عفونت ادراری :۳۰ درمان خانگی عفونت مجاری ادراری

یا تاکنون برای‌تان پیش آمده است به مدت دو روز پشت سر هم احساس ادرار غیرعادی و فوری کنید، یا هنگام ادرار کردن احساس سوزش داشته باشید؟ در این صورت، احتمالا دچار عفونت ادراری یا عفونت مجاری ادراری (UTI) شده‌اید.

تقریبا سالانه ۱۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به عفونت مجاری ادراری تشخیص داده می‌شوند. عفونت مجاری ادراری عموما توسط آنتی‌بیوتیک‌ها مداوا می‌شوند؛ با وجود این، باکتری‌های عامل این عفونت در برابر بسیاری از این آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند. به همین خاطر، ابتلای مکرر به عفونت مجاری ادراری به یکی از نگران‌های اصلی افراد تبدیل شده است.

به همین دلیل، بهتر است با نگاهی به گذشته، برخی از درمان‌های خانگی سنتی را برای عفونت ادراری مد نظر قرار دهیم؛ این درمان‌ها راه‌حل‌های بهتری هستند که می‌توان آن‌ها را برای درمان عفونت ادراری و پیشگیری از بروز مکرر آن‌ها جایگزین داروهای شیمیایی کرد.

پیش از معرفی درمان‌های خانگی گوناگون برای عفونت ادراری یا  عفونت مجاری ادراری، بیایید نگاهی به این مسئله بیندازیم که عفونت ادراری چیست و چه عواملی باعث ایجاد آن می‌شوند.

عفونت ادراری یا عفونت مجاری ادراری چیست؟

مجرای ادراری از اندام‌هایی تشکیل شده است که درگیر تولید و انتقال ادرار به بیرون از بدن هستند. این اندام‌ها شامل یک جفت کلیه و میزنای، مثانه، و میزراه یا پیشاب‌راه می‌شود.

بنابراین، عفونت ادراری یا عفونت مجاری ادراری به عفونت هر یک از این اندام‌ها یا ترکیبی از آن‌ها گفته می‌شود. در ۹۰ درصد موارد، این عفونت به دلیل ورود باکتری‌هایی به نام اشریشیا کلی (E.coli) یا استافیلوکوک ساپروفیتیکوس به بدن ایجاد می‌شود.

این باکتری‌ها تا وقتی در مجاری گوارشی قرار دارند خنثی یا مفید هستند، ولی وقتی به مجاری ادراری مهاجرت می‌کنند باعث ایجاد عفونت می‌شوند.

در برخی موارد، عفونت ادراری می‌تواند به دلیل قارچ‌ها (موارد نادر) یا دیگر باکتری‌های رایجی از قبیل گونه‌های کلبسیلا یا گونه‌های پروتئوس باشند.

علائم عفونت ادراری عبارت هستند از درد در ناحیه‌ی پایین شکم، ادرار خون‌آلود، یا تب. با وجود این،‌ گاهی اوقات ممکن است عفونت ادراری یا  عفونت مجاری ادراری به طور کلی هیچ علامتی نداشته باشد،‌ که در این حالت، به آن باکتریوری بدون علامت می‌گویند.

اکنون … شاید برای‌تان سوال پیش آمده باشد که این باکتری‌ها چگونه سر از اندام‌های ادراری در می‌آورند.

برخی شرایط هستند که برای باکتری‌ها و قارچ‌ها امکان دسترسی را به اندام‌ها مهیا می‌کنند و باعث عفونت آن‌ها می‌شوند.

الف. رابطه‌ی جنسی
ب. قرار دادن کاتترهای ادراری
پ. دیگر وسایل ادراری مورد استفاده در بیمارستان
ت. ناهنجاری در ساختار اندام‌های ادراری
ث. نگه داشتن ادرار در مثانه برای مدت طولانی
ج. دیابت
چ. ضعف دستگاه ایمنی بدن
ح. استفاده‌ی بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها
خ. عمل پیوند کلیه

در ادامه‌ی این مقاله، درباره‌ی این عوامل با جزییات بحث خواهیم نمود…

چگونگی درمان عفونت ادراری

در بیش‌تر موارد، درمان‌های خانگی برای معالجه‌ی عفونت ادراری کافی هستند. با وجود این، اگر در ادرار‌تان خون مشاهده می‌کنید، یا دچار تب، دشواری در ادرار یا درد پهلو هستید، آن‌گاه ممکن است این علائم نشانه‌ی عفونت خطرناکی باشند که نیاز به کمک‌های پزشکی دارند.

درمان‌های خانگی برای عفونت ادراری

۱. افزایش مصرف مایعات

آب رسانی یکی از عوامل کلیدی در درمان عفونت ادراری به حساب می‌آید. بر اساس مطالعه‌ای در ۲۰۱۳ توسط مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب‌ غربی در شهر دالاس، مصرف اندک مایعات غالبا با عامل خطر عفونت ادراری در ارتباط است. علاوه بر این مطالعه، مطالعات گوناگون دیگر نیز این ادعا را تایید کرده‌اند.

نوشیدن آب یا مایعات زیاد در سراسر روز به خروج باکتری‌ها از اندام‌های عفونی کمک می‌کند. در طول روز حداقل باید یک چهارم لیتر آب بنوشید. با وجود این، بهتر است بیش‌تر از این میزان در روز آب مصرف کنید.

۲. مرتبا ادرار کنید

بر اساس یک مطالعه، نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی‌تر از معمول منجر به تحریک رشد باکتری‌هایی می‌شود که می‌توانند باعث عفونت ادراری شوند.

ادرارِ به موقع و به محض ایجاد احساسِ دفع، به خروج باکتری‌ها از بدن کمک می‌کند. این مسئله هم‌چنین باعث می‌شود مطمئن شویم باکتری در ادرارمان رشد نمی‌کند.

ادرار به موقع، به ویژه پس از ایجاد رابطه‌ی جنسی کمک می‌کند باکتری‌هایی که ممکن است از طرف شریک جنسی‌مان وارد پیشاب‌راه شده باشند، از آنجا خارج شوند.

۳. سیر

طبق نتایج مطالعه‌ای که در مجله‌ی علمی کشاورزی گرمسیری پرتانیکا به چاپ رسید، عصاره‌ی سیر سلاح موثری در برابر باکتری‌های بیماری‌زای مربوط به عفونت‌های مجاری ادراری به شمار می‌رود.

سیر چگونه اثر می‌کند؟

الف. از طریق تحریک سیتوکین‌ها دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
ب. ارتباط میان باکتری‌ها را مختل می‌کند؛ حفظ این ارتباط باعث تقویت کلونی‌ باکتری‌ها و وخیم شدن بیماری می‌شود.
پ. آلیسین موجود در سیر حاوی خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است.

چگونه از سیر استفاده کنیم؟

می‌توانید روزی ۲ تا ۳ حبه سیر بزرگ را مستقیما بجوید؛ ولی اگر علاقه‌ای به این کار ندارید، از روش زیر پیروی کنید.

الف. ۳ تا ۵ حبه سیر را بکوبید تا خمیر نرمی از آن درست شود.
ب. خمیر سیر را با کره و سرکه مخلوط نمایید.
پ. سیر کره‌ای را روی غذاهای‌تان بمالید یا از آن به عنوان سس سالاد استفاده کنید.
ت. این کار را هر روز انجام دهید.

برخی آدم‌ها به خاطر بو و مزه‌ی سیر علاقه‌ای به مصرف آن ندارند. مکمل‌های سیر برای این قبیل افراد می‌توانند گزینه‌ی عالی باشند. هنگام انتخاب مکمل‌های سیر، ‌دقت کنید آن‌هایی را انتخاب کنید که دارای میزان بیش‌تری آلیسین باشند.

۴. دمنوش ریشه‌ی گل ختمی

گل ختمی به فرایند درمان سرعت می‌بخشد و به طور طبیعی باکتری‌های بیماری‌زا را از بین می‌برد.

گل ختمی چگونه اثر می‌کند؟

الف. دیواره‌ی ملتهب مجاری ادراری را آرام می‌کند.
ب. درد هنگام ادرار کردن را کاهش می‌دهد.
پ. گل ختمی یک ادرارآور طبیعی است که میزان تولید ادرار را زیاد می‌کند. به این ترتیب می‌تواند باکتری‌ها را به شکل موثر و سریع از بدن خارج کند.
ت. باعث تنظیم pH ادرار می‌شود و حتی ادرار خونی را درمان می‌کند.

چگونه از گل ختمی استفاده کنیم؟

الف. ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری ریشه‌ی گل ختمی را خرد کنید.
ب. ریشه‌ی گل ختمی خرد شده را در یک پارچه‌ی نخی تمیز و کوچک بریزید و آن را گره بزنید.
پ. ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌لیتر آب را بجوشانید و سپس از روی حرارت بر دارید.
ت. بسته‌ی محتوی ریشه‌ی گل ختمی را در آب جوش بیندازید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد.
ث. به اندازه‌ی دل‌خواه‌تان به آن عسل اضافه کنید و بنوشید.
ج. این کار را روزی ۲ تا ۳ مرتبه تکرار کنید.

اگر به دمنوش گل ختمی علاقه‌مند نیستید، می‌توانید مکمل آن را امتحان کنید.

۵. کرنبری

کرنبری یکی از بهترین درمان‌های خانگی و طبیعی برای عفونت ادراری است. اخیرا در مطالعه‌ای که بر روی زنان به عمل آمد، پژوهشگران دریافتند مصرف روزانه‌ی آب کرنبری توانست عفونت ادراری یا عفونت مجاری ادراری را در این زنان درمان و از بروز مجدد آن پیشگیری کند. مطالعات گوناگون دیگری نیز عصاره‌ و کپسول‌های کرنبری را در درمان عفونت ادراری موثر دانستند.

کرنبری چگونه اثر می‌کند؟

الف. کرنبری از چسبیدن باکتری E.coli به دیگر باکتری‌ها پیشگیری می‌کند و میزان رشد و تکثیر آن را محدود می‌نماید.
ب. مولکول‌های موجود در کرنبری با آهن ایجاد پیوند می‌کنند و باکتری‌ها را از این ماده‌ی ضروری محروم می‌نمایند.

چگونه از کرنبری استفاده کنیم؟

الف. روزی ۳ تا ۴ لیوان آب کرنبری ساده و بدون مواد شیرین کننده بنوشید تا عفونت مجاری ادراری‌تان از بین برود.
ب. برای پیشگیری از عفونت ادراری روزی یک لیوان آب کرنبری بنوشید.

نکتهبرای بهبود طعم آب کرنبری، می‌توانید آب سیب به آن اضافه کنید.

هشداراگر به سنگ کلیه دچار هستید، از مصرف آب کرنبری پرهیز کنید.

مکمل

اگر از طعم آب کرنبری خوش‌تان نمی‌آید،‌ می‌توانید از مکمل آن استفاده کنید. مصرف روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم مکمل عصاره‌ی کرنبری برای بر طرف کردن مشکل‌تان مناسب است.

۶. جوش شیرین

جوش شیرین می‌تواند علائم عفونت ادراری، نظیر درد و احساس سوزش را تسکین دهد. دکتر لوری استیل‌اسمیت، نویسنده‌ی مطالبی درباره‌ی گزینه‌های طبیعی برای سلامت زنان به اهمیت جوش شیرین در کاهش علائم عفونت ادراری اشاره می‌کند.

جوش شیرین چگونه اثر می‌کند؟

الف. جوش شیرین سطح pH ادرار را قلیایی می‌کند.
ب. این ماده از گسترش عفونت به مثانه پیشگیری می‌نماید؛ گسترش عفونت به مثانه می‌تواند آسیب‌ها و خطرات جدی برای بدن ایجاد کند.

چگونه از جوش شیرین استفاده کنیم؟

الف. یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک فنجان آب سرد بریزید.
ب. آن‌قدر جوش شیرین را در آب به هم بزنید تا کاملا حل شود و سپس آن را بنوشید.
پ. این کار را هر روز انجام دهید.

هشدارجوش شیرین را نمی‌توان به عنوان یک جایگزین برای داروهای تجویزی در نظر گرفت. از این رو، بهتر است پیش از مصرف جوش شیرین با پزشک‌تان مشورت کنید.

۷. دمنوش جعفری

دمنوش جعفری در درمان عفونت مجاری ادراری ۱۰۰ درصد موثر است. دمنوش جعفری می‌تواند علائم عفونت ادراری را تسکین دهد و فرایند درمانی را سرعت ببخشد.

جعفری چگونه اثر می‌کند؟

جعفری به دلیل خواص ادرارآوری‌اش، میزان ادرار را افزایش می‌دهد و به این ترتیب، به دفع باکتری‌ها و تسکین ناراحتی ناشی از این بیماری کمک می‌کند.

چگونه از جعفری استفاده کنیم؟

الف. ۱ فنجان برگ جعفری تازه را تقریبا خرد کنید یا از دو قاشق غذاخوری برگ خشک شده‌ی جعفری استفاده نمایید.
ب. یک فنجان آب را جوش بیاورید،‌ و سپس شعله‌ را کم کنید.
پ. جعفری خرد شده را به آب جوش اضافه کنید و اجازه ۶ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد.
ت. دمنوش را از صافی عبور دهید و آن را گرم بنوشید.

۸. دی مانوز

دی مانوز نوعی قند است که ارتباط نزدیکی با گلوکز دارد و باکتری‌ها را از چسبیدن به دیواره‌ی مجاری ادراری محدود می‌کند. طبق نتایج مطالعه‌ای در ۲۰۱۴ که در نشریه‌ی جهانی ارولوژی به چاپ رسید، پودر دی مانوز برای درمان عفونت مکرر مجاری ادراری موثر است.

دی مانوز چگونه اثر می‌کند؟

وقتی دی مانوز را به میزان زیاد مصرف کنید، بیش‌تر آن از طریق ادرار وارد مجاری ادراری می‌شود. دی مانوز سطح E.coli را می‌پوشاند و به این ترتیب، از چسبیدن آن به دیواره‌های داخلی مثانه جلوگیری می‌کند. در مرحله‌ی بعد، باکتری‌ها همراه ادرار از بدن خارج می‌شوند.

میزان مصرف: میزان مصرف معمول دی مانوز برای درمان عفونت ادراری ۵۰۰ میلی‌گرم است. می‌توانید آن را به صورت پودر یا کپسول مصرف نمایید. آن را به مدت ۵ روز، هر ۲ تا ۳ ساعت یک بار، به همراه یک لیوان آب یا آب میوه میل کنید.

۹. گشنیز

مصرف گشنیز یکی از درمان‌های خانگی قدیمی است که در معالجه‌ی عفونت ادراری موثر است. طبق سنت‌های آیورودای هندی،‌ گشنیز به خاطر وجود مواد شیمیایی گیاهی قوی در ترکیبات‌اش، باعث آرامش بدن و پیشگیری از عفونت ادراری می‌شود.

چگونه از گشنیز استفاده کنیم؟

الف. ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری تخم گشنیز را کمی خرد کنید.
ب. ۳ فنجان آب را به جوش بیاورید و از روی حرارت بر دارید.
پ. تخم‌ گشنیز خرد شده را در آب جوش بریزید؛ در ظرف را ببندید و اجازه دهید ۲ تا ۳ ساعت دم بکشد.
ت. این دمنوش را به صورت گرم یا سرد بنوشید.

۱۰. ماست و دیگر خوراکی‌های پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که مصرف آن‌ها باعث می‌شود میزان باکتری‌های مفید در روده به تعادل برسد. مطالعات گوناگون نشان داده‌اند پروبیوتیک‌ها میزان گونه‌های باکتریاییِ عفونت ادراری را کاهش و از بروز آن پیشگیری می‌کنند.

چگونه از پروبیوتیک‌ها استفاده کنیم؟

خوراکی‌های سرشار از پروبیوتیک‌ها عبارت هستند از کفیر، کیمچی، ماست، کلم ترش، کامبوچا، و پنیر. می‌توانید مصرف هر یک از این خوراکی‌ها را به برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان اضافه کنید. هم‌چنین می‌توانید پروبیوتیک‌ها را به صورت قرص و کپسول نیز مصرف نمایید.

۱۱. تنباکوی کینیکینیک

مطالعات مختلف نشان داده‌اند تنباکوی کینیکینیک (یا اووا اورسی) برای ز بین بردن بیش از ۷۰ گونه‌ی باکتری موجود در مجاری ادراری موثر است. فعالیت ضد باکتری عصاره‌ی آن به جلوگیری از چسبیدن باکتری‌ها به دیواره‌های بافت‌ها کمک می‌کند.

تنباکوی کینیکینیک چگونه کار می‌کند؟

الف. گلیکوزید آربوتین و هیدروکینون از ترکیبات زیست‌فعال این ماده هستند که در کنار تانین‌ها به کاهش التهاب و مبارزه علیه عفونت کمک می‌کنند.‌
ب. این ماده ادرار را قلیایی می‌کند و از این طریق، به کاهش سوزش ادرار کمک می‌کند.
پ. تاثیر ادرارآوری دارد و از این طریق با افزایش تولید ادرار به دفع باکتری‌ها از بدن کمک می‌کند.

میزان مصرفروزانه ۴۰۰ تا ۸۴۰ میلی‌گرم آربوتین یا ۱۰ گرم برگ؛ توصیه می‌شود همراه تنباکوی کینیکینیک از مکمل پتاسیم استفاده کنید، زیرا این تنباکو دارای اثر ادرارآوری است که ممکن است باعث کاهش سطح این ماده‌ی معدنی در بدن شود.

هشداراگر در حال مصرف هر گونه داروی حاوی لیتیم، مواد ضد التهاب غیر استروئیدی، و کورتیکواستروئیدها یا هر گونه‌ی دیگری از داروهایی هستید که ادرارتان را اسیدی‌تر می‌کند، باید از مصرف تنباکوی کینیکینیک خودداری کنید.

۱۲. آب یا شیر نارگیل بخورید

آب نارگیل (مایعی که درون نارگیل است) فواید زیادی برای بدن‌تان به همراه دارد. طبق درمان‌های خانگی هندی، آب نارگیل یا شیر نارگیل (شیره‌ی گوشت نارگیل) در درمان عفونت ادراری موثر است.

نارگیل چگونه اثر می‌کند؟

طبق نتایج تست‌های آزمایشگاهی، مونولارین موجود در روغن نارگیل ماده‌ی فوق‌العاده‌ای است که خاصیت ضد میکروبی دارد.

چگونه از نارگیل استفاده کنیم؟

الف. روزی ۲ تا ۳ بار آب نارگیل نارس را نوش جان کنید.
ب. شیر نارگیل را به مقدار اندک بنوشید؛ از مصرف زیاد شیر نارگیل پرهیز کنید، زیرا سرشار از چربی است و خاصیت ملینی دارد.
پ. هم‌چنین می‌توانید با مصرف ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا خامه‌ی نارگیل از فواید مشابه‌ای بهره‌مند شوید.

۱۳. بلوبری

بر اساس نتایج مطالعه‌ی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند،‌ بلوبری در پیشگیری از عفونت ادراری موثر است. مصرف بلوبری یکی از آسان‌ترین و موثرترین درمان‌های خانگی برای معالجه‌ی عفونت ادراری محسوب می‌شود.

بلوبری چگونه اثر می‌کند؟

الف. ترکیبات خاص موجود در بلوبری به نام پروآنتوسیانیدین از چسبیدن باکتری‌ها به دیواره‌ی مجاری ادراری جلوگیری می‌کنند.
ب. این میوه هم‌چنین حاوی ویتامین C است که مانع از رشد باکتری‌ها می‌شود.

چگونه از بلوبری استفاده کنیم؟

یک فنجان بلوبری را به خوبی بشویید و نوش جان کنید. هم‌چنین می‌توانید این میوه را به همراه غلات صبحانه یا به عنوان دسر مصرف نمایید.

۱۴. ترب کوهی

ترب کوهی به خاطر خواص آنتی‌بیوتیکی‌اش و قدرت پیشگیری و درمان عفونت مجاری ادراری مشهور است؛ مصرف ترب کوهی هیچ عارضه‌ی جانبی به همراه ندارد.

ترب کوهی چگونه اثر می‌کند؟

الف. گلیکوزید سینیگرین موجود در ترب کوهی از حبس آب جلوگیری می‌کند؛ به همین خاطر، این گیاه دارای خاصیت ادرارآوری است.
ب. وجود ماده‌ای به نام آلیل ایزوتیوسیانات در ترب کوهی که معمولا از طریق ادرار خارج می‌شود نیز این خوراکی گیاهی را به عاملی برای پیشگیری از سرطان مثانه تبدیل کرده است که می‌توان آن را به عنوان یکی از آثار مثبت مصرف ترب کوهی دانست.
پ. ترب کوهی از تولید مثل باکتری‌ها جلوگیری می‌کند؛ همین مسئله، به طور واضح نشان می‌دهد این گیاه می‌تواند رشد باکتری‌ها را کنترل کند.

چگونه از ترب کوهی استفاده کنیم؟

الف. ترب کوهی را رنده کنید و روزی دو مرتبه به اندازه‌ی ۱ قاشق چای خوری از آن مصرف نمایید. به تدریج می‌توانید میزان مصرف آن را به یک و نیم قاشق چای خوری، روزی سه مرتبه افزایش دهید.

هشدار:‌ اگر پس از مصرف ترب کوهی دچار ناراحتی معده شدید، مصرف آن را متوقف کنید.

۱۵. تخم کرفس

کرفس اسید اوریک را کاهش می‌دهد و باعث تولید ادرار می‌شود. استفاده از تخم کرفس یکی از بهترین راه‌ها برای مبارزه علیه عفونت‌های باکتریایی در مجاری گوارشی و ادراری به شمار می‌رود.

چگونه از تخم کرفس استفاده کنیم؟

الف. یک مشت تخم کرفس را روزی یک یا دو بار پس از غذا میل نمایید.
ب. می‌توانید تخم کرفس را به همراه یک لیوان آب مصرف کنید.

۱۶. ویتامین C

ویتامین C ادرار را اسیدی‌تر می‌کند و از این طریق، از رشد E.coli جلوگیری می‌نماید. این ویتامین هم‌چنین با تقویت دستگاه ایمنی بدن به مبارزه و پیشگیری از عفونت‌های قارچی کمک می‌کند.

طبق نتایج مطالعه‌ای در ۲۰۰۷، مصرف روزانه‌ی ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین C نقش مهمی در درمان عفونت ادراری ایفا می‌کند. هم‌چنین پژوهشگران تایید کرده‌اند مصرف روزانه‌ی ویتامین C به مدت سه ماه به کاهش عفونت‌های ادراری و بهبود سطح سلامت زنان باردار کمک می‌کند.

چگونه از ویتامین C استفاده کنیم؟

برخی خوراکی‌های سرشار از ویتامین C عبارت هستند از فلفل قرمز، پرتقال، گریپ فروت، کیوی و غیره. هر یک از این غذاها را در برنامه‌ی غذای روزانه‌تان بگنجانید.

۱۷. روغن اورگانو

کارواکرول موجود در روغن اورگانو از رشد باکتری‌های E.coli و پروتئوس پیشگیری می‌کند؛ این باکتری‌‌ها عامل عفونت ادراری هستند.

روغن اورگانو چگونه اثر می‌کند؟

الف. روغن اورگانو حاوی کارواکرول و خواص ضد میکروبی قدرتمندی است. این ماده‌ی فعال در مبارزه علیه E.coli مقاوم در برابر داروها بسیار موثر است.
ب. روغن ارگانو حاوی گلیکوزید است که به کنترل قند خون و پیشگیری از نارسایی کلیه کمک می‌کند.
پ. این روغن حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از سلول‌های بدن‌تان در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد مواظبت می‌کنند؛ رادیکال‌های آزاد به عنوان یکی از عوامل بیماری‌زا به شمار می‌روند.

چگونه از روغن اورگانو استفاده کنیم؟

الف. روغن اورگانو را با روغن زیتون، آب میوه، آب، یا روغن نارگیل رقیق کنید و به اندازه‌ی ۲ تا ۳ قطره از آن میل کنید.
ب. این کار را روزی ۲ بار به مدت ۲ هفته تکرار نمایید.

رپورتاژ

۱۸. روغن میخک

طبق نتایج مطالعه‌ای که در نشریه‌ی پژوهش‌های فیتوتراپی منتشر شد، روغن گل میخک حاوی خواص ضد میکروبی، ضد قارچی، و ضد ویروسی است. هم‌چنین روغن میخک دارای خاصیت ضد التهابی است که باعث تسکین درد و تسریع دوره‌ی درمان می‌شود.

میزان مصرفدر طول ۲ هفته چند قطره از روغن گل میخک را به صورت خوراکی مصرف کنید. پیش از مصرف، روغن میخک را می‌توانید با استفاده از مقداری آب یا روغن رقیق نمایید.

توجهتوصیه می‌کنیم پیش از مصرف روغن میخک با پزشک یا متخصص تغذیه‌تان مشورت کنید.

۱۹. روغن مُر (مِر)

نتایج مطالعات بسیاری بر روی روغن مر نشان داده‌اند، این روغن حاوی خواص ضد باکتری، ضد قارچی، و ضد انگلی است.

چگونه از روغن مر استفاده کنیم؟

روغن مر را می‌توان در کمپرس سرد یا گرم استفاده کرد؛ هم‌چنین می‌توان آن را بر روی پوست مالید یا به صورت خوراکی مصرف نمود.

توجههنگام استفاده از روغن مر به صورت خوراکی، حتما از نوع بسیار با کیفیت آن استفاده کنید و این کار را تحت نظر متخصص مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی انجام دهید.

۲۰. کرم تارتار و لیمو

کرم تارتار سطح pH ادرار را متعادل می‌کند و با این کار محیط را برای رشد باکتری‌ها نامناسب می‌سازد. افزودن مقداری آب لیمو به کرم تارتار می‌تواند نوشیدنی قدرتمندی را برای مبارزه علیه عفونت ادراری یا عفونت مجاری ادراری به وجود بیاورد.

چگونه از ترکیب کرم تارتار و آب لیمو استفاده کنیم؟

الف. یک و نیم قاشق چای خوری کرم تارتار را در یک فنجان آب گرم بریزید.
ب. مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید.
پ. این ترکیب را به خوبی هم بزنید و نوش جان نمایید.
ت. این کار را روزی ۱ تا ۲ مرتبه تکرار کنید.

۲۱. خیار

خیار سرشار از آب است؛ به همین خاطر، اگر به نوشیدن آب زیاد علاقه ندارید، مصرف خیار به عنوان راه عالی برای تامین آب بدن‌تان به شمار می‌رود.

چگونه از خیار استفاده کنیم؟

الف. یک خیار را به خوبی بشویید و خرد کنید. خیار خرد شده را به عنوان تنقلات مصرف نمایید.
ب. هم‌چنین می‌توانید آب خیار را نیز نوش جان کنید.

۲۲. لیمو

تجربه نشان داده است قدرت قلیایی ترکیب آب و لیمو تاثیر فوق‌العاده‌ای در درمان عفونت مجاری ادراری و پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه دارد.

مصرف لیمو چگونه اثر می‌کند؟

الف. نوشیدن آب و لیمو به صورت ناشتا در صبح به دفع سموم باکتریایی از مثانه کمک می‌کند.
ب. آب لیمو pH خون و مجاری ادراری را قلیایی می‌کند، و از این طریق از رشد باکتری‌های فرصت‌طلب پیشگیری می‌نماید.
پ. لیمو عامل ادرارآوری است که مثانه را به دفع بیش‌تر ادرار از بدن ترغیب می‌کند و از این طریق، به دفع سریع‌تر باکتری‌ها از بدن کمک می‌نماید.

چگونه از لیمو استفاده کنیم؟

الف. آب نصف لیموی تازه را در یک فنجان آب گرم بچکانید.
ب. این ترکیب را به خوبی هم بزنید و صبح، ناشتا (با معده‌ی خالی) بنوشید.
پ. هم‌چنین می‌توانید آب لیمو را به چای، آب نوشیدنی و سس سالادتان بیفزایید.

۲۳. زنجبیل

تجربه نشان داده است، زنجبیل فعالیت ضد باکتریایی قدرتمندی علیه E.coli دارد. زنجبیل باعث ایجاد محیطی قلیایی می‌شود که باکتری‌ها در آن نمی‌توانند به تولید مثل بپردازند.

زنجبیل چگونه اثر می‌کند؟

الف. زنجبیل از ایجاد پروستاگلاندین‌ (پیام‌رسان علائم درد) جلوگیری می‌کند. این کار به کاهش درد و احساس سوزش هنگام ادرار کمک می‌کند.
ب. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، و آنتی‌اکسیدانی است.
پ. این خوراکی گیاهی pH ادرار را متعادل می‌کند؛ و از این طریق، رشد باکتری‌ها را محدود و توانایی‌شان را در چسبیدن به دیواره‌ی مثانه کم می‌کند.

چگونه از زنجبیل استفاده کنیم؟

الف. به اندازه‌ی ۲ تا ۳ سانتی‌متر از زنجبیل تازه را در یک فنجان آب خرد کنید.
ب. این ترکیب را به مدت چند دقیقه روی حرارت کم بجوشانید.
پ. آن را از روی حرارت بر دارید و اجازه دهید به اندازه‌ی دمای اتاق خنک شود.
ت. آن را از صافی رد کنید، کمی عسل به آن اضافه نمایید و نوش جان کنید.
ث. این کار را روزی سه مرتبه انجام دهید تا عفونت مجاری ادراری‌تان به طور کامل برطرف شود.

۲۴. زردچوبه

مطالعات گوناگونی توانایی زردچوبه را در جلوگیری از رشد باکتری‌هایی نظیر E.coli و استافیلوکوک ثابت کرده‌اند.

زردچوبه چگونه اثر می‌کند؟

الف. کورکومین و روغن‌های فرار موجود در زردچوبه نظیر کرلون (curlone) و ترمرون (turmerone) حاوی خواص ضد باکتریایی هستند. این ترکیبات با آسیب زدن به غشای سلولی باکتری‌ها از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کنند.
ب. کورکومین در دستگاه حسیِ عوامل بیماری‌زای عاملِ عفونت ادراری اختلال ایجاد می‌کند. این ماده هم‌چنین زیست‌لایه‌ی باکتری‌ها را تخریب و از کلونی‌سازی باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.
پ. زردچوبه دستگاه ایمنی را تقویت و از این طریق، از بروز مجدد عفونت قارچی پیشگیری می‌کند.

چگونه از زردچوبه استفاده کنیم؟

میزان مصرف روزانه‌ی زردچوبه ۱ تا ۲ قاشق چای خوری است. می‌توانید از زردچوبه در پخت غذاها، و به عنوان افزودنی به سس سالاد استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید دستورالعمل زیر را به کار ببرید:

الف. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک فنجان آب گرم بریزید.
ب. آن را خوب به هم بزنید و میل نمایید.

مکمل‌هااگر نمی‌توانید پودر زردچوبه را مصرف کنید، بهتر است از مکمل‌های حاوی زردچوبه استفاده کنید. توصیه می‌کنیم برای آگاهی از میزان مصرف مناسب این مکمل‌ها با پزشک‌تان مشورت کنید.

۲۵. دارچین

دارچین نابودگر بسیار قدرتمندی برای E.coli، باکتری عامل عفونت ادراری، است. پژوهشگران آلمانی تاثیر این ادویه را بر نابودی باکتری‌ها تایید کردند.

دارچین چگونه اثر می‌کند؟

الف. دارچین حاوی خواص ضد قارچی و ضد باکتری است که E.coli، استافیلوکوک، و کاندیدا آلبیکانس را از بین می‌برد.
ب. این ادویه هم‌چنین دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند و از این طریق، از بروز مجدد عفونت قارچی پیشگیری می‌نماید.

چگونه از دارچین استفاده کنیم؟

الف. یک‌دوم تا سه‌چهارم پودر دارچین را در یک فنجان آب گرم بریزید.
ب. آن را خوب به هم بزنید و مصرف نمایید.
پ. این محلول را روزی یک مرتبه بنوشید.

هشدار:

الف. دارچین می‌تواند باعث توقف یا تاخیر در دوره‌ی قاعدگی شود.
ب. از دارچین به عنوان داروی ضد بارداری یا القای زایمان استفاده می‌کنند.
پ. کودکان زیر ۲ سال باید از مصرف دارچین خودداری کنند.
ت. برای درست کردن دم‌نوش دارچین یا چای دارچین برای افراد مسن یا افراد بالای ۶۵ سال باید از زیاده‌روی اجتناب کنید.

۲۶. روغن درخت چای

بر اساس نتایج پژوهش‌های مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، عفونت‌های مجاری ادراری ناشی از باکتری را می‌توان با استفاده از روغن درخت چای درمان نمود. مطالعات دیگر نیز این یافته را تایید کرده‌اند.

روغن درخت چای چگونه اثر می‌کند؟

الف. روغن درخت چای حاوی خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است که باکتری‌های عامل عفونت ادراری را نابود می‌کند.

چگونه از روغن درخت چای استفاده کنیم؟

پیش از استفاده از روغن درخت چای باید آن را رقیق کنید. این روغن را می‌توانید با دیگر روغن‌های حامل نظیر روغن نارگیل یا روغن زیتون رقیق نمایید. چند قطره روغن درخت چای را با هر نوع روغن حامل ترکیب کنید و آن را روی ناحیه شکم و نزدیک مثانه‌تان بمالید. اجازه دهید این روغن کاملا روی پوست‌تان خشک شود. این کار را روزی ۳ تا ۴ مرتبه تکرار کنید.

اگر عفونت مجاری ادراری‌تان ناشی از کاتترهای ادراری باشد، آن‌گاه می‌توانید از این دستورالعمل استفاده نمایید:

الف. مقداری روغن درخت چای را در وان حمام یا یک تشت پر از آب بریزید.
ب. آن را خوب به هم بزنید و حمام کنید.
پ. منفذ مجرای ادرارتان را با این آب بشویید.

۲۷. بابونه

طبق مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله‌ی بهداشت، پزشکی و پرستاری به چاپ رسید، بابونه در درمان عفونت ادراری بسیار موثر است.

بابونه چگونه اثر می‌کند؟

الف. بابونه حاوی خواص ضد قارچی و ضد باکتری است که می‌تواند به درمان عفونت ادراری کمک کند.
ب. تاثیر تسکین‌دهندگی و آرام‌بخشی بابونه بر سلول‌های عصبی به مبارزه علیه دردهای ماهیچه‌ای مرتبط با عفونت ادراری کمک می‌کند.
پ. بابونه هم‌چنین به تسریع فرایند درمان کمک می‌نماید.

چگونه از بابونه استفاده کنیم؟

الف. یک فنجان آب را بجوشانید و سپس از روی حرارت بردارید.
ب. یک قاشق چای خوری بابونه‌ی خشک شده به آن بیفزایید.
پ. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید بابونه چند دقیقه در آب جوش دم بکشد.
ت. آن را صاف کنید و نوش جان نمایید.
ث. روزی ۳ تا ۴ فنجان چای یا دمنوش بابونه بنوشید.

۲۸. آناناس

بروملین موجود در آناناس در درمان عفونت‌های مجاری ادراری ناشی از E.coli یا انواع باکتری‌های دیگر بسیار موثر است.

آناناس چگونه اثر می‌کند؟

بروملین موجود در آناناس دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتری است که به درمان عفونت‌های مجاری ادراری کمک می‌کنند. مصرف آناناس یا عصاره‌های بروملین تاثیر آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی پزشک را تقویت می‌کنند.

چگونه از آناناس استفاده کنیم؟

روزی یک یا دو مرتبه به اندازه‌ی یک فنجان، آناناس نوش جان کنید. هم‌چنین می‌توانید آن را به دسرها یا آب میوه‌های‌تان اضافه نمایید.

مکمل‌هااگر می‌خواهید به جای مصرف آناناس تازه از مکمل‌های بروملین استفاده کنید، بهتر است آن را بر اساس توصیه‌های متخصصین تغذیه مصرف نمایید.

۲۹. سرکه سیب

سرکه سیب منبعی غنی از آنزیم‌ها، پتاسیم،‌ و دیگر مواد معدنی به شمار می‌رود که می‌توانند از رشد و تولید مثل باکتری‌های عامل عفونت ادراری پیشگیری کنند. هم‌چنین سرکه سیب سطح pH طبیعی بدن را تثبیت، و درد و ناراحتی ناشی از این بیماری را کم می‌کند.

چگونه از سرکه سیب استفاده کنیم؟

الف. ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید.
ب. آن را خوب به هم بزنید و سپس، مقداری آب لیمو و عسل ارگانیک به آن اضافه کنید.
پ. بار دیگر این مخلوط را هم بزنید و در نهایت آن را نوش جان نمایید.
ت. این کار را روزی ۲ مرتبه تکرار کنید.

۳۰. کمپرس گرم

کمپرس آب گرم کمک می‌کند فشار مثانه به حداقل برسد و در نهایت، باعث تسکین درد و عفونت می‌شود. کمپرس گرم نه تنها التهاب را کاهش می‌دهد بلکه از رشد باکتری‌های عامل عفونت نیز پیشگیری می‌کند.

الف. یک کمپرس گرم را روی ناحیه‌ی پایین شکم‌تان قرار دهید.
ب. آن را آن‌قدر در آن ناحیه نگه دارید تا دردتان تسکین یابد.
پ. درجه حرارت آن را پایین نگه دارید و در هر بار استفاده، آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه‌ی مورد نظر قرار دهید.

نکات و اقدامات احتیاطی برای پیشگیری از عفونت ادراری

در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که اگر می‌خواهید از علائم عفونت مجاری ادراری دور بمانید، باید از آن‌ها آگاه باشید و آن‌ها را رعایت کنید:

۱. از استفاده از اسپرم‌کش‌ها خودداری کنید.

اسپرم‌کش‌ها باعث رشد باکتری‌ها و هم‌چنین مانند کاندوم‌های بدون روان‌کاری مناسب و دیافراگم‌های ضد بارداری باعث ایجاد درد و نارحتی می‌شوند.

۲. از مصرف الکل اجتناب کنید.

مطمئنا با خواندن جمله‌ی بالا به دنبال ارتباط الکل با عفونت می‌گردید. الکل با تحریک مثانه باعث وخیم شدن علائم عفونت مجاری ادراری می‌شود.

۳. مصرف کافئین را کم یا متوقف کنید

اگر از عفونت ادراری رنج می‌برید، باید کاملا از نوشیدنی‌های کافئین‌دار دوری کنید، زیرا کافئین مانند الکل می‌تواند مثانه را تحریک و ناراحتی‌های ناشی از عفونت مجاری ادراری را بیش‌تر کند.

۴. بعد از هر رابطه جنسی، ادرار کنید.

اگر احتمال می‌دهید شریک جنسی‌تان دچار عفونت ادراری باشد، این توصیه پیشگیرانه را حتما جدی بگیرید. با این حال، زنان بعد از رابطه جنسی می‌توانند برای جلوگیری از سرایت میکروارگانیسم‌ها از واژن به منفذ مجرای ادرار،‌ کل آن ناحیه را به خوبی بشویند.

۵. از لباس‌های زیر نخی استفاده کنید.

توصیه می‌شود برای حفظ پاکیزگی و خشکی ناحیه‌ی لگن از لباس‌های زیر و جوراب شلواری‌های نخی استفاده کنید. هر چه ناحیه‌ی لگن کم‌تر در معرض ناراحتی و آسیب باشد، احتمال ابتلا به عفونت ادراری نیز کم‌تر می‌شود.

۶. موقتا از شکلات، مرکبات،‌ و نوشیدنی‌های گازدار دوری کنید.

اگر از عفونت مجاری ادراری رنج می‌برید،‌ بهتر است از شکلات، مرکبات و نوشیدنی‌های گازدار پرهیز کنید. این خوراکی‌ها نیز درست مانند قهوه می‌توانند باعث ناراحتی مثانه، افزایش التهاب، و افزایش طول مدت درمان علائم عفونت مجاری ادراری شوند.

۷. از داروهای مسکن استفاده کنید.

نمونه‌های رایج این قبیل مسکن‌ها عبارت هستند از استامینوفن، و داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی نظیر ایبوپروفن، آسپیرین، و دیکلوفناک. این داروها باعث تسکین درد می‌شوند.

۸. از مکمل‌ها استفاده کنید.

تعدادی از مکمل‌های درمانی برای عفونت ادراری هستند که می‌توانید آن‌ها را بدون نسخه‌ی پزشک تهیه کنید. نمونه‌هایی از این مکمل‌ها عبارت هستند از لوریسیدین، ناتوکیناز، و آپولاکتوفرین.

لوریسیدین دارای خاصیت ضد میکروبی قدرتمندی است. این دارو به باکتری‌ها حمله می‌کند و با تخریب دیواره‌ی سلولی‌شان از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. لوریسیدین گروهی از باکتری‌ها با نام باکتری‌های گرم – مثبت نظیر استرپتوکوک، کلوستریدیوم، و استافیلوکوک را هدف قرار می‌دهد. این مکمل در برابر عامل ریشه‌ای عفونت مجاری ادراری، E.coli، در افراد جوان تاثیر اندکی دارد.

ناتوکیناز نوعی آنزیم است که توسط باکتری‌های موجود در نوعی غذای تخمیری به نام ناتو تولید می‌شود. مصرف ناتوکیناز باعث ایجاد آسیب به دیواره‌های ضخیم باکتری‌های بیماری‌زا می‌شود.

دیگر عوامل بروز عفونت ادراری

۱. قرار دادن کاتتر

کاتتر لوله‌ی بلندی است که از پیشاب‌راه وارد مثانه می‌شود و برای کمک به افرادی که قادر نیستند ادرار کنند یا کمک به پزشکان در اندازه‌گیری مجرای ادراری بیمار طراحی شده است. متاسفانه، این کاتترها باکتری‌های کوچک را به همراه خود وارد مثانه می‌کنند.

۲. ابزارهای پزشکی مرتبط با دستگاه ادراری

برخی ابزارها توسط پزشکان برای انجام برخی کارهای خاص وارد مجرای ادراری بیمار می‌شوند. این ابزارها نظیر سوندهای ادراری برای باز کردن مجرای ادراری افرادی استفاده می‌شوند که دچار آسیب دستگاه ادراری شده‌اند. این ابزارها می‌توانند باکتری را وارد مجرای ادراری کنند و باعث ایجاد عفونت شوند.

۳. رابطه‌ی جنسی

رابطه‌ی جنسی عامل رایج عفونت ادراری به ویژه در میان جوانان است. اگر شریک جنسی‌تان دچار عفونت ادراری باشد، احتمال انتقال این بیماری به شما از راه برقراری رابطه‌ی جنسی وجود دارد.

۴. عمل پیوند کلیه

بیماران بعد از پیوند کلیه، به دلیل ضعف دستگاه ایمنی و استفاده‌ی زیاد از انواع داروها در معرض ابتلا به عفونت مجاری ادراری قرار می‌گیرند. با این حال، پیوند کلیه جزء عوامل اصلی ایجاد عفونت مجاری ادراری به شمار نمی‌رود.

۵. ضعف دستگاه ایمنی بدن

دستگاه ایمنی بدن در صورت ابتلای فرد به بیماری‌هایی نظیر دیابت، ایدز، بیماری مزمن کبد، نارسایی کلیه یا مصرف داروهای ضد سرطان ضعیف می‌شود.

پزشکان چگونه عفونت ادراری را درمان می‌کنند؟

پزشک پیش از آغاز درمان برای عفونت ادراری، با انجام برخی آزمایش‌ها به دنبال تشخیص عفونت می‌گردد.

این آزمایش‌ها شامل آزمایش ادرار می‌شود که در آن با استفاده از نوار‌های چند رنگ، تغییرات اجزای شیمیایی ادرار را شناسایی می‌کنند؛ هم‌‌چنین با استفاده از میکروسکوپ ذرات کوچک و سلول‌های موجود در ادرار را مشاهده می‌نمایند.

از دیگر آزمایش‌های تشخیصی عفونت مجاری ادراری می‌توان به کشت ادرار اشاره کرد؛ دلیل انجام کشت ادرار آگاهی از این مسئله است  که کدام ارگانیسم مسئول بروز این عفونت است. هم‌چنین پزشکان برای تشخیص این بیماری از شمارش کامل خون نیز استفاده می‌کنند تا ببینند این عفونت تا چه حد پیچیده شده است.

بعد از انجام آزمایش‌ها، در صورت تایید عفونت مجاری ادراری، پزشک برای‌تان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند؛ استفاده از آنتی‌بیوتیک جزء درمان‌های اساسی عفونت ادراری به شمار می‌رود.

نمونه‌هایی از این آنتی‌بیوتیک‌ها عبارت‌ هستند از پنی‌سیلین، سیپروفلوکساسین، باکتریم، جنتامایسین،‌ و نیتروفورانتوئین. پزشک ممکن است یکی از این داروها یا ترکیبی از آن‌ها را تجویز نماید. همیشه توصیه می‌شود این داروها را تا پایان دوره‌ی درمان به صورت کامل مصرف کنید، حتی اگر احساس ‌می‌کنید علائم بیماری فروکش کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

عفونت مجاری ادراری (UTI) به عفونت یک یا چند بخش از دستگاه ادراری از جمله کلیه‌ها، میزنای، مثانه، و پیشاب‌راه می‌گویند.

علائم عفونت مجاری ادراری عبارت هستند از احساس سوزش هنگام ادرار، تکرر ادرار، و احساس نیاز فوری به دفع ادرار. گاهی اوقات، این بیماری بسته به محل عفونت در دستگاه ادرار ممکن است با وجود خون در ادرار،‌ درد کمر، و درد در ناحیه‌ی زیر شکم نیز همراه باشد.

عواملی نظیر رابطه‌ی جنسی، ابتلا به دیابت، نگه داشتن طولانی مدت ادرار، استفاده از کاتتر و دیگر ابزارهای مورد استفاده در مجرای ادرار در بیمارستان، و ضعف دستگاه ایمنی باعث می‌شوند افراد در معرض ابتلا به عفونت ادراری قرار بگیرند.

در بسیاری از اوقات، درمان‌های خانگی به طور کامل باعث درمان و حتی پیشگیری از عفونت ادراری می‌شوند. با این حال، در برخی موارد که پس از استفاده از درمان‌های خانگی، علائم بیماری هم‌چنان پابرجا می‌مانند،‌ مداخله‌ی پزشک ضروری است.

 

نوشته‌های مرتبط