از بین بردن پشه: ۱۰ روش خانگی مؤثر برای دفع پشه

هیچ چیز بدتر از این نیست که روز را با برآمدگی‌های قرمز در تمام سطح پوست سپری کنید یا در اثر خارش آزاردهنده‌ای که گزیدگی پشه ایجاد می‌کند، نیمه شب از خواب بیدار شوید. آیا شما هم به از بین بردن پشه های اطرافتان فکر می کنید؟ خاراندن گزیدگی می‌تواند سبب خون‌ریزی شود که ممکن است به ایجاد لکه‌های تیره منجر شود. ممکن است این لکه‌ها نهایتا اثراتی همیشگی روی پوست‌تان باقی بگذارند.

از این بدتر این است که پشه‌ها می‌توانند ناقل بیماری‌های شدیدی از قبیل مالاریا، تب دنگی، التهاب مغز (آنسفالیت)، و تب زرد باشند. برای همین بسیار مهم است که بکوشید پشه‌ها را، به‌ویژه از کودکان دور نگه‌دارید. فقط از روی بو دفع‌کننده‌های حشرات که در بازار موجود است می‌توانید بگویید که کمبود مواد شیمیایی ندارند.

در واقع، اکثر آن‌ها حاوی حشره‌کش‌های سمی هستند که با عنوان دی‌ای‌ای‌تی شناخته می‌شوند. دی‌ای‌ای‌تی با تعدادی از مشکلات سلامتی انسان‌ها، از جمله از اختلال حافظه، خستگی مفرط، درد عضلانی، سردرد، و مشکلات دیگر در ارتباط است. اگر به دنبال چیزی ایمن‌تر هستید، در این نوشتار ۱۰ روش طبیعی برای دور نگه داشتن پشه‌ها و از بین بردن پشه آمده‌است.

۱. لباس محافظ بپوشید

هر وقت امکان دارد بیرون از خانه لباس محافظ بپوشید، به‌ویژه وقتی جاهایی می‌روید که تراکم درختان زیاد است. بلوز‌های گشاد آستین‌بلند و شلوار برای به حداقل رساندن گزیدگی پشه بهترین انتخاب است.

۲. روغن چریش

روغن چریش، عصاره‌ی درخت چریش است که بومی هند است، و به عنوان یک ضد آفت طبیعی استفاده می‌شود تا حشرات مضر را از درختان دور نگه‌دارد. این روغن برای انسان‌ها نیز موثر است و بدون هیچ‌گونه اثرات مضر یک دفع‌کننده‌ی پشه‌ی فوق‌العاده برای داخل خانه است. یک پژوهش نشان داده‌است ترکیب روغن نارگیل و روغن چریش به نسبت یک به یک محلولی موثر به دست می‌دهد که پشه‌ها را حداقل ۸ ساعت دور نگه می‌دارد. کافی است این ترکیب را روی پوست بدن‌تان بمالید.

۳. شمع سنبل هندی

یکی از موثرترین دفع‌کننده‌های طبیعی پشه عصاره‌ی سنبل هندی است و بهترین روش برای بهره بردن از آن، استفاده‌اش در درست کردن شمع‌های دست‌ساز است. رایحه‌ای که شمع سنبل هندی می‌پراکند برای دور نگه داشتن پشه‌ها به اندازه‌ی کافی موثر است. تعدادی از این شمع‌ها را اطراف ایوان خانه‌تان روشن کنید تا حصاری نفوذناپذیر برای پشه‌ها درست کنید.

۴. از شر آب راکد خلاص شوید

پشه‌ها در آب راکد تولید مثل می‌کنند، بنابراین هروقت ممکن است از شر آب راکد خلاص شوید. ناودان، زیر گلدان‌ها، یا هر جایی را که آب جمع می‌شود، خالی کنید.

۵. پودر قهوه

آب راکد مناسب‌ترین بستر برای تولید مثل پشه است. اگر خلاص شدن از شر آب جمع‌شده غیرممکن یا دشوار است، برای جلوگیری از بیرون آمدن پشه‌های جدید از تخم و تولید مثل بیش‌تر، روی هر آب راکدی که اطراف خانه‌تان می‌یابید کمی پودر قهوه بپاشید.

رپورتاژ

مطالب مرتبط: از بین بردن مگس: ۳۵ راه موثر برای خلاصی از شر مگس و پشه

۶. سیر

سیر عطر تند به‌خصوصی دارد که برای دور نگه داشتن پشه‌ها موثر است. چند حبه سیر را له کنید، در آب بجوشانید، سپس این آب را اطراف خانه یا روی پوست‌تان اسپری کنید تا از پشه‌ها در امان باشید. با این حال توجه داشته‌باشید که اسپری کردن آن روی پوست شما باعث می‌شود بوی سیر با شما بماند، که ممکن است آدم‌های دیگر را آزرده کند.

۷. رزماری روی زغال

وقتی بیرون از خانه مشغول کباب درست کردن هستید، ممکن است پشه‌ها به شما حمله کنند. به عنوان یک راه حل، چند ساقه رزماری را روی زغال‌های داغ بیندازید تا بویی متساعد کند که به‌طور موثر پشه‌ها را دفع می‌کند و در عین حال به غذایتان طعمی لذیذ می‌دهد. بنابراین این بار که در حال برنامه‌ریزی برای کباب درست کردن به همراه خانواده و دوستان بودید، کمی رزماری با خودتان ببرید.

۸. کافور

برای خلاص شدن از شر پشه‌ها در خانه، استفاده از کافور روشی آسان، موثر، و سازگار با محیط زیست است. هم‌چنین مشخص شده‌است نسبت به دیگر راهکارهای طبیعی دفع پشه، این روشی ماندگار‌تر است. برای شروع تمام درها و پنجره‌ها را ببندید تا از متساعد شدن بو جلوگیری کنید. سپس کافور را آتش بزنید و بگذارید حدود نیم ساعت بماند. شما باید به یک اتاق عاری از پشه برگردید.

۹. روغن درخت چای

روغن درخت چای نه تنها برای درمان پوست و مو موثر است، بلکه یک دفع کننده‌ی موثر و طبیعی پشه نیز هست. کمی روغن درخت چای را به پوست‌تان بمالید یا چند قطره از آن را به یک بخارساز اضافه کنید تا رایحه‌ی آن پشه‌ها را دور کند.

۱۰. گیاهان دفع‌کننده‌ی پشه بکارید

تعدادی از گیاهان وجود دارند که واقعا خواص دفع‌کنندگی پشه دارند، از جمله سلنیوم، اسطوخودوس، گل مینا، و سنبل هندی. کافی است این‌ها را در باغچه‌تان بکارید تا پشه‌ها را دور نگه دارند.

خواص برگ سیر: ۱۰ خاصیت بی نظیر برگ سیر برای سلامتی

منبع ideadigezt
نوشته‌های مرتبط