رازهای شگفت انگیز روانشناسی آرایش کردن که علم ثابت کرده است

اگر درباره روانشناسی آرایش کردن تا به حال چیزی نشنیده اید باید به شما بگوییم این موضوع آنچنان در دنیا مهم است که نشریه علمی و تخصصی پرسپشن (Perception) پژوهشی را در بابا فلسفه و دیدگاه زنان و مردان پیرامون آرایش کردن منتشر کرده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد نشان می‌دهد که از نظر مردان، زنانی که آرایش می‌کنند باپرستیژتر هستند، در حالی که از نظر خود زنان، آن دسته از زنانی که آرایش می‌کنند، سلطه‌گر و شاید بی‌بندوبارتر هستند!

روانشناسی آرایش کردن

این نتایج حاصل تیمی از پژوهشگران است که ویکتوریا ر. میلوا، استاد دانشگاه استرلینگ واقع در اسکاتلند، آن را رهبری می‌کرد. میلوا و سایرین ۲ آزمایش انجام دادند که طی آن میزان استانداردی مواد آرایشی را با استفاده از نرم‌افزار رایانه‌ای روی چهره‌های زنانه اعمال می‌کردند. سپس از تعدادی شرکت‌کننده‌ی زن و مرد خواستند به میزان جذابیت، پرستیژ، و سلطه‌گری این چهره‌های زنانه امتیاز بدهند.

در اکثر موارد، شرکت‌کنندگان مرد و زن در مورد جذابیت زیبایی‌شناختی خانم‌های آرایش‌کرده اتفاق نظر داشتند. اما قضاوت جنسیت‌های مختلف درباره‌ی پرستیژ و سلطه‌گری متفاوت بود. میلوا و سایرین گزارش کردند که “تنها خانم‌ها به سلطه گری چهره‌های آرایش‌کرده امتیاز بالاتری دادند، در حالی که مردان به پرستیژ آن‌ها امتیاز بیش‌تری دادند.”

میکاپ حرفه‌ ای: چطور مثل یک آرایشگر ماهر آرایش کنیم

حسادت یا واقعیت زیبایی شناختی؟

این پژوهشگران آزمایش دوم را انجام دادند تا کشف کنند که آیا “این برداشت سلطه‌گری بیش‌تر ناشی از حسادت بوده‌است یا نه.” و دور از انتظار نیست که نتایج‌شان نشان داد “خانم‌ها نسبت به خانم‌های آرایش‌کرده حسادت بیش‌تری دارند.” از این گذشته، میلوا و سایرین پی بردند که خانم‌ها سیمای آرایش‌کرده‌ی یک خانم دیگر را به عنوان نشانه‌ای تفسیر می‌کنند که “او برای مردان جذاب‌تر، و بی‌قید و بندتر است.”

رپورتاژ

شاید زیبایی در چشم بیننده باشد، اما بر اساس یافته‌های جدید میلوا و سایرین، فرضیه‌هایی که ما درباره‌ی شخصیت یک خانم می‌سازیم–دقیق و غیردقیق- نیز ریشه در این مسأله دارد.

نقش آرایش در استخدام زنان

میلوا در مطبوعات اشاره کرد که یافته‌هایش به‌خصوص در حوزه‌ی استخدام کاربرد دارد. در مصاحبه‌های شغلی، میزان آرایش کم‌تر یا بیش‌تر می‌تواند به نفع یا علیه خانمی باشد که برای یک مقام شغلی بررسی می‌شود.

بنابراین خانمی که عمدتا با کارکنان زن برای یک موقعیت زیردست مصاحبه می‌کند، ممکن است بخواهد سایه‌ی چشم‌اش را کم‌رنگ‌تر بزند. اما اگر کسی در پی ارتقاء است یا قرار است ظاهر او مورد تاییر قرار بگیرد، شاید یک رژ لب بنفش پررنگ و قدرتمند یا خط چشم کمی ضخیم‌تر بتواند تاثیر مثبت زیادی داشته باشد (به خصوص اگر مدیر استخدام یا رئیس یک مرد ظاهربین است، هر چند به احتمال زیاد اکثر خانم‌ها، در حال حاضر این موضوع را یاد گرفته‌اند).

آرایش با عینک: نحوه انجام میکاپ بهتر برای عینکی ها

آرایش حکیمانه و متعادل

البته، شخصیت (و جذابیت) یک خانم به چیزهایی بیش‌تر از ظاهر بستگی دارد. و این ناراحت‌کننده است که ظاهر یک خانم در میزان صلاحیت، سلطه‌گری، مطلوبیت، و حتی بی‌قید و بندی که دیگران به او نسبت می‌دهند، تاثیر زیادی دارد. قطعا اگر بخواهیم برای مدت طولانی در بازار کار بمانیم، مهارت واقعی، هوش، و تجربه ویژگی‌های به مراتب مهم‌تری در مقایسه با چنین و چنان بودن ابرو و پرجلوه بودن برق لب‌مان هستند (امیدوارم که اکثر کارفرمایان در حال حاضر این موضوع را بدانند)، چیزهایی که باید برای پرورش‌شان وقت صرف کنیم.

اما تا زمانی که ظاهر هم‌چنان روی برداشتی که دیگران از ما دارند اثرگذار است، مطمئن‌تر است که بگوییم کمی رنگ و لعاب دادن به چهره برای حفظ منافع مایه‌ی شرمساری نیست. فقط به یاد داشته‌باشید همان‌طور که این پژوهش تصریح می‌کند، دانستن این‌که چه وقت باید آرایش‌تان را پاک کنید، یا حداقل آن را ملایم‌تر کنید، همین‌قدر حکیمانه است.

نوشته‌های مرتبط