5 فایده لوتئین آنتی اکسیدان بی نظیر برای سلامت چشم و بدن

لوتئین نوعی آنتی اکسیدان است، یک کاروتنوئید که مسبب رنگ زیبای بعضی میوه‌ها و سبزیجات است. و وقتی از رنگ‌ها حرف می‌زنیم، لوتئین همان چیزی است که کمک می‌کند انواع آن‌ها را مشاهده کنید. دلیل این امر آن است که لوتئین به خاطر کمک به سلامت بینایی شناخته می‌شود. علاوه‌بر نجات شما در برابر از دست دادن بینایی، از نظر علمی اثبات شده است که این آنتی‌اکسیدان به حفظ سلامت پوست، مغز، و سیستم قلبی‌عروقی‌تان کمک می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا چند فایده لوتئین را بیشتر بشناسید.

نمی‌توان منکر اهمیت بینایی شد. بینایی چیزی است که هنگام رانندگی به سمت دفترتان، خواندن یک روزنامه ، تماشای یک فیلم پرفروش یا کشیدن شاهکاری از گل‌ها به شدت به آن وابسته‌اید. بدون آن حتی نمی‌توانید این نوشتار را بخوانید! از یک فرد خانه‌دار گرفته تا یک جراح مغز، همه‌ی آدم‌ها باید لوتئین کافی بدن‌شان را تامین کنند تا بینایی‌شان را در وضعیتی واقعا خوب نگهدارند.

از آن‌جایی که بدن نمی‌تواند سهم لوتئین خود را تولید کند، گنجاندن خوراکی‌های سرشار از لوتئین در رژیم روزانه‌ی یک فرد بسیار اهمیت دارد. هم‌چنین مکمل‌های لوتئین بیشماری در بازار موجود هستند. کارشناسان می‌گویند با افزایش سن ذخایر لوتئین در بدن کاهش می‌یابد. استعمال دخانیات و  یائسگی هم مقدار لوتئین را کاهش می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید، دریافت دائم لوتئین از رژیم غذایی یا از طریق مکمل‌ها بسیار مهم است.

اجازه دهید پیش از آن‌که درباره‌ی منابع خوراکی لوتئین صحبت کنیم، نگاهی بیندازیم به برخی از فواید سلامتی که آنتی‌اکسیدان لوتئین به ارمغان می‌آورد:

فایده لوتئین برای سلامت چشم

۱. لوتئین از تباهی لکه‌ی زرد وابسته به سن پیش‌گیری می‌کند

پیش‌تر، گفته شد که سطح لوتئین بدن با گذر زمان کاهش می‌یابد. حفظ مقادیر درست لوتئين به ویژه در لکه‌ی زرد (ماکولا) بسیار اهمیت دارد، که بخش مهمی از شبکیه‌ی چشم و لایه‌ای از سلول‌های حساس به نور در پشت چشم‌تان است. بدون لوتئین کافی، ماکولا تخریب می‌شود – وضعیتی که به آن تباهی لکه‌ی زرد گفته می‌شود. مطمئنا دلتان نمی‌خواهد این وضعیت برایتان اتفاق بیفتند چرا که یکی از دلایل رایج از دست دادن بینایی است!

۲. به کاهش خطر آب‌مروارید کمک می‌کند

رپورتاژ

مشکل بینایی دیگری که لوتئین می‌تواند به جلوگیری از آن کمک کند، وضعیتی است که در آن عدسی شفاف چشم، کدر یا تیره شده، و باعث می‌شود دید فرد تار و چشم‌ها نسبت به نور و تابش حساس شوند. سالخوردگی تنها دلیل آب مروارید نیست، بلکه ضربه به چشم، استفاده از داروهای کورتیزونی، دیابت و بیماری‌های دیگری نیز می‌توانند باعث ایجاد آن شوند. مطالعات بیشماری نشان داده است که افراد دارای سطح بالای لوتئین، احتمال کمتری دارد به آب مروارید مبتلا شوند.

۳. این آنتی‌اکسیدان پوست را جوان نگه می‌دارد

به دلیل آن‌که لوتئین یک آنتی‌اکسیدان است، می‌تواند به محافظت از سلول‌های پوست در برابر رادیکال‌های آزاد کمک کند. کارشناسان مراقبت از پوست می‌گویند لوتئین به جلوگیری از اکسیده شدن غیرضروری چربی‌ها و روغن‌ها هم کمک می‌کند، که هردو برای حفظ لطافت پوست و جلوگیری از چروک شدن آن اهمیت دارند. خواص ضدپیری لوتئین به همین‌جا ختم نمی‌شود: گفته می‌شود این آنتی‌اکسیدان به مراقبت از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌های ماوراء بنفش و آلودگی‌های محیطی هم کمک می‌کند.

۴. هم‌چنین قادر به افزایش سلامت سیستم قلبی‌عروقی است

لوتئین با کنترل سطح کلسترول بد خون به جلوگیری از فشار خون بالا کمک می‌کند. لوتئین با به تاخیر انداختن اکسیده شدن چربی و کلسترول غذا، و بیرون نگه داشتن آن‌ها از جریان خون و شریان‌ها، این کار را انجام می‌دهد. هم‌چنین، خواص آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده‌ی لوتئین به جلوگیری از ضخیم شدن شریان‌ها کمک می‌کند، چیزی که در دنیای پزشکی تصلب شرائین نامیده می‌شود.

۵. لوتئین برای مغزتان هم خیلی خوب است

مطالعات جدیدی نشان داده است که لوتئین برای عملکرد درست مغز هم اهمیت دارد. کارشناسان دریافتند که یکی از غالب‌ترین کاروتنوئیدها در مغز لوتئین است، که به تسهیل هر نوع عملکرد عصبی کمک می‌کند. یادگیری تنها چیزی نیست که می‌تواند توسط لوتئین بهبود یابد، بلکه حافظه هم می‌تواند تقویت شود. اگر می‌خواهید تمام آن مناظری را که چشم‌هایتان می‌بیند به یاد بیاورید، به کمک لوتئین مغزتان را به بهترین شکل حفظ کنید.

حالا که برخی از فواید سلامتی فراهم‌شده توسط لوتئین را می‌دانید، نوبت آن رسیده است که با خوراکی‌های سرشار از لوتئین آشنا شوید. موارد زیر را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید تا سطح لوتئین بدن‌تان را در حد مطلوب نگه دارید:

  • سبزیجات تیره‌ی برگ‌پهن مانند، کلم کالی، برگ گیاه خردل، و اسفناج.
  • سبزیجات با رنگ‌های روشن مثل کدو، هویج، بروکلی و کاهو.
  • میوه‌های نارنجی، قرمز و ارغوانی شامل پاپایا، هلو، پرتقال، و گیلاس.

 

نوشته‌های مرتبط