26 سوال مصاحبه استخدامی مشاغل منابع انسانی

به دنبال سوال مصاحبه استخدامی مشاغل منابع انسانی هستید؟ در این‌جا ۲۶ سوال مصاحبه استخدامی مشاغل منابع انسانی را برای‌تان گرد آورده‌ایم که می‌توانید از متقاضیان منابع انسانی و مدیران و کارمندان بالقوه‌تان بپرسید.

شما می‌بایست مشخصه‌های خاص و توانایی‌هایی را که در بخش منابع انسانی مورد نیاز است در مصاحبه‌شوندگان جستجو کنید.

این سوالات باید توانایی فرد را در اجرای نقش‌های جدید واحد منابع انسانی ارزیابی کند.

برای انجام این کار، لازم است سوالاتی بپرسید که توانایی‌های فرد را در موارد بحرانی مشخص کند. فرد مصاحبه شونده به‌عنوان هر یک از عناوین ذیل چه توانایی‌هایی دارد؟

– شریک استراتژیک

– حامی کارکنان

– ایجادکننده‌ی تغییرات

از آن‌جایی‌که این توانایی‌ها علاوه بر ارتباطات اصلی منابع انسانی و کارکنان، انتظارات اجرایی، قانون کار، پرسنلی، و تراکنشی، وجود دارند، این سوالات در شناسایی فرد شایسته بسیار مهم هستند.

سوالات عمومی مصاحبه استخدامی منابع انسانی

۱. عملکردهای منابع انسانی را که در آخرین شغل منابع انسانی که داشته‌اید تحت رهبری و کنترل شما قرار داشتند توصیف کنید.

۲. مؤلفه‌های مورد علاقه‌تان در نقش واحد منابع انسانی چیست؟ از انجام چه کاری بیشتر لذت می‌برید؟

۳. در آخرین نقش منابع انسانی که داشته‌اید بیشترین زمان‌تان را صرف چه کاری می‌کردید؟

۴. قابل توجه‌ترین مشارکت‌های منابع انسانی در آخرین دپارتمان منابع انسانی که مشغول بودید چه بودند؟

۵. تجارب‌تان را در مدیریت و حفظ سیستم اطلاعاتی منابع انسانی (HRIS) توصیف کنید؟ (شما می‌توانید این سوال را درباره‌ی هر مؤلفه‌ی منابع انسانی که توسط مصاحبه شونده به آن اشاره‌ای نشده‌است بپرسید. یا، از این سوال استفاده کنیدو ببینید برای کدام مؤلفه‌ی منابع انسانی به یک فرد با تجربه نیاز دارید.)

سوالات دقیق‌تر برای ارزیابی توانایی فرد در شغل جدید

این سوالات به دو دسته تقسیم شدند، سوالات مناسب برای افراد با تجربه و سوالات مناسب برای افرادی که در این زمینه تازه کار هستند یا تجربه‌ی کمی دارند. از سوالات مبتدیان نیز می‌توانید برای با تجربه‌ها استفاده کنید.

شریک استراتژیک

با تجربه‌ها:

۶. در شغل قبلی‌تان، چگونه عملکرد منابع انسانی بر برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان‌تان تأثیر داشته‌است؟

۷. توصیف کنید چگونه موفقیت خدمات منابع انسانی و ارتباطات کارکنان در شغل قبلی‌تان را ارزیابی می‌کردید؟ چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کردید؟

۸. چگونه اولویت‌های واحد منابع انسانی را در شغل قبلی‌تان تعیین می‌کردید یا در تعیین آن‌ها مشارکت می‌کردید؟

۹. آیا به‌عنوان یک فرد کلیدی در طرح‌ریزی‌های استراتژیک سازمان‌تان یا در تیم مدیران ارشد شرکت داشتید؟ نقش‌تان را چطور می‌دیدید؟

برای تازه واردها یا کسانی که تجربه‌ی کمی دارند:

رپورتاژ

۱۰. به نظر شما نقش منابع انسانی در مأموریت، افق دید و استراتژی‌های کسب و کار چیست؟

۱۱. چگونه اولویت‌های مدیران و مدیران ارشدتان را برای تعهدات خدمات منابع انسانی درمی‌یابید؟

۱۲. برای تعیین این‌که آیا واحد منابع انسانی کار تأثیرگذاری برای این شرکت انجام داده‌است چه اندازه‌ای داشتید؟

حامی کارکنان

باتجربه‌ها:

۱۳. درباره‌ی زمانی صحبت کنید که یک کارمند به واحد منابع انسانی مراجعه می‌کند و از مدیرش شکایت می‌کند. چگونه درباره‌ی این شکایت پرس و جو می‌کنید و در حل این مشکل به کارمند کمک می‌کنید؟ پایان داستان چطور بود؟

۱۴. محیط کاری را توصیف کنید که در شغل قبلی‌تان برای افراد فراهم شده بود. مشخصه‌های کلیدی محیط کاری که در حفظ و تقویت آن تلاش می‌کردید چه بودند؟

۱۵. واحد منابع انسانی‌تان چگونه در طرح‌ریزی، خلق، حفظ، و تغییر فرهنگ شرکتی کمک می‌کرد؟ مشارکت‌های قابل توجه شما در ایجاد محیط کاری مناسب برای افراد چه بود؟

۱۶. از مشارکت در چه برنامه‌ها یا فرآیندهایی، که برای حفظ یا تقویت محیط کاری که برای کارکنان فراهم کردید، به خودتان می‌بالید؟

برای تازه واردها یا کسانی که تجربه‌ی کمی دارند:

۱۷. به نظر شما مهمترین نقش‌های واحد منابع انسانی در ارتباط با کارکنان در یک سازمان چیست؟

۱۸. نقش منابع انسانی در خلق محیط کاری مناسب برای افراد چیست؟

۱۹. اگر شما تصمیم گیرنده بودید، چه برنامه‌ای برای افراد را در اولویت قرار می‌دادید؟

ایجادکننده‌ی تغییرات

برای باتجربه‌ها

۲۰. درباره‌ی زمانی صحبت کنید که فرآيند یا برنامه‌ی انسانی را آغاز کردید که در سازمان‌تان به موفقیت رسید. چرا باور داشتید که سازمان‌تان به چنین برنامه‌ای نیاز دارد؟ برای شروع و توسعه‌ی این برنامه چه گام‌هایی برداشتید؟

۲۱. از طرف دیگر، آیا تابه‌حال از یک فرآیند یا برنامه حمایت کرده‌اید که در سازمان با شکست مواجه شده‌باشد؟ چه گام‌هایی برداشتید و دفعه‌ی بعد چگونه رویکردتان را تغییر دادید تا سازمان در اقدامات اولیه دخیل شود؟

۲۲. چگونه در شناسایی جنبه‌های سازمان، فرهنگ سازمانی، و پیشنهادات واحد منابع انسانی که نیاز است تغییر کنند یا بهبود یابند عمل می‌کنید؟

۲۳. نقش واحد منابع انسانی در کمک به بخش‌های دیگر برای شناسایی و انجام تغییراتی که بر کارمندان یا مشتریان تأثیرگذار است چیست؟

۲۴. آیا می‌توانید درباره‌ی زمانی توضیح دهید که به یک بخش کمک مي‌کردید تا تغییرات لازم را انجام دهد؟ آن تغییر چه بود و منابع انسانی چگونه در شناسایی این نیاز به تغییر و طرح عملیاتی به آن‌ها کمک کرد. آیا این مداخله موفقیت‌آمیز بود؟

برای تازه واردها یا کسانی که تجربه‌ی کمی دارند:

۲۵. به دوران دانشجویی‌تان و تجربیات شغلی‌تان فکر کنید، آیا تاکنون به انجام یک تغییر فکر کرده‌اید؟ آن تغییر چه بوده‌است؟ نقش شما در به وقوع پیوستن آن تغییر چه بود؟

۲۶. وقتی تغییری اعلام می‌شود که در شناسایی نیاز به آن یا طرح‌ریزی آن هیچ نقشی نداشته‌اید معمولا چه واکنشی نشان می‌دهید؟ آیا خودتان را یک شرکت‌کننده‌ی مشتاق می‌دانید یا اولین پذیرنده‌ی این تغییر؟ لطفا مثال بزنید.

 

نوشته‌های مرتبط