان‌می‌دهد که استفاده بیش‌ازحد از تخم کتان می‌تواند باعث اختلال در انعقاد خون شود. انعقاد خون اتفاق‌می‌افتد اما زمان آن بسیار طولانی است. این وضعیت، به وضعیت تحریک نیز شناخته می‌شود، مانند استفراغ همراه با خون و مدفوع خونی.

۳. می‌تواند باعث انسداد روده شود

محققان می‌گویند استفاده از تخم کتان در مقادیر زیاد یا با مایع خیلی کم، می‌تواند باعث انسداد روده و یا مری شود. به افرادی که درحال‌حاضر به چنین وضعیت‌هایی دچار هستند، توصیه‌می‌شود که از خوردن تخم کتان خودداری‌کنند. افراد مبتلا به اسکلرودرمی نیز باید از خوردن خوراکی‌های سرشاز از امگا۳ خودداری‌کنند زیرا می‌تواند باعث یبوست شدید شود. این باعث انسداد در حرکات روده شده و وضعیت را بدتر می‌کند.

۴. ممکن است وضعیت التهابی را بدتر کند:

اسیدهای چرب امگا۳ موجود در این دانه‌های قهوه‌ای، با کاهش التهاب مزمن شرین‌ها از شما دربرابر تصلب شرایین محافظت‌می‌کنند. با استناد به مطالعه چاپ‌شده در مجله امریکایی تغذیه بالینی، تخم کتان، در کاهش التهاب موثر نیست. حتی بدتر اینکه، استفاده بیش از حد مجاز از تخم کتان می‌تواند التهاب را بدتر کند.

۵. احتمال تباهی لکه زرد را افزایش‌می‌دهد

مطالعات نشان‌می دهد که مصرف زیاد تخم کتان می‌تواند شما را در معرض خطر تباهی لکه زرد قراردهد. این به‌دلیل خوردن بیش از حد اسید آلفالینولئیک است.

۶. می‌تواند شما را مستعد ابتلا به سرطان کند

مطالعات نشان‌می‌دهند که استفاده بیش از اندازه از تخم کتان می‌تواند زنان را در معرض خطر سرطان سینه قراردهد. مردان نیز در معرض سرطان پروستات هستند.

رپورتاژ

۷. ممکن است باعث بروز واکنش‌های حساسیتی شود

مطالعات متعددی که در شرایط آزمایشگاهی انجام‌شدند نشان‌می‌دهند که ممکن است افراد با استفاده از این دانه‌های قهوه‌ای، به واکنش‌های حساسیتی دچارشوند. اگرچه این از موارد نادر است، اما مطالعات، مواردی از حساسیت‌های تهدیدکننده و خطرناک مانند تنگی نفس شدید، افت شدید فشار خون و آنافیلاکسی را گزارش‌می‌دهند. دیگر حساسیت‌های معمول و واکنش‌های عدم تحمل تخم کتان، تهوع، استفراغ و درد شکمی هستند.

۸. زنان، اگر قصد بارداری دارند، باید مراقب‌باشند!

این دانه‌های حنایی روشن، به داشتن اثر آسیب‌زا به هورمون‌های زنانه معروفند. این، عملکرد هورمون زنانه استروژن را تقلیدمی‌کند. زنانی که به‌طور منظم از این مکمل رژیمی استفاده‌می‌کنند، تغییراتی را در دوره قاعده خود می‌بینند. مطالعات نشان‌می‌دهد که احتمال ابتلای این زنان به مشکلات هورمونی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، فیبروئید رحم، آندومتریوز، سرطان رحم و سرطان تخمدان که همگی باعث نازایی می‌شوند، بیشتر است.

۹. بارداری غیر مطمئن

مطالعات ثابت‌کرده‌اند که خاصیت تغییر هورمونی این مکمل‌ها، می‌تواند باعث قاعدگی شود و مادر و کودک را در خطری غیرمنتظره قراردهد.

۱۰. دیگر مضرات تخم کتان:

مصرف تخم کتان، تاثیرات منفی دیگری نیز دارد. به موارد پایین نگاهی‌بیندازید:

مطالعات نشان‌می‌دهد که استفاده از تخم کتان می‌تواند سطح قند خون را بالا ببرد. بنابراین، اگر به دیابت مبتلا هستید، از مصرف این مکمل‌های امگا۳ خودداری‌کنید.

تخم کتان، قدرت کاهش انعقاد خون را دارد. بنابراین، می‌تواند خطر خونریزی شدید را افزایش‌دهد.

افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده‌می‌کنند یا افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند باید از خوردن تخم کتان اجتناب‌کنند زیرا مطالعات، رابطه‌ای منفی را بین این دو نشان‌می‌دهد.

مطالعات نشان‌می‌دهد که استفاده بیش‌ازحد تخم کتان، باعث ایجاد اختلال دوقطبی می‌شود.

تخم کتان بد نیست؛ مادر طبیعت، این دانه‌ها را سرشار از فایده کرده‌است. این ما هستیم که به‌شکل نادرستی از آن استفاده‌می‌کنیم و خودمان را در معرض اثرات بد قرارمی‌دهیم. با احتیاط و با توجه به مقدار تجویزشده، از آن استفاده‌‌کنید. این حرف که زیادی هرچیزی خوب نیست، درمورد این مسئله هم کاملا درست است. به پزشک مراجعه‌کنید و توصیه او را دنبال‌کنید. سالم بمانید!

آیا تابه‌حال عوارض تخم کتان را تجربه‌کرده‌اید؟ یا کسی که به تاثیرات منفی آن دچار شده را دیده‌اید؟

منبع stylecraze
نوشته‌های مرتبط