بغل کردن کودک: 7 فایده در آغوش گرفتن نوزاد و کودک

بدون شک، بغل کردن باعث ایجاد یک حس خوب در ما می‌شود. زمانی که غمگین یا ناامید هستیم، یک آغوش گرم می‌تواند دردمان را تا حدی تسکین‌دهد. زمانی که خوشحالیم، می‌خواهیم با بغل کردن دیگران، خوشحالی خود را تقسیم‌کنیم. بنابراین، ما مستقیما می‌دانیم بغل کردن، خوب است. اما علاوه‌بر احساس گرما و آرامش، بغل کردن فواید دیگری نیز دارد. دلایل علمی مهمی وجوددارد که نشان‌می‌دهد چرا بغل کردن کودک برای شما و کودک‌تان خوب است. یک در آغوش گرفتن ۲۰ ثانیه‌ای می‌تواند باعث‌شود کودک شما باهوش‌تر، سالم تر، خوشحال‌تر، منعطف‌تر و به والدین نزدیک‌تر شود.

فواید علمی بغل کردن کودک

۱. بغل کردن، کودکانی باهوش‌تر می‌سازد.

کودک برای رشد عادی، تحریک حسی متفاوت زیادی را نیازدارد. ارتباط پوستی یا لمس جسمی مانند بغل کردن، یکی از مهم‌ترین محرک‌های لازم برای رشد یک مغز سالم و یک بدن قوی است.

در پرورشگاه‌های اروپای شرقی، کودکان یتیم به‌ندرت لمس‌می‌شوند. این کودکان، اغلب، ۲۲ تا ۲۳ ساعت از روز را در گهواره‌های خود می‌گذرانند. برای غذادادن به آنها از بطری‌های ایستاده استفاده‌شده و مراقبت از آنها با حداقل ارتباط انسانی انجام‌می‌شود. این کودکان، معمولا با مشکلات زیادی مانند رشد شناختی ضعیف، مواجه‌می‌شوند.

محققان دریافتند هنگامی که یتیمان موسسه، روزانه و به‌مدت ۱۰ روز، ۲۰ دقیقه محرک لمسی بیشتری را دریافت‌کردند، نمره بیشتری در ارزیابی‌های رشد گرفتند.

مطالعات، همچنین دریافتند که همه انواع لمس، مفید نیستند. فقط یک لمس پرورشی مانند یک آغوش آرام می‌تواند محرک مثبتی که یک مغز جوان برای رشد سالم نیازدارد را تامین‌کند.

۲. بغل کردن به رشد کودکان کمک‌می‌کند

هنگامی که کودکان از ارتباط جسمی محروم باشند، علی‌رغم دریافت مواد مغذی، رشد جسم‌شان متوقف‌می‌شود. این کودکان به نقص رشد دچارمی‌شوند. این نقص رشد می‌تواند با تامین لمس و آغوش پرورشی، بهبودیابد.

بغل کردن، آزادکردن اکسی‌توسین که به هورمون عشق معروف است را تحریک‌می‌کند. این هورمون احساس خوب، تاثیرات مهم زیادی بر جسم‌مان دارد. یکی از آنها تحریک رشد است.

مطالعات نشان‌می‌دهند که بغل کردن می‌تواند سطح اکسی‌توسین را فورا افزایش‌دهد. هنگامی که اکسی‌توسین افزایش‌یافت، هورمون‌های رشد متعدد مانند عامل رشد-I شبه‌انسولین (IGF-۱) و عامل رشد عصب (NGF) نیز افزایش‌می‌یابند. لمس پرورشی آغوش، می‌تواند رشد کودک را افزایش‌دهد.

۱۸ درمان خانگی موثر برای عفونت ادراری کودکان

۳. بغل کردن، سلامت کودک را حفظ‌می‌کند

آغوش، سالم است. سطح بالای اکسی‌توسین می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت‌کند. سطح پلاسمای هورمون‌های تیروئید را پایین‌آورده و باعث درمان سریع‌تر جراحات می‌شود.

۴. بغل کردن می‌تواند کج‌خلقی را متوقف‌کند

بغل کردن برای سلامت عاطفی کودک خوب است. هیچ‌چیز نمی‌تواند سریع‌تر از آغوش مادر، کج‌خلقی‌های یک کودک را آرام‌کند.

بسیاری از والدین نگران هستند که با بغل کردن یک کودک پرخاشگر، با توجه‌کردن، باعث ایجاد رفتار بد در کودک شوند. اما این‌گونه نیست.

رپورتاژ

زمانی که کودک، درحالت بسیار عصبی است یا دچار کج‌خلقی عاطفی است، لجبازی نمی‌کند. فقط کنترل احساس خود را به‌راحتی ازدست‌می‌دهد. این کودکان نمی‌توانند خودشان را کنترل‌کنند.

کنترل احساس، مانند ماشین کارمی‌کند. در یک ماشین، پدال گاز و ترمز برای کنترل سرعت، به‌صورت جداگانه کارمی‌کنند. در سیستم عصبی ما نیز، شاخه تحریک‌کننده و شاخه آرام‌کننده، دو سیستمی هستند که برای کنترل احساس ما به صورت جداگانه عمل‌می‌کنند.

هنگامی که کودک به‌شدت گریه‌می‌کند، شاخه تحریک (پدال گاز) بیش‌فعال و شاخه آرام‌کننده (ترمز)، ضعیف است. رانندگی‌کردن با فشاردادن مداوم گاز در تمام طول مسیر و استفاده‌نکردن از ترمز را تصورکنید. شما یک ماشین فرار دارید.

کودکان کج‌خلق درست مانند ماشین فرار هستند. آنها به شدت تحریک شده‌اند و مکانیزم آرام‌کننده‌شان از کنترل خارج‌شده است.

اگر کودک‌تان از حرف‌های شما سرپیچی می‌کند و سوار ماشین فرار می‌شود، آیا می‌گذارید تصادف‌کند، فقط به این‌خاطر که نمی‌خواهید با توجه‌تان، به او پاداش‌دهید؟

البته که نه، درست است؟! شما اول ماشین را متوقف‌می‌کنید تا او را نجات‌دهید و سپس برای او سخنرانی‌می‌کنید.

بغل کردن کودک در زمان کج‌خلقی نیز دقیقا همین‌گونه است. شما به او کمک‌می‌کنید تا تصادف عاطفی نداشته‌باشد.

بغل کردن، آزادسازی هورمون احساس خوب – اکسی‌توسین- را تحریک‌می‌کند که می‌تواند سطح هورمون استرس را پایین‌آورده و اثرات اضطراب آن را خنثی‌کند. بنابراین، بغل کردن، آزادکردن پدال گاز عاطفی و پاگذاشتن روی ترمز است.

اول نجات‌دهید. بعدا آموزش‌دهید.

۵. بغل کردن کودکانی انعطاف‌پذیر را به‌وجودمی‌آورد

در هنگام تولد، سیستم عصبی کودکان به‌اندازه کافی بالغ‌نیست که بتواند احساسات خود را کنترل‌کند. به همین دلیل، متوقف‌کردن کودکانی که احساسات شدید دارند، کار سختی است.

هنگام استرس، سطح بالای کورتیزول، آزادشده و در بدن و مغز گردش‌می‌کند. اگر این حالت به‌دلیل عدم توانایی کودک در کنترل‌کردن، برای مدتی طولانی باقی‌بماند، این سطح سمی از هورمون استرس، بر سلامت جسمی و ذهنی کودک تاثیرمی‌گذارد. مطالعات نشان‌می‌دهند که مواجهه زیاد با هورمون استرس می‌تواند بر سیستم ایمنی کودک و بعدها برحافظه و تکلم او تاثیربگذارد. همچنین می‌تواند زمانی که کودک بزرگ‌شد، باعث افسردگی نیز شود.

بغل کردن، آزادشدن اکسی‌توسین را برای پایین‌آوردن سطح هورمون استرس و جلوگیری از اثرات مضر آن، تحریک‌می‌کند. بغل کردن به کودکان کمک‌می‌کند تا یادبگیرند عواطف خود را کنترل‌کرده و انعطاف‌پذیرتر شوند.

۶. بغل کردن شاد، کودکانی شاد می‌سازد

بغل کردن، خوش‌بینی را افزایش‌داده و عزت نفس را تقویت‌می‌کند. اکسی‌توسین قوی، باعث دوست‌داشته شدن کودک می‌شود.

۷. بغل کردن به ارتباط‌تان با کودکان کمک‌می‌کند

بغل کردن، اعتماد را افزایش‌داده، ترس را کاهش و ارتباط را بهبودمی‌بخشد. بغل کردن، دلبستگی امن و ارتباط والدین و فرزند را افزایش‌می‌دهد.

همین حالا کودکان‌تان را به‌آرامی درآغوش بکشید و فواید آغوش را به آنها هدیه‌دهید.

نوشته‌های مرتبط