خواص سیب زمینی شیرین: 42 فایده سیب زمینی شیرین برای سلامتی و زیبایی

سیب زمینی شیرین نه تنها خوشمزه است، بلکه دارای فواید متعددی برای سلامتی و زیبایی است. قبل از آنکه درباره خواص سیب زمینی شیرین بنویسیم بهتر است بدانید که گونه‌ی قرمز آن گوشت سفت‌تر و خشک‌تری دارد در حالی‌که انواع سفید و زرد آن، گوشت آب‌دارتری دارند. نوع قرمز عطر بخصوصی دارد که هنگام آب‌پز کردن بیش‌تر محسوس است. هرچه رنگ گوشت سیب‌زمینی‌های شرین قرمز یا نارنجی‌تر باشد، عطر آن قوی‌تر خواهد بود. شاید دلیل این امر حضور بتاکاروتن باشد که غلظتش همراه با رنگ افزایش می‌یابد. در ادامه با ما همراه باشید تا فواید سیب زمینی شیرین برای سلامتی و زیبایی را بدانید.

خواص سیب زمینی شیرین برای سلامتی

۱. سیستم ایمنی را تقویت می کند

سیب‌زمینی شیرین با غنی بودن از نظر بتاکاروتن، که یک آنتی-اکسیدان قوی است، و ویتامین ث، ب کمپلکس، آهن و فسفر، تقویت‌کننده‌ی عالی سیستم ایمنی است و می‌تواند از بدن شما در برابر طیفی از شرایط و ناخوشی‌ها دفاع کند.  همچنین محتوای بالای ویتامین C موجود در سیب زمینی شیرین، به بدن در مبارزه با عفونت ها و بیماری ها کمک می کند.

۲. گوارش را تقویت می کند

محتوای فیبری سیب‌زمینی شیرین از سیب‌زمینی‌های معمولی بیش‌تر است و خوشمزه هم هست! ترکیب این دو عامل با سایر مواد معدنی مثل منیزیم، که در سیب‌زمینی شیرین وجود دارد، یک تسهیل‌کننده‌ی گوارش قوی می‌سازد. هضم سیب-زمینی شیرین هم آسان است، زیرا اساسا حاوی نشاسته هستند. این خوراکی آرامبخش معده و روده هستند، پس با مصرف آن‌ها از هرگونه دشواری در دفع یا گوارش جلوگیری می‌کنید.

۳.به کنترل سطح کلسترول کمک میکند

سیب زمینی شیرین می‌تواند سطح کلسترول موجود در بدن را کنترل کند، زیرا حاوی ۳۳ درصد نیاز روزانه‌ی بدن به فیبر است. فیبر نوعی کربوهیدرات است که طبق شواهد علمی، می‌تواند سطح کلسترول را در خون پایین نگه دارد. از این رو، به نظر می‌رسد سیب زمینی شیرین می‌تواند به عنوان دارویی برای بیماران مبتلا به کلسترول بالا عمل کند.

۴. به حفظ سلامت قلب کمک میکند

به علاوه، سیب زمینی شیرین برای سلامت قلب نیز مفید است، زیرا ۲۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن را به ویتامین B6 تامین می‌کند. این ویتامین برای پیشگیری از تجمع هموسیستئین در خون مفید است. اگر سطح هموسیستئین در خون بالا برود، می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی شود. محتوای پتاسیم موجود در سیب زمینی شیرین به تنظیم فشار خون کمک می کند و خطر بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

۵. تسکین بیماری ایدز است

بتا کاروتن موجود در سیب زمینی شیرین برای تسکین عفونت ویروس HIV مفید است.

۶. ضد سرطان است

بتاکاروتن، انتی‌اکسیدان قهرمان و ماده‌ی ضدسرطان، رنگ‌دانه‌ی مسئول رنگ پوست سیب‌زمینی‌های شیرین است. بتاکاروتن برای انواع سرطان، به ویژه سرطان‌های انتهای روده بزرگ (کولون)، روده، پروستات، کلیه، و سایر اندام-های داخلی مفید است.

۷. تسکین دهنده زخم معده است

سیب‌زمینی شیرین تاثیری تسکین‌دهنده بر معده و روده‌ها دارد. ویتامین ب کمپلکس، ویتامین ث، بتاکاروتن، پتاسیم و کلسیم نیز در درمان زخم‌معده بسیار موثر هستند. بعلاوه، فیبر موجود در سیب‌زمینی شیرین از یبوست و در نتیجه تشکیل اسید جلوگیری می‌کند، و به این ترتیب احتمال ابتلا به زخم معده را کاهش می‌دهد. خواضص ضدالتهابی و تسکین‌دهنده‌ی سیب‌زمینی شیرین، درد و التهاب زخم معده را نیز کاهش می‌دهد.

۸. برای دیابتی ها هم مفید است

برخلاف تصور عموم، سیب‌زمینی شیرین برای افراد دیابتی مفید است. در کمال تعجب، این سیب‌زمینی‌ها با کمک به ترشح و عملکرد درست انسولین، در تنظیم سطح قند خون بسیار موثر هستند. البته، این خاصیت به معنای آن نیست که افراد دیابتی باید یکسره سیب‌زمینی شیرین مصرف کنند. ایده‌ی اصلی آن است که سیب‌زمینی شیرین می‌تواند به عنوان یک گزینه‌ی سالم، جایگزین مصرف برنج یا کربوهیدرات شود. قندهای طبیعی موجود در سیب زمینی شیرین به آرامی وارد جریان خون می شوند و از افزایش قند خون جلوگیری می کنند و سطح انرژی پایدار را ارتقا می دهند.

۹. بدن را آبرسانی و هیداراته میکند

فیبر موجود در سیب زمینی شیرین به حفظ آب بدن کمک می‌کند. این مواد تعادل آب بدن را حفظ کرده و باعث می‌شوند بدن‌تان هیدراته (دارای آب کافی) بماند و سلول‌های شما به درستی عمل کنند.

۱۰. برای کنترل وزن مناسب است

این سیب‌زمینی‌ها شیرین هستند، و علاوه بر ویتامین‌ها، مواد معدن و پروتئین‌های سالم، مقادیر بسیار زیادی نشاسته‌ی پیچیده دارند. هم‌چنین، هضم‌شان بسیار ساده است. از این رو، انرژی بسیاری تولید کرده و در حجیم کردن کسانی که به دنبال افزایش وزن هستند، بسیار مفیدند. افرادی که به تازگی از بیماری رنج برده‌اند، یا از نحیف بودن و لاغری غیرعادی خود ناراحت هستند، باید از شنیدن این خبرها درباره‌ی سیب‌زمینی شیرین خوشحال شوند، زیرا برخلاف بیش‌تر مکمل‌های رژیمی حجم‌دهنده‌ی مصنوعی، هیچ عوارض جانبی ندارند. البته که سیب زمینی شیرین با وجود داشتن نشاسته ، شاخص گلیسمی پایینی دارد و برای کسانی که سعی در حفظ وزن دارند، گزینه مناسبی است.

۱۱. علایم آسم را بهبود میبخشد

سیب‌زمین شیرین برای درمان گرفتگی بینی، نایژه‌ها و ریه‌ها موثر است و به این ترتیب باعث بهبود آسم می‌شود. عطر بخصوص آن به این خواص کمک می‌کند.

۱۲. در درمان برونشیت موثر است

تمرکز ویتامین ث، آهن و سایر مواد مغذی به درمان برونشیت کمک می-کند. اعتقاد بر آن است که سیب‌زمینی شیرین، به دلیل شیرینی و مواد مغذی‌اش که بر دمای بدن تاثیر می‌گذارند، قادر به گرم کردن بدن است. این خاصیت نیز همراه با اثر قوی آن بر احتقاق، برای افرادی که از برونشیت رنج می‌برند مفید است.

۱۳. به درمان التهاب مفاصل کمک میکند

بتاکاروتن، منیزیم، زینک، و ویتامین ب کمپلکس باعث می‌شوند سیب‌زمینی شیرین یک منبع خوراکی بسیار مهم برای مدیریت التهاب مفاصل باشد. آبی که سیب زمینی شیرین در آن آب‌پز می‌شود، می‌تواند به صورت موضعی روی مفاصل استفاده شود تا درد آن‌ها را تسکین دهد.

۱۴.از عملکرد مغز پشتیبانی می کند

سیب زمینی شیرین حاوی کولین است که برای رشد و عملکرد مغز، حمایت از حافظه و توانایی های شناختی ضروری است.

۱۵. بینایی را بهبود می بخشد

سطوح بالای بتاکاروتن، پیش ساز ویتامین A، موجود در سیب زمینی شیرین به سلامت چشم کمک می کند و از مشکلات مربوط به بینایی مانند شب کوری جلوگیری می کند.

۱۶. از سلامت استخوان ها حمایت می کند

سیب زمینی شیرین حاوی مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم است که برای حفظ استخوان های قوی و جلوگیری از پوکی استخوان مهم هستند.

۱۷. تقویت کننده طبیعی خلق و خو است

سیب زمینی شیرین حاوی اسید آمینه ای به نام تریپتوفان است که به تولید سروتونین، هورمون “احساس خوب” کمک می کند، خلق و خوی مثبت را تقویت می کند و اضطراب را کاهش می دهد.

۱۸. متابولیسم را بهبود می بخشد

مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین در عملکرد متابولیک سالم نقش دارند و به تولید انرژی و حفظ وزن سالم کمک می کنند. کربوهیدرات‌های موجود در سیب‌زمینی شیرین باعث آزاد شدن آهسته و پیوسته انرژی می‌شوند و شما را در طول روز پرانرژی نگه می‌دارند.

۱۹. خواص ضد التهابی دارد

سیب‌زمینی شیرین نیز مانند سیب‌زمینی معمولی خواص ضدالتهابی دارد، اگرچه به خانواده‌‌ی سیب‌زمینی معمولی تعلق ندارد. دلیل آن اساسا به خاطر حضور بتاکاروتن، ویتامین ث و منیزیوم است. هم‌چنین به همان اندازه در درمان التهاب داخلی و خارجی موثر است.  آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی موجود در سیب زمینی شیرین به کاهش التهاب در بدن کمک می کند و علائم بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

۲۰. علائم PMS را کاهش می دهد

محتوای بالای منگنز موجود در سیب زمینی شیرین می تواند نوسانات خلقی، گرفتگی عضلات و سایر علائم مرتبط با سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را کاهش دهد.

۲۱. از سلامت کبد حمایت می کند

فیبر و آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی شیرین به پاکسازی کبد و حمایت از عملکرد سم زدایی آن کمک می کند و سلامت کلی کبد را ارتقا می دهد.

۲۲. باعث کاهش استرس میشود

محتوای منیزیم موجود در سیب زمینی شیرین به آرامش ماهیچه ها، آرامش سیستم عصبی و کاهش استرس و اضطراب کمک می کند.

۲۳. حاوی کربوهیدرات کم‌تر است

میزان کربوهیدرات موجود در سیب زمینی شیرین در مقایسه با سیب زمینی معمولی کم‌تر است. یک عدد سیب زمینی معمولی متوسط حاوی ۲۶ گرم کربوهیدرات است، در حالی که سیب زمینی شیرین فقط ۲۳ گرم کربوهیدرات دارد. بنابراین، مصرف سیب زمینی شیرین برای رژیم غذایی لاغری مناسب‌تر است.

رپورتاژ

۲۴. غنی از فیبر است

سیب زمینی شیرین حاوی کربوهیدرات اندک، ولی فیبر بالا است. فیبر موجود در سیب زمینی شیرین دو برابر بیش‌تر از سیب زمینی معمولی است. مصرف فیبر زیاد برای کاهش وزن بسیار موثر است. مواد غذایی سرشار از فیبر باعث می‌شوند مدت زمان بیش‌تری احساس سیری کنیم و تنقلات ناسالم کم‌تری مصرف کنیم. به علاوه، مواد غذایی حاوی فیبر بالا میزان کالری مصرفی را کاهش می‌دهند و از اضافه وزن پیشگیری می‌کنند، زیرا فیبر به آهستگی در بدن می‌سوزد.

۲۵. دارای کالری کم‌تری است

سیب زمینی شیرین کالری اندکی دارد. بنابراین، این مسئله برای آن‌هایی که تمایل به کاهش وزن دارند بسیار با اهمیت است. یک عدد سیب زمینی شیرین متوسط حاوی ۳۰۰ الی ۴۰۰ کالری است. بنابراین، مصرف سیب زمینی شیرین برای آن‌هایی که در رژیم غذایی لاغری به سر می‌برند، ‌مناسب است.

۲۶. کنترل قند خون را برعهده میگیرد

سیب زمینی شیرین حاوی کربوهیدرات و کاروتنوئید است و می‌تواند سطح قند خون و هم‌چنین، سطح انسولین را کنترل کند. ترکیبات موجود در سیب زمینی شیرین باعث افزایش آدیپونکتین می‌شوند؛ این هورمون می‌تواند سطح قند خون را در بدن کنترل کند.

۲۷. سرشار از مواد مغذی است

سیب زمینی شیرین سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین های A، C، B6، پتاسیم و فیبر است که سلامت و شادابی کلی را ارتقا می دهد.

۲۸. روند پیری را کند می کند

محتوای بالای ویتامین A موجود در سیب زمینی شیرین با کاهش چین و چروک، بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و مبارزه با آکنه به سلامت پوست کمک می کند. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی شیرین رادیکال های آزاد را خنثی می کند و بدن را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند و روند پیری را کند می کند.

خواص سیب زمینی شیرین برای پوست و مو زیبایی و ناخن

۲۹. پوست را آبرسانی می کند

سیب زمینی شیرین دارای محتوای آب بالایی است که به آبرسانی پوست و درخشندگی طبیعی کمک می کند.

۳۰. حفظ انعطاف پذیری و زیبایی پوست

سیب زمینی شیرین حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. وجود این ویتامین برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن برای حفظ انعطاف پذیری پوست بسیار مفید است. به علاوه، سیب زمینی شیرین از ویتامین A و ویتامین E تشکیل شده است؛ این دو ویتامین نیز باعث می‌شوند پوست‌مان سالم‌تر و درخشان‌تر دیده شود. بنابراین، مصرف سیب زمینی شیرین به شدت توصیه می‌شود.

۳۱. کمک به غلبه بر چربی پوست

برای غلبه بر مشکل چربی پوست می‌توان از سیب زمینی شیرین به شکل ماسک صورت استفاده کرد. برای این کار باید سیب زمینی شیرین را خوب بپزید. اجازه دهید سیب زمینی شیرین خنک شود و سپس، با استفاده از یک چنگال یا دستگاه مخصوص آن را به صورت پوره در آورید. یک قاشق عسل نیز به آن اضافه کنید و این ترکیب را به عنوان ماسک صورت به کار ببرید. اجازه دهید این ماسک به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند و در آخر،‌ آن را با آب بشویید. این ماسک را به پوست گردن‌تان نیز می‌توانید بمالید. کارکردهای سیب زمینی شیرین برای حفظ رطوبت پوست و پیشگیری از پیری زودرس بسیار مفید هستند.

۳۲. بهبود بافت پوست

وقتی سیب زمینی شیرین را می‌پزید، آبی را که این سیب زمینی در آن جوشیده است دور نریزید، این آب حاوی گروهی از مواد مغذی است که برای بهبود بافت پوست، و هم‌چنین پاکسازی آن مفید هستند. این آب را به خوبی صاف کنید و در یک بطری بریزید. سپس درب آن را ببندید و در یخچال نگهداری کنید. از این آب به عنوان پاک کننده‌ (تونر) برای پوست صورت استفاده کنید. این پاک کننده‌ی طبیعی آلودگی را جذب می‌کند، منافذ پوست صورت را پاکسازی می‌کند،‌ و باعث آرامش پوست‌های حساس می‌شود.

۳۳. بهبود وضعیت زبری پاشنه‌ی پا

هر وقت احساس کردید پوست پاشنه‌ی پای‌تان زبر شده است، از آبی که برای پختن سیب زمینی شیرین به کار رفته است، برای نرم شدن پوست پاشنه‌ی پای‌تان استفاده کنید. کمی منتظر بمانید تا این آب ولرم شود،‌ و سپس پاهای‌تان را داخل آب بگذارید. این کار را به طور مرتب تکرار کنید تا زبری پوست پاشنه‌ی پای‌تان به سرعت بر طرف شود.

۳۴. از بین بردن سیاهی دور چشم و پف زیر چشم

برای درمان برخی مشکلات مربوط به چشم‌ها می‌توانیم از برش‌های سیب زمینی شیرین استفاده کنیم. سیب زمینی شیرین را مدتی داخل یخچال بگذارید و سپس آن را به صورت ورقه‌ای برش بزنید. سپس این برش‌ها را زیر چشم‌های‌تان قرار دهید. اجازه دهید سیب زمینی شیرین چند دقیقه‌ای روی پوست‌تان بماند تا مواد مغذی موجود در آن بتوانند به پوست‌تان نفوذ کنند.

۳۵. رشد مو را تقویت میکند

مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین، از جمله ویتامین A و بتاکاروتن، پوست سر را تغذیه می کند، فولیکول های مو را تقویت می کند و رشد مو را تحریک می کند.همچنین  آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی شیرین با کاهش التهاب در پوست سر و تقویت رشد موهای سالم به مبارزه با ریزش مو کمک می کند.

۳۶. تقویت کننده ناخن ها است

سیب زمینی شیرین سرشار از بیوتین است، ویتامینی که ناخن ها را تقویت کرده و از شکنندگی آن ها جلوگیری می کند.

خواص سیب زمینی شیرین برای زنان باردار

۳۷. سرشار از ویتامین A، مفید برای زنان باردار

سیب زمینی شیرین برای دوران بارداری نیز مفید است، زیرا حاوی مواد مغذی و سالمی است که مصرف آن‌ها برای زنان باردار ضروری است. به گزارش انجمن بارداری آمریکا، زنان باردار باید دست‌کم روزانه ۷۰۰ میکروگرم ویتامین A مصرف کنند. یک فنجان سیب زمینی شیرین پخته شده به همراه پوست حاوی ۱۹۲۲ میکروگرم ویتامین A است. این میزان از ویتامین A تقریبا معادل ۳۰۰ درصد نیاز توصیه شده‌ی روزانه برای مصرف این ویتامین است.

۳۸. سرشار از ویتامین C و آهن برای زنان باردار

ویتامین C برای بدن‌مان بسیار مهم است. یکی از کارکردهای این ویتامین کمک به جذب آهن است. آهن ماده‌ی معدنی بسیار مهمی برای بدن مادر و نوزاد به شمار می‌رود. مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده به زنان باردار توصیه می‌کند، روزانه ۸۰ الی ۸۵ میلی‌گرم ویتامین C،‌ و ۲۷ میلی‌گرم آهن مصرف کنند. یک فنجان سیب زمینی شیرین پخته شده با همراه پوست حاوی ۳۹.۲ میلی‌گرم ویتامین C است. این میزان از ویتامین C معادل نصف مقدار توصیه شده‌ی روزانه برای این ویتامین است. ضمنا، یک فنجان سیب زمینی شیرین حاوی ۱.۳۸ میلی‌گرم آهن نیز هست.

۳۹. حاوی فیبر،‌ مناسب برای زنان باردار

فیبر برای حفظ سلامتی‌مان ضروری است، به خصوص برای حفظ سلامت دستگاه گوارش. یکی از مشکلات رایجی که زنان باردار با آن مواجه هستند، یبوست است. با مصرف روزانه ۲۲ الی ۲۸ گرم فیبر می‌توانید مشکلات دستگاه گوارش‌تان را به حداقل برسانید. زنان باردار باید روزانه ۲۸ الی ۳۴ گرم فیبر مصرف کنند. یک فنجان سیب زمینی شیرین حاوی حدود ۶.۶ گرم فیبر است.

۴۰. حاوی پتاسیم، مفید برای زنان باردار

زنان بزرگسال بالای ۱۹ سال و هم‌چنین زنان باردار باید روزانه ۴.۷ گرم پتاسیم مصرف کنند. در ضمن، زنان شیرده نیز باید مصرف پتاسیم را تا روزانه ۵.۱ گرم افزایش دهند. سیب زمینی شیرین حاوی ۹۵۰ میلی گرم پتاسیم است. مصرف سیب زمینی شیرین هم برای زنان باردار و هم برای زنان شیرده مفید است.

۴۱. حاوی ویتامین B6، برای بارداری

ویتامین B6 یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی است که باید در دوران بارداری به آن اهمیت زیادی داده شود، زیرا این ویتامین باعث تشکیل گلبول‌های قرمز خون و پیشگیری از تهوع صبحگاهی می‌شود. انجمن بارداری آمریکا به زنان باردار توصیه می‌کند روزانه ۱.۹ میلی گرم ویتامین B6 مصرف کنند. یک فنجان سیب زمینی شیرین حاوی تقریبا ۰.۶ میلی گرم ویتامین B6 است.

یک نکته‌ی جالب درباره‌ی سیب زمینی شیرین و بارداری

اگر می‌خواهید بچه‌های دوقلو داشته باشید، شاید مصرف سیب زمینی شیرین ایده‌ی خوبی باشد. ساکنین شهر ایگبو اورا در منطقه‌ی یوروبای نیجریه معتقدند سیب زمینی شیرین تنها عاملی است که می‌تواند احتمال به دنیا آوردن بچه‌های دوقلو را افزایش دهد. آمار دوقلوهای همسان و غیر همسان در غرب آفریقا در مقایسه با اروپا و ژاپن بیش‌تر است. مردم آفریقا معتقدند دلیل آمار بالای وجود بچه‌های دوقلو در این قاره، این است که ماده‌ی غذایی اصلی آن‌ها سیب زمینی شیرین است. برخی از متخصصان در آفریقای غربی و اروپا معتقدند، ماده‌ی طبیعی هورمون فیتواستروژن موجود در سیب زمینی شیرین می‌تواند تخمدان را به تولید هم‌زمان بیش از یک سلول در هر دو طرف تحریک کند.

شاید آدم‌های اندکی از این مسئله آگاه باشند که سیب زمینی شیرین می‌تواند برای آن‌هایی که در رژیم لاغری به سر می‌برند، بسیار مفید باشد. در ادامه‌ی این مقاله، به چند فایده‌ی گنجاندن سیب زمینی شیرین در رژیم غذایی لاغری اشاره می‌کنیم.

۴۲. سیب زمینی شیرین، یک خوراکی آبدار

بدن ما واکنش خوبی به غذاهای آبدار نشان می‌دهد. از این رو، غذاهای آبدار باعث می‌شوند سریع‌تر و طولانی‌تر احساس سیری کنیم و از پرخوری پیشگیری می‌کنند. بنابراین، سیب زمینی شیرین به کاهش وزن و پیشگیری از افزایش آن کمک می‌کند.

توجه: راه‌های مختلفی برای آماده کردن سیب زمینی شیرین برای خوردن و گنجاندن آن در رژیم غذایی وجود دارند. با وجود این، کباب کردن، بخارپز، یا آب‌پز کردن آن از جمله بهترین راه‌ها برای طبخ سیب زمینی شیرین و گنجاندن آن در رژیم غذایی است؛ از سویی دیگر، سرخ کردن سیب زمینی شیرین باعث می‌شود این ماده‌ی غذایی مفید به چربی‌های بد تبدیل شود. برای بهره‌مندی حداکثری از فواید سیب زمینی شیرین،‌ بهتر است پوست آن را جدا نکنید.

آگاهی از مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین برای آدم‌هایی که از یک رژیم غذایی لاغری پیروی می‌کنند، می‌تواند بسیار کاربردی و جالب باشد. در پایان این مقاله، به مقایسه‌ی مواد مغذی موجود در ۱۰۰ سیب زمینی شیرین و برنج می‌پردازیم:

مواد مغذی میزان موجود در سیب زمینی شیرین میزان موجود در برنج
آب ۶۸.۵ گرم ۱۳ گرم
پروتئین ۱.۸ گرم ۶.۸ گرم
کالری ۱۲۳ ۳۶۰
کربوهیدرات ۲۷.۹ گرم ۷۸.۹ گرم
فسفر ۴۹ میلی گرم ۱۴۰ میلی گرم
کلسیم ۳۰ گرم ۶ گرم
آهن ۰.۷ میلی گرم ۰.۸ گرم
ویتامین A ۶۰ ۰
ویتامین B1 ۰.۰۹ میلی گرم ۰.۱۲ میلی گرم
ویتامین C ۲۲ میلی گرم ۰

مضرات سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین حاوی اسید اگزالیک است. این اسید یک ماده‌ی طبیعی است که در بسیاری از سبزی‌ها یافت می‌شود و می‌تواند به صورت سنگ اگزالیک در مجاری ادراری بسیاری از آدم‌ها رسوب کند. بنابراین، آدم‌هایی که دارای سابقه‌ی ابتلا به مشکلات مجاری ادراری هستند باید از مصرف سیب زمینی شیرین خودداری کنند.

اکنون، ‌با مطالعه‌ی این مقاله احتمالا تصمیم گرفته باشید سیب زمینی شیرین را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید، زیرا نه فقط یک ماده‌ی غذایی ارزان قیمتی است، بلکه فواید فوق‌العاده و بسیاری برای سلامتی به همراه دارد و از بیشتر مرازک خرید میوه و سبزیجات در ایران با قیمتهای مختلف می توانید آن را تهیه کنید.

نوشته‌های مرتبط